Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه هر چه سيستم دولتي فربه‌تر شود، امکان فساد بيشتر مي‌شود، گفت: چابک‌تر شدن دولت باعث افزايش اعمال نظارت مؤثر مي‌شود.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني شامگاه چهارشنبه طي سفر به استان فارس در جلسه شوراي اداري شهرستان سپيدان گفت: برداشت بنده در مسائل کلان کشور اين است که از دوره نسبتاً سخت با گردنه‌هاي زياد در حال عبور هستيم و برخي از مشکلات پشت سر گذاشته شده و برخي ديگر نيز بايد رفع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لاريجاني با بيان اينکه جمهوري اسلامي از پختگي در تصميم‌گيري‌ها برخوردار است، افزود: در مسائل راهبردي، ايران اسلامي تصميمات درستي اتخاذ کرده و ثبات امنيتي ايران به خاطر اتخاذ چنين تصميماتي بوده است، چرا که عوامل بيروني به دنبال مسئله‌سازي براي ايران هستند؛ اگرچه در حوزه مسائل اقتصادي علاوه بر تحريم‌ها، اشتباهاتي نيز بوده است.
وي ادامه داد: سياست‌هاي کلي مقام معظم رهبري و همچنين توجه به سياست‌هاي صحيح اقتصادي بايد پيگيري شود؛ البته نبايد فراموش کرد پيچيدگي‌ها در مسائل اقتصادي زياد شده است، به دليل اينکه حجمي از مسائل، به هم برخورد کرده است.
رئيس مجلس تصريح کرد: مسير کلي کشور رو به پيش است در حالي که بايد شتاب آن بيشتر شود. همچنين در مسائل اقتصادي نکاتي وجود دارد که مي‌تواند پيشران کشور باشد؛ البته ابهامات و اشکالاتي نيز وجود دارد که اگر به آن توجه نشود، به کشور صدمه وارد مي‌کند.
لاريجاني با بيان اينکه در رابطه با کمبود آب در کشور مشکلاتي وجود دارد، گفت: بايد در بخش آب، برنامه‌ دراز مدت وجود داشته باشد، در غير اين صورت با سختي مواجه خواهيم شد. البته در چهار سال گذشته تمهيداتي در اين راستا اتخاذ شده و مقام معظم رهبري نيز کمک کردند و اين امکان ايجاد شد که منابعي از صندوق توسعه ملي براي آبياري نوين اختصاص داده شود.
وي با بيان اينکه بايد در بخش آبخيزداري سرمايه‌گذاري شود، افزود: بايد از منابع آبي موجود کشور استفاده بهينه و در بودجه سنواتي به اين مهم توجه ‌شود. البته در برنامه ششم توسعه نيز اين موضوعات لحاظ شده اما تمامي بحران را پوشش نمي‌دهد و به برنامه جامع نياز دارد؛ بنابراين به وزارت نيرو در بخش آب فشار آورده‌ايم تا سند جامعي را براي کشور طراحي کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: چالش ديگر کشور، بالا بودن هزينه‌هاي بخش جاري است که در اين رابطه نکاتي نيز وجود دارد. به طور مثال بايد حقوق بازنشستگان اصلاح شود که در اين رابطه در برنامه ششم توسعه توجهاتي شده اما در هر صورت به منابع مالي نياز دارد.
لاريجاني ادامه داد: در حال حاضر در کشور حدود 2.5 ميليون نفر پرسنل اداري وجود دارد که متناسب با جمعيت کشور نيست؛ بنابراين بايد توجه داشت با وجود چنين وضعيتي، منابع پاسخگوي هزينه‌ها نخواهند بود؛ البته نمي‌توان به کارمندها گفت که ديگر کارمند نيستند، در حالي که بخش ديواني کشور بايد فربه نشود.
وي افزود: بايد هزينه‌هاي جاري کشور کاهش يابد که البته انجام اين مهم امکان‌پذير است و در اين راستا بايد امورات کشور به مردم واگذار شود و نبايد بي‌جهت اين‌گونه فکر کرد که اگر کارها توسط دولت انجام شود، بهتر خواهد بود؛ چرا که بسياري از فسادها در سيستم دولتي وجود دارد و هر چه اين سيستم فربه‌تر باشد، فساد بيشتر است و هر چه چابک‌تر باشد، اعمال نظارت مؤثر، بيشتر خواهد بود و کارها تسهيل مي‌شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: اخيراً قانوني در مجلس مصوب شده که مي‌تواند به رونق چرخه اقتصادي روستاها کمک کند که البته مقام معظم رهبري نيز اذن دادند تا امکان استفاده از صندوق توسعه ملي فراهم شد؛ بر اين اساس 10 هزار ميليارد تومان منابع به روستايي‌ها با نرخ سود بانکي 4 الي 6 درصد ارائه مي‌شود تا در اطراف روستاها سرمايه‌گذاري صنعتي، معدني و توريستي انجام شود که اين مسئله اشتغالزايي در پي دارد و توصيه مي‌شود از مصوبه مذکور که ابلاغ شده، استفاده لازم صورت گيرد تا جمعيت روستاها حفظ شود.
لاريجاني بر لزوم توسعه معادن تأکيد کرد و گفت: تصميمات خوبي در زمينه تشکيل شوراي معادن استاني اتخاذ شده و توصيه مي‌شود تا هر چه سريعتر اقداماتي در اين راستا انجام و فضاي بازتري براي کار در بخش معادن فراهم شود.
وي گفت: بايد با جديت زير بغل توليدکنندگان گرفته شود و تمامي مسئولان حامي بخش توليد باشند. در اين راستا مقام معظم رهبري فرمودند: «کسي که در ميدان توليد فعاليت مي‌کند، به مانند کسي است که مجاهدت مي‌کند».
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه اضافه کرد: سهم ديپلماسي موفق و ارتقاي بنيه دفاعي در مقابله با دشمن خوب است اما مهم‌ترين مسئله‌اي که دشمن را از کشور دور مي‌کند، ارتقاي بنيه اقتصادي کشور است؛ بنابراين بخش‌هاي دولتي بايد حامي توليد باشند و نبايد اهمال فشاري به توليدکنندگان صورت گيرد.
لاريجاني تصريح کرد: اينکه تالار گفتگويي بين اتاق بازرگاني و دولت تشکيل شود، نکته خوبي بود ولي براي رفع مشکل بيکاري بايد بخش توليد و صادرات متحول شود؛ البته حرکت اجمالي در اين راستا صورت گرفته است.
وي ادامه داد: يکي از اهداف تشکيل ستاد اقتصاد مقاومتي بر اين اساس بود که به توليدکنندگاني که سرمايه‌گذاري کرده و با مشکل روبرو شدند، کمک شود تا مسائلشان رفع شود.
لاريجاني اظهار کرد: هنوز بخشي از صنعت کشور نياز به حمايت دارد و در اين راستا استانداران بايد با توليدکنندگان جلساتي برگزار کنند. البته مجلس نيز حامي بخش توليد خواهد بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: بحث گازرساني به بخش مرکزي شهرستان سپيدان مورد پيگيري قرار خواهد گرفت، مساعدت‌هاي لازم براي رفع مشکلات انجام مي‌شود و اميد مي‌رود که کشور به توسعه پايدار دست يابد.
توسعه کشور با صدور بخشنامه ممکن نخواهد بود
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه توسعه کشور با بخشنامه صورت نمي‌گيرد، گفت: اشتغالزايي از طريق توجه به توليد و صادرات به وجود مي‌آيد.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني همچنين عصر روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت شهيد آيت‌الله مدني، شهيد محسن حججي و شهداي مدافع حرم در شهرستان نورآباد ممسني گفت: اينکه توفيق پيدا کردم در اين جلسه باشکوه در اين شهرستان که شهر شهادت است، شرکت کنم، بسيار خوب است و در اين راستا از زحمات دست‌اندرکاران برگزاري اين مراسم‌ها قدرداني مي‌کنم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين جلسات که متعلق به شهدا است، منور است و همان‌طور که همه ما مي‌دانيم، دستيابي به مقام رفيع شهادت نصيب هر کسي نمي‌شود.
لاريجاني با گراميداشت ياد شهداي شهرستان‌هاي ممسني و رستم افزود: شهدا نقش مهمي در تعالي انقلاب اسلامي داشتند، امروز جامعه ما نيازمند روحيه مجاهدت است و حضور در مراسماتي که متعلق به شهدا است، باعث مي‌شود که يادمان نرود که چه خون‌هاي باارزشي در راه انقلاب ريخته شده است.
رئيس نهاد قانونگذاري با اشاره به شخصيت والاي شهيد آيت‌الله مدني تصريح کرد: آيت‌الله مدني از چهره‌هاي برجسته انقلاب محسوب مي‌شوند.
وي گفت: گاهي عالماني در دانشگاه هستند که کار علمي ارزشمند انجام مي‌دهند، اما اين افراد در اجتماع مجاهدتي نداشته‌اند؛ بنابراين در متحول کردن جامعه نقش مهمي ندارند. همچنين افرادي اهل عرفان هستند که به دليل گوشه‌نشيني و عزلت، دور از مردم هستند و نمي‌توانند مردم را رو به جلو پيش ببرند؛ در حالي که آيت‌الله مدني سه خصوصيت داشتند و عالمي وارسته و پرتحرک در نجف و قم بودند و همچنين از وارستگي معنوي عجيبي برخوردار بودند که پخش صحبت‌هاي ايشان از تلويزيون بسيار جذاب است.
لاريجاني با بيان اينکه آيت‌الله مدني شخص مجاهدي بودند، افزود: شهيد آيت‌الله مدني از خود جانفشاني و جان خود را نيز تقديم انقلاب کردند، امام خميني (ره) نيز اين خصوصيات را داشتند و علاوه بر اينکه مرجع بودند، اهل معنويات و مجاهدت في‌سبيل‌الله بودند و شاگردان امام راحل مانند شهيدان مطهري، بهشتي، مدني و باهنر نيز اين‌گونه بودند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مجاهدت‌هاي شهداي مدافع حرم و شهيد حججي اظهار کرد: اين‌گونه شهادت‌ها بيانگر اين است که حرکت مجاهدت در کشور ما زنده است. در زمان انقلاب نيز امام راحل، جلودار و مردم پشت سر ايشان بودند و با شهادت بود که انقلاب به ثمر نشست؛ علي‌رغم اينکه شرق و غرب در برابر ما دسيسه مي‌چيدند، اما غيرت انقلابي و مجاهدت شهدا باعث شد که کشور ما داراي وجهه شود و دشمنان فکر نکنند که با تَشَر زدن، مردم از ميدان مي‌روند.
وي تصريح کرد: ملت نشان دادند که پاي انقلاب ايستاده‌اند، خون شهدا و مجاهدت آنان در دفاع از کشور نقش مهمي داشت و امروز ايران اسلامي با وجود ناامني در منطقه، از امنيت پايدار برخودار است. البته تروريست‌ها امروز نيز دشمن ايران هستند، اما وجهه ايستادگي و مجاهدتي که مردم ايران نشان دادند، باعث شد تا کسي نتواند عليه ما جلو بيايد. گاهي مسئولان آمريکايي حرف‌هاي بزرگتر از دهنشان مي‌زنند، اما خودشان نيز مي‌دانند ملت ايران ايستاده و مقاوم است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شرايط منطقه‌اي و بين‌الملل امروز تغييراتي داشته، البته مسائل اقتصادي کشور نيز همراه با پيچيدگي‌هايي است که بايد به اين موضوعات توجه شود.
لاريجاني با اشاره به بيان مشکلات منطقه نورآباد ممسني از سوي امام جمعه اين شهر گفت: بنده نمي‌خواهم وعده بلاوجه بدهم به دليل اينکه اين راه و رسم مردانگي نيست که مردم را با وعده‌اي که قابل حل نيست، معطل کرد. بنابراين فکر مي‌کنم بايد با مردم در زمينه بيان شرايط کشور روراست بود و آن ميزان از مشکلات را که مي‌توان حل کرد، به مردم وعده داد.
وي افزود: چند نکته در مسائل اقتصادي کشور وجود دارد که بايد مورد توجه قرار بگيرد؛ نکته اول اينکه ايران اسلامي از منابع خوبي در زمينه‌هاي مختلف مانند نفت، گاز و معادن برخوردار است و همين استان فارس معادن خوبي دارد، اما از گذشته تحريم‌هايي وجود داشت و تحريم‌هاي اخير نيز يک مقدار فشاري ايجاد کرد. بايد عنوان کرد که وضعيت ما در حدود دو سال آينده بهتر مي‌شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۱۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود

به گزارش تابناک به نقل از وزارت دفاع، وزیر دفاع گفت: پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی صرفاً یک اعلان هشدار محدود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال پرهیز از گسترش درگیری بود.
 
امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه در بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری های شانگهای در آستانه قزاقستان ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای از برنامه ریزی و استقبال گرم دولت جمهوری قزاقستان تقدیر و تشکر و اظهار کرد: در طول چند ماه گذشته اتفاقات ناگواری در جغرافیای امنیتی سازمان همکاری شانگهای نظیر حوادث تروریستی در ایران، روسیه و پاکستان که موجب کشته و مجروح تعدادی از شهروندان و مردم بیگناه شد به وقوع پیوسته است در اینجا لازم می‌دانم ضمن محکوم نمودن این حوادث با خانواده های قربانیان ابراز همدردی نمایم از سوی دیگر از هفت ماه پیش، تاکنون شاهد نسل کشی ارتکاب جنایت جنگی و کشتار وسیع زنان کودکان، امدادگران و خبرنگاران و تخریب وسیع زیر ساختها و بیمارستانها توسط رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین هستیم که متاسفانه با حمایت و کمکهای همه جانبه حامیان این رژیم و انفعال مجامع و سازمانهای بین المللی همراه گشته است.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران ضمن به رسمیت شناختن حق دفاع مشروع ملت فلسطین، جنون کشتار و تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و حامیان آن را به شدت محکوم کرد و گفت: متاسفانه در ادامه تجاوزگری و جنگ طلبی رژیم صهیونیستی؛ اخیرا این رژیم با هدف تشدید و توسعه جنگ در منطقه و انحراف افکار عمومی از جنایات و نسل کشی خود در غزه با نقض صریح ماده ۳۱ کنوانسیون وین ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را هدف قرار داد که منجر به شهادت تعدادی از مستشاران نظامی کشورمان که بنا به دعوت این کشور در دمشق حضور داشتند، شد البته جمهوری اسلامی ایران بر اساس حق دفاع مشروع مندرج در ماده ۵۱ منشور ملل متحد و با توجه به عدم محکومیت این اقدام در شورای امنیت سازمان ملل متحد با تکیه بر مولفه های قدرت خود اقدام به تنبیه متجاوز کرد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه پاسخ جمهوری اسلامی ایران به این تجاوزگری صرفاً یک اعلان هشدار محدود با هدف ایجاد بازدارندگی و در عین حال پرهیز از گسترش درگیری بود، افزود: باید تاکید کنم جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ و افزایش تنش در منطقه نمی باشد با این وجود هر گونه جسارت تعدی و محاسبه غلط توسط دشمنان با پاسخ مقتضی و پشیمان کننده روبرو خواهد شد.
 
سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی مواضع اصولی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در محکومیت حمله تروریستی به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه را بسیار ارزشمند بر شمرد و گفت: ضمن تشکر از مواضع منطقی و سازنده دولتهای روسیه و چین به ویژه در نشست ۱۴ آوریل شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از حق دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌نمایم دفاع جانبدارانه و بی قید و شرط برخی کشورهای غربی از اقدام رژیم صهیونیستی منجر به بی اعتباری و تضعیف نقش و کارکرد سازمانهای بین المللی در ایجاد نظم و امنیت در جهان خواهد شد.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حوادث و تجربیات امروز جهان ما را به سمت ضرورت درک واقعیات جدید نظام بین الملل و چگونگی شکل گیری هندسه نظم جدید جهانی رهنمون می سازد، تصریح کرد: در نظام بین الملل در حال گذار آنچه که بیش از همه به چشم می خورد؛ تشدید رقابت قدرت ها در عرصه ها و حوزه های وسیع تر به ویژه نظامی و امنیتی، نادیده گرفتن حقوق ملت ها، به کارگیری استانداردهای دوگانه در مواجهه با مسایل بین المللی، تشدید بحرانهای ژئوپلیتیکی مانند تلاش جدید غرب و ناتو در توسعه به شرق، تزلزل در معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات، توسعه کمی و کیفی سلاحهای کشتار جمعی، سوء استفاده برخی قدرتها از گسل‌های موجود و شکاف های اجتماعی و قومیتی جهت تضعیف حاکمیت ملی کشورها، استفاده از ابزار تروریسم در جنگ ها و شکل گیری تروریسم ترکیبی، بهره گیری از ابزار جنگ اقتصادی و تحریم توسط قدرت های سلطه گر و تلاش این قدرتها برای حفظ برتری و هژمونی خود در جهان می باشد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بدون تردید بسیاری از بحرانها و جنگهای چند دهه اخیر به ویژه در عراق، افغانستان، اوکراین و فلسطین نتیجه رویکردها و سیاستهای سلطه طلبانه و تمامیت خواهانه غرب و ناتو بوده است، گفت: در مقابل این جریان شاهد ظهور و افزایش تمایلات جدی در برخی کشورها و قدرت های نوظهور برای دفاع از حقوق، هنجارها و ارزشهای ملی و بین المللی نظیر عدالت، استقلال، برابری، صلح و امنیت از طریق همکاری جمعی و حرکت به سمت یک نظام مستقل و عادلانه هستیم و اگر بخواهیم واقع بینانه قضاوت نماییم؛ نقش سازمان همکاری شانگهای در شکل گیری این روند بسیار حائز اهمیت می باشد. بدون تردید سازمان همکاری شانگهای به سبب برخورداری از ظرفیتهای متنوع و گسترده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و امنیتی با طی کردن مسیری هوشمندانه؛ اکنون به یک نهاد تأثیرگذار و نقش آفرین در روندهای جهانی و به ویژه ایجاد سازوکارهای چند جانبه گرایی و نیز به محل رجوع بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه پدیده تروریسم در حال حاضر به یک معضل اساسی در جهان تبدیل شده است، اظهار داشت: از آن جا که یکی از اهداف راهبردی سازمان همکاری شانگهای مقابله با تمامی مظاهر تروریسم و ریشه های آن است؛ انتظار می‌رود مقابله جدی و عملی با این پدیده بیش از گذشته در دستور کار سازمان قرار گیرد و در همین رابطه با توجه به وقوع اتفاقات تلخ و ناگوار ناشی از اقدامات گروه های تروریستی در جغرافیای امنیتی سازمان همکاری شانگهای به ویژه در طول یک سال گذشته؛ معتقدیم پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان به عنوان یک اولویت جهت حفظ و توسعه بیشتر اعتماد، دوستی و حسن همجواری متقابل بین کشورهای عضو از طریق رایزنی مداوم بهره گیری از ظرفیت های مشترک و تبادل تجربیات و اطلاعات یک اصل و الزام راهبردی به شمار می رود.
 
سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت در مبارزه با تروریسم؛ شناخت ریشه ها، دلایل، آموزه های فکری و معرفتی، روش ها، تاکتیک ها، حامیان و منابع مالی از جمله استفاده از رمز ارزها است. گرچه تروریسم ریشه در جهل، عقب ماندگی افراط گرایی، تبعیض و بی عدالتی دارد، لکن امروزه شاهد خروج تروریسم از وضعیت سنتی و نقش آفرینی در اشکال جدید به عنوان یک ابزار قدرتمند برای برخی از قدرت های جهانی در جنگهای نوین و ترکیبی می باشیم علاوه بر این به موازات تروریسم سخت؛ شاهد نوعی از تروریسم نرم تحت عنوان تروریسم اقتصادی هستیم که می‌توان نمونه های بکارگیری آن را توسط نظام سلطه علیه برخی از اعضاء سازمان همکاری شانگهای در قالب اعمال تحریم های یک جانبه و چند جانبه مشاهده کرد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به آموزه‌های دین مبین اسلام بر پرهیز از افراط گرایی و رفتارهای خشونت آمیز و همچنین توجه به حقوق بشر و رعایت اخلاق انسانی افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها خود قربانی تفکرات تکفیری تروریستی مورد حمایت غرب و ناتو می‌باشد؛ بلکه در عرصه مقابله با این تفکرات پیشرو بوده و هزینه های مادی و معنوی زیادی در این خصوص متحمل شده و سربازان و فرماندهان عزیزی مانند سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را تقدیم مردم، امنیت منطقه و جهان نموده است.
 
وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران تلاش مجدد و مستمر قدرت های شکست خورده در افغانستان برای بازیابی و احیاء گروه های تروریستی مانند داعش را یک تهدید بزرگ برای جغرافیای امنیتی شانگهای بر شمرد و گفت: یکی از اولویت های مهم سازمان می بایست تمرکز جدی بر مسایل مختلف افغانستان باشد. بدیهی است حمایت از سازوکارهای مبتنی بر مشارکت همه اقوام، گروه ها و مذاهب در تعیین سرنوشت می‌بایست در دستور کار قرار گیرد.
 
امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از تاریخ فرهنگ حوزه تمدنی و موقعیت راهبردی و همچنین ظرفیت های مختلف ژئوپلیتیکی خود می‌تواند هم راستا با سایر کشورهای عضو در تحقق اهداف سازمان به ویژه در حوزه های نظامی و امنیتی مؤثر باشد، افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای توسعه و تعمیق مناسبات دفاعی و نظامی با کشورهای عضو سازمان در قالب همکاریهای دو و چند جانبه امادگی کامل دارند و در همین رابطه با توجه به تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه، آمادگی داریم توانمندی، دانش و تجربیات خود در حوزه مبارزه با تروریسم را در اختیار سایر اعضاء قرار دهیم.
 
وزیر دفاع ایران ادامه داد: با توجه به برگزاری رزمایشهای مرکب دریایی میان جمهوری اسلامی ایران و برخی از اعضای سازمان همکاری شانگهای نظیر روسیه و چین و با مشارکت برخی دیگر از اعضای سازمان امیدواریم با توجه به جایگاه دریا در اقتصاد جهانی و نیز با مشارکت همه اعضاء شاهد ایجاد کمربند امنیت دریایی شانگهای که ضامن تبدیل اقیانوس هند به یک آبراهه امن بین المللی است، باشیم در اجلاس سال گذشته اشاره کردم که پیام ثابت و همیشگی دکترین دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران پیام صلح، ثبات، دوستی و امنیت برای کشورهای همسایه منطقه و جهان است. در این چهارچوب همکاریهای دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و سازمان همکاری شانگهای می تواند حوزه های مختلفی مانند تبادل اطلاعات و تجربیات در مقابله موثر با تروریسم، افراط گرایی و تجزیه طلبی رزمایشهای مشترک، همکاریهای آموزشی، مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و تشدید بحران آوارگان، مقابله با تهدیدات نوظهور جنگ های اطلاعاتی و شناختی و جرایم سایبری و بسیاری دیگر را شامل گردد.
 
سرتیپ ستاد محمدرضا آشتیانی با اشاره به پیشنهادهای اجلاس گذشته افزود: مایلم در این اجلاس نیز پیشنهاداتی را برای تقویت ظرفیت ها و قابلیتهای سازمان مطرح نمایم که امیدوارم سازوکارها و زمینه‌های تحقق آن به شکل مناسبی فراهم گردد؛
 
۱ - تاسیس مرکز تحقیقات ضد تروریسم و برگزاری نشستهای منظم به منظور تقویت تفاهم و ایجاد گفتمان مشترک و همچنین تبادل تجربیات و دستاوردهای مشترک؛
 
۲- ضرورت تدوین سازوکار مناسب برای همکارهای مشترک سازمان جهت مقابله با تهدیدات نوظهور از جمله دفاع مشترک سایبری و منظومه های ماهواره ای نظیر اسپیس ایکس) مقابله با استفاده از رمزارزها در جهت تامین مالی از اقدامات تروریستی و سایر اقدامات مورد نیاز
 
۳- ایجاد یک سامانه مشترک امن و سریع جهت تبادل اطلاعات میان اعضاء در چهارچوب یک مرکز امنیت اطلاعات؛ در این رابطه جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در جهت ایجاد این سامانه و مرکز اعلام می نماید.
 
۴- آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری رزمایش مشترک ضد تروریسم در سال ۲۰۲۵ و همچنین برگزاری یک سمینار و نشست علمی جهت بررسی ابعاد مختلف تروریسم؛
 
۵- تشکیل ساختار و یا کارگروه صنایع دفاعی میان اعضاء با هدف تقویت همکاری و تجمیع توانمندیها برای مقابله با تهدیدات پیش رو به ویژه مقابله با تهدیدات امنیتی و تروریستی.

دیگر خبرها

  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • رایزنی دو مقام نظامی ایران و چین درباره حمله به اسرائیل، مسائل امنیتی منطقه و ...
  • وزیر دفاع : حمله ایران به اسرائیل یک هشدار محدود بود
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • پاسخ ایران به صهیونیست‌ها با هدف ایجاد بازدارندگی بود
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست
  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس