Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - طبق آمار گمرک صادرات در شش ماهه امسال با کاهش روبرو بوده و رشد 15 درصدي واردات تراز تجاري را براي ماه‌هاي متوالي منفي کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، کارنامه عملکرد تجارت خارجي کشور در نيمسال اول سال‌جاري منتشر شد. بر اين اساس مجموع تجارت خارجي ايران با 6 درصد رشد به 44 ميليارد و 139 ميليون دلار رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارزش صادرات غيرنفتي ايران در شهريور ماه سال‌جاري نسبت به مرداد ماه يک و 75 صدم درصد بهبود يافته و واردات کالا به ايران در سومين ماه از فصل تابستان نسبت به ماه دوم 1/12 درصد کاهش داشته است.
براساس آمار گمرک ايران، حجم تجارت خارجي ايران در سال‌جاري تا ابتداي مهر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد بزرگ‌تر شده است. همچنين در شش ماهه اول سال‌جاري تشريفات گمرکي 75 ميليون و 830 هزار تن کالا در گمرکات کشور تماماً به صورت الکترونيکي و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از اين مقدار 17 ميليون و 195 هزار تن سهم واردات و 58 ميليون و 635 هزار تن سهم کالاهاي صادراتي غيرنفتي بود.
مجموع ارزش صادرات و واردات ايران در مدت يادشده به 44 ميليارد و 139 ميليون دلار رسيد که اين رقم 6 درصد بيشتر از مدت مشابه سال 1395 است. مجموع تجارت خارجي ايران در شش ماهه نخست سال گذشته 41 ميليارد و 674 ميليون دلار بود.
اين گزارش مي‌افزايد؛ در شش ماهه اول سال‌جاري به ميزان 23 ميليارد و 595 ميليون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 15 و 37 صدم درصد افزايش نشان مي‌دهد.
اين رقم در ماه گذشته 16 و 49 صدم درصد بود. عمده‌ترين دلايل افزايش واردات به خودرو و قطعات منفصله خودرو، کالاهاي سرمايه‌اي و برخي کالاهاي اساسي مربوط مي‌شود. همچنين در مدت يادشده متوسط قيمت کالاهاي وارداتي کشورمان به ازاي هر تن به يک هزار و 372 دلار افزايش يافت که در مقايسه با پارسال 6 و 85 صدم درصد افزايش داشته است.
مجموع صادرات غيرنفتي ايران در شش ماهه اول سال‌جاري به 20 ميليارد و 544 ميليون دلار رسيد که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ميزان 3 و 20 صدم درصد کاهش داشته است. اين رقم در ماه گذشته 4 و 95 صدم درصد بود. در شهريور ماه سال‌جاري صادرات پتروشيمي و با يک روند افزايشي نسبت به شش ماهه سال گذشته يک و 31 صدم درصد افزايش يافت و 7 ميليارد دلاري شد.
با اين حال تجارت خارجي ايران با کاهش صادرات ساير کالاها و ميعانات گازي همراه بوده است. در بخش ساير کالاها گرچه شاهد بهبود نسبت به پنج ماهه قبل بوده‌ايم، اما 5 و 47 صدم درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت که البته اين رقم در مرداد ماه 9 و 30 صدم درصد بود. در بخش صادرات ميعانات گازي هم شاهد افت 5 و 16 صدم درصدي بوده‌ايم. همچنين متوسط قيمت هر تن کالاي صادراتي نيز در مدت يادشده به 350 دلار رسيد که يک و 16 صدم درصد افزايش داشت.
در مجموع وضعيت بهتري در بخش صادرات غيرنفتي نسبت به شش ماهه اول سال‌جاري حاکم شده به نحوي که صادرات کالاهاي ايراني به چين در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 7 درصد افزايش يافته است. در بازار عراق هم عملکرد بهتري داشتيم و رشد 5 و 47 صدم درصدي ثبت شد. صادرات غيرنفتي ايران به کره جنوبي هم با افزايش 12 و 86 صدم درصدي همراه شد و تنها شاهد افت 17 و 10 صدم درصدي صادرات کشورمان به امارات متحده عربي و 6 و 521 صدم درصدي به هند بوده‌ايم.
عمده‌ترين کالاهاي صادراتي
اقلام عمده صادراتي کشورمان در مدت يادشده به ترتيب شامل ميعانات گازي به ارزش 3 ميليارد و 521 ميليون دلار، پلي‌اتيلن گريد فيلم با 750 ميليون دلار، پروپان مايع شده به ارزش 686 ميليون دلار، ساير روغن‌هاي سبک و فرآورده‌ها به جز بنزين با 638 ميليون دلار و متانول با 593 ميليون دلار بوده است.
اقلام عمده وارداتي
اقلام عمده وارداتي در شش ماهه سال‌جاري نيز به ترتيب شامل برنج با 996 ميليون دلار، ذرت دامي به ارزش 799 ميليون دلار، وسايل نقليه موتوري با حجم سيلندر 1500 تا 2000 سي سي به ارزش 582 ميليون دلار، قطعات منفصله جهت توليد خودروي سواري با 551 ميليون دلار و لوبياي سويا با 456 ميليون دلار بوده است.
عمده‌ترين خريداران کالاهاي ايراني
عمده‌ترين خريداران کالاهاي ايراني در شش ماهه سال‌جاري به ترتيب شامل چين به ارزش 4 ميليارد و 313 ميليون دلار، عراق با 3 ميليارد و 180 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 2 ميليارد و 953 ميليون دلار، جمهوري کره با 2 ميليارد و 64 ميليون دلار و هند با يک ميليارد و 337 ميليون دلار بوده است.
کشورهاي عمده صادرکننده کالا به ايران
کشورهاي عمده صادرکننده کالا به ايران در مدت يادشده به ترتيب شامل کشورهاي چين با 5 ميليارد و 696 ميليون دلار، امارات متحده عربي با 4 ميليارد و 8 ميليون دلار، ترکيه با يک ميليارد و 678 ميليون دلار، جمهوري کره با يک ميليارد و 517 ميليون دلار، هند با يک ميليارد و 355 ميليون دلار بوده است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی، در توییتی نوشت:« با توجه به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران، خوب است بدانیم که میانگین صادرات سال گذشته ۱۵ کشور اول آسیا (بدون چین) بالای ۵۰۰ میلیارد دلار بوده‌است. مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی ایران، به رغم منابع عظیم و تمامی توانمندی‌ها، ۷۸ میلیارد دلار شد. کسب جایگاه قابل قبول تجاری در صحنه رقابت بین المللی، در گرو اصلاح شیوه حکمرانی و تلاش موثر و کارآمد برای رفع تحریم‌های تجاری و بانکی است.»

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900716

دیگر خبرها

  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • تراز تجاری منفی ۱۶ میلیارد دلار واقعی نیست
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • صادرات خودرو ترکیه / مشتریان اول: ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان
  • صادرات خودروی سواری از ترکیه طی ۳ ماه از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت