Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@18:13:15 GMT

نوبل ادبيات امسال به چه کسي مي‌رسد؟

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۲۰۶۷

نوبل ادبيات امسال به چه کسي مي‌رسد؟

خبرگزاري آريا - روزنامه شهروند - امين فرج پور: همه‌ساله در اين روزها صفحات هنري و ادبي نشريات معتبر دنيا پر مي‌شوند از اخبار و شايعات و انواع و اقسام گمانه‌زني‌ها درباره برندگان احتمالي معروف‌ترين، قيمتي‌ترين و البته مهمترين جايزه ادبي دنيا؛ نوبل. جايزه‌اي که هر نويسنده‌اي را مي‌تواند از فرش به عرش رسانده و يک‌شبه در حق او کاري کند که با عمري تلاش نيز شايد به دست نيايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امسال نيز، دوهفته مانده به موعد اعلام نام برنده نوبل امسال، همان حکايت همه‌ساله درحال تکرار است. داستان همان داستان است و بازيگران داستان نيز با اندکي تغيير جزيي همان بازيگران هرساله؛ و باز هم به سنت هرساله سايت‌هاي شرط‌بندي و پيش‌بيني دست به کار شده‌اند که مشخص کنند کدام نويسنده شانس در دست‌گرفتن نشان و جايزه يک‌ميليون دلاري نوبل را دارد و کدام نه!
با اين‌که درچند ‌سال اخير، برنده‌شدن نويسندگان و غيرنويسندگاني چون باب ديلن، اسوتلانا الکسيويچ، پاتريک موديانو، مو يان و توماس ترانسترومر تا حد زيادي اعتبار و احترام جايزه ادبي نوبل را زير سوال برده است؛ اما هنوز هم تتمه آبروي نوبل در قياس با ساير جوايز ادبي به مراتب چربش بيشتري دارد و هنوز هم تنها جايزه‌اي است که مي‌تواند يک‌شبه زندگي و کارنامه برنده‌اش را زيرورو کند. به اين دليل هم هست که گمانه‌زني و پيش‌بيني برندگان نوبل تا اين حد در رسانه‌ها مي‌تواند مهم و پرخواننده باشد.
گمانه‌زني‌هايي که امسال نيز به سان چند ‌سال اخير روي يک‌سري نام محترم و معتبر دور مي‌زند؛ فارغ از اين‌که به شوخي مي‌گويند، در نوبل ممکن است نويسندگان بزرگ شانس برنده‌شدن داشته باشند، اما مطمئن باشيد در شب اهداي جايزه آن را به شعبده‌بازي، خواننده‌اي چيزي خواهند داد.
نام‌آشناترين ناکام
بنا به سنت همه‌ساله امسال هم‌ هاروکي موراکامي را شانس اول نوبل ادبي مي‌دانند. مشهورترين نويسنده ژاپني حال حاضر و نويسنده رمان‌هاي تحسين‌شده‌اي چون کافکا در کرانه و سوکورو تازاکي بي‌رنگ و سال‌هاي زيارتش؛ که به گفته نشريه ال‌يونيورسال اسپانيا ديگر ديدن نامش در فهرست احتمالي منتخب آکادمي نوبل اتفاق عجيبي نيست. در حقيقت الان سال‌هاست که نام اين نويسنده به‌عنوان شانس دريافت مهمترين جايزه ادبي بر سر زبان‌ها مي‌افتد و بسياري از هوادارانش روي اسم او در سايت‌هايي مثل لد بروکس شرط‌بندي مي‌کنند، اما تاکنون که اين اتفاق رخ نداده و موراکامي نام آشناترين ناکام نوبل در سال‌هاي اخير است
شانس اول

امسال البته موراکامي شانس اول نوبل ادبي نيست. او نام آشناترين نامزد بالقوه نوبل است؛ اما بيشتر سايت‌هاي شرط‌بندي شانس اول امسال را نگوگي وا تينگو نويسنده مطرح کنيايي مي‌دانند. در حقيقت در شرايطي که در سايت لدبروکس براي موراکامي شانس پنج به يک براي دريافت جايزه در نظر گرفته شده؛ براي واتينگو نويسنده ساحر زاغ که امسال در ايران نيز به بازار عرضه شد و طرفداران پرشماري يافت، شانس چهار به يک در نظر گرفته شده؛ و از اين نظر مي‌توان گفت، اين نويسنده شانس بيشتري براي نوبل ٢٠١٧ دارد.
نوبل براي زنان

در چهار‌سال اخير، از بين چهار جايزه نوبل، دو جايزه به زنان نويسنده داده شده است. اسوتلانا الکسيويچ نويسنده بلاروسي و آليس مونروي کانادايي دو زن برنده نوبل ادبي در چهار‌سال اخير هستند. در گمانه‌زني‌هاي پيش از نوبل چنين پيش‌بيني شده که اگر قرار باشد امسال نيز اين جايزه به زنان برسد، بي‌شک برنده اين جايزه کسي نخواهد بود جز مارگارت اتوود ديگر نويسنده موفق کانادايي که با رمان‌هايي چون قصه نديمه و آدمکش کور براي دوستداران ادبيات داستاني نامي شناخته شده است.
اتوود که تاکنون جوايز ادبي مهمي چون من بوکر، گيلر،‌ پن/ پينتر، آرتور سي. کلارک، ايمپک دوبلين و فرانتس کافکا را گرفته، از ديد سايت شرط‌بندي شانس ٦ به يک دارد و بعد از واتينگو و موراکامي قرار گرفته است.
ديگر شانس‌ها
نشريه ال يونيورسال بقيه نويسندگاني را که احتمال برنده‌شدن در نوبل ادبي امسال را دارند، چنين معرفي کرده است: کلوديو ماگريس نويسنده و مترجم ايتاليايي که جايزه‌هاي فرانتس کافکا و پرنس آستورياس را در کارنامه‌اش دارد؛
خاوير مارياس نويسنده و مترجم مشهور اسپانيايي و برنده جوايز ايمپک دوبلين و فورمنتور؛ و آموس اوز نويسنده اسراييلي برنده مدال گوته و لژيون دونور و جايزه‌هايي چون فمينا، فرانتس کافکا و پرنس آستورياس که با سياست‌هاي ضدصهيونيستي و انتقادات تند و صريحي که از دولتمردان غاصب اسراييلي به عمل آورده، نام آشنايي است؛ از ديگر نام‌هايي هستند که بيشترين شانس را براي دريافت نوبل ادبي امسال دارند. سزار آيراي آرژانتيني، خوان مارسه، انريک ويلا- ماتاس و ادورادو مندوسا گاريگاي اسپانيايي نيز از ديگر نويسندگان اسپانيولي‌زبان هستند که طبق پيش‌بيني سايت‌هاي شرط‌بندي ادبي، در اين دوره احتمال کسب جايزه نوبل ادبيات را دارند.
شانس اندک شانس‌داران!
سال گذشته نوبل ادبيات درحالي در ميان بهت و ناباوري برخي از ادبيات‌دوستان، نويسندگان و هنرمندان در دستان باب ديلن قرار گرفت که طبق پيش‌بيني‌ها موراکامي داراي بيشترين شانس بود و در کنار او نام کساني چون آدونيس، فيليپ راث و نگوگي وا تينگو نيز براي دريافت نوبل شنيده مي‌شد.
دو‌سال پيش در‌ سال ٢٠١٥ نيز اسوتلانا الکسيويچ درحالي جايزه را برد که حتي در کشور خودش نيز کمترکسي نام او را شنيده بود و پيش از معرفي برنده نيز باز نويسندگاني چون موراکامي، انگوگي وا تينگو، جان فوس، جان بانويل، جويس کارول اوتس و فيليپ راث مطرح بودند. اين داستان در تمام سال‌هاي اخير با شدت و ضعف درحال تکرار بوده و هيچ بعيد نيست که امسال هم اين اتفاق به نحوي ديگر تکرار شود!
تاريخ مراسم
با تمام اين اوصاف، درباره اين‌که واقعا اين نام‌ها شانسي براي دريافت نوبل دارند يا نه؛ از سوي آکادمي نوبل نمي‌توان پاسخي يا حتي عکس‌العملي يافت. حقيقت اين است که درزنکردن نام نامزدهاي کسب جايزه نوبل يکي از مهمترين قوانين سفت و سخت آکادمي سوئدي نوبل است. گفته‌اند که نام نامزدهاي نوبل تا 50‌سال بعد از آن تاريخ هم مشخص نخواهد شد و شايد بعد از نيم‌قرن تازه بتوان به فهرست نامزدهاي آن دوره دست يافت.
درباره زمان اعلام برندگان نوبل هم بايد گفت که آکادمي نوبل با اين‌که اعلام کرده برنده بخش‌هاي مختلف فيزيک، شيمي، پزشکي، صلح و اقتصاد بين دوم تا دهم اکتبر 2017 معرفي خواهند شد؛ اما هنوز تاريخ دقيقي براي اعلام نام برنده بخش ادبيات مشخص نکرده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است

به نوشته رسانه پر تیراژ رژیم صهیونیستی، اسرائیل جوانان آمریکا را از دست داده است و بدون تغییر ساختار رهبری اسرائیل، حمایت دولت ایالات متحده را هم از دست خواهد داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، آورات ریتان عضو کنست از حزب کار رژیم صهیونیستی در یادداشتی که در واکنش به تظاهرات گسترده دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی منتشر شده اعتراف کرد، اسرائیل حمایت نه تنها دانشجویان بلکه جوانان آمریکایی را از دست داده است.

در مقدمه این نوشتار آمده است: روز 7 اکتبر ما با یک اقدام نظامی غافلگیر شدیم، روز 8 اکتبر بود که فهمیدیم کابینه‌ای  داریم که قادر به هیچ کاری نیست، و امروز هم شاهد سومین شکست خود هستیم، تا متوجه شویم اسرائیل در بخش رسانه‌ای هم شکست خورده است.

در ادامه این یادداشت نویسنده اعتراف می‌کند، آنچه که با یک کمپ حمایت از فلسطینیان در داخل دانشگاه کلمبیا آغاز و پلیس نیویورک ده‌ها نفر از آنها را دستگیر کرد، به سرعت و بدون هیچ کنترلی به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر ایالات متحده و حتی خارج از آن سرایت کرده است، موجی مبهم با شعارهایی همچون تل‌آویو و اسرائیل را منفجر کنید یا گردان‌های قسام ما به شما افتخار می‌کنیم سرتاسر این دانشگاه‌ها را فرا گرفته است و حباب اسرائیل برای دانشجویان آمریکایی را منفجر کرد.

به اعتقاد نویسنده، درست است که فقط مدت کوتاهی است که ایالات متحده با تصویب بسته کمک‌های نظامی خود با اکثریت آرا در مجلس سنا حمایت قدرتمندانه خود را از اسرائیل به اثبات رسانده اما تصاویر رسیده از دانشگاه‌ها در کنار رویکردهای بلند مدت موجود در دولت، رسانه‌ها و جامعه آمریکا ادامه این پشتیبانی را تهدید می‌کند.

سپس نویسنده اعتراف می‌کند: اسرائیل دانشگاه‌ها را از دست داده است، این روند در چارچوب یک عملیات بلند مدت از مبارزات اجتماعی و سیاسی در جامعه آمریکا به وقوع پیوست، در حالی که مفاهیم حمایت از اسرائیل تا حدود زیادی در فرهنگ جوانان ایالات متحده ریشه دوانده بود، امروز به نقطه تغییر رسیده است و تا انکار حق دولت اسرائیل در ادامه بقا و ارتباط یهودیان با سرزمین اسرائیل هم رسیده است.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است، میزان حمایت از اسرائیل در نظر سنجی‌‌هایی که بعد از 7 اکتبر انجام گرفته در میان جوانان بین 18 تا 24 سال به شدت کاهش یافته است.

50 درصد از آنها از حماس حمایت کرده و اکثر آنها هم مخالفت خود را با سیاست‌های بایدن در قبال اسرائیل ابراز داشتند.

آنها همان جوانانی هستند که امروز پلاکاردهای "از دریا تا رودخانه " را برافراشته‌اند و خوستار انتفاضه در دانشگاه‌های بزرگ هستند، و شاید در آینده آنها را در پست‌های کلیدی و تاثیر گذار در مجلس سنا و در دادگاه‌ها و ساختارهای اقتصادی و حتی کاخ سفید ببینیم.

آنچه مشخص است آن است که موضع ضد اسرائیلی و سامی ستیز در حال رخنه به سیاست‌های ایالات متحده هم هست و به ویژه در سال انتخابات نامزدها نمی‌توانند آرای این رای دهندگان احتمالی را نادیده بگیرند.

نویسنده سپس تاکید می‌کند که هشدار اولیه در رابطه با از دست رفتن احتمالی حمایت آمریکا یک ماه پیش نمایان شد، زمانی که ایالات متحده به شکل دراماتیکی حاضر به استفاده از حق وتو علیه طرح پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل نشد، امری که باعث شد نخست وزیر سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟سیل انتقادها به رئیس دانشگاه کلمبیا به‌دلیل سرکوب معترضانخیزش سراسری دانشگاه‌های آمریکا علیه صهیونیست‌ها/گزارش ویژه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • نویسنده اسیر فلسطینی برنده جایزه ادبی بوکر شد
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • اسیر فلسطینی صهیونیست‌ها برنده بوکر عربی ۲۰۲۴ شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»