Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشاور امنيت ملي آمريکا راهبرد جديدي در قبال ايران طراحي کرده که به موافقت تمامي اعضاي تيم امنيت ملي کاخ سفيد رسيده است. اين طرح خواستار اعلام عدم پايبندي ايران به توافق هسته‌اي، و تشديد فشارها بر اين کشور است.
به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، منابع خبري روز چهارشنبه مدعي شده‌اند تيم امنيت ملي کاخ سفيد، پس از انجام بررسي‌هايي با هدف تعيين سياست کلي آمريکا در خصوص ايران، به طرحي رسيده‌اند که در صورت موافقت رئيس‌جمهور آمريکا راهبرد واشنگتن در قبال تهران در سال‌هاي آينده را تعيين خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بررسي‌هاي بين‌سازماني دولت ترامپ درباره ايران«دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا بعد از صدور اولين تأييديه درباره پايبندي ايران به «برجام» در ماه آوريل اعلام کرد به چند نهاد دولتي دستور انجام بررسي‌هايي بين‌سازماني جهت تعيين سياست کلي اين کشور در خصوص ايران را داده است.
مقام‌هاي دولت ترامپ در آن زمان گفتند راهبرد آمريکا در خصوص توافق هسته‌اي ايران به عنوان بخشي از نتايج اين بررسي‌ها تعيين خواهد شد.
موافقت تيم امنيت ملي ترامپ با عدم تأييد پايبندي ايران به برجاموبگاه «پوليتيکو» روز چهارشنبه گزارش داده تيمي که مأموريت انجام اين بررسي‌ها به سرپرستي «هربرت ريموند مک‌مستر»، مشاور امنيت ملي کاخ سفيد را بر عهده داشته بعد از چند ماه تلاش راهبردي در خصوص ايران تدوين کرده که مورد موافقت تمامي اعضاي تيم امنيت ملي آمريکا قرار گرفته است.
در بخش برجام، اين طرح پيشنهادي خواستار آن است که ترامپ در گزارش جديد به کنگره پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تأييد نکند، اما با انجام رايزني‌هايي با کنگره از بازگشت تحريم‌هاي رفع‌شده به موجب برجام عليه ايران جلوگيري کند.
دولت ترامپ به موجب قوانين داخلي آمريکا موظف است هر 90 روز يکبار گزارشي درباره پايبندي ايران به برجام به کنگره ارائه کند. موعد گزارش جديدي که دولت ترامپ بايستي ارائه بدهد، 15 اکتبر (23 مهرماه) است.
گزارش‌هاي متعددي حاکي است که رئيس‌جمهور آمريکا در اين گزارش از صدور تأييديه برجام براي ايران خودداري خواهد کرد.
اما «نيکي هيلي»، نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد چندي پيش در يک سخنراني گفت که عدم تأييد ترامپ به معني خروج واشنگتن از توافق هسته‌اي با ايران نيست و اين کنگره است که نظر نهايي را در اين خصوص اعلام خواهد کرد.
طبق قوانين داخلي آمريکا، در صورتي که دولت اين کشور از صدور چنين تأييديه‌اي خودداري کند، کنگره 60 روز براي تصميم‌گيري درباره بازگرداندن تحريم‌هايي عليه ايران که به موجب برجام رفع شده‌اند فرصت خواهد داشت.
رأي کنگره به بازگشت تحريم‌ها به معني خروج عملي آمريکا از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 خواهد بود.
همکاري با کنگره و متحدان آمريکا براي تشديد فشارها ضد ايرانوبگاه «پاليتيکو» نوشته در راهبرد جديدي که در خصوص ايران تدوين شده، فرض بر اين قرار گرفته که توافق هسته‌اي فعلاً دست‌نخورده باقي خواهد ماند. اين طرح پيشنهادي، خواستار همکاري تيم ترامپ با کنگره و متحدان اروپايي آمريکا براي تشديد فشارها عليه ايران است.
مقام‌هاي آمريکايي که به شرط عدم افشاي نام با پوليتيکو گفت‌وگو کرده‌اند اين نکته احتياطي را مطرح کرده‌اند که راهبرد جديد هنوز نهايي نشده و ممکن است در آن تغيراتي اعمال شود.
اين منابع گفته‌اند انتظار مي‌رود بعد از اقدام ترامپ براي عدم تأييد پايبندي ايران به برجام، مقام‌هاي دولت وي قانونگذاران جمهوري‌خواه را براي بازنگرداندن تحريم‌ها عليه تهران تحت فشار قرار دهند.
مقام‌هاي دولت ترامپ در عوض تلاش خواهند کرد با دادن وعده تشديد فشارها عليه ايران به نمايندگان جمهوري‌خواه کنگره اطمينان خاطر داده و حمايت آنها را جلب کنند.
پوليتيکو نوشته، اين تلاش هماهنگ براي تشديد فشارها عليه ايران محور اصلي بررسي‌هايي را تشکيل مي‌دهد که تيم ترامپ به سرپرستي مک‌مستر در خصوص ايران انجام داده است. در شرايطي که تصميم ترامپ در خصوص برجام بيشتر توجه رسانه‌ها را در ماه‌هاي گذشته به خود اختصاص داده‌اند اين بررسي‌ها در سکوت خبري انجام شده‌ و پيش رفته‌اند.
مقابله با سپاه و حزب‌الله لبنانبه نوشته اين رسانه، انتظار مي‌رود سياست جديد طرح‌هايي براي مقابله با گروه‌هاي تحت حمايت ايران از جمله گروه حزب‌الله لبنان را شامل شود.
پوليتيکو مدعي شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز زير ذره‌بين قرار خواهد گرفت و دولت ترامپ براي اولين بار آن را به عنوان «سازمان تروريستي» اعلام خواهد کرد.
ترامپ چند ماه پيش، قبل از صدور دومين تأييديه براي پايبندي ايران به برجام، در جريان نشستي که با حضور تيلرسون، مک‌مستر و مشاوران سابقش «استيو بانون» و «سباستيان گورگا» در دفتر کارش در کاخ سفيد برگزار شد، سخنراني مطولي ارائه کرد و ضمن امتناع از تأييد پايبندي ايران به برجام از مشاورانش خواست گزينه‌هاي بيشتري به او ارائه کنند.
پوليتيکو نوشته در آن نشست تيلرسون و مک‌مستر به او هشدار دادند که در صورت اعلام عدم پايبندي ايران به برجام، کنگره تحريم‌ها عليه ايران را بازخواهد گرداند و او مجبور خواهد بود باقي دوران حضورش در کاخ سفيد را به بحث با متحدان و دشمنان آمريکا درباره ويژگي‌هاي توافق بگذراند.
ترامپ سرانجام بعد از مجادلاتي که چندين ساعت به طول کشيد، تصميم گرفت نظر اعضاي کابينه‌اش را بپذيرد.
از آن زمان به بعد، مک‌مستر ماه‌ها در تلاش بوده با در نظرگرفتن نارضايتي‌هاي قبلي ترامپ و تلاش براي مرتفع کردن آن گزينه سومي پيش روي ترامپ قرار دهد.
يک کارشناس مسائل ايران که از تفکرات دولت ترامپ آگاه است گفت: «يکي از گزينه‌هايي که به رئيس‌جمهور ارائه شده عدم تأييد پايبندي ايران، ادامه صدور معافيت‌هاي تحريمي، وضع تحريم‌هاي غيرهسته‌اي جديد، طراحي راهبردي جديد و بعد، رايزني با کنگره براي عدم بازگرداندن تحريم‌هاي هسته‌اي عليه ايران است.»
صف‌بندي‌هاي دولت ترامپ درباره راهبرد جديد عليه ايرانپوليتيکو در بخش ديگري از اين گزارش به صف‌بندي‌هاي اوليه مقام‌هاي دولت ترامپ در برابر راهبرد جديد مک‌مستر، قبل از رسيدن به اتفاق نظر نهايي پرداخته است.
به نوشته اين رسانه، در مباحثاتي که براي تصميم‌گيري درباره راهبرد جديد انجام شد، استيون منوشين، وزير خزانه‌داري و رکس تيلرسون در ابتدا با بخشي از آن مخالفت کرده و خواستار اعلام پايبندي ايران به برجام شدند؛ اکثريت سايرين از ديدگاه متيس و مک‌مستر حمايت کردند، در حالي که گروه گوچکتري، شامل نيکي هيلي، نماينده آمريکا در سازمان ملل و مايک پامپئو، رئيس سيا، سرسختانه طرفدار عدم صدور تأييديه براي ايران بودند.
در نهايت، بر سر پيشنهاد تيم امنيت ملي ترامپ که آخرين بار حدود يک ماه پيش براي بحث درباره اين موضوع تشکيل جلسه داد، اتفاق نظر حاصل شد.
مقام‌هاي دولت آمريکا مي‌گويند با آنکه تيلرسون همچنان از ايده صدور تأييديه پايبندي ايران به برجام حمايت مي‌کند، اختلافات او با ترامپ آنقدر گوناگون و متنوع است که او ياد گرفته، «ميدان‌هاي نبردش را انتخاب کند.» هنگامي که مشخص شد ساير مشاوران ترامپ بر سر گزينه سوم ارائه شده توسط مک‌مستر اتفاق نظر دارند، تيلرسون نيز با آنها همنوا شد.
تأييد راهبرد جديد توسط ترامپ روز چهارشنبه همچنين بلومبرگ به نقل از مقام‌هاي آمريکايي مدعي شده ترامپ ماه گذشته قبل از آغاز هفتاد و دومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد راهبرد جديد واشنگتن در قبال ايران را تأييد کرده است.
تشديد فعاليت‌هاي اطلاعاتي عليه ايراندو مقام اطلاعاتي آمريکا در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعي شده‌اند يکي از بخش‌هاي اين راهبرد که اعلام نخواهد شد، افزايش فعاليت‌هاي اطلاعاتي عليه سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و گروه‌هاي مورد حمايت ايران مانند حزب‌الله در منطقه خاورميانه را شامل مي‌شود.
مطابق اين ادعا، «مايک پامپئو»، رئيس سيا از همين حالا اختيارات جديدي براي مقام‌هاي اطلاعاتي آمريکا در نظر گرفته تا آنها بتوانند مأموران اطلاعاتي ايران را رصد کرده و عليه آنها عمليات انجام دهند. اين برنامه‌ها شامل برخي عمليات‌هاي روان‌شناختي مانند انتقال پول‌ به حساب‌هاي مخفيانه مأموران ايراني مي‌شود؛ چنين اقدامي ممکن است باعث ايجاد اين برداشت شود که اين مأموران در حال همکاري با کشورهاي خارجي هستند.
تاريخ اعلام تصميم ترامپ درباره برجامدر همين حال، خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داده ترامپ احتمالاً روز 12 اکتبر (20 مهر) تصميم خود در قبال برجام را اعلام مي‌کند. وي در اين سخنراني برجام را خلاف منافع امنيت ملي ايالات متحده توصيف مي‌کند تا تصميم‌گيري در مورد سرنوشت برجام به کنگره محول شود.
انتهاي پيام/M
عضويت در کانال تلگرامي بين‌الملل و سياست خارجي فارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعا‌هایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشور‌هایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعا‌های مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد: تکرار رویکرد‌های غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعا‌های آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعا‌ها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام