Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@12:29:54 GMT

«مک‌مستر» راهبرد جدیدی در قبال ایران طراحی کرده

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۰۳۷۵

به گزارش فارس، منابع خبری روز چهارشنبه مدعی شده‌اند تیم امنیت ملی کاخ سفید، پس از انجام بررسی‌هایی با هدف تعیین سیاست کلی آمریکا در خصوص ایران، به طرحی رسیده‌اند که در صورت موافقت رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد واشنگتن در قبال تهران در سال‌های آینده را تعیین خواهد کرد.

بررسی‌های بین‌سازمانی دولت ترامپ درباره ایران

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از صدور اولین تأییدیه درباره پایبندی ایران به «برجام» در ماه آوریل اعلام کرد به چند نهاد دولتی دستور انجام بررسی‌هایی بین‌سازمانی جهت تعیین سیاست کلی این کشور در خصوص ایران را داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقام‌های دولت ترامپ در آن زمان گفتند راهبرد آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از نتایج این بررسی‌ها تعیین خواهد شد.

موافقت تیم امنیت ملی ترامپ با عدم تأیید پایبندی ایران به برجام

وبگاه «پولیتیکو» روز چهارشنبه گزارش داده تیمی که مأموریت انجام این بررسی‌ها به سرپرستی «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته بعد از چند ماه تلاش راهبردی در خصوص ایران تدوین کرده که مورد موافقت تمامی اعضای تیم امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.

در بخش برجام، این طرح پیشنهادی خواستار آن است که ترامپ در گزارش جدید به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، اما با انجام رایزنی‌هایی با کنگره از بازگشت تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام علیه ایران جلوگیری کند.

دولت ترامپ به موجب قوانین داخلی آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. موعد گزارش جدیدی که دولت ترامپ بایستی ارائه بدهد، ۱۵ اکتبر (۲۳مهرماه) است.

گزارش‌های متعددی حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا در این گزارش از صدور تأییدیه برجام برای ایران خودداری خواهد کرد.

اما «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چندی پیش در یک سخنرانی گفت که عدم تأیید ترامپ به معنی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیست و این کنگره است که نظر نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

طبق قوانین داخلی آمریکا، در صورتی که دولت این کشور از صدور چنین تأییدیه‌ای خودداری کند، کنگره ۶۰روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌هایی علیه ایران که به موجب برجام رفع شده‌اند فرصت خواهد داشت.

رأی کنگره به بازگشت تحریم‌ها به معنی خروج عملی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود.

همکاری با کنگره و متحدان آمریکا برای تشدید فشارها ضد ایران

وبگاه «پالیتیکو» نوشته در راهبرد جدیدی که در خصوص ایران تدوین شده، فرض بر این قرار گرفته که توافق هسته‌ای فعلاً دست‌نخورده باقی خواهد ماند. این طرح پیشنهادی، خواستار همکاری تیم ترامپ با کنگره و متحدان اروپایی آمریکا برای تشدید فشارها علیه ایران است.

مقام‌های آمریکایی که به شرط عدم افشای نام با پولیتیکو گفت‌وگو کرده‌اند این نکته احتیاطی را مطرح کرده‌اند که راهبرد جدید هنوز نهایی نشده و ممکن است در آن تغیراتی اعمال شود.

این منابع گفته‌اند انتظار می‌رود بعد از اقدام ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، مقام‌های دولت وی قانونگذاران جمهوری‌خواه را برای بازنگرداندن تحریم‌ها علیه تهران تحت فشار قرار دهند.

مقام‌های دولت ترامپ در عوض تلاش خواهند کرد با دادن وعده تشدید فشارها علیه ایران به نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره اطمینان خاطر داده و حمایت آنها را جلب کنند.

پولیتیکو نوشته، این تلاش هماهنگ برای تشدید فشارها علیه ایران محور اصلی بررسی‌هایی را تشکیل می‌دهد که تیم ترامپ به سرپرستی مک‌مستر در خصوص ایران انجام داده است. در شرایطی که تصمیم ترامپ در خصوص برجام بیشتر توجه رسانه‌ها را در ماه‌های گذشته به خود اختصاص داده‌اند این بررسی‌ها در سکوت خبری انجام شده‌ و پیش رفته‌اند.

مقابله با سپاه و حزب‌الله لبنان

به نوشته این رسانه، انتظار می‌رود سیاست جدید طرح‌هایی برای مقابله با گروه‌های تحت حمایت ایران از جمله گروه حزب‌الله لبنان را شامل شود.

پولیتیکو مدعی شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت و دولت ترامپ برای اولین بار آن را به عنوان «سازمان تروریستی» اعلام خواهد کرد.

ترامپ چند ماه پیش، قبل از صدور دومین تأییدیه برای پایبندی ایران به برجام، در جریان نشستی که با حضور تیلرسون، مک‌مستر و مشاوران سابقش «استیو بانون» و «سباستیان گورگا» در دفتر کارش در کاخ سفید برگزار شد، سخنرانی مطولی ارائه کرد و ضمن امتناع از تأیید پایبندی ایران به برجام از مشاورانش خواست گزینه‌های بیشتری به او ارائه کنند.

پولیتیکو نوشته در آن نشست تیلرسون و مک‌مستر به او هشدار دادند که در صورت اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، کنگره تحریم‌ها علیه ایران را بازخواهد گرداند و او مجبور خواهد بود باقی دوران حضورش در کاخ سفید را به بحث با متحدان و دشمنان آمریکا درباره ویژگی‌های توافق بگذراند.

ترامپ سرانجام بعد از مجادلاتی که چندین ساعت به طول کشید، تصمیم گرفت نظر اعضای کابینه‌اش را بپذیرد.

از آن زمان به بعد، مک‌مستر ماه‌ها در تلاش بوده با در نظرگرفتن نارضایتی‌های قبلی ترامپ و تلاش برای مرتفع کردن آن گزینه سومی پیش روی ترامپ قرار دهد.

یک کارشناس مسائل ایران که از تفکرات دولت ترامپ آگاه است گفت: «یکی از گزینه‌هایی که به رئیس‌جمهور ارائه شده عدم تأیید پایبندی ایران، ادامه صدور معافیت‌های تحریمی، وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای جدید، طراحی راهبردی جدید و بعد، رایزنی با کنگره برای عدم بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران است.»

صف‌بندی‌های دولت ترامپ درباره راهبرد جدید علیه ایران

پولیتیکو در بخش دیگری از این گزارش به صف‌بندی‌های اولیه مقام‌های دولت ترامپ در برابر راهبرد جدید مک‌مستر، قبل از رسیدن به اتفاق نظر نهایی پرداخته است.

به نوشته این رسانه، در مباحثاتی که برای تصمیم‌گیری درباره راهبرد جدید انجام شد، استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری و رکس تیلرسون در ابتدا با بخشی از آن مخالفت کرده و خواستار اعلام پایبندی ایران به برجام شدند؛ اکثریت سایرین از دیدگاه متیس و مک‌مستر حمایت کردند، در حالی که گروه گوچکتری، شامل نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و مایک پامپئو، رئیس سیا، سرسختانه طرفدار عدم صدور تأییدیه برای ایران بودند.

در نهایت، بر سر پیشنهاد تیم امنیت ملی ترامپ که آخرین بار حدود یک ماه پیش برای بحث درباره این موضوع تشکیل جلسه داد، اتفاق نظر حاصل شد.

مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند با آنکه تیلرسون همچنان از ایده صدور تأییدیه پایبندی ایران به برجام حمایت می‌کند، اختلافات او با ترامپ آنقدر گوناگون و متنوع است که او یاد گرفته، «میدان‌های نبردش را انتخاب کند.» هنگامی که مشخص شد سایر مشاوران ترامپ بر سر گزینه سوم ارائه شده توسط مک‌مستر اتفاق نظر دارند، تیلرسون نیز با آنها همنوا شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۰۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه با صدور قطعنامه‌ای جانبدارانه، پاسخ ایران به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه را محکوم کردند و خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها و جلوگیری از تشدید تنش‌ها شدند.

در این قطعنامه که یک نسخه آن در تارنمای پارلمان اروپا منتشر شد، قانون‌گذاران اروپایی خواستار تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران شدند. آنها در تداوم حمایت تمام‌قد غرب از رژیم تروریستی صهیونیستی به ابراز تاسف از تجاوز این رژیم علیه کنسولگری ایران بسنده و اشاره کرده‌اند که اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک باید طبق قوانین بین المللی رعایت شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه‌ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین‌های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است، اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

نمایندگان پارلمان اروپا در بخش دیگری از قطعنامه جانبدارانه‌ای که امروز صادر شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس و سیاه‌نمایی درباره نقش ایران در منطقه، از تصمیم اخیر شورای وزیران امور خارجه اتحادیه برای تشدید سیاست شکست‌خورده تحریم ایران استقبال کرده و خواستار افزودن فوری نام اشخاص و نهاد‌های نظامی ایرانی در فهرست تحریم‌ها شدند.

آنها همچنین درخواست غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی را تکرار کرده و از جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار اقدام در این زمینه شدند.

بر اساس گزارش‌ها بورل قرار است فهرست تحریم‌های جدید علیه ایران را در پی عملیات وعده صادق ارائه کند؛ وی با این حال تصریح کرده است که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی، بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست.

او هفته پیش در نشست با خبرنگاران در این باره گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

قانون‌گذاران اروپایی در فراز دیگری از این قطعنامه به توافق سال ۹۴ اشاره کرده و بدون توجه به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از این توافق و بدعهدی کشور‌های اروپایی عضو برجام، خواستار پایبندی کامل ایران به تعهدات خود شدند.

گفتنی است که ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد، اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

این درحالیست که ایران با وجود بدعهدی طرف مقابل، حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین با هدف حفظ توافق برجام نشان داد، اما تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که علاوه بر تضمین طرف‌های مقابل به پایبندی، تحریم‌ها را به صورت موثر و قابل‌راستی آزمایی رفع کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • وزارت راه تکلیف جاده‌های ترانزیتی اردبیل را مشخص کند
  • هر ایرانی که از این جاده بازدید کند از شکسته شدن غرور ایرانی خجالت می‌کشد
  • حق معلم با مادیات ادا نمی شود
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌های مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»