Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@02:49:38 GMT

آزادي هاي يواشکي عربستان به زنان

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۳۰۸۶

آزادي هاي يواشکي عربستان به زنان

خبرگزاري آريا - در اين بين جامعه روشنفکري ايران واکنش هاي جالبي به اين موضوع داشته و پادشاه جاني عربستان را به عنوان يک اصلاح طلب واقعي در منطقه معرفي مي کنند.
به گزارش جام نيوز، عربستان در يک هفته اخير کانون توجه جهان و به خصوص روشنفکران ايراني بوده که حريصانه اخبار مربوط به حق رانندگي زنان و خوانندگي زنان در تلويزيون عربستان را نظاره مي کنند و حسرت مي خورند که پادشاهي سعودي چه اصلاح طلب شده است!
با ورود سلمان به کاخ سلطنتي و جلوس بر صندلي ملک عبدالله در اسنفد 93، عربستان وارد دوران جديدي شد که ديگر خبري از محافظه کاري در سياست خارجي اين کشور ديده نمي شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يمن اولين قرباني اين سياست تهاجمي بود که جنگ سعودي ها عليه مردم يمن تا به امروز هزارن کشته برجاي گذاشته و جامعه جهاني نيز به خاطر منافع اقتصادي چشم بر اين جنايت بسته است. در کنار اين روابط عربستان و ايران نيز وارد بحراني ترين دوره هاي خود شد و پادشاه سعودي با کنار زدن تمامي قواعد وليعهدي، محمد سلمان، فرزندش را به اين مقام گمارد.
در پشت تمامي تحولات عربستان سعودي کسي جز محمد سلمان قرار ندارد. وي به دنبال معماري جديد اين کشور به شدت سنتي و محافظه کار است و براساس سند 2030 که از سال آينده شروع خواهد شد، سعي دارد اصلاحاتي از بالا به پايين آغاز کند که در سال 2030 عربستان به عنوان کشوري مدرن در جهان ظهور يافته و به طور کلي از درآمدهاي نفتي نيز بي نياز باشد.
در همين زمينه سعودي که يکي از بسته ترين کشورهاي جهان از لحاظ حقوق بشري است، در هفته هاي گذشته بسته هايي را براي ارائه حقوقي به زنان روانه جامعه سنتي کرده که باعث بهت برخي از ناظران شده است. اجازه حق رانندگي با زنان البته با حفظ شريعت که به معناي حضور شوهر يا ولي زن در کنار راننده است، اجازه ورود زنان به ورزشگاه، اجازه فتوا و آخرين مورد آن نيز پخش صداي خوانندگان زن در تلويزيون است. احتمال دارد اين روند با موارد ديگري مانند احداث سينما و حضور مردم در سينماها ادامه داشته باشد.
اما در اين بين جامعه روشنفکري ايران واکنش هاي جالبي به اين موضوع داشته و پادشاه جاني عربستان را به عنوان يک اصلاح طلب واقعي در منطقه معرفي مي کنند. آنها در تب و تاب اين آزادي ها مي سوزند و به شماتت اصلاح طلباني مي پردازند که با چنين وعده هايي از مردم راي مي گيرند.
چنين واکنش هاي هسيستريکي از سوي جامعه روشنفکري و فعالين سياسي بيشتر با گرايش هاي اصلاح طلبي بسيار جاي تعجب دارد. چرا که واقعيت هاي موجود در جامعه عربستان و ايران، حقايقي را نشان مي دهد که اين قشر يا دوست ندارند آن را ببينند و يا آنکه به آن نمي انديشند. جامعه زنان عربستان با وجود چنين طرح هايي هنوز هم از بسياري از حقوق اوليه خود محروم هستند که در جامعه ايران اين حقوق نهادينه و به عنوان اصول اسلامي پذيرفته شده اند. نگاه ابزاري به زنان در عربستان براي تبليغ اصلاح طلب بودن محمدسلمان در اين طرح ها موج مي زند. زنان عربستان اجازه باز کردن حساب بانکي يا جراحي اختياري را ندارند.
هرچند ممکن است اجازه اين اقدامات در آينده صادر شود ولي بايد در نظر گرفت اين تصميمات هيچ پشتوانه و تضميني ندارد که در سال هاي بعد نيز ادامه پيدا کنند يا محدوديت هاي جديدي اعمال نشود.
وراي اين آزادي ها، يکي از مهم ترين بخش هايي که سعودي ها از آن محروم هستند، حق انتخاب است. وجود نظام پادشاهي متصلب که اجازه هيچ گونه آزادي هاي سياسي، بيان و قلم را به جامعه نمي دهد و تمام فعالين سياسي و حقوقي مي بايست در راستاي منافع نظام پادشاهي فعاليت کنند. در حاليکه نظام انتخاباتي در ايران نهادينه شده و جريان هاي سياسي حتي با وجود مخالفت هاي آشکار با برخي از قواعد بازي سياسي و قانون اساسي، به فعاليت در اين چارچوب و دستيابي به قدرت بر همين اساس مي پردازند.
با عبور از مقايسه هاي اينچنيني عربستان و ايران بايد عنوان کرد که روشنفکري در ايران به چنان بن بست هاي معرفتي و هويتي رسيده که اقدامات شاه و شاهزاده هاي حريص سعودي را که دستان شان به خون مردم بيگناه منطقه آغشته است، مورد ستايش قرار مي دهند و مدينه فاضله خود را نيز چنين آزاداي هاي متصور مي شوند.
آزادي هايي که به مراتب بسيار بالاتر در جريان انقلاب سفيد ايران در نظام شاهنشاهي پهلوي در کشور پياده سازي شد که ترويج بي بند و باري و الگوبرداري از جامعه غربي را معادل آزادي مي دانست. ولي با اين حال پس از 15 سال محمدرضا شاه مجبور به فرار از کشور شد. دليل اساسي آن عدم توجه به خواست واقعي مردم و جامعه اي بود که انقلاب سفيدي از بالا به پايين به آن جامعه تزريق شد که هيچ سازگاري با اصول و ارزش هاي آن نداشت.
جامعه روشنفکري ايران تاکنون نپذيرفته در کشوري زندگي مي کنند که اکثريت مردم با فرهنگ اسلامي – ايراني خود گرفته و به بخش اصلي زيست آنها بدل شده است و تشکيل حکومت اسلامي نيز دقيقا بر همين مدار و خواست قرار دارد. عربستان داراي بافتي به شدت سنتي تر از ايران است که زنان در آن جامعه به هيچ وجه جدي گرفته نمي شوند و تنها براي زيباتر کردن ويترين خاندان پادشاهي در نگاه جهانيان، چنين جوازهايي صادر شده است.
اما در پشت پرده مطامع محمدبن سلمان براي نشستن بر جايگاه پدر، فرار از رسوايي و عواقب جنگ يمن و شکست هاي منطقه اي، کاهش ذخاير ارزي سعودي، ادامه نظام سلطنتي و دهها دليل ريز و درشت ديگر نهفته است.
ساده لوحانه است که برخي در ايران، عربستان را کعبه آمال خود قرار دهند و حقايق موجود را در ارزيابي هاي خود لحاظ نکنند. عربستان از لحاظ کنشگري جامعه در بهترين حالت همچون ديگر شيخ نشين هاي خليج فارس مانند امارت متحد عربي، قطر يا کويت خواهد شد ولي هرگز نمي تواند از نظام پادشاهي به سمت يک نظام مردم سالار گذار کند، چرا که چنين تحولاتي مي بايست از بطن جامعه و از پايين به بالا باشد. تحولاتي که در ايران از انقلاب مشروطيت شروع و در انقلاب اسلامي به بار نشست که به نظر مي رسد سعودي ها فاصله يک قرني با آن دارند
جهان
115

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۳۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه ۱۲ در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشار‌هایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه ۱۲ اعلام کرد نیازمند تضمین‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود: امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم. امروز ما نیازمند تضمین‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرز‌های ۱۹۶۷ تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است. ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم. ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه ۱۲ تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده، اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از ۷ اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات ۷ اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه، عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • سیل شدید در شمال مکه مکرمه
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • (ویدئو) سیل وحشتناک در عربستان سعودی همه را ترساند
  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت