Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اساتيد ادبيات در نخستين نشست مکتب‌خانه با محوريت نوجوان و ادبيات دفاع مقدس به سؤالات نوجوانان در حوزه دفاع مقدس پاسخ دادند.
به گزارش جام نيوز، نخستين نشست مکتب خانه با محوريت نوجوان و ادبيات دفاع مقدس روز گذشته 11 مهر ماه با حضور جواد محقق، محمود اکرامي فر، بابک نيک طلب، حسين قرايي و جمعي از نوجوانان و جوانان در سالن شهيد آويني سازمان هنري رسانه اي اوج برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قرايي: از مهر و محبت دفاع مقدس کم براي نوجوانان گفته ايم
در ابتداي اين مراسم حسين قرايي ضمن خوش آمدگويي به حاضران و معرفي اجمالي اساتيد گفت: احساس مي کنم نوجوان عصر انقلاب بايد در عرصه مطالبه گري فرهنگي بيش از اين باشد، خب، ما تازه نزديک به 2 ماه است که شبکه اميد را در تلويزيون مي بينيم، بايد زودتر شبکه اميد افتتاح مي شد، يعني جنس مطالبه اگر فرهنگي باشد و از بدنه فرهنگي برخيزد تأثير بيشتري دارد.
وي تصريح کرد: در روزگاري که خيلي از شهيدان والامقام دفاع مقدس به نوجوانان و جوانان توجه مي کردند، فکر مي کنم مديران فرهنگي امروز ما توجهي به نوجوان ندارند يا خيلي آنها را جدي نمي گيرند. از مهر و محبت دفاع مقدس کم براي نوجوانان گفته ايم و خط و مسير نوجوانان عصر انقلاب همان مسير نوجوانان دفاع مقدس است که به عاشورا وصل مي شود.
قرايي با تفسير در حضور لاله هاي قيصر امين پور اظهار داشت: به نظرم قيصر در اين شعر حرف بسياري از نوجوانان و جوانان آن دوران را زده است. خانه نوجوانان چکاوک در اولين نشست به مسئله نوجوان و ادبيات دفاع مقدس پرداخته است و اميد داريم که اين روند نشست ها در موضوعات مختلف نه تنها در تهران، بلکه در ديگر شهرستان ها نيز با حضور اساتيدي چون آقايان محقق، اکرامي فر و نيک طلب، بتوانيم اين جريان را کشوري کنيم و اگر صدا و سيما هم کمک کند ويتامين اين کار بيشتر مي شود.
اکرامي فر: در جامعه اسطوره داريم اما يا معرفي نکرده ايم يا شناخته نشده اند
در ادامه اين نشست که به صورت پرسش و پاسخ صورت گرفت، در پاسخ به سؤال يکي از نوجوانان؛ در رابطه با قهرمان سازي شهداي نوجوان ميان مخاطبان نوجوان چه بايد کرد؟، محمود اکرامي فر در پاسخ گفت: در واقع جامعه اي که هويت نداشته باشد، پشتوانه تاريخي و اسطوره اي نداشته باشد، جامعه اي معلق است که نمي دانند بر شانه چه کسي ايستاده اند. بر اين اصل بايد بگويم که در نگاه من ما در دفاع مقدس آن قدر اسطوره داريم که نيازي به اسطوره سازي نداريم، بلکه احتياج به شناسايي و معرفي داريم.
وي تصريح کرد: ما در جامعه اسطوره داريم اما يا معرفي نکرده ايم يا شناخته نشده اند يا حوصله معرفي نداشته ايم يا اغراق کرده ايم، شاخصه همذات پنداري با مخاطب از اصلي ترين بخش هاي آثار ادبي و هنري است، در واقعه کربلا ما اين را مي بينيم، گاهي احساس مي شود ما بيشتر طرفداران امام حسين(ع) را مي خواهيم پيدا کنيم، نه اينکه سيره و روش ايشان را در تربيت عاشوراييان زمان به کار گيريم، به همين دليل بنده باورم اين است که ما نبايد اسطوره ها را بسازيم، بلکه بايد پيدا و درست معرفي کنيم.
جواد محقق در ادامه پاسخ به اين پرسش اظهار داشت: بخشي از کار به تبليغات مثبت و عظيم آن بازمي گردد که متأسفانه ما در اين عرصه ضعيف هستيم و نمي توانيم اثر توليدشده را به خوبي به چشم همه مخاطبان برسانيم. بخشي ديگر به قوت و تمرين نويسندگي جهت توليد متن هاي مناسب نياز داريم که در واقع قهرمان سازي ها است که متأسفانه ما بچه مذهبي ها خيلي در اين زمينه کار نکرده ايم. ما الآن در کشور آن قدر که هنرپيشه داريم، يک صدمش نويسنده فيلم و تئاتر نداريم، خب، اين ضعف است. متأسفانه امروز هر کس را مي بينم مي روند کلاس که بازيگر شوند، آن وقت هيچ کدام به اصل کار که متن آن اثر هنري است فکر نمي کند.
محقق: سال هاي نوجواني سال هاي خودسازي و مطالعه است
محقق تصريح کرد: اگر بخواهيد بدانيد چه کسي سطحي است و چه کسي عميق، يکي از راه هاي آن اين است که بپرسيد بيشتر هنرپيشه و ورزشکار مي شناسند يا نويسنده و چهره هاي تأثيرگذار عرصه هاي سينما و ورزش را مي شناسند. در سن وسالي که شما هستيد اصلاً به فکر کارهاي بزرگ نباشيد، استثناها را کاري ندارم، عموم را مي گويم، شما براي کارهاي بزرگ خيلي وقت داريد، اينکه ما تصور کنيم در سن خيلي پايين مي توانيم کارهاي بزرگي انجام دهيم اشتباه است. گاهي وقت هم برخي نااميدانه فکر مي کنند و مي گويند همه موضوعات را همه نوشته و گفته اند و ديگر چيزي نمانده براي ما، اما جوابشان همين بيت صائب است که مي گويد: «يک عمر مي توان سخن از زلف يار گفت/ در بند آن مباش که مضمون نمانده است.»، بسياري کار نشده است که شما عزيزان مي توانيد آن را انجام دهيد. سال هاي نوجواني سال هاي خودسازي و مطالعه است، بنده هرچه دارم از آن دوران است، و پس از آن هيچ وقت فرصت مناسب خودسازي پيدا نکردم.
نيک طلب: در قشر نوجوان و جوان ميل به خوانش کم است
بابک نيک طلب در ادامه اظهار داشت: گاهي وقت ها ما بايد بپرسيم که بچه ها چقدر مي خوانند و مي شناسند. متأسفانه خيلي کم به ظرفيت شخصيت هاي نوجوان عاشورا و مخاطب نوجوان آن پرداخته شده است. کتاب هاي ارزشمندي در اين حوزه توليد مي شود اما در قشر نوجوان و جوان ميل به خوانش کم است، از طرف ديگر مثلاً در مورد يکي از معروف ترين افراد اين حوزه مثل شهيد فهميده شايد سه کتاب متوسط توليد شده باشد.
وي تصريح کرد: امروزه خوشبختانه تحقيق در مورد مسائل راحت تر شده، به اعتقاد بنده بايد با قدم هاي کوچک جلو برويم تا جامعه ادبي نوجوان و جوانمان ارتقا پيدا کنند. اينکه ما بزرگ فکر کنيم خيلي خوب است اما متأسفانه شاهد هستيم که حرف هاي عالمانه و ادبي ما را برخي چهره هاي هنري مي زنند که اصلاً در قد و قواره آنها نيست.
در ادامه بابک نيک طلب در پاسخ به پرسشي ديگر از نوجوانان در رابطه با اينکه نوجوان امروز را چطور مي توان جذب محتواهايي با مضمون دفاع مقدس کرد، نوجواناني که به هر حال درگيري هاي متفاوت تري به لحاظ اجتماعي و تکنولوژي دارند، گفت: يکي از حرف هاي مهم دفاع مقدس اين است که شما در چه شرايطي بتوانيد دين خود، آرمان و اعتقاد خود را حفظ کنيد.
اکرامي فر: ما بايد بتوانيم هم حرف خوب بزنيم و هم خوب حرف بزنيم
در ادامه اکرامي فر اظهار داشت: ما بايد بتوانيم هم حرف خوب بزنيم و هم خوب حرف بزنيم، مخاطب را بايد قدم به قدم با خود جلو ببريم، بايد سوژه ها و پرداخت ها خوب باشد، دهاني که حرفي براي گفتن به شکل درست نداشته باشد در آخر به خميازه مي رسد.
جواد محقق در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه نوجوانان چطور مي توانند در تصوير کردن قهرمانان دفاع مقدس گام بردارند و چرا در رابطه با اين شهدا فعاليت درستي صورت نمي گيرد، گفت: ما دفاع مقدس را محدود در يک اتفاق هشت ساله نبينيم، ما هميشه در حال دفاع هستيم و همه دفاع مقدس است، خودمان را محدود به کليشه ها نکنيم، حتي پيشنهادم اين است اگر شما مي خواهيد نويسنده اين سرزمين باشيد تنها معطوف به يک موضوع نباشيد، شما هر تلاشي با مضامين فرهنگي انجام دهيد در اصل کار دفاع مقدسي کرده ايد.
وي تصريح کرد: در عرصه فرهنگي بايد بتوان شعر دفاع مقدسي، اجتماعي، عاشورايي، طنز و ... گفت، اما چرا کار نشده است؟ بخشي از آن به دليل عدم روايت و داستان مورد نياز است، متأسفانه منطقي بايد گفت که شهداي نوجوان ما روايت زندگي مدون و مشخصي را نداريم که بخواهيم براساس آن به يک محتواي مورد پسند برسيم.
در ادامه اکرامي فر در پاسخ به اين مطلب که برآيند اين نشست به نحوي است که گويي در اين عرصه اقدامي صورت نگرفته است، گفت: ببينيد، هرچقدر شما از زيبايي هاي جهان بگوييد نهايتاً اندازه توان خود گفته ايد، با هر جانبازي که شهيد مي شود مجموعه اي از خاطرات دفاع مقدس مي رود، يعني خاطرات دفاع مقدس دريايي است بي کران، هر شهيدي يک سرگذشت حماسي دارد، هر جانبازي سرگذشتي حماسي دارد، در اين زمينه نه اينکه کم کاري کرده ايم، بلکه کم کار کرده ايم. خيلي ها نشستند و نوشته اند، در حوزه دفاع مقدس ما نزديک به 8 هزار عنوان کتاب داريم، پس کم کاري نکرده ايم، در توان هر فردي که در اين حوزه بوده اند، کار شده، اما دفاع مقدس آن قدر ظرفيت دارد که به قول شاعر يک عمر مي توان سخن از يار گفت.
وي تصريح کرد: بيشترين تيراژها براي کتاب هاي دفاع مقدس است، هر کسي که دلي در گروي انقلاب دارد، براي دفاع مقدس شعر و داستاني گفته است. به هر حال هر کس در برابر دريا به اندازه شماره عينک خودش دريا را مي بيند اما دريا دريا است. بايد سنگ ريزه ها را جمع کرد و کسي مي تواند کوه را جمع کند که از سنگ ريزه هاي دامنه کوه شروع کند.
محقق: مردم خيلي خوب کتاب مي خوانند
جواد محقق نيز در پاسخ به اين پرسش گفت: بنده بايد بگويم که براساس تحقيقاتي که کرده ام آمار انتشار کتاب هاي ايران از دهه 30 تا کنون را جمع آوري کرده ام، پس در انقلاب ما هم از حيث تعدد انتشار عنوان کتاب و هم پرورش نويسنده بسيار بسيار بالاتر از مقايسه هاي ناآگاهانه هستيم. از طرف ديگر هم گاهي گفته مي شود مردم کتاب نمي خوانند اما اين گونه نيست، مردم خيلي خوب کتاب مي خوانند اما به نسبتي که ما توقع داريم نيست، وضع چاپ و خواندن کتاب ما از کشورهاي هم طراز خود مثل روسيه، مصر، ترکيه و... خيلي بهتر است.
در اين مراسم همچنين زهرا اميربيگ، ليلا حاجي و فاطمه حاجي علي زاده اثرخواني کردند.
علاقه مندان براي بهره مندي از مجموعه برنامه هاي ادبي خانه نوجوانان چکاوک ايران با عنوان مکتب خانه به سايتwww.khanehnojavan.ir و شبکه هاي اجتماعي به نشاني khanehnojavan@ مراجعه کنند.
فارس
115

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۳۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، سردار عباس مطهری بعد از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس سمنان برای جذب اقشار مختلف مردم، تاکید کرد: برنامه‌های فرهنگی در مجموعه دفاع مقدس سمنان با موضوعات مختلف برای تمام اقشار سنتی مردم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در راستای نشاط اجتماعی «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» پنجشنبه هر هفته در پارک موزه دفاع مقدس سمنان برگزار می‌شود، افزود: این مراسم بدون محدودیت سنی ویژه خواهران و برادران است.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت و جوانان و نوجوانان به همراه خانواده‌هایشان می‌توانند در این مراسم ویژه حضور پیدا کنند.

مطهری با بیان اینکه تلاش داریم با برنامه‌هایی مانند ورزش با سبک جبهه و ایستگاه صلواتی و… حال و هوای جبهه و مقر قائمیه فرزندان استان سمنان در دوران دفاع مقدس را بازسازی کنیم، گفت: این موضوع به یاد آوری رشادت‌های رزمندگان استان کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه نخستین «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» با حال و هوای جبهه ۱۳ اردیبهشت ماه با حضور مردم و پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس افتتاح می‌شود، گفت: از فردا هر هفته این برنامه جمعه‌ها دایر خواهد بود.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان بیان کرد: این برنامه شامل سه بخش صبحگاه مختصر، ورزش با سبک جبهه و ایستگاه صلواتی می‌باشد که شروع و پایان ورزش صبحگاهی، روش ورزش کردن و رجزهایی که خوانده می‌شود تمامی آن الهام گرفته از دوران دفاع مقدس است.

کد خبر 6095191

دیگر خبرها

  • پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند+ عکس و فیلم
  • وداع دزفولی‌ها با شهید عشیری لیوسی/ پایان فراق پس از ۴۲ سال
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • نویسنده ادبیات نوجوان باید مخاطب را با توانمندی هایش آشنا کند
  • مردم قم با ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس وداع کردند
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان
  • مردم قم با پیکر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس وداع می‌کنند
  • مردم قم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع می کنند
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها