Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مديرعامل سابق استقلال در مصاحبه اي اعلام کرده ديگر حاضر به بازگشت به فوتبال نيست اما شايد براي انتخابات کميته المپيک کانديدا شود.
به گزارش "ورزش سه"، خيابان سپيدار، ساعت 6 صبح. گوشي را بر مي‌دارد و با گفتن اينکه در دفتر کارش است، به منشي مي‌گويد در را باز کند. تجربه مصاحبه‌هاي ساعت 6 صبح از کميته ملي المپيک و باشگاه استقلال به فدراسيون بين المللي زورخانه‌اي رسيده؛ جاييکه حالا ميزبان دبير کل سابق کميته ملي المپيک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهرام افشارزاده که بعد از رفتن از باشگاه استقلال ترجيح داد، کمتر مصاحبه کند اما بالاخره و در فاصله چند ماهي مانده تا انتخابات کميته ملي المپيک به انجام يک گفت و گو رضايت مي‌دهد. روزهاي حضور در استقلال و انتخاباتي که پيش روي کميته ملي المپيک است، مهمترين بهانه‌اند براي صحبت با مديري که به نسبت بقيه مديران کميته، روزهاي بيشتري را در کميته ملي المپيک گذرانده است و اين روزها هم بار ديگر نامش براي حضور در يک رقابت انتخاباتي آنهم در 75 سالگي مطرح است؛ عددي که خودش به آن توجهي ندارد و پشتوانه حرفش را 18 ساعت کار روزانه و 2 ساعت ورزش قرار مي‌دهد.
در ادامه مشروح گفت و گوي بهرام افشارزاده با روزنامه قدس را مي خوانيد:
* حال ورزش چطور است. هنوز هم اتفاق‌هاي ورزش را رصد مي‌کنيد؟
ريز به ريز همه چيز را پيگيري مي‌کنم و در جريان فعاليت همه فدراسيون‌ها هستم. فکر مي‌کنم نسبت به قبل، فدراسيون‌ها کم کم کارهايشان روي روال قرار گرفته است. هر سيستمي براي فعاليت نياز به فضاي آرام دارد و الان با حضور آقاي سلطاني‌فر فضاي آرامتري نسبت به قبل بر ورزش حکمفرما شده که اين موضوع را بايد به فال نيک گرفت. ايشان بدون مطالعه کار نمي‌کند و اگر هم قرار است تغييراتي انجام دهد، حتما با مطالعه اين کار را انجام مي‌دهد. من فکر مي‌کنم با کاهش تنش‌هايي که پيش از اين از سوي مديريت‌ها به ورزش تحميل مي‌شد، مديران فدراسيون‌ها بهتر مي‌توانند کار کنند. چون قرار نيست وارد فضاي تقابل شوند و وقتي اين فضا وجود نداشته باشد، نوآوري هم به وجود مي‌آيد.
* مدتي است که بار ديگر حرف از حضورتان در انتخابات کميته ملي المپيک است. دوره قبل با اينکه در راي گيري نهايي شرکت نکرديد، اما در نتيجه تاثير گذار بوديد. چون راي شما در سبد آقاي شهنازي ريخت و در نهايت ايشان دبير کل شدند. فکر مي‌کنيد اين دوره هم اگر حضور داشته باشيد، تعيين کننده هستيد؟
واقعا فضا را نسنجيده‌ام و نمي‌دانم در ماه‌هاي پيش رو چه اتفاقي مي‌افتد. چيزي که قطعي است، اين است که بدون برنامه‌ريزي نمي‌توان وارد اين عرصه شد. به همين خاطر است که مي‌گويم فعلا تصميمي براي حضور در اين انتخابات نگرفته‌ام. فعلا پيش بيني از فضا ندارم اما اميدوارم کساني که انتخاب مي‌شوند، بتوانند کار کنند. چون کميته ملي المپيک پيشاني ورزش است و آيينه تمام نماي ورزش هر کشوري است. چرا که نتايج ورزش کشورها در رويدادها زمينه قضاوت درباره ورزش آن کشور و حتي مسائل ديگر مي‌شود و اگر کميته ملي المپيک بتواند مديريت خوبي داشته باشد، مي‌تواند تصوير زيبايي به يادگار بگذارد.
* چه شرايطي پيش بيايد، در اين رقابت حاضر مي‌شويد؟
شرايط را بررسي مي‌کنم. اگر ببينم که فضا فراهم است، در انتخابات شرکت مي‌کنم و اگر برنده باشم، ثابت مي‌کنم که هنوز هم کارهاي زيادي مي‌توان انجام داد و حتي بهتر از المپيک لندن مي‌توانم کار کنم.
* اگر بخواهيد وارد شويد بايد عضو مجمع باشيد.
اگر تصميم به حضور داشته باشم، راه قانوني وجود دارد و از همان راه وارد انتخابات مي‌شوم. اما تاکيد مي‌کنم که هنوز هيچ تصميمي در اين رابطه نگرفته‌ام.
*در قمست قبل صحبت‌تان اسم از المپيک استثنايي براي ورزش ايران آورديد.
المپيک لندن و بازي‌هاي آسيايي گوانگ‌ژو، نتايج فوق العاده‌اي گرفتيم که به نظرم به اين زودي‌ها تکرار نمي‌شود. ما در گوانگ‌ژو چهارم شديم؛ نتيجه‌اي که حالا حالاها تکرار نمي‌شود.
* اين روزها بحث از سن بالاي شماست و فرصتي که بايد در اختيار جوانترها گذاشت.
کار من ورزش است. از وقتي چشمم را باز کردم، در ورزش بودم و نمي‌توانم دل بکنم تا زمانيکه چشمم را دوباره ببندم. من بيشترين زمان مديريتم در ورزش را در کميته ملي المپيک گذرانده‌ام. چهار – پنج دوره در کميته بوده‌ام. من در کميته زندگي کرده‌ام و نمي‌توانم عشقم را پنهان کنم. به نظر من کار ورزش؛ کار تجربي است. درست است که بايد جوان‌ها هم حضور داشته باشند، اما به نظرم نبايد تجربه را حذف کرد وقتي من روزي 17- 18 ساعت کار مي‌کنم و دو ساعت ورزش؛ به نظرتان پيرم. من هرگز احساس نکرده‌ام که ناتوانم. نيرويي که اين همه تجربه دارد، توان کار دارد و فضاي برون مرزي را مي‌شناسد، چکار بايد بکند؟ برود و گوشه خانه بنشيند؟
* عملکرد هيئت اجرايي اين دوره کميته ملي المپيک را چطور ديديد؟
به نظرم خوب بودند. هر کسي که انتخاب مي‌شود سعي مي‌کند بهترين عملکرد را داشته باشد. هيچ کسي نمي‌خواهد کار ضعيفي ارائه کند. گاهي برخي عوامل اجازه نمي‌دهد که فضا براي کار و جهش بيشتر فراهم شود؛ مثل شرايطي که در استقلال پيش آمد.
* به استقلال اشاره کرديد. چي شد که مديريت اين باشگاه را قبول کرديد؟
خيلي‌ها به من گفتند که نيا. به خاطر شرايطي که ايجاد شده بود، آقاي گودرزي از من خواستند که قبول کنم. من هم اين کار را انجام دادم. چه دوست و چه کساني که دورتر بودند، گفتند نرو. اين فضا براي شما مناسب نيست. اما من گفتم مي‌روم تا شايد کمکي کنم.
* فکر مي‌کنم کسانيکه گفتند به فوتبال نرويد، مي‌دانستند که جنس مديريت شما از جنس فوتبال نيست.
واقعا هم نبود. اما با وجود همه مسائلي که به وجود آمد، به نظرم در مدتي که بودم، استقلال خوب اداره شد. البته مدتي که گذشت، بارها به آقاي گودرزي گفتم اجازه بدهد بروم اما قبول نمي‌کردند. من آدمي نبودم که بخواهم آن سبک مديريت را بپذيرم. الان مديران قبلي استقلال علاقه زيادي دارند که برگردند اما من به هيچ عنوان علاقه ندارم که باز به استقلال يا هيچ تيم فوتبال ديگري برگردم. حاضرم بحراني‌ترين کارها را انجام بدهم اما ديگر به استقلال نروم به خاطر اينکه در مواردي اينقدر تنش‌ها زياد مي‌شد که تمرکز را از من مي‌گرفت. در فوتبال بايد لحظه‌اي تصميم بگيريد و اين شرايط نياز به آرامش دارد اما آرامشي نبود که بخواهيد بهترين تصميم را بگيريد.
* قبل از رفتن‌تان به استقلال اين پيش بيني را داشتيد که اين شرايط رقم مي‌خورد؟
من از بحران وحشت ندارم و در زندگي‌ام روزهاي بحراني کم نداشته‌ام. اما توقع چند جانبه باعث شده بود که شرايط برايم سخت شود. به نظرم چيزي که براي من سخت‌تر از بقيه مسائل بود، همين مسئله بود. با اين حال من هيچ وقت نخواستم از آقاي گودرزي هزينه کنم اما در نهايت فضا به سمتي رفت که تماشاچي‌ها روي ورود وزارت ورزش دست گذاشتند.( بهتر است به گذشته برنگرديم. خيلي خاطره خوبي از استقلال ندارم و دوست ندارم خاطراتم زنده شوند.)
*در مورد بدهي‌هاي به جا مانده کمي صحبت کنيم. آقاي افتخاري اسمي از شما نياوردند اما از بدهي‌هاي به جا مانده از قبل مي‌گويند و دردسرهايي که برايشان ايجاد شده.
خب آن زماني که من به استقلال رفتم نيز بدهي از قبل مانده بود. ما هم براي حفظ تيم بايد هزينه‌هايي انجام مي‌داديم. ما از حاميان مالي هم پول گرفتيم اما با مبلغي که دريافت مي‌کرديم، نمي‌توانستيم همه هزينه‌ها را پوشش دهيم و بدهي‌هاي قبلي را تسويه کنيم. اين وضعيتي نيست که من درست کرده باشم يا مديري ديگر. اين وضعيتي است که از نبود نظام باشگاهداري در ايران به وجود آمده است. هيچ معيار و چارچوبي در مورد هيچ چيزي وجود ندارد. از نحوه انتخاب هيئت مديره گرفته تا ميزان پولي که بايد به بازيکنان پرداخت شود. حالا اين شرايط در دو باشگاه استقلال و پرسپوليس کار را سخت‌تر مي‌کند. چون تماشاگران عاشقي دارند که بايد پاسخ آن‌ها را هم بدهيد و راضي نگهشان داريد.
* از ارتباط‌تان با قلعه نويي بگوييد که خيلي خوب شروع شد.
قلعه نويي يک مربي استثنايي است. براي کارش وقت مي‌گذاشت و از هيچ تلاشي براي بهبود شرايط تيم استقلال کوتاهي نمي‌کرد. اما زمان به گونه‌اي بود که نتوانست تمام بازيکنان مورد نظرش را جذب کند و اين موضوع روي نتايج تيم تاثير گذاشت.
* چه شد که اين رابطه خوب، در نهايت به جدايي قلعه نويي از استقلال جدا شد؟
متاسفانه به خاطر نتايج، هواداران اعتراض داشتند و در نهايت هيئت مديره مصوب کرد که تغييرات ايجاد شود.
* اين حرف يعني اينکه اگر تصميم گيرنده صفر تا صد شما بوديد، ايشان را حفظ مي‌کرديد؟
همينطور است. ايشان ويژگي‌هايي دارند که به نظرم از برخي ديگر متمايزشان مي‌کند. من و قلعه نويي از سالهاي بسيار دور با هم دوست بوديم و وقتي مجبور شدم فرد ديگري را جايگزين کنم، به خاطر اين تصميم ناراحت بودم. هنوز هم وقتي به آن روزها فکر مي‌کنم از خودم مي‌پرسم چرا بايد دوستي چندين ساله، تحت تاثير عوامل مختلف قرار بگيرد و خدشه دار شود. البته آقاي قلعه نويي بعد از آن تصميم هم هميشه احترام بزرگتر- کوچکتري را حفظ کرده و چيزي به من نگفتند اما خودم بابت اين موضوع ناراحتم چون براي قلعه نويي به خاطر خصايصي که دارد، احترام زيادي قائلم.
* بعد از قلعه نويي، سراغ مظلومي رفتيد و در نهايت به منصوريان رسيديد؟ چي شد که حکم به مربيگري او داديد؟
وقتي در جام حذفي نتيجه نگرفتيم و در ليگ هم رده دلخواهي به دست نياورديم، فضا براي ادامه کار آقاي مظلومي فراهم نبود و بايد فردي ديگر را جايگزين مي‌کرديم. در بررسي‌ها به چند گزينه رسيديم که برخي از آن‌ها خارجي بودند.
* به خاطر نبود پول کافي با خارجي‌ها توافق نشد؟
نه. در پايان بررسي‌ها اعضاي هيئت مديره گفتند که مربي باشد از داخل که استقلالي باشد و نزد هواداران محبوبيت داشته باشد. ضمن اينکه آقاي منصوريان با نفت نتيجه خوبي گرفته بود و از نظر هيئت مديره شرايط فني لازم براي مربيگري استقلال را داشت.
* از همکاري با او راضي بوديد؟
من معتقدم که منصوريان عملکرد بدي نداشت و اين اواخر کمي بدشانسي آورد. در آن مقطعي که من در استقلال بودم، منصوريان تيم خوبي جمع کرد اما خب با مصدوميت بازيکن و محروميت آن‌ها مواجه شد و دستش بسته ماند. با اين حال بد نتيجه نگرفت. به نظرم بايد به او فرصت بيشتري داده مي‌شد.
* اما خيلي وقت بود که بحث تغيير منصوريان مطرح بود و در نهايت بعد از فشارهاي زياد، مديران فعلي تصميم به استخدام شفر آلماني گرفتند.
اين خيلي بد است که ما به شيوه عرب‌ها رفتار کنيم. البته قبول دارم که گاهي براي مديريت مجموعه‌اي شرايط فوق العاده سخت مي‌شود و آنقدر از طرف هوادار و برخي ديگر از عوامل فشار مي‌آيد که مدير عامل و هيئت مديره مجبور به تغيير مي‌شوند. با اين شرايط هيچ کسي در فوتبال ايران در حاشيه امنيت قرار ندارد و هر لحظه بايد احتمال تغيير را بدهد.
* اگر برگرديد به آن زماني که آقاي گودرزي پيشنهاد حضورتان در باشگاه استقلال را داد، آيا باز هم پاسخ تان مثبت است؟
به هيچ وجه. اگر به عقب برگردم، هرگز مدير عامل استقلال نمي‌شوم. چون تفکر و نوع مديريت من چيزي نبوده که در يک باشگاه فوتبال بايد اجرايش کرد. شايد در کوتاه مدت بتوانم يکسري کارها را انجام دهم اما در دراز مدت نمي‌توانم اين کارها را انجام دهم. من براي خودم و نحوه مديريتم ايده دارم و دوست دارم آنچه خودم فکر مي‌کنم درست است را پياده کنم اما در يک باشگاه فوتبال اين شرايط نيست. به همين خاطر است که مي‌گويم نبايد در آن مقطع مديرعامل استقلال مي‌شدم. نه اينکه اين تيم را دوست نداشته باشم. با تمام اين اتفاق‌ها نسبت به اين تيم عرق پيدا کرده‌ام و وقتي استقلال بازي دارد، آنقدر استرس مي‌گيرم که نمي‌توانم بازي را ببينم.
* تا جاييکه مي‌دانم، شما هيچ وقت استقلالي نبوديد.
من هيچ وقت طرفدار هيچ تيم باشگاهي نبودم. حتي وقتي ژيمناست بودم هم سمت هيچ باشگاهي نمي‌رفتم. اما از وقتي که به استقلال رفتم چون با اين فضا عجين شدم و به هر حال براي اين تيم زحمت کشيده بودم، شرايطش برايم مهمتر شده است و پيگيري مي‌کنم.
* يکي از حرف هايي که در مقطعي در مورد مديريت شما در استقلال مطرح بود اين است که برخي بازيکنان از جمله مهدي رحمتي تيم مي‌بستند.
هيچ وقت به اين شکل که شما مي‌گوييد، نبوده اما به هر حال گاهي مربي تيم با کاپيتان مشورت مي‌کرد؛ خيلي از مربيان اين کار را انجام مي‌دهند. من به هيچ عنوان در کار فني دخالت نمي‌کردم اما در مقطعي خواست مربي اين بود که با کاپيتان مشورت کند. من فکر مي‌کنم فضا نبايد اينطور باشد که همه با هم تقابل داشته باشيم و رو دروي هم بايستيم مثل اتفاقي که چند شب پيش در برنامه 90 افتاد.
* برنامه 90 را ديديد؟
من واقعا متاسف شدم از اين فضا. هيچ وقت برنامه 90 را کامل نديده بودم اما آن شب تا انتها ديدم و خيلي ناراحت شدم. دلم مي‌خواست به کساني که در برنامه شرکت کرده بودند، زنگ بزنم و بگويم ادامه ندهيد. چون براي باشگاه استقلال و ورزش چنين فضايي اصلا خوب نبود.‌اي کاش آقاي افتخاري هم به آن برنامه نمي‌رفت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۳۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر نام باشگاه استقلال؛ بدون مشکل یا تنش‌زا/ قانون چه می‌گوید؟

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال استقلال تهران برای اخذ کسب مجوز حرفه ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC نیاز به تغییر مالکیت مشترک با باشگاه پرسپولیس داشت و این امر روز دوشنبه سوم اردیبهشت به سرانجام رسید و ۸۵ درصد از سهام آبی ها به هلدینگ خلیج فارس و شرکت های وابسته آن واگذار شد. در همین حال عبدالعلی علی عسکری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ خبر از تغییر نام باشگاه استقلال به باشگاه استقلال خلیج فارس داد.

این خبر با واکنش هایی از سوی وزارت ورزش و جوانان و سازمان خصوصی سازی کشور همراه بود. سید محمدشروین اسبقیان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در این رابطه و در گفت‌وگو با یکی از برنامه های تلویزیونی اظهار داشت: این مواردی است که باید رسماً به ما اعلام شود تا ما آن را بررسی کنیم. نمی‌شود که یک نفر شایعه‌ای را مطرح کند که نام باشگاه را تغییر دهند و سپس همه به این مساله بپردازند. چنین چیزی نیست. تاکنون از طرف صاحبان دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، یعنی کنسرسیوم‌های صنایع پتروشیمی و بانک‌ها، چیزی (در خصوص تغییر نام باشگاه‌ها) به صورت رسمی به وزارت ورزش و جوانان اعلام نشده است.

ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی نیز در این مورد تصریح کرد: برخی از باشگاه‌ها چون شرکت دولتی هستند باید حتما پسوند آنها تغییر کند و می‌توانند این موضوع را پیشنهاد کنند و مخالفتی با آن نشده اما تا زمانی که به طور رسمی درخواست نشود نمی‌توانیم آن را در قرارداد عنوان کنیم.

او ادامه داد: برای تغییر نام باشگاه استقلال به استقلال خلیج فارس، درخواستی آمده که این موارد هم محل طرح و بحث است و می‌توانند هر پسوندی را مالکان در چارچوب قانون مطرح کنند. اگر نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر کند و منع قانونی نداشته باشد مورد ملاحظه قرار می‌گیرد.

رضا شاه منصوری حقوقدان ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا اضافه کردن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال در کنفدراسیون فوتبال آسیا و لیگ نخبگان باعث تحریک کردن تیم های کشورهای حاشیه خلیج فارس می شود یا خیر و اینکه آیا این موضوع با مخالفت از سوی AFC همراه می شود یا خیر اظهار داشت: ابتدا باید به گویم که اضافه کردن پسوند خلیج فارس به نام باشگاه استقلال هیچ مانعی ندارد. در تمام جهان ما شاهد این هستیم که در نام برخی از باشگاه ها نسبت به منطقه جغرافیایی و ... پسوند دیده می شود و هیچگاه این موضوع در کمیته های اخلاق و انضباطی فیفا و AFC مورد بحث قرار نمی گیرد.

او ادامه داد: هلدینگ خلیج فارس به عنوان مالک باشگاه استقلال از دو حق قانونی خود می تواند استفاده کند. اولین مورد این است که می تواند از برند باشگاه استقلال برای تبلیغات خود استفاده کند و یک مورد دیگر اضافه کردن پسوند به نام باشگاه استقلال که این هلدینگ از واژه خلیج فارس استفاده کرده است.

شاه منصوری خاطر نشان کرد: اینکه گفته می شود خلج فارس باعث تحریک تیم های عربی می شود اصلا موضوعیتی مبنی بر شکایت و... ندارد و کار هلدینگ خلیج فارس کاملا قانونی و صحیح است.

کد خبر 6092678

دیگر خبرها

  • تغییر نام باشگاه استقلال؛ بدون مشکل یا تنش‌زا/ قانون چه می‌گوید؟
  • (ویدئو) اولین واکنش وزارت ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال
  • ببینید | اولین واکنش وزارت ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال
  • واکنش وزارت ورزش و جوانان به تغییر نام باشگاه استقلال
  • واکنش وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • واکنش منفی وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • لواندوفسکی: توپ طلای 2021 حق مسی بود؛ بلینگام و ام باپه بهترین بازیکنان دنیا هستند
  • بازگشت سیاوش به استقلال ملاثانی
  • بنی‌تمیم: اکنون زمان حمایت همه‌جانبه از سه تیم لیگ برتری خوزستان است
  • تن هاخ: منچستریونایتد در حال حاضر یکی از پویاترین و سرگرم کننده‌ترین تیم‌های لیگ برتر است