Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه آسمان آبي - سجاد صداقت: اخيرا، سيد عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دوازدهم براي نخستين بار مقابل خبرنگاران نشست. او درباره بخش هاي مختلف کاري وزارت تحت مديريت خود حرف زد و از ساختارها و کليات گفت. وقتي هم که آقاي وزير به بحث درباره سينما رسيد، درباره فيلم هاي توقيفي و ساختارهاي تازه وزارت براي جلوگيري از به وجود آمدن فيلم هاي توقيفي جديد سخن گفت، اما با همه اين اوصاف، گويا آقاي وزير و ساير مسئولان وزارت، زماني که مشغول برنامه ريزي براي اين نشست خبري بودند به اين نکته توجه نداشتند که برگزار کردن نشست خبري در ماه محرم، مساوي خواهدبود با سوالاتي درباره فيلم «رستاخيز».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«رستاخيز» آخرين ساخته احمدرضا درويش است و از زماني که در سي و دومين جشنواره فيلم فجر در سال 92 اکران شد، انواع و اقسام اتفاقات را تجربه کرد تا اينکه سيدعباس صالحي، وزير تازه فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه نشست خبري خود با سوالات متعدد خبرنگاران مجبور به صحبت درباره سرنوشت اين فيلم شد؛ فيلمي که در ايران جز در اکران هاي جشنوراه، چند اکران محدود در جشنواره هايي چون جشنواره فيلم هاي ديني «رويش»، اکران هاي خصوصي و يک اکران عمومي يک روزه، ديگر رنگ پرده را به خود نديد.
اين در حالي است که در سينما هميشه جاي خالي فيلم هايي که با موضوع عاشورا احساس مي شود. در همه اين سال ها فيلم «روز واقعه» با فيلمنامه اي از بهرام بيضايي تنها داشته عاشورايي سينماي ايران بوده است. بخشي از اين مساله به حساسيت هاي موضوع بر مي گردد؛ حساسيت هايي که مستقيم و غيرمستقيم گريبان فيلم رستاخيز را نيز گرفت. حالا سيدعباس صالحي از پايان احتمالي سرنوشت اين فيلم در ايران خبر داده است. در حالي که اين سرنوشت احتمالي براي فيلم درويش رقم مي خورد که اکران آن در خارج از ايران ادامه دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه اين نشست رسانه اي به اصرار اهالي رسانه و با توجه به مناسبت ماه محرم درباره سرنوشت «رستاخيز» اظهارنظر کرد و عملا گفت که فعلا اين فيلم در ايران اکران نخواهدشد: «سازمان سينمايي گفت و گويي با تهيه کننده فيلم داشته و به جمع بندي رسيده اند.
الان هم مثل هر قراردادي که امضا مي کنند بر آن مبنا عمل مي کنند. درواقع آن چه اتفاق مي افتد براساس اين گفت و گو ميان سازمان سينمايي و تهيه کننده در ماه هاي اخير دولت يازدهم است و اين قرارداد در حال اجراست. به عنوان مشارکتي که از قبل داشتند، مبلغي به تهيه کننده فيلم پرداخت شده و اکنون هم نمايش خارجي اش را انجام مي دهد، ولي براي نمايش داخلي هنوز اقدامي انجام نمي شود. با اين حال تفصيل ماجرا را سازمان سينمايي ارائه خواهدکرد.»
با اين جملات وزير ارشاد و انجام نشدن اقدامي براياکران اين فيلم در ايران به نظر مي رسد پرونده يکي از مهم ترين آثار سينمايي ايران در حال سپرده شدن به دست سرنوشت است؛ سرنوشتي که بازخواني چگونگي رقم خوردن آن داستاني بند به درازاي فيلم هايي است که اساس درباره واقعه عاشورا در ايران ساخته شده است.
رستاخيز چگونه ساخته شد؟
احمدرضا درويش پس از آن که در سال 1382 فيلم «دوئل» را ساخت، مطالعات ساخت فيلم جديدي را آغاز کرد که به نظر مي رسيد مي تواند ييک از بزرگ ترين پروژه هاي مذهبي کشور باشد. خود درويش درباره چگونگي نوشته شدن فيلمنامه اين فيلم در سي و دومين جشنواره فيلم فجر گفت: «حدود 14 سال قبل به اتفاق دوست گرامي ام احمد مسجدجامعي (عضو شوراي شهر تهران) سفري به دمشق داشتم که در حين برگشت از زيارت مزار حضرت معصومه در يک جمعه باراني غم انگيز، گفت و گوي دو ساعته اي با او داشتم. در آنجا پس از بحث درباره سينماي ايران و تاريخ صدر اسلام گفتم که يکي از آرزوهاي من اين است که اثري درباره عاشورا در کارنامه ام باشد.»
تهيه کننده فيلم، تقي عليقلي زاده است و سرمايه گذاران آن موسسه فرهنگ تماشا، شرکت دلتا مديا و شرکت آکو افالز از کشورهاي ايران، کويت و انگلستان هستند. پس از يک سال پيش توليد از شانزدهم بهمن 1388 همزمان با اربعين حسيني، فيلمبرداري فيلم در شهرستان بم آغاز شد و پس از پشت سر گذاشتن بيش از 250 جلسه فيلمبرداري در شهرهايي چون بم و شهداد، کرمان، شاهرود، اصفهان، رباط کريم، کاشان، فومن و تهران در تاريخ 12 دي ماه 1389 فيلمبرداري به پايان رسيد و در سال 1391 آماده نمايش شد.
تدوين اين فيلم توسط طارق انور، تدوينگري که نامزدي اسکار را در کارنامه داشت، صورت گرفت. تمام مراحل فني و تکنيکي اين فيلم در استوديو مولينار در لندن انجام شد. همچنين موسيقي فيلم توسط استفن واربک، آهنگساز برجسته و برنده جايزه اسکار بهترين موسيقي فيلم «شکسپير عاشق» نوشته شد و اجراي آن را ارکستر فيلارمونيک بلژيک برعهده داشت. «رستاخيز» قرار بود به سه زبان و با سه نام متفاوت (به عربي: القربان) و (به انگليسي: Hussein Who Said No) به نمايش درآيد؛ اتفاقي که امروز تقريبا مطمئن هستيم براي نسخه زبان فارسي فيلم نخواهدافتاد.

«رستاخيز»ي پر از سيمرغ
نخستين اکران اين فيلم، روز 16 بهمن 1392 و در سي و دومين جشنواره فيلم فجر اتفاق افتاد. فيلم در نسخه اي سه ساعته آماده شده بود و در نخستين جشنواره فيلم فجر که دولت يازدهم آن را برگزار مي کرد، به نمايش در مي آمد. با اين اوصاف اما تماشاي فيلم واکنش هاي متفاوتي را به بار آورد. درويش در فيلم خود چهره حضرت ابوالفضل (ع) را نوراني نکرده بود و اين مي توانست آغاز اتفاقات بعدي براي فيلم باشد.
اين نکته از آنجا بود که داوود ميرباقري در سريال مختارنامه به همين دليل مجبور شده بود بخشي از بزرگ ترين و مهم ترين سکانس هاي سريال را حذف کند، نشان مي داد که روزهاي سختي در انتظار درويش براي اکران عمومي «رستاخيز» خواهدبود. درويش در همان نشست خبري پس از پخش فيلم در جشنواره فيلم فجر درباره نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل گفت: «بعد از گفت و گوهاي زياد به شخصيت حضرت عباس (ع) رسيدم و گفتم او جزو معصومين نيست و چرا نبايد تصوير او را نشان دهيم؟! چون مخالفم با اينکه هاله نور استفاده شود يا دوربين به جاي او قرار گيرد.»
آخرين روزهاي خوب فيلم درويش در همان جشنواره اتفاق افتاد و «رستاخيز» که در 11 رشته نامزد شده بود، در هشت رشته موفق به دريافت سيمرغ شد.
آغاز اکران عمومي و حاشيه ها
اکران «رستاخيز» آن گونه که درويش ابراز اميدواري کرده بود نه تنها پيش از محرم سال 93 انجام نشد، بلکه کار اکران آن به سال 94 کشيد. در اين مدت رايزني هاي فراواني از سوي نهادهاي مختلف براي انجام تغييراتي در اين فيلم انجام شد که درويش به بخشي از آن ها تن داد. فيلم در اسفند سال 93 در جشنواره فيلم ديني «رويش» حوزه هنري اکران شد و درويش در نسخه جديد، بخش هاي زيادي از موارد انتقاد شده در برابر نسخه جشنواره را حذف کرده بود. هرچند که همچنان چهره حضرت ابوالفضل (ع) بدون هاله نور به نمايش درآمد، اما باز هم فيلم تازه که حدود دو ساعت و 40 دقيقه بود بامشکلاتي رو به رو شد.
با همه اين اوصاف در ارديبهشت سال 1394 تکليف اکران فيلم «رستاخيز» مشخص و قرار شد اين فيلم همزمان با عيد فطر آن سال اکران شود. روز 22 تير 1394 اکران افتتاحيه اين فيلم در باغ موزه دفاع مقدس آغاز شد. نسخه اي که در براي اکران جشنواره در نظر گرفته شده بود، دو ساعت و 20 دقيقه و عملا 40 دقيقه آن کوتاه شده بود، اما از همان مراسم رونمايي مشخص بود که اين فيلم مشکلات فراواني براي اکران خواهدداشت.
در اين مراسم که ابتدا قرار بود فيلم نمايش داده شود، دقايقي پس از شروع فيلم، مسئولان محل برپايي مراسم از ادامه نمايش، جلوگيري و نمايش «رستاخيز» را متوقف کردند. اين جلوگيري که بيش از 20 دقيقه به طول انجاميد سرانجام با پادرمياني درويش و ديگر دست اندرکاران فيلم و پخش آن و نشان دادن مجوزهاي اکران فيلم، ختم به خير و هنر نمايش فيلم از سر گرفته شد، اما درحالي که روز 23 تير قرار بود اکران عمومي فيلم آغاز شود با اعتراض مراجع و برگزاري تجمعاتي در مقابل برخي از سينماهاي کشور اين فيلم از پرده پايين کشيده شد. اين در حالي بود که در همان روز جشنواره بين المللي بغداد با «رستاخيز» افتتاح شد.
در اين ميان درويش در پاسخ به انتقاد درباره به تصوير کشيدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) تاکيد مي کرد که در اين باره موظف است به نظر مرجع تقليد خود دقت کند و همين کار را هم کرده است. فرداي آن روز هم سازمان سينمايي طي اطلاعيه اي اعلام کرد که اکران فيلم سينمايي «رستاخيز» تا تامين نظر برخي از مراجع بزرگوار تقليد به تعويق مي افتد. تصميمي شتابزده در شرايط بحراني از سوي سازمان سينمايي به رياست حجت الله ايوبي که پش از آن نيز نشان داده بود که در شرايط بحراني بهترين راه حل را پايين کشيدن فيلم از پرده مي داند.

حواشي بعدي و سال هايي که مي گذشت
عوامل فيلم «رستاخيز» از همان روز اول معتقد بودند که توقف اکران اين فيلم اقدامي غيرقانوني بوده و از راه هاي متفاوتي تلاش کردند تا اين موضوع را پيگيري کنند. صف بندي موافقان و مخالفان فيلم در روزهاي پس از توقف اکران اين فيلم نيز باعث شده که به تدريج «رستاخيز» نيز در فهرست فيلم هاي توقيفي دسته بندي شود؛ البته با اين تفاوت که عوامل رستاخيز چندان خود را وابسته به تصميمات وزارت ارشاد نمي ديدند. پس از توقف اکران «رستاخيز» تا زماني که علي جنتي به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي حضور داشت معمولا حواشي اتفاقات پيراموناين فيلم از حرف هاي حسين نوش آبادي، سخنگوي وقت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و واکنش هاي عوامل فيلم نسبت به آن نشأت مي گرفت.
نوش آبادي در نخستين واکنش به توقف اکران فيلم، گذاشتن هاله نور روي صورت بازيگر حضرت ابوالفضل (ع) را راه حل مشکل مي دانست؛ مسئله اي که درباره اين فيلم، گاهي مطرح مي شد و ضمن دادن تمام حق ها به کارگردان فيلم اين نکته نيز مطرح بود که راه اکران عمومي «هاله نور» خواهدبود. در همين زمان علي جنتي نيز در گفت و گويي با اشاره به اين مسئله که «رستاخيز» را بهانه کرده اند تا به دولت حمله کنند، بحث را از سويه فرهنگي به سويه سياسي نيز گسترش داد.
جنتي در اظهارنظر ديگري يک ماه پس از توقف اکران «رستاخيز» ملاک وزارت را درباره موضوعاتي اين چنيني مشخص کرد: «در مورد فيلم هايي مانند «رستاخيز»... ملاک ما فتواي مقام معظم رهبري است، اما در عين حال خود را ملزم مي دانيم تا به فتواي ساير مراجع که با اين موضوع مخالف هستند، احترام بگذاريم.» قول ها براي اکران اين فيلم و اتفاقات پس از آن سرنوشت مبهم «رستاخيز» را به ميانه سال 96 کشاند.
شکايت عوامل فيلم از وزارت ارشاد
اما آنچه «رستاخيز» را دوباره به صدر اخبار در انتهاي سال 94 بازگرداند، صحبت هاي نوش آبادي بود. او در يکي از نشست هاي رسانه اي خود با اشاره به اين مسئله که «رستاخيز» در بسياري از کشورهاي منطقه اکران شده و با جاذبه هاي خود، مخاطبانش را پيداک رده، گفت: «حالا توپ در زمين کارگردان و تهيه کننده «رستاخيز» است که همکاري کنند تا اين فيلم در ايران هم اکران شود.»
اين حرف ها با واکنش تند احمدرضا درويش رو به رو شد: «وقتي يک تيم وارد بازي مي شود مسئولان بايد در نظر بگيرند که آنان مجوزها را صادر کرده اند و اين مجوزها تبعات قانوني دارد و هر نوع تصميم گيري برخلاف مفاد مجوز صادره مي تواند خسارت و تبعات معنوي و مادي داشته باشد. تمام فرصت هاي نمايش فيلم «رستاخيز» در داخل و خارجاز کشور با تصميم وزارت ارشاد نابود شده است.»
در ميانه سال 96 اتفاق مهمي به وقوع پيوست. عوامل فيلم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دليل خسارتي که به اين فيلم وارد کرده اند، شکايت کردند؛ شکايتي که به دليل مشارکت بنياد سينمايي فارابي در اين فيلم شکل گرفته بود.
اين شکايت اما در شهريور 1395 با واکنش تند علي جنتي رو به رو شد: «عوامل اين فيلم از ابتدا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام کردند که در مورد اين فيلم، نظريه تمام مراجع را کسب کرده اند، در حالي که بعدا مشخص شد که اين صحبت آن ها صحت نداشت و تنها نظر چند نفر اخذ شده بود... عوامل اين فيلم مي گويند شورا مجوز داده و بعد در چند سينما اکران شده و شما آن را لغو کرده ايد که ادعاي خسارتشان در مورد اين ماجراست.»
اما اين حرف ها چندان تغييري در حکم ديوان عدالت اداري ايجاد نکرد و برخي رسانه ها مدعي شدند که وزارت ملزم به جبران سارت 40 ميليارد توماني شده است. فرداي همان روز روابط عمومي فيلم در بيانيه اي مشخص کرد «حکم شماره 1114 دادگاه ديوان عدالت اداري در مورد شکايت تهيه کننده فيلم «رستاخيز» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» صادر شده و مصاحبه جنتي نيز به اين دليل بوده است.
تشکيل کميته حکميت براي رستاخيز
با روي کار آمدن رضا صالحي اميري به نظر مي رسيد وزارت ارشاد رويکرد تازه اي در برابر فيلم «رستاخيز» دارد. نخستين اتفاق نيز خبر وزير درباره تشکيل کميته حکميت براي رستاخيز بود: «فيلم «رستاخيز» را به يک کميته حکميت سپرديم تا پس از بررسي ابعاد آن را به ما گزارش دهند. در اين راستا سه نفر از اصحاب مطرح سينما انتخاب شدند و در حال بررسي نحوه اقدام ما براي چگونگي برخورد با فيلم «رستاخيز» هستيم.»
اين شرايط تا پايان خرداد امسال پيرامون اين فيلم ادامه داشت تا اين که بنياد سينمايي فارابي در اطلاعيه اي مفصل از حل و فصل موضوع خبر داد: «در فرآيند توليد فيلم سينمايي «رستاخيز» که در دهه 80 و در بخش خصوصي آغاز شد، بنياد سينمايي فارابي طي توافقنامه اي در سال 1385 را در ازاي 45 درصد مشارکت (مالکيت و همه حقوق فيلم)، در دستور کار خويش قرار دهد.»
گفته شده که وزارت ارشاد بابت اين 45 درصد، 13 ميليارد تومان براي صاحبان «رستاخيز» در نظر گرفته است. به نظر مي رسد با حرف هاي روز گذشته سيد عباس صالحي همان اتفاق به وقوع پيوسته و اکنون مي توان گفت «رستاخيز» به اين زودي ها در ايران اکران نخواهدشد. چرا که سهم آن از اکران ايران توسط بنياد سينمايي فارابي خريداري شده است و به قول سيد عباس صالحي «براي نمايش داخلي هنوز اقدامي انجام نمي شود.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد

یک روزنامه نگار صهیونیست فاش کرد، اختلاف نظر شدیدی بین قطب‌های ساختار حاکم بر رژیم صهیونیستی بر سر انتخاب رئیس جدید سازمان اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی (امان) به وجود آمده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، امیر اورین روزنامه نگار و تحلیل‌گر روزنامه هاآرتص در این رابطه در صفحه خود در شبکه اجتماعی اعلام کرد، اختلاف نظر شدیدی بین ارکان ساختار ائتلاف حاکم بر سر رئیس جدید امان به وجود آمده است.

او در رشته تویت‌‌هایی که در ایکس منتشر شد، نوشت: روند تبلیغات جریان طرفدار بیبی علیه نامزدی سرتیپ شلومی بیندر برای ریاست امان است، اصولا جریان همراه با بنیامین نتانیاهو مخالف عملکرد ارتش است و همین امبر باعث ناخرسندی گالانت به عنوان وزیر جنگ شده است.

این روزنامه نگار در رابطه با پشت پرده اختلافات جاری بین ارکان رژیم صهیونیستی آورده است، تا پیش از 7 اکتبر نوعی اجماع وسیع در رابطه با نقاط مثبت بیندر وجود داشت و تاکید می‌شد که او در ریاست ستاد ارتش و تیپ گولانی و لشکر 91 عملکرد عالی داشته است، اما بعد از 7 اکتبر همه وی را هم در این شکست سهیم می‌دانستند.

به طور حتم واکنش کند تا حد فلج شدن شعبه عملیات ارتش در مقابل اقدام حماس در روز 7 اکتبر یک شکست بزرگ است که شلومو بیندر هم در آن سهم عمده‌ای داشت و باید در این رابطه تحقیقات کافی صورت گرفته و این مسئله مشخص شود.

با این حال به اعتقاد این نویسنده عملکرد بیندر در آن سطح از ناکارآمدی نبود که وی مجبور به استعفا شود، بلکه باید منتظر ارتقای درجه او باشیم و با وجود آن که نتانیاهو تلاش می‌کند تا فاجعه میرون را به وی مرتبط بداند اما وزیر جنگ نیازی به موافقت نخست وزیر برای انتصاب ژنرال‌های خود ندارد.

نویسنده تاکید می‌کند، این اختیارات حتی در زمانی که روابط بین وزیر جنگ و نخست وزیر عادی و حسنه باشد هم به همین شکل است چه رسد به شرایط فعلی!

او تاکید می‌کند، امروز وزیر جنگ از طریق مشورت با رئیس ستاد ارتش می‌تواند ژنرال‌های خود از جمله رئیس امان را انتخاب و منصوب کند و صرفا در زمینه انتخاب رئیس ستاد ارتش، این مشورت با نخست وزیر به انجام می‌رسد.

اورین در مورد روابط حاکم بین اعضای کابینه رژیم صهیونیستی هم می‌نویسد: گالانت به طور کاملا شرایط جدا و منزوی پیدا کرده است و از حضور در کنار نتانیاهو، سموتریچ و شهرک نشینان دوری می‌جوید، از اینرو به همراه هالیوی هر کسی را فردی را که مناسب می‌داند می‌تواند منصوب کند، نتانیاهو هم جرات دخالت نخواهد داشت زیرا با توجه به شرایط محاکمه نخست وزیر در چنین شرایطی مسئله تضاد منافع هم مطرح خواهد شد.

این تحلیل‌گر روزنامه هاآرتص در پایان رشته تویت‌های خود آورده است، علل توجیه پذیری در له و یا علیه انتصاب بیندر به عنوان رئیس امان مطرح می‌شود، اما در این میان جریان تبلیغاتی بیبی حق دخالت در آن را ندارد، گالانت و هالیوی هم به زودی و نه خیلی دیر از مقام خود کنار خواهند رفت، اما تا آن زمان باید به مثابه مانعی در مقابل دسپاچگی‌های نتانیاهو باشند، زیرا او نیز در مسیر خروج از قدرت قرار دارد.

پشت پرده استعفای فرمانده منطقه مرکزی ارتش رژیم صهیونیستیصهیونیست‌ها خواهان استعفای فرماندهان رده بالا شدنداحتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده گزارش جدید بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی چیست؟
  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • پشت‌پرده محبوبیت تیلور سوئیفت چیست؟
  • «همه مدیون شما هستیم» برای روز معلم در شهر اکران شد
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • آب‌های نیلگون، روی پرده نقره‌ای
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • نقد فیلم مست عشق + خلاصه، بازیگران و مدت زمان
  • (تصاویر) جواد عزتی و شبنم قربانی در اکران مردمی تمساح خونی