Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوشهر- ایرنا - تعدادی از گوسفندان دامداران شهرستان های غرب مازندران به خاطر آنچه که شیوع بیماری ناشناخته معرفی شده در این مناطق، تلف شدند.

به گزارش ایرنا ، بررسی ها و گزارش های دریافتی از منابع رسمی گویای این واقعیت است که این بیماری از تیرماه امسال در دامداری های برخی شهرهای غرب استان شیوع پیدا کرده اما با وجود اعزام کارشناسان شبکه های دامپزشکی به منطقه هنوز علت شیوع و نوع بیماری شناسایی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علی نجفی مقدم یکی از دامداران روستای ایزدخورده بخش مرکزی شهرستان نور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : از 2 ماه پیش تاکنون حدود یکصد راس از گوسفندانم براثر بیماری تلف شدند.
وی افزود :‌ کارشناسان شبکه دامپزشکی نور و مرکز استان پس از بازدید از دامسرا در مرداد ماه امسال با حدس و گمان بیماری این دام ها را قانقاریه اعلام کردند.
این دامدار اظهار داشت :‌ متاسفانه این حیوانات با علائمی مانند تب شدید و کف کردن دهان روبرو شده و پس از سه الی چها روز می میرند.
به گفته این دامدار ، چند مورد نمونه برداری از خون و مدفوع این حیوانات از سوی کارشناسان دامپزشکی استان و حتی منطقه برای تشخیص بیماری انجام شد که متاسفانه تاکنون نتیجه آن در اختیار دامداران قرار نگرفت.
نجفی مقدم با بیان اینکه تمامی هستی و نیستی اش با تلف شدن دام ها در این روستا از بین رفته است از مسئولان استانی و محلی برای پیشگیری هرچه زودتراین بیماری در این منطقه درخواست کمک کرد.
یکی دیگر از دامداران روستای علی آباد میر شهرستان نوشهر نیز با اظهار تاسف از شیوع این بیماری در منطقه گفت :‌ از شهریور ماه امسال تاکنون حدود 40 راس از گوسفندانم به علت این بیماری مردند.
سید عبدالله حسینی افزود : داروهایی برای درمان این بیماری تجویز و به خورد این دام ها داده شد ولی تاکنون هیچ اثری نداشته و مسئولان و کارشناسان دامپزشکی منطقه نیز از علت شیوع این بیماری اظهار بی اطلاعی می کنند.
مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان نور نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ تلفات دامی براثر بیماری در برخی از دامداری ها رخ داده است اما هنوز علت شیوع و نوع این بیماری مشخص نشده و منتظر نتایج نمونه برداری ها هستیم.
علی اصغر شمسی پور با بیان اینکه تلفات دامی بیشتر درمیان گله گوسفندان این شهرستان دیده می شود ، افزود :‌ براساس تشخیص اولیه کارشناسان و پزشکان بازدید کننده از کانون های آلوده نشان می دهد که این حیوانات اهلی درگیر آلودگی های اولیه هستند و آلودگی های ثانویه میکروبی نیز به آن اضافه شده است.
وی اظهارداشت :‌ هم اکنون نمونه برداری های متعددی از مدفوع و خون این حیوانات دچار بیماری در این منطقه صورت گرفته است و این نمونه ها به اداره کل و سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده و منتظر نتیجه آن هستیم .
مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان نور گفت :‌ ‌تشخیص نهایی و علائم بالینی که از وضعیت دام های بیمار در این مناطق دیده می شود به نظر می رسد مبتلا به بیماری انگلی شدید شده باشند.
وی ادامه داد : ‌هم اکنون دام های روستاهای سیدکلا ، حاجی کلا ، کردآباد ، علی آباد و فولاد کلا درگیر این بیماری هستند و چند مورد تلفات نیز در این روستاها دیده و گزارش شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که با اعلام نتایج نهایی نمونه برداری های بتوان در بعد پیشگیری و درمان این بیماری در این منطقه اقدام کرد.
طبق آمار منابع رسمی ، بیش از 120 هزار راس دام سبک و 40 هزار راس دام سنگین در شهرستان نور وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز با تائید تلف شدن تعدادی از دام ها در برخی از دامداری ها گفت :‌ بیماری سقط جنین در دامداری های مناطقی از این استان و حتی در دیگر نقاط کشور دیده و گزارش شده ولی این بیماری که با تلفات همراه بوده هنوز شناسایی نشده است.
سید حسین رضوانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ این موضوع با رئیس سازمان دامپزشکی کشور که هفته پیش در مازندران حضور داشت در میان گذاشته شد که امیدوارم بزودی برای پیشگیری و درمان آن تدابیر اساسی اندیشیده شود.
خبرنگار:‌مهراب زکی پور کینجی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۴۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلده نور میزبان بزرگترین رزمایش جهاد دامپزشکی در مازندران

حمزه آقاپور کاظمی مدیرکل دامپزشکی مازندران در خصوص برگزاری سلسله رزمایش‌های جهاد دامپزشکی، گفت: اداره کل دامپزشکی در سال جاری به اجرای سلسله رزمایش‌های جهاد دامپزشکی سربازان حضرت زهرا (س) اداره کل دامپزشکی مازندران می‌پردازد که در دومین رزمایش خود را در بخش بلده شهرستان نور برگزار کرد.

او در خصوص اقدامات انجام گرفته در این رزمایش، افزود: این رزمایش بزرگترین رزمایش جهاد دامپزشکی است که در استان مازندران برگزار شده است و ترکیبی از اجرای متمرکز و پراکنده است.

آقاپور کاظمی گفت: بالغ بر ۵۰هزار دام‌در ۲۹ روستای بخش بلده شهرستان نور به صورت متمرکز و سایر دام‌ها در سایر روستا‌های بخش بلده در فاز پراکنده از ۸الی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به برگزاری رزمایش‌های جهاد دامپزشکی در مناطق محروم و کم برخوردار استان، افزود:خدمات دامپزشکی به‌صورت کاملا رایگان خواهد بود.

آقاپور کاظمی گفت: این رزمایش با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، فرمانداری نور، بخشداری بلده و ناحیه مقاومت بسیج بلده برگزار شد شامل خدمات واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین، طیور، سم‌پاشی و ضدعفونی اماکن دامی، آموزش بهره‌برداران با هدف کاهش نیاز آنان به دامپزشک و معاینه و درمان رایگان دام خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • شناسایی و توقیف یک زنجیره توزیع تخم مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • توقیف محموله بزرگ تخم‌مرغ غیربهداشتی در مازندران
  • ۵۱۰ کارتن غیرمجاز تخم مرغ در مازندران کشف شد
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • نور میزبان بزرگترین رزمایش جهاد دامپزشکی در مازندران 
  • بلده نور میزبان بزرگترین رزمایش جهاد دامپزشکی در مازندران
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام