Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-05@03:31:17 GMT

استاندارد دوگانه در برابر جدایی‌طلبی

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۶۹۵۸

در پروسه جدایی‌طلبی از کشور مادر، تنها رجوع به آراء ساکنان منطقه جدایی‌طلب، امری خلاف قواعد و ضوابط بوده، اثر حقوقی بر آن مترتب نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گولان سقز، مالکیت اموال غیرمنقول به دو نوع مشاع و مفروز منقسم می‌گردد؛ مِلک مشاع، آن است که میان چند تن مشترک بوده، و هر یک از شرکا در جزء جزء مال شریک‌اند و هیچ یک از اجزاء، متعلق به شخص خاصی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالکیت مشاع علاوه بر بعضی زمین‌ها و ساختمان‌ها در مورد کلیه کشورها نیز جاری و ساری است و هر کشوری به مثابه مِلکی مشاع میان آحاد شهروندان است.

بنابراین یکایک شهروندان هر کشور نسبت به آب، خاک و هوا بالسویه مالکیت دارند و همانطور که ذکر آن رفت این مالکیت به نحو اشاعه است.

لازم به تاکید است که سکونت شماری از شهروندان در نقطه‌ای از کشور، نه حق ویژه‌ای نسبت به آن منطقه برای ساکنان ایجاد می‌کند و نه حق مالکیت مشاعی آنان نسبت به سایر مناطق را، مخدوش و متزلزل می‌نماید.

به دیگرسخن و برای نمونه، به همان میزان که ساحل‌نشینان خزر نسبت به ذخایر نفتی خوزستان مالکیت دارند، اهالی خوزستان نیز مالک جنگل‌های مناطق شمالی کشور و نیز دریای خزر هستند.

این قاعده ایجاب می‌کند در مواردی که یک بخش از کشور خواستار جدایی از کشور مادر می‌گردد، تصمیم‌گیری در این زمینه به آحاد شهروندان واگذار شود؛ چرا که همه آنان مالکان منطقه مزبور به شمار می‌روند.

بنابراین در پروسه جدایی‌طلبی از کشور مادر، تنها رجوع به آراء ساکنان منطقه جدایی‌طلب، امری خلاف قواعد و ضوابط بوده، اثر حقوقی بر آن مترتب نیست.

چندی پیش مقامات اقلیم کردستان عراق علیرغم مخالفت دولت مرکزی و نیز صرفا با شرکت ساکنان اقلیم، مبادرت به برگزاری همه‌پرسی استقلال نمودند که با مخالفت و محکومیت نهادهای بین‌المللی و تمامی کشورها همراه شد و در این میانه صرفا رژیم مجعول صهیونیستی و معدودی از رجال سیاسی غربزده کشور،علنا از این رفراندوم غیرقانونی حمایت کردند.

به فاصله اندکی از این واقعه، اقدامی کاملا مشابه در اسپانیا رخ داد و مقامات ایالت خودمختار کاتالونیا، به صورت غیرقانونی و بدون مراجعه به رای تمامی شهروندان اسپانیا، رفراندوم استقلال برگزار نمودند اما پس از گذشت چندین روز و با وجود سرکوب شدید جدایی طلبان توسط دولت اسپانیا هیچ صدایی از جریان غربگرای درون کشور شنیده نمی‌شود.

شاهد آنیم که در دو رخداد کاملا مشابه، رویکرد اتخاذ شده از سوی جریان غیرانقلابی درون نظام، بسیار متفاوت است که این امر حکایت از استانداردهای متغیّر این طیف دارد.

مبرهن است که قائل بودن به حق انتخاب سرنوشت برای افراد، شعاری است که غربگرایان حسب ماموریت، در هنگامه جدایی‌طلبی در کشورهای خاورمیانه بکار می‌برند و بس.

انتهای خبر/ محمدسعید ابراهیمی_کارشناس حقوق

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۶۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: برای رفع مشکلات شهروندان و ارتقای سطح زندگی آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد کشانی در دیدار «حجت‌الاسلام اسدالله جعفری» رئیس کل دادگستری استان اصفهان با اهالی منطقه ۱۳ شهرداری این کلان‌شهر که با حضور نمایندگان شعب دادگستری، شوراهای حل اختلاف و محاکم مختلف رسیدگی به جرایم و تخلفات در استان، همچنین مدیریت طرح ساماندهی ناژوان در مسجد حضرت رسول (ص) برگزار شد، اظهار کرد: این دیدار به‌منظور تبیین وظایف دادگستری، دستگاه‌ها و ادارات زیر مجموعه آن برگزار شد.

وی افزود: برای رفع مشکلات شهروندان و ارتقای سطح زندگی آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این دیدار اهالی محل سوالات خود را به صورت شفاهی و مکتوب با مسئولان حاضر در جلسه مطرح کردند و مقرر شد این موارد برای بررسی و رفع مشکل به دستگاه‌های مربوطه ارجاع شود.

کشانی ادامه داد: در ادامه این دیدار، جلسه‌ای با حضور رئیس کل دادگستری استان، رؤسای سایر دستگاه‌ها و نمایندگان مردم در منطقه برگزار و مطالبات اهالی پیگیری می‌شود.

وی گفت: در حاشیه این برنامه موارد مربوط به شهرداری توسط اهالی مطرح و دستور بررسی و پیگیری‌های لازم صادر شد.

کد خبر 749921

دیگر خبرها

  • دستگیری ۷ نفر اراذل و اوباش در منطقه رواسان تبریز
  • سه چیز که باعث حقیقت بندگی می‌شود
  • آموزش صلح و صلح‌طلبی، سنگ بنای روابط انسانی
  • اسب‌های خراسان شمالی در پایتخت سوارکاری کشور خوش درخشیدند
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • مدیریت دوگانه آب بزرگترین ضربه به کشاورزان کشور
  • برای رفع مشکلات شهروندان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد
  • هشدار پلیس فتا نسبت به اقدامات مجرمانه در تعطیلات
  • هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش فعالیت مجرمان سایبری در تعطیلات
  • امام صادق(ع) و عبور از دوگانه‌های باطل