Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@08:20:55 GMT

کازو ايشي گورو برنده نوبل ادبيات 2017 شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۳۸۰۱

کازو ايشي گورو برنده نوبل ادبيات 2017 شد

خبرگزاري آريا - آکادمي نوبل امروز پنجشنبه پنج اکتبر کازو ايشي گورو را به عنوان برگزيده نوبل ادبيات معرفي کرد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، آکادمي نوبل امروز پنجشنبه 5 اکتبر «کازو ايشي گورو» را به عنوان برگزيده نوبل ادبيات معرفي کرد.
«کازو ايشي گورو» برنده صد و دهمين جايزه نوبل ادبيات در سال 2017 شد و جايزه 8 ميليون کروني (برابر 740 هزار پوند) را دريافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او نويسندهٔ انگليسي ژاپني‌تبار است که خانواده‌اش وقتي پنج‌ساله بود به انگلستان مهاجرت کردند. ايشي‌گورو مدرک کارشناسي خود را در زبان انگليسي و فلسفه از دانشگاه کنت در سال 1978 و مدرک کارشناسي ارشدش را در رشته نويسندگي خلاقانه در سال 1980 از دانشگاه انگلياي شرقي دريافت کرده است.
او يکي از شناخته‌شده‌ترين نويسندگان معاصر انگلستان است و در سال 1986 براي کتاب هنرمندي از جهان شناور برندهٔ جايزهٔ وايت‌برِد و در سال 1989 براي کتاب بازماندهٔ روز برندهٔ جايزهٔ بوکر شد. از بين آثار او کتاب‌هاي وقتي يتيم بوديم و هرگز رهايم مکن نيز به فهرست نهايي جايزهٔ بوکر راه يافتند. در سال 2008، مجله تايمز او را در رده 32 در بين 50 نويسنده برتر انگليسي از سال 1945 قرار داده است.
افتخاراتي نظير نشان شواليه ادب و هنر فرانسه در سال 1998 به وي اعطا شد و مجله تايمز در سال 2005 کتاب هرگز رهايم مکن را جزو ليست 100 رمان برتر انگليسي زبان از سال 1923 به بعد قرارداد. روزنامه تايمز کازو ايشي‌گورو را در سال 2008 جزو ليست 50 نويسنده برتر انگليسي از سال 1945 به بعد اعلام نمود. همچنين 3 فيلم نيز با اقتباس از کتاب‌هاي بازمانده روز، کنتس سفيد و هرگز رهايم مکن به ترتيب در سال‌هاي 1993، 2005 و 2010 تهيه و اکران شده‌اند.
هرچند بسياري معتقد بودند جايزه امسال فرصتي است براي آکادمي سوئدي تا اندکي از بار انتخاب تعجب‌برانگيز و پيش‌بيني‌نشده سال گذشته بکاهد. البته با نگاهي به تاريخچه مهم‌ترين جايزه ادبي جهان، مي‌توان دريافت که اين جنجال‌ها امري سابقه‌دار بوده است.
نام‌هاي بسياري براي دريافت جايزه امسال مطرح بودند که از آن جمله مي‌توان به؛ وجود نام «هاروکي موراکامي» نويسنده شهير ژاپني در فهرست احتمالي منتخب آکادمي سوئدي نوبل اشاره کرد.
امسال نام «نگوگي وا تينگو» نويسنده کنيايي بالاتر از «موراکامي» مطرح شد، «مارگارت اتوود» کانادايي، «کلوديو ماگريس» نويسنده و مترجم ايتاليايي، «خاوير مارياس» نويسنده و مترجم اسپانيايي و دارنده جوايز «ايمپک دوبلين» و «فورمنتور»، «سزار آيرا» از آرژانتين، «خوان مارسه» «انريک ويلا ـ ماتاس» و «ادواردو مندوسا گاريگا» از اسپانيا از ديگر نام‌هايي بودند که احتمال برگزيده شدن‌شان مي‌رفت.
گزارش اين دوره از نوبل را اينجا بخوانيد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۳۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت

محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز در سن ۶۳ سالگی چشم بر دنیا فرو بست.   به گزارش ایسنا، این نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپرداز زاده‌ ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ در بم، بود که در سال‌های اخیر به تنهایی زندگی می‌کرد و بر اساس هفته‌نامه محلی بم روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیار خود درگذشت.     او دانش‌آموخته علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از دهه شصت فعالیت روزنامه‌نگاری خود را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد و از دهه هفتاد نیز به طور جدی‌تر وارد حوزه ادبیات داستانی و فرهنگ مردم شد.   تالیف ده‌ها عنوان کتاب با موضوعات داستانی و پژوهشی و صدها عنوان مقاله مطبوعاتی و پژوهشی حاصل یک عمر فعالیت‌های او بود.     از رمان‌های معروف او می‌توان به «سوگ مغان»، «آذرستان»، «ظلمات»، «اندوهگرد»، «پریباد»، «داستان‌های غریب مردمان عادی»، «هزار و یک شب نو»، «خانه کوچک» و «عطای پهلوان» اشاره کرد.     رمان «آذرستان» او در سال ۷۷ کتاب برگزیده سال از سوی وزارت ارشاد وقت و رمان طنز «شاهنشاه در کوچه دلگشا» برنده سی سال رمان طنز ایران شد.     کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کاظم فیروزمند نویسنده و مترجم برجسته درگذشت محسن میهن‌دوست، شاعر و نویسنده، درگذشت پرویز بابایی، مترجم و نویسنده درگذشت

دیگر خبرها

  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • کتاب‌هایی که اگر فیلم شوند، پرفروش می‌شوند
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق رسید
  • در دومین مرحله قرعه کشی پذیرنده ملی شاید شما برنده باشید
  • جایزه نوبل ایرانی به ۶۲ محقق اعطا شد
  • محمدعلی علومی، نویسنده و طنزپرداز درگذشت
  • نویسنده گزارش جعلی بی‌بی‌سی چه کسی است؟ /دست به دست شدن یک سوژه میان منافقین، موساد و انگلیسی‌ها
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • اسکار آلمان برندگانش را شناخت/ «مردن» لولای ۲۰۲۴ را برد