قطعا به رستگاری عظیمی نائل آمده
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۹۹۸۰
گروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند.
به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب امروز به آیه 71 سوره احزاب پرداخته شده و در آن آمده است:
یصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ یغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَنْ یطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظیماً
سوره احزاب (33) آیه 71
ترجمه
[تا] برای شما کارهایتان اصلاح کند و گناهانتان را بر شما ببخشاید و هر کس خدا و رسولش را فرمان بَرَد قطعا به رستگاری عظیمی نائل آمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حدیث
1) از امام صادق ع در مورد این آیه روایت شده است: «و هر کس خدا و رسولش را فرمان بَرَد» در ولایت علی ع و امامان پس از وی «قطعا به رستگاری عظیمی نائل آمده است» به خدا سوگند که این گونه نازل شده است.
تفسير القمي، ج2، ص198
2) رسول اکرم ص در فرازی از خطبه روز غدیر، پس از برشمردن برخی از فضائل امیرالمومنین ع فرمودند: ای مردم! فضایل علی بن ابیطالب نزد خدا و آنچه که در قرآن کریم در این مورد نازل شده است بیش از آن است که در یک مقام بتوان همه را برشمرد؛ پس هرکس شما را بدانها خبر داد و آنها را به شما شناساند تصدیقش کنید. ای مردم «هر کس فرمان بَرَد خدا و رسولش» و علی ع و امامانی را برایتان بازگو کردم «قطعا به رستگاری عظیمی نائل آمده» (احزاب/71) ای مردم! کسانی که در بیعت با او و پذیرش سرپرستی و سلام دادن به او به عنوان امیرالمومنین سبقت گیرند «آناناند که رستگاراناند»
الإحتجاج (للطبرسي)، ج1، ص: 66
3) حارث اعور روایت میکند که امیرالمومنین ع یکبار بعد از نماز عصر خطبه بسیار عالیای در مباحث توحیدی ایراد کردند که من آن را نوشتم. در پایان این خطبه آمده است: و شهادت میدهم که خدایی جز الله نیست و حضرت محمد بنده و فرستاده اوست که او را بحق به نبوت برانگیخت و دلیل بر او شد و وی را راهنمایی فرمود؛ پس به وسیله او راه را از بیراهه نشان داد و ما را از جهالت رهانید؛ پس «هر کس خدا و رسولش را فرمان بَرَد قطعا به رستگاری عظیمی نائل آمده» (احزاب/71) و ثواب فراوانی به دست آورده است؛ و هرکس خدا و رسولش را عصیان کند «به خسران آشکاری مبتلا گردیده» (نساء/119) و مستوجب عذابی دردناک شده است. پس با پایبندی بدانچه از شنیدن و اطاعت کردن و خیرخواهی خالصانه و همکاری نیکو بر شما واجب گردیده، راه رستگاری را بپویید؛ و خویشتن را بر ماندن در راه مستقیم و دوری از امور ناپسند ملزم کنید؛ و حق را بین خود مبادله نمایید [= همدیگر را به رعایت حق دعوت کنید] و در انجام آن همکاری داشته باشید؛ و دستان فرد ظالم نادان را بگیرید و امر به معروف و نهی از منکر کنید؛ و فضیلت صاحبان فضیلت را به رسمیت بشناسید؛ خداوند ما و شما را در مسیر هدایت حفظ کند و ما و شما را بر تقوی ثابتقدم گرداند و برای خودم و شما به درگاه الهی استغفار میکنم.
الكافي، ج1، ص141-142
التوحيد (للصدوق)، ص33-34
تدبر
1️⃣ کسی که با در پیش گرفتن مسیر تقوا، مدار سخن گفتن خود را استوار سازد و از کذب و لغو و آزار دوری نماید، کارهایش اصلاح و گناهانش بخشیده میشود. اما چرا و چگونه؟ پاسخ شما چیست؟
الف. وقتى نفس آدمى به رعایت قول سدید (یعنی پرهیز از کذب و لغو و فسادانگیزی در مقام سخن) عادت کرد بتدریج طبیعت او از هرگونه زشتی و لغو و فسادی منقطع میگردد و اعمال انسان صالح میشود؛ و کمکم وقتی نفس بر خوبی مداومت کرد از عمری که قبلا در گناهان صرف نموده پشیمان میگردد که این پشیمانی توبه است و مغفرت گناهان را در پی دارد. (المیزان، ج16، ص347)
ب. میتوان گناهان را در یک تقسیم کلی به دو دسته گناهان زبانی و غیر زبانی تقسیم کرد. رعایت قول سدید اولا به معنای اجتناب از همه گناهان زبانی (از جمله دروغ گفتن) است؛ و ثانیا چون ارتباطات انسانی مهمترین رکن زندگی هرکس را تشکیل میدهد و قرار است که انسان دروغ نگوید، ناچار میشود از هر گناه غیر زبانیای هم خودداری کند. بدین سان، رعایت «قول سدید» عملا همه کارهای انسان را اصلاح و گناهان وی را مشمول مغفرت میگرداند.
ج. انسانیت انسان در گروی بهرهمندی از زبان است و اگر کسی زبانش را حفظ کند همه چیزش درست میشود.
2️⃣ اگر کسی خدا را به خدایی قبول داشته باشد (خدا کسی است که عالم مطلق و خیر محض است) و رسولش را هم واقعا فرستاده او بداند، تردید نمیکند که اطاعت از خدا و رسول است که واقعا نهایت رستگاری و سعادت ممکن را برای انسان به ارمغان خواهد آورد.
3️⃣ از اینکه تنها دستور به تقوا و قول سدید داد و بلافاصله فرمود «کسی که خدا و رسولش را اطاعت کند ...» میتوان نتیجه گرفت: مهمترین محور اطاعت از خدا و رسول، همین تقوا و رعایت قول سدید است.
نکته تخصصی انسانشناسی
اگر برخورداری از فرهنگ و تمدن را مهمترین عامل تمایز انسان از حیوان بدانیم، تردیدی نیست که مهمترین چیزی که امکان بهرهمندی از فرهنگهای گوناگون و بلکه امکان رشد فرهنگها را ایجاد کرده بهرهمندی انسان از زبان (سخن و کلام) است؛ و همین ویژگی انسان، عامل تمایز اصلی او از سایر موجودات است؛ چنانکه خداوند هنگامی که میخواهد لیاقت انسان برای مقام خلیفةالله را مطرح سازد، مساله تعلیم اسماء را پیش میکشد ویا در جای دیگر، پس از اشاره به خلقت انسان، مهمترین ویژگی او را آموختن بیان میشمرد (خَلَقَ الْإِنْسان عَلَّمَهُ الْبَيان؛ الرحمن/3-4) و تمام علمی که به بشر گرفته را مدیون توان استفاده وی از قلم میشمرد (الَّذي عَلَّمَ بِالْقَلَم؛ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَم؛ علق/4-5) پس اگر کسی بتواند این عامل ممیزه انسانی را درست و آن گونه که شاید و باید استفاده کند، همه کارهایش رو به راه میگردد و این چنان زندگی وی را تحتالشعاع قرار میدهد که اندک گناهان دیگری که ممکن است از وی سر بزند را هم مشمول مغفرت میگرداند.
4️⃣ مسیر رشد و صلاح یک اجتماع را میتوان از روی سلامت و صحت شیوه بیان در آن اجتماع، تخمین زد. (ایستاده در باد، ص531) شاید بدین جهت بوده است که مطابق برخی روایات، پیامبر در هر منبری که میرفت این آیات را بر مردم میخواند.
جایگاه اساسی قول سدید در حفظ جامعه دینی از نفاق
محور مباحث سوره احزاب هشداری بود به پرهیز از اطاعت کافر و منافق، و ضرورت پیروی از وحی (= خدا و رسول)؛ و در موارد مختلف نشان دادیم که حقیقتِ این پیروی، پیروی از منطق آنهاست؛ و منطق کافر و منافق، منطقی است که بر هوا و هوس و دلخواههای شخصی و گروهی و ... مبتنی است نه بر «قول سدید».
پس کسی که مبنای زندگی خود را «قول سدید» قرار دهد، کسی است که دیگر از منطق کافر و منافق پیروی نخواهد کرد، بلکه تنها و تنها منطق خدا و رسولش را پیروی میکند؛ و بدین ترتیب میتوان این دو آیه را جمعبندی کل سوره دانست که یاد میدهد برای اینکه به پیروی از منطق کافر و منافق مبتلا نشویم و زندگیمان بر اساس اطاعت خدا و رسولش سامان یابد چه باید کرد: باید دائما از خود مراقبت کنیم (تقوا یعنی خودنگهداری) و در مسیر زندگی کاملا در سخن گفتن (تحلیل کردن و بر اساس آن تحلیلها عمل نمودن) بر اساس «قول سدید» حرکت کنیم.
5️⃣ عبارتِ «هر کس خدا و رسولش را فرمان بَرَد قطعا به رستگاری عظیمی نائل آمده است» درواقع خاتمهبخش حقیقی این سوره است (و دو آیه بعدی هم صرفا متمم همین نکته است) چرا که اطاعت از خدا و رسول مشتمل بر تمامی احکامی است که در این سوره بیان شد. (المیزان، ج16، ص348)
انتهای پیام/#
منبع: بولتن نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۹۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نماینده شیراز: طبل رسوایی غرب و غربگراها با هم به صدا در آمده است
جعفر قادری اظهار داشت: اکنون که طبل رسوایی غرب در جهان به صدا درآمده است، چرا مدعیان به پوچ بودن اعتماد به غرب اعتراف نمیکنند؟
به گزارش نمایندگان، وی افزود: غزه ویترینی است از تمام ادعاهایی که غرب و آمریکا مطرح کرده است. ما سالها نیاز بود که آنها ماهیت خود را آشکار کنند و به شکلی نشان دهند که ادعاهایشان غیر واقعی و پوچ است.
وی در ادامه گفت: ادعاهای حقوق بشری آمریکا و غرب کاملاً غلط از آب درآمد و و تمام شعارهایی که مطرح میکردند همه دروغ بودند و نادرستی ادعاهای آنها برای جهان روشن شد.
قادری اضافه کرد: حال که طبل رسوایی غرب و غربگراها هر دو باهم به صدا درآمده، وقت آن رسیده که بسیاری از مدافعان غرب و همه آنهایی که چشمان خود را بر حق بستند، روزه سکوت خود را بشکنند و نسبت به این آزادی خواهی واکنش نشان دهند؛ چرا که این فریاد جهانی شده و قابل کتمان نیست.
وی اضافه کرد: اکنون که طبل رسوایی غرب در جهان به صدا درآمده است، چرا مدعیان به پوچ بودن اعتماد به غرب اعتراف نمیکنند؟
عضو کمیسیون ویژه جهش تولید افزود: اثبات شد که دولتمردان غربی و آمریکا نه به حقوق بشر اعتقادی دارند نه به اصطلاح برابری بها دادهاند نه به کشورهای دیگر. زیرا در عین حال که بیشترین منافعشان از کشورهای عربی و مسلمان است، اما بیشترین لطمه و ضربه را به مسلمانان و کشورهای عربی میزنند.
وی ادامه داد: آمریکا و غربیها نه برای رفاقت و دوستی با کشورهای دیگر احترام قائل هستند نه پایبند به شعارهای دروغین خود میمانند.
قادری گفت: آمریکا از دوستی با عربها میگوید، ولی بیشترین جرم و جنایت را در حق عربها انجام دادهاند و به هیچی پایبند نیستند.
وی گفت: در نظام لیبرال دموکراسی سرکوب دیدگاههای مخالف و آزادی بیان و دانشجو و همه اینها نشان داد که اینها ادعاهایی دروغین بیشتر نیست و برخوردی هم که الان با دانشجویان خود انجام میدهند به صورت کلی ناقض بحث آزادی اندیشه و کرسیهای آزاد اندیشی است که دولتمردان غربی از آن دم میزنند.
وی با بیان اینکه در فرهنگ لیبرال دموکراسی ادعاهای آزاد اندیشی جایگاهی ندارند. ارزشها و باورهای حاکم برای نظام به گونهایست که کشورهای دیگر را ترغیب میکند که به سمت این نظام حرکت کنند که با این سرکوبها نشان دادند آنچه ادعا دارند کاملاً دروغ است و این برای جهان به اثبات رسید.
وی اضافه کرد: دولتمردان نظام لیبرال دموکراسی نشان دادند که آنها ابزارها را برای مطامع و اهداف خود استفاده میکنند و هر جا منافع آنها اقتضا کند تمام ارزشهای بشری را زیر پا میگذارند و فرد و جریان و ملتی که سد راهشان شود با آن برخورد میکنند.