Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@22:46:51 GMT

چربی های شکمی می تواند مفید باشد!

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۰۰۳۸

چربی های شکمی می تواند مفید باشد!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مصطفی قانعی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و دبیر ستاد بیوتکنولوژی با اشاره به تازه‌ترین روش‌های موفق کشت سلول‌های بنیادی در ایران، بیان کرد: بافت چربی بویژه چربی های شکمی که خیلی وقت ها مردم کلی پول می دهند تا آبشان کنند، غنی ترین منبع سلول‌های بنیادی است که به تازگی در نتیجه تحقیقات انجام گرفته با کشت سلولهای بنیادی چربی‌های شکمی، 10 جانباز شیمیایی داوطلب، پژوهشگران ایران موفق به ترمیم ریه این عزیزان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه طبق تحقیقات جدید دانشمندان و پژوهشگران کشورمان هم اکنون همان چربی های اضافی بدن هر فرد بسیار قیمتی است افزود: طبق روش نوین ایران در بهره مندی از سلولهای بنیادی، بخشی از چربی های بدن البته عموما چربی شکم فرد خارج شده و در واقع طی مراحلی خاص سلول‌های بنیادی خود فرد استخراج و درمحیط کشت تعدادشان میلیونها بار افزایش داده می شود و بعد این سلول‌ها به شکل محلول تزریقی به بدن فرد تزریق شده و سراغ بافت آسیب دیده مورد نظر رفته و آن را ترمیم می کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله اظهار کرد: روش درمانی سلولهای بنیادی دقیقا مثل این می ماند که خون خود فرد را به خودش تزریق کنند اما خونی که ماموریت آن ترمیم بافت‌های آسیب دیده مورد نظر است. زیرا سلول‌های بنیادی به قدری هوشمند هستند که اگر سلولی برای ترمیم بافت ریه با شراط خاص آن ماموریت کشت داده شود، بعد از تزریق مستقیما وارد همان بافت شده و شروع به ترمیم می کند، کاری که با حمایت های بنیاد جانبازان، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و صندوق حمایت از پژوهشگران با موفقیت برای چندین نفر از جانبازان شیمیایی انجام گرفت.

قانعی با بیان اینکه هزینه تمام شده کشت و تزریق سلولهای بنیادی برای هر جانباز ریوی با وضعیت خفیف تقریبا 10 میلیون تومان است، ادامه داد: پیش از این برای استخراج سلول‌های بنیادی باید سراغ خون بند ناف و یا مراحل سخت‌تری همچون استفاده از مغز استخوان می‌رفتیم در حالیکه هم اکنون با یک بی حسی موضعی و سرپایی قسمت کوچکی از چربی شکم فرد را می‌گیریم و از آن میلیون‌ها سلول بنیادی با قوای ترمیمی فوق العاده تکثیر می کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و سرپرست تیم تحقیقاتی ترمیم آسیب‌های شیمیایی، افزود: به طور کلی از نظر پزشکی 2 نوع کفه در بدن هر فردی وجود دارد، یکی کفه یا همان نیروی تخریب و دیگری کفه ترمیم، با این وجود درصورت بیماری فرد بویژه مشکلات ریوی اگر کفه ترمیم بر تخریب قوی تر شود در نتیجه عوارض بعدی بیماری کمتر و شانس درمان و روند بهبودی فرد خیلی بیشتر می شود و اگر این وضعیت حالت عکس به خود بگیرد، بیماری پیشرفت کرده و عارضه های آن نیز بیشتر می شود، مشکلی که متاسفانه در جانبازان شیمیایی وضعیت متوسط تا شدید بیشتر به چشم می خورد.

وی با تاکید بر وجود حالت دیگری در بدن که طبق آن قوای ترمیم و تخریب بدن و بیماری فرد هر دو در یک سطح قرار دارند، گفت: در این شرایط اصطلاحا بیماری کنترل شده نه پیشرفت می کند و نه بهبود می یابد، هم اکنون نیز تقریبا 80 درصد از جانبازان شیمیایی کشورمان آن هم بواسطه دارو درمانی به موقع در همین وضعیت سوم قرار دارند که در اینجا استفاده از روش درمانی سلول‌های بنیادی می تواند کفه ترمیم را در این عزیزان قوی تر کند.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!

ایتنا - محققان موفق به ابداع فناوری تصویربرداری جدیدی شده‌اند که امکان مشاهده درون سلول‌های سرطانی به صورت زنده و مطالعه نحوه تعامل آن‌ها با محیط اطراف را فراهم می‌کند.
این دستاورد می‌تواند گام مهمی در درک بهتر بیولوژی سرطان و توسعه درمان‌های موثرتر باشد.

این فناوری توسط تیمی از دانشگاه ساری انگلستان توسعه یافته که به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی یا لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی بوده است. لیپیدها اجزای کلیدی در رشد، تکثیر و متاستاز سلول‌های سرطانی هستند.

در این روش، ابتدا سلول‌های سرطانی منفرد زنده از محیط کشت استخراج شده و با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی می‌شوند. سپس با کمک طیف‌سنجی جرمی، ساختار دقیق لیپیدهای داخل سلول تعیین می‌گردد. در نهایت، پژوهشگران قادر به مشاهده تغییرات و تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیطی خواهند بود.

یوهانا فون گریشتن از دانشگاه ساری می‌گوید: "مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند. همین مسئله طراحی یک درمان مناسب را دشوار می‌سازد. توانایی مشاهده و مطالعه سلول‌های زنده منفرد بسیار هیجان‌انگیز است."

کارلا نیومن از GSK نیز معتقد است این روش جدید راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلا ندیده بودیم، هموار می‌کند و می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم آورد.

علاوه بر کمک به درک بهتر سرطان، این فناوری می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سلول‌ها به پرتودرمانی و تشعشع نیز ارائه دهد. پژوهشگران امیدوارند این دستاورد بتواند به توسعه درمان‌های کارآمدتری برای سرطان و حتی سایر بیماری‌ها مانند بیماری‌های ایمنی و عفونی نیز کمک کند.

این تحقیقات که با همکاری کالج دانشگاهی لندن، شرکت‌های داروسازی GSK، یوکوگاوا و سایکس انجام شده، در مجله Analytical Chemistry منتشر گردیده است.

دیگر خبرها

  • جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور اعلام شد
  • صفر تا صد تأیید سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات داوطلبان کنکور
  • نگاهی به نقاط ضعف نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • ۴۰ درصد تاغزار‌های استان سمنان دچار آفت است
  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد