Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@17:04:12 GMT

تاثير تصميم ضدايراني ترامپ بر روي هند

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۰۷۴۷

تاثير تصميم ضدايراني ترامپ بر روي هند

خبرگزاري آريا - تصميم احتمالي ترامپ مبني بر عدم تاييد پايبندي ايران به توافق هسته‌اي ممکن است منافع اقتصادي هند در منطقه را تحت تاثير قرار داده و در مقطعي دهلي را در مقابل آمريکا قرار دهد. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري تسنيم به نقل از روزنامه ميل تودي چاپ هند، انتظار مي رود رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ پروسه اي را شروع کند که موجب از بين رفتن معامله هسته اي ايران خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تيم امنيت ملي اش و تقريباً همه کارشناسان گفته اند که اين فکر بدي است. روزنامه نيويورک تايمز نوشته «اين غيرموثر ترين تصميم سياست گذاري وي خواهد بود.»
آژانس بين المللي انرژي اتمي بر برنامه هسته اي ايران از نزديک نظارت مي کند و جامعه اطلاعاتي آمريکا تصديق نموده اند که ايران اين توافق را رعايت کرده است. تصميم ترامپ موجب افزايش تنش بين آمريکا و ايران و نيز بين آمريکائي‌ها و ساير شرکاي اين معامله از جمله آلمان، انگليس، فرانسه، چين و روسيه خواهد شد.
اين موضوع بر هند چه تاثيري مي گذارد
اگر ايران نيز از اين توافق خارج شود و برنامه هسته اي را از سر گيرد، اين اقدام مي تواند اين منطقه را در آستانه جنگ قرار دهد. هند نيز از پيامدهاي آن مصون نخواهد ماند. در حقيقت، اقدامات ترامپ، هم از نظر هزينه روابط باثبات با يک کشور نفت خيز در منطقه نزديک ما و هم از نظر هزينه مستقيم در نتيجه درگيري احتمالي، تاثير منفي بر هند خواهد داشت. اين امر براي اقدامات جغرافيايي سياسي هند نيز مشکلاتي ايجاد خواهد کرد. هند مي خواهد در مقابل طرح يک نوار و يک جاده، با افغانستان، آسياي ميانه و اروپا از طريق بندر عباس و چابهار ايران اتصالاتي برقرار کند. آمريکا در برخورد با کره شمالي احساس مشکل مي کند لذا سئوال اين است که چرا ترامپ مي خواهد اجازه دهد که قدرت هسته اي ديگري ظهور کند و مسائل در خاور ميانه پيچيده تر شود. تصميم ترامپ اين سئوال را مطرح مي کند که آيا آمريکا ديگر قادر به اتخاذ تصميم هاي منطقي و معقولي مي باشد يا خير و يا مي توانيم اعتماد داشته باشيم که اين کشور مي تواند در امور جهاني نقش رهبري را ايفا نمايد؟ پروژه چابهار و عضويت هند در کريدور بين المللي ترابري شمال و جنوب فرصت بزرگي را براي ما ايجاد مي نمايد که در مقابل طرح يک نوار و يک جاده، طرح قابل عملي را داشته باشيم. اين قرارداد 500 ميليون دلاري دو مرحله دارد. مرحله اول 150 ميليون دلاري براي توسعه بندر است و مرحله دوم مربوط به توسعه خط راه آهن بين چابهار و زاهدان مي باشد.هند به رغم مشکلاتي که پاکستان ايجاد نموده است کالاهايي به ارزش 300 ميليون دلار را از افغانستان وارد مي کند و به اين کشور کالاهايي به قيمت 600 ميليون دلار را صادر مي کند. اگر مسير جانشين بدست آيد، وضعيت بسيار خوب خواهد شد. اين امر علاوه بر کمک به تثبيت وضعيت افغانستان، جايگاه هند بعنوان بازيگري در بازسازي افغانستان را محکم تر خواهد ساخت.
فرصت هاي تجاري
فرصت ها در ايران حتي بزرگ تر از فرصت هاي افغانستان است. در حال حاضر ميزان صادرات ايران به هند حدود 6 ميليارد دلار است. هند بعد از چين دومين مقصد صادرات ايران است. حجم صادرات هند به ايران حدود سه ميليارد دلار است. اين آمار سال 2015 نشان مي دهد که ايران تا پايان سال با توجه به مسئله هسته اي تحت تحريمها بوده است. شرکت هاي هندي مانند تاتا، ايسار، سيپلا، هيرو، بجاج و تي.وي.اس. از قبل در بازار ايراني حضور دارند و شرکت هاي عمده نفت هند علاقمند به افزايش سرمايه گذاري ها در ايران نيز هستند. يک جاده خوب يک هزار کيلومتري که چابهار را به مشهد و سرخس در نقطه اتصال ايران با ترکمنستان و افغانستان وصل مي کند از قبل وجود دارد. يک خط راه آهن که اين سه کشور را باهم وصل مي کند در سال 2014 افتتاح شده بود. خط ريلي تا زاهدان را مي توان تا مشهد ادامه داده شود که از آنجا به آسياي ميانه و افغانستان وصل خواهد شد.بعلاوه، طرح کريدور بين المللي در نظر دارد کاندلا و مومبايي را با بندر عباس ايران وصل کند و از آنجا از طريق خط راه آهن با بنادر بالتيک روسيه و نظام ريلي اروپا وصل شود. محموله هاي آزمايشي به وسيله کانتينرهاي 40 فوتي ارسال شده است. هزينه اين ارسال سه هزار دلار در مقايسه با چهار هزار دلار از طريق دريا است. زمان گرفته شده نيز نصف مي شود.
موضع مستقل
اقدام اشتباهي که ترامپ انجام خواهد داد اين است که همه نکات مثبت را که از معامله هسته اي ايران بدست آمده بود از بين خواهد برد و ما را به عصر ترديد و حتي جنگ خواهد برد. هند نيز فرصت هاي احتمالي ذکر شده در بالا را از دست خواهد داد. اگر جنگ صورت گيرد وضعيت بدتر خواهد شد و تأمين نفت از خليج فارس به هند تحت تاثير قرار خواهد گرفت و مهاجرين هندي شاغل در اين منطقه مجبور به بازگشت به هند خواهند شد. هند بين سال 2010 و 2015 تحريمهاي تصويب شده توسط سازمان ملل را رعايت کرده و ميزان روابط اقتصادي خود با ايران را کاست. احتمال مي رود که هند اين بار اين کار را نکند. اما اقدامات ترامپ مشکل بزرگ سياسي را براي هند بوجود خواهد آورد که همه اميدهاي خود را به آمريکا بسته است. دهلي نو در يک مرحله مجبور خواهد شد که با در نظر گرفتن منافع ملي خود گزينه هاي منطقي را اتخاذ نمايد بجاي اين که تحت تاثير لفاظي کشوري قرار داشته باشد که رهبر آن هم بي اعتدال و هم غيرمنطقي است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ۳ هزار و ۹۰۱ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۲۴ واحدی قرار گرفت و برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری، نزولی شد.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس با رشد ۴۲ واحدی در ارتفاع ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سهام، ارزش بازار بورس تهران به ۷۸ همت و ۲۵۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۸۸ هزار و ۴۴۹ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، نماد‌های فولاد، فملی، کچاد، فارس، کگل و شستا بیشترین تاثیر بر ریزش و نماد وامید بیشترین تاثیر بر رشد شاخص کل بورس تهران، داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۹۳ واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی قرار گرفت و ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۳ همت و ۹۰۸ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه فرابورس ایران ۳ همت و ۳۲۳ میلیارد تومان رسید و تعداد ۱۵۸ هزار و ۹۷۰ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

لازم به ذکر است، نماد‌های آریا، حسینا، ودی، هرمز، فجهان و کرمان بیشترین تاثیر بر رشد و نماد فزر بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل فرابورس ایران، داشتند.

دیگر خبرها

  • شکست ائتلاف ضدایرانی
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • نزول بورس برای چهارمین روز متوالی؛ شاخص هم‌وزن قد کشید
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟