Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@03:42:14 GMT

ترامپ با رد برجام ؛ با آتش بازي مي کند

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۲۹۳۹

ترامپ با رد برجام ؛ با آتش بازي مي کند

خبرگزاري آريا-اگر رئيس جمهور ترامپ به تضعيف توافق هسته اي ادامه بدهد پيامدهايي که براي سياست خارجي آمريکا خواهد داشت فاجعه آميز خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري آريا،رئيس گروه مذاکره کننده آمريکايي در گفتگوهاي هسته اي با ايران در مقاله اي درترامپ با رد برجام با آتش بازي مي کند روزنامه نيويورک تايمز با اشاره به تصميم رئيس جمهور آمريکا مبني بر تاييد نکردن پايبندي ايران به توافق هسته اي مي نويسد دونالد ترامپ و کنگره که در کنترل جمهوريخواهان قرار دارد نه تنها دارند با آتش بازي مي کنند بلکه دارند اين آتش را شعله ورتر مي سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پايگاه اينترنتي نيويورک تايمز،به نقل وندي شرمن نوشت: « انتظار مي رود رئيس جمهور آمريکا اين هفته پايبندي ايران را به توافق هسته اي سال 2015 تاييد نکند.
توافقي تاريخي و ديپلماتيک که از دستيابي ايران به سلاح هسته اي جلوگيري کرد. به نظر مي رسد دونالد ترامپ تصميمش را گرفته و اين در حالي است که ايران هيچ يک از مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را نقض نکرده است.
در حقيقت ، مقام هاي امنيت ملي کابينه ي ترامپ آشکارا تاکيد دارند که ايران به تعهداتش پايبند است. آژانس بين المللي انرژي اتمي هم که وظيفه دارد بر اجراي توافق نظارت و آن را راستي آزمايي کند در دوسال گذشته 8 گزارش صادر کرده و در همه ي گزارش هايش ، پايبندي ايران را مورد تاکيد قرار داده است.
در عوض ، به نظر مي رسد رئيس جمهور آمادگي دارد اين استدلال را پيش بکشد که ماندن در برجام ديگر ، منافع امنيت ملي مهم آمريکا را تامين نمي کند زيرا ديگر فعاليت هاي ايران در منطقه ي خاورميانه، تهديد کننده ي منافع آمريکا به شمار مي آيد. دولت ترامپ درست مي گويد که رفتار ايران ، بي ثباتي را در منطقه در پي دارد. اما هنگامي که مي گويد رفتار ايران با روح توافق در تناقض است اشتباه مي کند. او با توسل به همين استدلال تصميم گرفته پايبندي ايران را به برجام تاييد نکند. به جاي تصميم گيري درباره آينده برجام، رئيس جمهور ترامپ مي خواهد مسئوليت را گردن ديگران بيندازد. کاخ سفيد اعلام کرده است رئيس جمهور پس از اعلام تصميمش درباره پايبند نبودن ايران به برجام ، از کنگره آمريکا که در اختيار جمهوريخواهان قرار دارد خواهد خواست تحريم هايي را که موجب از هم پاشيدن برجام خواهد شد، ضد ايران بازتحميل نکند. در عوض او اميدوار است کنگره قانون تازه اي را تصويب کند که نگراني هايي را مد نظر قرار بدهد که هرگز بخشي از ماموريت ابتدايي توافق هسته اي نبوده است. اگر کنگره از اين خواسته ي ترامپ پيروي کند ، چنين اقدام يک جانبه اي براي تغيير توافقنامه اي چند جانبه ، نابودي آن را در پي خواهد داشت.
وي افزود تمايل نداشتن ترامپ در پذيرفتن حقيقت درباره توافق ايران پيامدهاي گسترده اي را به همراه خواهد داشت.
نخستين پيامد چنين تصميمي اين است که اعتماد شرکاي آمريکا را سلب و کشورمان را منزوي مي کند. برجام را پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل - آمريکا ، انگليس ، فرانسه ، روسيه ، چين - به اضافه ي آلمان و اتحاديه اروپايي امضا کردند. سپس همه ي اعضاي شوراي امنيت آن را به تصويب رساندند. همه ي اين طرف ها به جز آمريکا خواستار حفظ برجام هستند.
اگر رئيس جمهور ترامپ به تضعيف توافق هسته اي ادامه دهد پيامدهايي که براي سياست خارجي آمريکا خواهد داشت فاجعه آميز خواهد بود چنين تلاشي سبب مي شود بين آمريکا و اروپا شکاف ايجاد شود ، روابط مهم و حياتي هر دو سوي آتلانتيک تضعيف مي شود و نفوذ ايران ، چين و روسيه افزايش مي يابد. هنگامي که رئيس جمهور ماه آينده به چين سفر مي کند تا پشتيباني اين کشور را براي همکاري بر سر برنامه هسته اي کره شمالي جلب نمايد خواهد ديد که چيني ها ديگر تمايلي چنداني نشان نمي دهند. بار ديگر که بخواهيم توافق ديگر کشورها را درباره موضوعي همچون محکوم کردن رفتار بدخواهانه ي ايران در منطقه خاورميانه يا فشار وارد کردن بر کره شمالي جلب کنيم ديگر واشنگتن اعتباري نزد آنان نخواهد داشت. در حقيقت ، ما هر گونه احتمال گفتگو با کره شمالي را از دست مي دهيم چراکه پيونگ يانگ فرض را بر اين مي گذارد که آمريکا به تعهداتش پايبند نمي ماند چه رسد به توافقنامه هاي چندجانبه.
چه تصميم ترامپ مبني بر تاييد نکردن پايبندي ايران (به برجام ) سبب شود توافق خيلي زود از هم بپاشد يا خيلي آهسته، اقدام يک جانبه و غيرقابل توجيه آمريکا ، دست بالا را در اختيار ايراني ها قرار مي دهد و آنها به درستي خواهند گفت اين آمريکا بود که توافق را از بين برد نه تهران. در همين حال ، اگر ايران و ديگر کشورهايي که توافق را امضا کردند بخواهند برجام را حفظ کنند آمريکا ديگر نمي تواند نگراني هاي احتمالي خود را به کميسيون مشترک منتقل کند زيرا از هيچ جايگاهي برخوردار نيست. کميسيون مشترک ، دستگاهي است که براي نظارت بر پيشرفت اجراي توافق تشکيل شد و هر شاهد احتمالي که آمريکايي ها درباره ي سايت هاي نظامي مشکوک ايران ارائه دهند با شک و ترديد نگريسته خواهد شد.
اگر کنگره تحريم ها را ضد ايران بازتحميل کند اين کشور از برجام خارج مي شود ، برنامه ي هسته اي خود را از سر مي گيرد ، بازرسان آژانس را از اين کشور بيرون مي کند و از گفتگو درباره ي سرنوشت آمريکايي هايي که در ايران ناپديد شده اند و يا در زندان به سر مي برند خودداري خواهد کرد. بازرسان چشمان و گوش هاي ما در ايران هستند ، آمريکا و دنيا اين چشم ها و گوش ها را از دست خواهند داد. اين خلاء اطلاعاتي در کوتاه مدت سبب مي شود به اقدام نظامي براي نابود کردن تاسيسات هسته اي ايران بيانديشيم که شايد به جنگي گسترده تر در خاورميانه ختم شود. با توجه به شرايطي که در کره شمالي با آن روبرو هستيم و رجزخواني هاي رئيس جمهور ترامپ و پيونگ يانگ ، آمريکا با دوکشور روبرو خواهد بود که بلندپروازي هاي هسته اي آنها امنيت ما را تهديد مي کند.
خيلي سخت است تصور کنيم هر يک از اين پيامدها امنيت ملي آمريکا را بهبود بخشد. حتي اگر کنگره آمريکا خيلي زود براي بازتحميل تحريم ها ضد ايران اقدام نکند ، ايران و هم پيمانان ما در توافق مي دانند که انتخابات کنگره در پيش است و هر نامزدي که در برابر ايران موضعي سخت تر اتخاذ کند در تبليغات بسيار اغوا کننده تر ظاهر خواهد شد. رئيس جمهور و کنگره اي که در کنترل جمهوريخواهان قرار دارد نه تنها دارند با آتش بازي مي کنند بلکه خودشان دارند اين آتش را شعله ور مي سازند. اميدوارم نمايندگان کنگره ، رئيس جمهور را متقاعد کنند از برجام خارج نشود زيرا در اين صورت امنيت ملي ما به شکلي فاجعه آميز تضعيف مي شود.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۲۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک در نشست خبری روزانه در کاخ ملی این‌کشور تاکید کرد: ایالات متحده متعهد می‌شود از حقوق بشر در جهان دفاع کند؛ اما در مقابل دانشجویان و خبرنگارانی که در دانشگاه‌ها تظاهرات می‌کنند، با خشونت رفتار کرد.

رئیس جمهور مکزیک با اشاره به اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا اعلام داشت: شما قاضی حقوق بشر در جهان هستید، پس باید شجاع‌تر باشید.

وی ادامه داد: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها آمد، دیدید با آنها چه برخوردی شد؟

اوبرادور با تاکید بر اینکه واشنگتن به جای مبارزه با بحران فزاینده مهاجرت در منطقه، میلیاردها دلار به اسرائیل و اوکراین اختصاص می‌دهد، تاکید کرد که آمریکا در زمینه مسائل پولی ریاکارانه عمل می‌کند.

رئیس جمهور مکزیک اظهار داشت: آن‌ها می‌خواهند سیاست خارجی فعلی مکزیک را تغییر دهند و از آمریکا خواست به حاکمیت کشورش احترام بگذارد.
 

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند