Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - بازرسان اتاق اصناف، کارشناسان بهداشت، رئیس اتحادیه نانوایان نان سنگک به همراه قاضی تعزیرات و گروهی از کارشناسان تعزیرات به صورت سرزده بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، در این برنامه از چند نانوایی لواش، تافتون، سنگک و بربری در شرق تهران بازدید و تخلفات بهداشتی و صنفی متعددی محرز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نان در سفره ایرانیان قوت غالب را تشکیل می دهد به طوری که در سبد غذایی خانوارهای ایرانی به عنوان یکی از مهمترین اقلام به شمار می آید.
استفاده زیاد از جوش شیرین، فروش نان های شیرمال فاقد مشخصات تولیدی با بسته بندی های نامطلوب، فروش اجباری نان های کنجدی به جای نان های ساده، کم فروشی، عدم رعایت موازین بهداشتی و نداشتن کارت بهداشت کارگران از جمله تخلفاتی بود که در گشت مشترک تعزیرات مشاهده شد.
کاوه کارگر یکی از نانوایی تافتون به خبرنگار ایرنا گفت: همه نانوایی ها از جوش شیرین استفاده می کنند و ما هم برای اینکه نان به تنور نچسبند و پشت نان سیاه نشود، کمی جوش شیرین می زنیم.
در نانوایی نان لواش که کارگران کارت بهداشت نداشتند، علت این موضوع را فرایند طولانی صدور کارت اعلام کردند که از نظر کارشناسان بهداشت و اصناف قابل پذیرش نبود.
همچنین دلیل فروش نان های شیرمال فاقد اعتبار و تولید را کسب درآمد بیشتر عنوان کردند این درحالیست که نانوایی تک محصولی است و نباید اقلام دیگری عرضه کند.
در نانوایی بربری نیز نان هایی که مقدار ناچیزی کنجد داشت، با قیمت هزار تومان فروخته می شد و به گفته کارشناس اصناف نان های کنجدی فقط با درخواست مشتری باید پخت شود ولی اغلب نانوایی با تولید انبوه این نوع نان ها در صدد سودجویی و کسب درآمد بیشتر هستند و باید نان ساده بربری را به قیمت 650 تومان بفروشند.

**آزمایش برای تشخیص جوش شیرین در نان
ابراهیم مقدم، کارشناس بهداشت در این بازدید، برای تشخیص جوش شیرین در نان از محلول «بروم تیمول» استفاده کرد و با ریختن چند قطره بر روی نان از وجود جوش شیرین در نان مطمئن شد.
به گفته این کارشناس بهداشت، در این آزمایش، اگر رنگ قطره ریخته شده بر روی نان به رنگ سبز یا آبی متمایل شود، نان حاوی جوش شیرین است.
وی همچنین با استفاده از دستگاهی میزان «PH» خمیر را اندازه گرفت و گفت: رقم استاندارد بین 5 تا 6 قرار دارد و اگر این میزان بالاتر از 6 باشد به معنای این است که در این خمیر از جوش شیرین استفاده شده است.
کارشناس بهداشت با بیان اینکه برای نمونه برداری از هر نان به طور کلی بین 150 تا 200 هزار تومان هزینه برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بر دارد، افزود: اینکه کارشناس بهداشت به عنوان بازرس با مراجعه به نانوایی ها، از نان ها نمونه برداری کند و نمونه نان را برای ازمایشگاه بفرستد تا در صورت وجود مشکل به مراجع قضائی معرفی شود، فرایند طولانی و هزینه بری است اما در مراجع قضائی پس از رسیدگی های لازم و تشخیص ارتکاب تخلف، فرد متخلف تنها به مبلغ 200 تا 250 هزار تومان جریمه می شود و بدیهی است که این جرایم بازدارنده نیست.

** قانونی برای نرخ نان در نانوایی های آزادپز وجود ندارد
امید شهرآبادی قاضی شعبه 41 و سخنگوی تعزیرات حکومتی استان تهران در حاشیه بازدید سرزده گشت مشترک تعزیرات و دستگاه های نظارتی به نانوایی ها در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار کرد: زمانی که فعالیت نانوایی های آزادپز آغاز شد، قرار بود براساس کیفیت نان، قیمت گذاری انجام شود که این اتفاق نیفتاد و استدلال این بود که فضای رقابتی بازار و استقبال مشتریان بر روند قیمت گذاری تاثیر دارد و متاسفانه مراجع قیمت گذاری برای فعالیت این نوع نانوایی ها زمینه سازی های لازم انجام ندادند.
وی ادامه داد: در حالی که باید براساس کیفیت نان، قیمت گذاری انجام می شد، نمی توان گفت چون نانوایی آزادپز است از شمول قیمت گذاری خارج است.
قاضی تعزیرات با تاکید بر اینکه قانونی برای قیمت نان در نانوایی های آزادپز وجود ندارد، افزود: اگرچه سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است اما در این زمینه به دلیل عدم وجود قانون مدون، نمی تواند بدون استناد به قانون عمل کند و در این وضعیت نمی توان با افراد متخلف برخورد کرد.

** قانون تعزیرات و نظام صنفی نیاز به اصلاح جدید دارد
سخنگوی تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: قانون تعزیرات و نظام صنفی نیاز به اصلاح جدید دارد و باید به گونه ای باشد که ریسک ارتکاب تخلف برای متخلفان را بالا ببرد و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست دارم تا به این موضوعات توجه داشته باشند.

**نان را باید به نرخ روز خورد
اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان نان سنگک در این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: نان را باید به نرخ روز خورد اما آخرین نرخ گذاری نان در آذرماه 1393 انجام شده است و پس از آن دیگر افزایش قیمت نان نداشتیم و تا پایان امسال هم نرخ نان تغییر نمی کند و این درحالیست که در این مدت با توجه به نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی، هزینه های نانوایی ها افزایش چشمگیری داشته است.
وی با بیان اینکه اکنون 40 درصد از نانوایی ها آزادپز هستند، اظهار کرد: نانوایی های آزادپز با توجه به نرخ تورم خود را مطابقت داده اند اما نانوایی هایی که با نرخ دولتی نان به مردم می دهند، در پرداخت هزینه های خود مشکلات بسیاری دارند.
در پایان این بازدیدجوش شیرین ها معدوم و نانوایی ها بنابر احراز تخلفات، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. براین اساس تخلف این واحدهای صنفی گرانفروشی، تخلف بهداشتی (وجود جوش شیرین در نان و نداشتن کارت بهداشت)، کم فروشی و تقلب در کسب اعلام شد هرچند که از نظر قاضی شعبه 41 تعزیرات، این میزان جریمه ها بازدارندگی لازم را ندارد و امکان تکرار و ارتکاب مجدد تخلف همچنان وجود دارد.
مهدی عسگری کارشناس اجرای احکام، جریمه نانوایی تافتون را به دلیل نداشتن کارت بهداشت، 250 هزار تومان، نانوایی لواش را به دلیل وجود جوش شیرین در نان٩٥٠ هزار تومان و نانوایی بربری را به دلیل گرانفروشی و استفاده از جوش شیرین و تداخل صنفی به 400 هزار تومان جریمه اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، شهروندان می توانند از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات حکومتی و یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام کنند تا سازمان تعزیرات به همراه نمایندگان دستگاه های نظارتی نسبت به بررسی و برخورد با متخلفان اقدامات لازم را انجام دهند.
اجتمام**3229**1569
خبرنگار: حنانه شفیعی** انتشار: علی حبیبی
*برای آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۰۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حجت الاسلام سید ابوالفضل امام گفت:به منظور سهولت در پرداخت زکات، گزینه‌ای در دستگاه کارتخوان هوشمند نانوایی‌ها تعبیه شده که مردم می‌توانند با انتخاب هر یک از گزینه ها، نسبت به پرداخت مبلغ مورد نظر خود اقدام کنند.
 حجت الاسلام سید ابوالفضل امام افزود: مردم از پرداخت پول نقد به نانوایی خودداری و فقط و فقط از طریق کارتخوان اقدام کنند و پس از ثبت تراکنش با برنامه ریزی که توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) برای جامعه هدف انجام شده است، مددجویان می‌توانند از طریق کمیته امداد نسبت به تحویل نان از هر یک از واحد‌های نانوایی اقدام کنند.
وی، همچنین از جمع آوری زکات فطریه و کفاره به مبلغ هفت میلیاردتومان در سال جاری خبر دادو بیان داشت:از این مبلغ دو میلیارد تومان را مردم و خیران به طور مستقیم به حساب ایتام واریز کردند.

دیگر خبرها

  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • رسیدگی به هزار و ۳۵۸ پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب