Web Analytics Made Easy - Statcounter


 بسم الله الرحمن الرحيم
قسمت سوم مصاحبه با حامد الجبوری، از اعضای ارشد حزب بعث عراق:
*آمریکایی‌ها در سال 1981 تجهیز صدام حسین به اطلاعات حاصله از هواپیماهای آواکس را شروع کردند، عربستانی‌ها شروع کردند به تأمین صدام حسین با سلاح و تجهیزات جنگی با حمایت آمریکا، دونالد رامسفلد به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا دو بار به عراق آمد و دو بار در [20] دسامبر 1983 [29 آذر 1362] و [24] مارس 1984 [4 فروردین 1363] با صدام حسین دیدار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شما به عنوان وزیر دولت در امور خارجی  و سرپرست وزارت خارجه از این جزئیات اطلاع داشتی؟
حامد الجبوری: اولا من در این جلسات شرکت نداشتم و از آنچه در آنها گذشته بود خبر نداشتم تا اینکه بعدها اطلاعاتی که درز کرد را فهمیدم.
* اطلاعاتی درباره روابط سری بین آمریکا و عراق در آن مرحله داری؟
- راستش من درباره چیزی که خودم در جریانش بودم حرف می‌زنم. آمریکا اطلاعات بی‌نهایت حساسی را به رهبران عراق می‌داد، یعنی اطلاعاتی که از طریق ماهواره‌ها و هواپیماهای آواکس به دست آمده بود و نقشه‌ها و جزئیات را ارائه می‌داد. من آنچه در آنها بود را نمی‌فهمیدم ولی اینها به وزارت خارجه می‌آمد و ما اینها را به ریاست‌جمهوری می‌دادیم تا از آن استفاده کنند.
* بعد از اینها، خبر از سرگیری روابط آمریکا با عراق در نوامبر 1984 اعلام شد. آیا این مراسم باشکوهی برای آغاز چهار سال همکاری بین آمریکا و عراق در جنگ با ایران بود؟
- راستش من در آن دوره [از کار برکنار شده] و مشغول پرورش ماهی بودم.
* در اواخر دوره‌ای که در وزارت خارجه بودی، ترتیبات مقدماتی‌ای برای از سرگیری روابط دو کشور وجود داشت؟
- حرف‌هایی زده می‌شد ولی راستش جزئیات نه.
* صدام حسین کی فهمید که دارد جنگ را می‌بازد؟
- اگر اجازه بدهی قبل از ورود به این سؤال، موضوع اول را کامل کنم.
* بفرمایید.
- در حقیقت، توجیه این بود که تا وقتی که ما عضو جنبش عدم تعهد هستیم و تا وقتی که با شوروی روابط داریم، اصل عدم تعهد ایجاب می‌کند که روابط متوازنی با دو ابرقدرت داشته باشیم پس تا وقتی که با شوروی رابطه داریم [باید با آمریکا هم رابطه داشته باشیم.]. این حجتی بود که بسیار گفته می‌شد که باید یک نوع رابطه‌ای هم با آمریکا داشته باشیم. ببخشید سؤال دومت را فراموش کردم.
* کی آثار اقتصادی جنگ بر روی عراق خودش را نشان داد.
- از همان اول ولی در حقیقت کمک‌های عظیمی [که به عراق می‌شد باعث می‌شد خودش را نشان ندهد.] رئیس‌جمهور در همه جلسات هیئت دولت و در وزارت دولت در امور خارجی تأکید می‌کرد که دلیل راه افتادن جنگ آن بوده که جلوی پیشرفت در داخل عراق گرفته شود تا ...
*[با قطع کلام] خب مگر چه کسی [جز خود صدام] جنگ را راه انداخته بود؟
- باشد، من چیزی را که شنیدم نقل می‌کنم. نقدش نمی‌کنم الان.
* خب هیچ کس بین شما نبود جواب صدام حسین را بدهد.
- والله کاش تو بودی می‌دیدم چطور جواب می‌دادی!
* یعنی تا این حد هیچ کس...
- (با قطع کلام) در هر حال استاد احمد، مهم این است که صدام اصرار داشت که نه تنها عملیات‌های عمرانی اجرا شود، بلکه تهیه مواد غذایی برای مردم و غیره و غیره یک نوعی از رفاه [ایجاد شود]. این در دوره اول بود. ولی بعد از شدت گرفتن نبردها در جبهه‌ها در حقیقت آثار آن بر روی حیات و زندگی روزمره مردم خودش را نشان داد.
* صدام چه زمانی فهمید که جنگ را خواهد باخت؟
- بعد از 1982 [1361 شمسی].
* بعد از 1982؟
- بله، بله.
* و چرا همه میانجی‌گری‌هایی که می‌شد را رد می‌کرد؟
- سال 1982، هدف اصلی رئیس‌جمهور چنانکه بعدا مشخص شد، این نبود که با کار نظامی، نظام را در تهران سرنگون کند، بلکه هدف اصلی تسلط بر منابع نفت خوزستان بود.
* چه کسی برای او این توهم را ایجاد کرده بود که می‌تواند به این هدف برسد؟
- والا نمی‌دانم ولی در هر حال این چیزی بود که رخ داد [و هدف صدام شده بود].
*تو عضو هیئت وزیران بود [چطور نمی‌دانی؟]!
- عزیز من! هئیت وزیران که در جریان همه مسائل نبود. حتی مسائلی بود که وزیر دفاع هم
ای بسا از آنها خبر نداشت. در هر حال، اینها بعدها روشن شد.
* یعنی در سال 1982 هدف تبدیل شد به فقط سیطره بر منابع نفتی خوزستان؟
- در اساس از همان اول هم همه عملیات‌ها در خوزستان انجام می‌شد نه در جای دیگر، به جز مختصری زد و خورد. ایرانی‌ها وارد حلبچه و نمی‌دانم کجا و کجا و بخش کردنشین در شمال عراق می‌شدند ولی نبردهای اصلی در خوزستان رخ می‌داد، در آبادان و خرمشهر.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۳۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی شوکه‌کننده از حضور بدل صدام حسین در ورزشگاه آزادی! + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرآنلاین

tags # فوتبال سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • آغازِ پایان زلنسکی در اوکراین/ سرویس اطلاعات مسکو تاریخ تعیین کرد
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و اسرائیل در یمن
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال! + فیلم
  • فیلمی شوکه‌کننده از حضور بدل صدام حسین در ورزشگاه آزادی! + ویدئو
  • روسیه این سلاح حساس آمریکایی را به ایران فرستاده
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران