ابزارهاي بن سلمان براي مهار مخالفان داخلي
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۷۹۵۹
خبرگزاري آريا - وليعهد عربستان که براي رسيدن به تخت پادشاهي هنوز با مخالفتهاي زيادي مواجه است، از دو ابزار براي کنترل مخالفان داخلي خودش استفاده کرده است.
العالم ـ گزارش
محمد بن سلمان از زماني که به عنوان وليعهد عربستان انتخاب شد با مخالفتهاي مختلفي مواجه شد. چرا که بر اساس تمام اصول حاکم بر پادشاهي عربستان وي نبايد و نمي توانست به اين مقام برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اما او با کودتايي عليه محمد بن نايف وليعهد وقت تمام اين اصول نقض شد و پادشاهي در خانواده سلمان بن عبدالعزيز باقي ماند. اما بن سلمان براي رسيدن به تخت پادشاهي هنوز با مخالفتهاي زيادي مواجه است به همين دليل وي براي کنترل اين مخالفتها روي به اصلاحاتي در عربستان آورده است که برخيها آن را تاريخي و برخي ديگر آن را صرفا نوعي نمايش ميخوانند. اعطاي حق رانندگي به زنان و اعطاي حق فتوا به زنان مهمترين اصلاحات انجام شده توسط بن سلمان است. در اين مطلب به بررسي مخالفتهاي داخلي عليه بن سلمان و تلاشهاي وي براي کنترل اين وضعيت خواهيم پرداخت.
اصل ريشسفيدي در عربستان
نظام عربستان بر پايه اصالت خانوادگي و قبيلهاي تعريف ميشود. در اين نظام «سن» به عنوان يکي از مهمترين معيارهاي رسيدن شاهزادهها به مناصب مهم و کليدي به شمار ميرود. در واقع در اين نظام اصل ريشسفيدي به معناي اصل اساسي به شمار ميرود و تا پيش از پادشاهي ملک سلمان از اين اصل سرپيچياي صورت نگرفته بود. اما انتخاب محمد بن سلمان به عنوان وليعهد سعودي نه تنها اين اصل را نقض کرد بلکه دستور و وصيت ملک عبدالعزيز نيز ناديده گرفته شد.
طبق قانون نظام سلطنتي عربستان شاه بايد يکي از فرزندان يا فرزند اصلح فرزندان پادشاه مؤسس (عبدالعزيز بن عبدالرحمن الفيصل آل سعود) باشد در حالي که محمد بن سلمان وليعهد جديد متولد 31 اوت 1985 است و تنها 32 سال سن دارد. در نظام سياسي قبيلهاي عربستان به قدرت رسيدن فرد جواني در اين سن تمام مناسبات سياسي و عشيرهاي گذشته را با چالش جدي روبرو مي کند. اين اولين بار در تاريخ عربستان است که حکومت از پدر به پسر منتقل ميشود، از زمان تأسيس پادشاهي آل سعود، تخت و تاج از برادر به برادر منتقل ميشده است.
طبق وصيت ملک عبدالعزيز قدرت بايد از برادر به برادر انتقال پيدا کند..
اقدامات بن سلمان براي مهار اختلافات
در واقع کودتاي محمد بن سلمان عليه محمد بن نايف در کنار ديگر اقدامات خودسرانه وي به ويژه حمله به يمن و محاصره قطر باعث شد که مخالفتهاي داخلي در عربستان عليه وي گسترش يابد. خبرگزاري اسپوتنيک عربي در باره شخصيت وي نوشته است که «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي جواني بي تجربه است و ممکن است فاجعههايي را براي کشورش به بار بياورد.
به همين دليل بيست و يک نفر از شاهزاگان سعودي در تيرماه با ارسال نامه اي به «سلمان بن عبدالعزيز» پادشاه عربستان به طور رسمي نسبت به انتخاب «محمد بن سلمان» به عنوان وليعهد اين کشور اعلام مخالفت کردند. آنان همچنين خاطرنشان کردند که اين اقدام با «نظام و ساختار بيعت در خاندان حاکم برعربستان» منافات دارد. بندر بن سلطان، متعب بن عبد الله، ترکي الفيصل، وليد بن طلال، محمد بن نواف و خالد بن ترکي برجسته ترين شاهزادگان امضا کننده اين نامه را تشکيل مي دهند.
به همين دليل بن سلمان براي هموار کردن مسير پادشاهي خود نيازمند آن بود که به نوعي مخالفان را از سر راه خود بردارد. در اين مسير وي به صورت همزمان از دو ابزار سرکوب و اقناع بهره گرفته است.
سرکوب
محمد بن سلمان به لحاظ روانشناسي شخصيتي اقتدارگرا دارد که همواره از کودتا عليه خود هراس دارد. چرا که با توجه با اينکه وي هيچگونه سابقه سياسي و تجربه باارزشي براي حکومتداري ندارد به شدت از تقويت مخالفانش هراسان است به همين دليل اخيرا اقدام به دستگيري بسياري از مفتي هاي مخالف خود کرده است.
در همين ارتباط بيش از 20 نفر از جمله شماري از علماي ديني بارز و شخصيتهاي معروف عربستان بازداشت شدهاند. سازمانهاي حقوقبشري اين موج بازداشتها را اقدامي هماهنگ عليه آزادي بيان دانستهاند.
تحليلگران معتقدند که برخي از افراد بازداشت شده، مخالف سياستهاي خارجي تندروانه کنوني عربستان به ويژه در قبال بحران با کشور همسايه قطر هستند. برخي ديگر از آنها نيز به اصلاحات اقتصادي محمد بن سلمان از جمله خصوصيسازي بخشهاي دولتي و کاهش يارانه دولتي به ديده ترديد مينگرند. در ميان بازداشتشدگان افرادي مانند «سلمان العوده»، «عوض القرني» و «علي العمري» نيز وجود دارند. اين سه عالم ديني سعودي در فضاي مجازي طرفداران زيادي دارند. اين علماي ديني در گذشته از حکومت انتقاد کردند اما اخيراً سکوت کردهاند يا از سياستهاي عربستان به شکل علني حمايت نکردهاند به ويژه در مساله اختلاف با قطر يا درباره مساله حمايت اين کشور از جماعت«اخوان المسلمين».
استفان لاکروا پژوهشگر در امور اسلامي در عربستان سعودي در اين مورد اعلام کرده که حکومت آلسعود به تمامي انواع انتقادات واکنش تند نشان ميدهد. وي افزود: «اين يک تلاش گستردهتر براي سرکوب اسلامگرايان بدون در نظر گرفتن مخالف بودن يا نبودنشان است...اين بازداشتها، نشاندهنده تلاش شاهزاده محمد و نظام عربستان براي تحميل نظام سياسي سختگيرانهتر است».
البته پيش از شروع موج دستگيريها، روزنامه نيويورکتايمز در گزارشي اعلام کرد که شاهزاده «محمد بن نايف» وليعهد سابق که از وليعهدي عربستان سرنگون شد اکنون در کاخش در شهر«جده» در حصر به سر مي برد و از سفر منع شده است. اين مسئله نشان ميدهد که بن سلمان به شدت از اين مسئله ميترسد که حاميان بن نايف عليه وي کودتا کنند. به همين دليل سعي کرده تا مخالفان را در همان قدم اول سرکوب کند.
اقناع
اما بن سلمان براي کنترل فضاي مخالف خود در داخل عربستان علاوه بر سرکوب مخالفان با برخي اقدامات اصلاحي سعي در اقناع بخشهايي از جامعه دارد. در چند هفته اخير وي چندين اقدام اصلاحي را که در جامعه عربستان بسيار نادر بود، انجام داده است.
-در ماه ژوئيه 2017 وزارت آموزش و پرورش عربستان اجازه داد دختران دانشآموز در کلاس ورزش مدارس دولتي شرکت کنند. دختران عربستاني در مدارس تا پيش از اين حق نداشتند که از وسايل ورزشي در مدرسه استفاده کنند و وهابيت حاکم بر عربستان به شدت مخالف اين مسئله بود.
-پادشاه عربستان با صدور فرماني به زنان اين کشور اجازه داد که رانندگي کنند. بلافاصله پس از صدور اين فرمان کميتهاي از اعضاي دولت در وزارتخانههاي مختلف تشکيل شد تا جزئيات اجراي اين فرمان را در 30 روز آينده مشخص کند. فرمان پادشاه عربستان از تابستان سال آينده، ماه ژوئن سال 2018 ميلادي اجرا خواهد شد. اين خبر بسيار مهم و در نگاه اول غير قابلباور بود. چرا که عربستان به عنوان تنها کشوري که مخالف رانندگي زنان بود هيچگاه در اين مورد کوتاه نيامده بود و زنان تنها با راننده ميتوانستند در خيابانهاي رياض، جده و ساير شهرها تردد داشته باشند.
-وزارت خارجه عربستان فاطمه سالم باعشن را به عنوان سخنگوي سفارت عربستان در واشنگتن منصوب کرد و وي اولين زن سعودي است که در اين مقام تعيين شده است.
-اعضاي مجلس شوراي عربستان صدور حکم فتوا از سوي مفتيهاي زن را در اين کشور آزاد اعلام کردند. اين حکم 107 راي موافق (از جمع 150 رأي) کسب کرده و به 45 سال حق انحصاري مردان در عربستان براي صادر کردن حکم فتوا خاتمه داد. مفتيهاي زن در عربستان با حکم پادشاهي انتخاب ميشوند.
-در شيب تند تغييرات در عربستان ، پادشاه اين کشور از وزير داخلي خواست قانون مبارزه با آزار و اذيت زنان را تدوين کند. آزار و اذيت شامل هر گونه تعدي کلامي يا بدني به زنان ميشود.
-عربستان در چارچوب تصميمات اخير در قبال زنان، از اين پس به دانشجويان دختر اجازه ميدهد با تلفن همراه وارد دانشگاهها شوند.
-براي اولين بار در عربستان يک زن به عنوان معاون شهرداري انتخاب شد. فرمانداري منطقه الشرقيه عربستان در توييتي اعلام کرد که فهد بن محمد الجبير فرماندار اين منطقه، خانم «ايمان عبد الله الغامدي» را به عنوان معاوي شهردار استان الخبر تعيين کرد.
به گزارش تسنيم، نگاهي به ليست اصلاحات مد نظر محمد بن سلمان نشان دهنده اين است که وي سعي دارد خود را به عنوان چهرهاي ملي، نوگرا و به شدت اصلاحطلب معرفي کند. کريستين ديوان پژوهشگر مرکز کشورهاي عرب حوزه خليج فارس در واشنگتن معتقد است که محمد بن سلمان با اقدامات خود به دنبال جذب نسل جوان عربستان است. نشريه بيلد آلمان هم معتقد است که عربستان با گسترش انقلابي حقوق زنان ميخواهد اذهان را از اقدامات شديد و سرکوبگرانه دولت عليه منتقدان تحريف کند.
در کل مي توان گفت که چالشهاي داخلي عربستان در کنار ديگر مشکلات جامعه عربستان باعث شده است تا بن سلمان مسير همواري براي رسيدن به تخت پادشاهي نداشته باشد. از اين رو وي سعي دارد با استفاده از انجام برخي اصلاحات در جامعه عربستان هم بخشي از مخالفان داخلي خود را جذب کند و هم حمايت هاي بين المللي را بري دوران پادشاهي خود کسب کند.
«احمد دستمالچيان» کاردار اسبق ايران در عربستان با اشاره به نقش ملکسلمان در اصلاحات عربستان، معتقد است: «ملک سلمان در صدد است تا قبل از انتقال قدرت به وليعهد جوان خود، تغييرات آشکاري را در اوضاع و احوال سياسي و اجتماعي عربستان صورت دهد تا بتواند اوضاع را از يک سو آرام کند و از سوي ديگر ثبات نسبي وضعيت جاري را براي پسرش به ارمغان بياورد.»
به بيان گوياتر پادشاه عربستان ميداند که وليعهد جديد دچار چالشهاي زيادي خواهد بود و از اين منظر سلمان به دنبال برطرف کردن موانع براي هموار کردن راه پسرش است. روزنامه آمريکايي واشنگتن پست نيز به خوبي اين مسئله را تاييد کرده و تاکيد دارد که اقدام مسئولان سعودي براي اعطاي حق رانندگي به زنان در راستاي سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در عربستان است.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
یکی از پروژههای الف ویژه تلویزیون مجموعه «سلمان فارسی» است. مجموعهای به کارگردانی داوود میرباقری که قرار است مثل مجموعه «مختارنامه» اثر فاخر و پرمخاطب دیگری را بسازد.
نگارش این سریال را هم خودش بهعهده داشته و حسین طاهری، تهیه کننده این اثر است. جالب اینکه امرا... احمدجو که ید طولایی در نویسندگی و کارگردانی دارد هم به عنوان مشاور با این پروژه همکاری میکند. تصویربرداری این سریال از ۱۰ دی ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار است در ۶۰ قسمت ساخته شود. جالب اینکه در ۱۱فروردین۱۴۰۲ مستندی با نام سلمان درباره مراحل تولید و پشت صحنه فصل اول این مجموعه پخش شد که در نوع خود دیدنی بود. این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی میپردازد و طبق برنامهریزیها تا واقعه غدیر خم ادامه خواهد داشت. سلمان فارسی در نوجوانی ایرانشهر را ترک میکند و مسیحی میشود. او حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیساها و دیرهای مختلف بیزانس سیر و سلوک میکند. این مجموعه یکی از پربازیگرترین و پرلوکیشنترین سریالهایی است که در حال ساخت است و طبق پیشبینیها قرار است در سال ۱۴۰۵ پخش شود. به پشت صحنه این مجموعه رفته و گزارشی از روند تولید آن داشتهایم و با برخی عوامل آن از جمله حسین طاهری، امرا... احمدجو، حامد میرباقری و مهدی نقویان (رئیس سیمافیلم) هم به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
سلمان درآتشکده ماربین
در انتهای یکی از خیابانهای شهرک سینمایی غزالی و درست پشت کاروانسرای مرمر مجموعه سلمان فارسی قلعهای ساخته شده که نام آن آتشکده ماربین است. یکی از لوکیشنهای اصلی این مجموعه که عوامل گروه مدتی است برای ضبط سکانسهای مربوط به ایران در این لوکیشن حضور دارند و زیر تیغ آفتاب و همراه با باد و خاک در حال ضبط سکانسهایی از این سریال هستند. نزدیک ورودی در اصلی یک پرده کروماکی آبی رنگی وصل و مقابل آن اسبی به یک درخت بسته شده است. اسب گاهی شیههای سر میدهد، اما مانعی برای ضبط سریال نیست. فقط رفت و آمدهای بک قاب دوربینها بررسی میشود. گروه در حال ضبط است و ما باید چند دقیقهای را منتظر بمانیم تا کات داده شود. سکانس شلوغ و سختی است.
هنرورهای بسیاری با پوشش و گریم مناسب آن سکانس در هر نقطهای از این قلعه ایستادهاند. حتی سربازان و برمکیها نیز با لباس و گریمی که برایشان تعریف شده در میزانسن کارگردان جای گرفتهاند. کمی جلوتر میرویم. انوش معظمی را با گریم و سبیل از بناگوش دررفته و چهره بسیار متفاوتی میبینیم. گرچه ابتدا قابل شناسایی نیست، اما همین که دیالوگهایش را میگوید و صدایش را میشنویم، متوجه میشویم که امروز او مقابل دوربین است. هوا بهشدت گرم است و خورشید وسط آسمان قرار دارد. با این حال مانعی برای ادامه کار نیست. از یکی از عوامل میشنویم که حسام منظور، فرخ نعمتی و امیررضا دلاوری در اتاق گریم هستند و خودشان را برای ضبط سکانسهای بعد آماده میکنند. از آنجا که داوود میرباقری حساسیت و دقت بسیاری روی کار خود دارد، این سکانس بارها ضبط میشود تا مورد تایید او قرار بگیرد. البته در این میان صدای هواپیما هم گهگاهی شنیده میشود که یکی از عوامل بهشوخی میگوید: «جالبه که همیشه پروازها تاخیر دارن، اما امروز همه پروازها داره بهموقع انجام میشه!»
داوود میرباقری، امرا... احمدجو و حسین طاهری داخل یک چادر نشستهاند و از مانیتور مقابلشان کار را دنبال میکنند. یکباره بادی میوزد و یکی از صندلیهای پلاستیکی به هوا رفته و مقابل پای یکی از اسبها پرتاب میشود و او را عصبانی میکند. سایر اسبها هم که در گوشهوکنار این قلعه ایستادهاند، سروصدا میکنند. نگاهی به اطراف میاندازیم. سربازها و نگهبانان قلعه در برج و باروی قصر مشغول محافظت هستند. فضاسازی میرباقری مثل همیشه حرف ندارد. انگار مخاطب را با خود به قلب تاریخی میبرد که شاید هزاران سال با آن فاصله دارد. یکی از هنروران با سبدی در دست و با اشاره دستیار کارگردان به نقطهای میرود و میایستد که به او گفته شده است. داخل سبد نان و خرما دارد.
یکی از هنروران شوخی لقمهای نان و خرما از او طلب میکند و باعث خنده میشود. لباسها و کفشها و گریم هنروران همه نشانگر است که در حال ورقزدن تاریخ چندهزارساله هستیم. نسیمی میآید و صورتها را نوازش میکند، اما همچنان هوا گرم است و گروه باید تا شب سکانسهای بسیاری را ضبط کنند. زمان بهسرعت درحال گذراست و گروه هیچ ثانیهای را نباید از دست بدهد. به همین خاطر است که سرما و گرما هم مانعی برای کارشان نشده است. به نظر میرسد این مجموعه از کار قبلی میرباقری سختتر است و به همین دلیل او انرژی بیشتری روی آن میگذارد. در گوشه دیگری از این شهرک هم کارگاههای چرم و کهنهکاری سریال قرار دارد و همزمان تیم دیگری در حال ساخت ادوات جنگی است. لوکیشنهای دیگری هم در حال ساخت است. خلاصه اینکه همه در تلاش هستند تا یک سریال شستهرفته و ماندگار دیگر در تاریخ این رسانه ثبت شود.
استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن
مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در پشت صحنه این سریال حاضر است و درباره روند تولید این پروژه و دقتی که میرباقری در ساخت این اثر دارد و زمانبندی آن میگوید: خوشبختانه با حمایتی که ریاست سازمان از این پروژه دارد و بهصورت هفتگی جلساتی برای این پروژه میگذارد، مشکلاتی که در پیشتولید وجود دارد، خیلی زود رفع میشود و حمایتهای لازم از این اثر صورت میگیرد. میتوانم بگویم برای اولینبار طی این ۳-۴سالی که این سریال تولید میشود، لوکیشنهای این بخش تا پایان سال ۱۴۰۳ ساخته شده و آماده است. اما در سالهای قبل اینگونه نبود. به همین دلیل برنامهریزیهای تولیدی نامنظم انجام میشد و ساخت لوکیشن در برنامهریزی سریال تاثیرگذار بود. وی ادامه میدهد: امسال هم دنبال این هستیم که لوکیشنهای مربوط به سال بعد همین امسال ساخته شود تا مانع تولیدی نداشته باشیم و کار با سرعت پیش برود. البته این سرعت با همان استانداردها و کیفیتی است که باید باشد و مدنظر کارگردان و ریاست سازمان هم هست. نقویان همچنین میافزاید:خوشبختانه چرخه تولید درسال۱۴۰۳ راه افتاد، سرعت تولید کارهای الف ویژه بیشتر شد ومدتهاست به استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن رسیدهایم که نیاز آنتن است تا زیر ۱۵ تا دوربین روشن نداشته باشیم و همین طور حمایت میشود. ما الان شش سریال درمرحله پستولید داریم که منتظر آنتن هستند.
حضور ۴۰ بازیگر خارجی
حسین طاهری، تهیهکننده سریال درباره تدراک گسترده برای تولید این سریال عنوان میکند: شایسته کشوری مثل ایران که تاریخ کهن و همچنین سابقه فیلمسازی غنی دارد این است که در تولید آثار نمایشی ارتقا پیدا کند. سریال سلمان فارسی مجموعهای است که سازمان صداوسیما با آن در کنار آقای میرباقری قدم بزرگی برداشته است. ما براساس برنامهریزی تولید را جلو میبریم و از این برنامه عقب نماندهایم. همانطور که قبلا گفتم، اینجا یک دانشگاه است. دوستان و همکاران ما تلاش میکنند از بزرگان در این مجموعه بیاموزند. وی میگوید: بخشهای ایران باستان بسیار جالب توجه است، البته همچنان ساخت و ساز ادامه دارد وماتاپایان فصل ایران باستان بیش از۳۰لوکیشن داریم. طاهری درباره انتخاب هنرورها هم توضیح میدهد:۲۰هزار نفر را از میان تئاتریهای سراسر ایران انتخاب کردیم. رزومه دادندو۶۰۰۰نفر از میانشان گزینش شدند که حرفهای هستند، البته در این دانشگاه بیشتر میآموزند. وی در مورد حضور چهرهها نیز عنوان میکند: بیشتر بازیگران ایران علاقهمندی خود را برای حضور در این پروژه اعلام کردهاند و این برای ما باعث افتخار است. اما علاوه بر آنان، چهرههای تازه نیز معرفی میشوند و حدود ۴۰ بازیگر خارجی نیز تا کنون در این سریال حضور پیدا کردهاند. بازیگرانی از مراکش، تونس، یونان، ارمنستان و... از این جمله هستند. برخی از آنان اصلا با ایران آشنایی نداشتند و بهواسطه بازی در این سریال با ایران آشنا شدند. این تهیهکننده درخصوص ادامه تصویربرداری در شهرک غزالی نیز میگوید: دو سه هفتهای در شهرک غزالی هستیم تا فصل زمستان را تصویربرداری کنیم. برای تصویربرداری فصل بهاربه شاهرودبازمیگردیم ویکی دوماه آنجامیمانیم. بازبه تهران بازمیگردیم ودوره پرشکوه ایران باستان را تصویربرداری میکنیم.
میرباقری سنگ تمام گذاشته است
امرا... احمدجو یکی از نویسندگان و کارگردانان پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون است که آثار بسیاری را در تلویزیون ماندگار کرده است. هنوز هم مخاطبان بسیاری با «روزی روزگاری» این هنرمند خاطره دارند. تفنگ سرپر، پشت کوههای بلند و سردار جنگل از جمله آثاری است که برای تلویزیون ساخته است. وی که بهعنوان مشاور با این پروژه همکاری میکند، در اینباره میگوید: داوود میرباقری قصه سلمان را اززمان تولداین شخصیت آغاز کرده است. البته از آنجایی که از آن تاریخ اطلاعات جزئی در دسترس است بخشی از فیلمنامه باید دراماتیزه میشد. بهطور مثال پدر سلمان از ملاکان جی در اصفهان بوده و ثروت زیادی داشته است ولی ما از پدر او اطلاعات دیگری نداریم و بخشی از داستان درباره شرایط زندگی وی در ایران و همچنین مسائل پیرامونی او بهصورت داستانی در فیلمنامه وارد میشود. وی همچنین میافزاید: با توجه به تجربیاتی که داوود میرباقری دارد، این سریال آنطور که پیشبینی کردهایم در حال انجام است. البته بهدلایل مختلف ازجمله کرونا توافقهایی داشتهایم، اما خللی در کار ما ایجاد نکرده است؛ ضمن اینکه همه شرایط مهیاست و تصور میکنم نتیجه درخشانی هم خواهد داشت.
احمدجو در ادامه بیان میکند: میتوانم بگویم سلمانفارسی یک اثر ماندگار و فاخری خواهد بود و از آن سریالهایی میشود که میتواند برای نسلهای مختلف آموزنده و جذاب باشد؛ چون من چند سال است شاهدم که میرباقری برای این کار سنگتمام گذاشته و با تجربه زیادی که در این زمینهها دارد و با همه وجود پلان به پلان این سریال را جلو میبرد. وی با اشاره به منابعی که به آنها در نگارش سریال رجوع کرده است، میگوید: همه زحمات را آقای میرباقری کشیده ومن در کنارش به او کمک میکنم، اما برای نگارش، کتابهای زرتشتی ازجمله اوستا مرجع من شده است. تحقیقاتی هم جدا ازفیلمنامه توسط سازمان صداوسیما انجام شده است و من از آنها استفاده میکنم. همزمان برای اینکه در آن فضا قرار بگیرم به این تحقیقات و کتابهای دیگر هم مراجعه میکنم. با همه این احوال گاهی برای یک دقیقه دیالوگ دو یا سه روز وقت میگذارم و گاهی هم گفتگوها بهراحتی به ذهنم میآید و روی کاغذ مینویسم. وی همچنین درباره زبانی که در سلمان فارسی بهکار برده شده و نحوه گویشها عنوان میکند: اگر بخواهیم زبان را نزدیک به آن زمان انتخاب کنیم، نامفهوم خواهد بود؛ بنابراین من سعی میکنم دستور زبانی را که قابل فهم است با گویش امروزی استفاده کنم ونظرخود میرباقری هم براین مبنابود که دیالوگهابه زبان امروز ومحاوره نزدیکتر باشد. احمدجو در پایان هم میگوید: چند سالی است یک سریال جنگی به نام «تولد» را دارم که اگر بعد از سریال سلمان فارسی همچنان زنده باشم و ویلچرنشین نشوم، میخواهم آن را بسازم. بخشی از کارهایش هم انجام شده است.
بازیگرانی که به عشق سلمان آمدهاند
حامد، فرزند داوود میرباقری است که همواره در کنار پدر تلمذ میکند و در آثاری که او میسازد، هم بازی میکند و هم در پشتصحنه حضور دارد و پدر را همراهی میکند. وی در این سریال هم بهعنوان دستیار کارگردان فعالیت میکند و قرار است نقشی را هم بازی کند که در اینباره میگوید: درباره نقشم فعلا صحبتی نمیکنم، اما مدتی است که بخش مربوط به ایران را ضبط میکنیم که بخشی از لوکیشنهای این بخش در شهرک غزالی است و بخشی هم در شهرک دفاعمقدس و شاهرود ضبط میشود. از آنجا که طبق زمانبندی پیش میرویم، حدود هشت روز دیگر در شهرک هستیم و بعد به شاهرود میرویم. وی در ادامه در توضیح لوکیشن آتشکده ماربین بیان میکند: این آتشکده در جی یا همان اصفهان سابق است که بیشتر کارهای اداری در این مرکز رخ میدهد. اینجا یکی از لوکیشنهای اصلی بخش ایران است که میتوان گفت ۲۵ درصد بخش ایران در این لوکیشن مقابل دوربین میرود. میرباقری درباره حضور هنروران و انتخاب آنها توضیح میدهد: تمام این افراد از نقاط مختلف کشور انتخاب شدهاند.
به همین دلیل اسم آنها را منتخبان گروه کارگردانی گذاشتهایم. چون همه این افراد جزو بازیگران استانهای مختلفی هستند که تجربه بازیگری دارند و به عشق سلمان وارد این پروژه شدهاند. برای اولین بار است که این اتفاق در یک پروژهای افتاده است، چون آقای میرباقری ترجیح میدادند با افرادی کار کنند که تجربه بازیگری داشتند. ما برای انتخاب آنها سفرهای بسیاری رفتیم و دو سال قبل از فیلمبرداری شروع کردیم و به همه استانهای ایران سفر کردیم تا این افراد انتخاب شدند. در حال حاضر برای هر فاز این سریال باز سفر میرویم و افراد دیگری را میبینیم. چون همچنان کار انتخاب بازیگر ادامه دارد و در حال انجام است. در جمع بازیگران اصلی چهرههای جدیدی داریم که پیش از این تجربه تئاتر داشتند و با این سریال معرفی میشوند.
میرباقری درباره لوکیشنهای این سریال بیان میکند: هنوز ساخت و سازها و لوکیشنهای این سریال در حال انجام است. اگر فاز ایران را بخواهیم تقسیم کنیم، بخش جی دو لوکیشن اصلی دارد و همین آتشکده و خانه بودخشان، فرماندار جی و پدر سلمان که در شاهرود در حال ساخت است. یکی دیگر از لوکیشنهای اصلی ایران، کاخ تیسفون است و در واقع آن چیزی که در عکسها داریم، نمانده و در حال ساخت است. وی در ادامه درباره تحقیق و پژوهش این سریال میافزاید: پیش از کار، تحقیق و پژوهش انجام شده، اما برای هر فاز از کار باز هم تحقیق و انتخابها انجام میشود. میتوانم بگویم هر دو قسمت از این سریال مثل یک سینمایی حرفهای گرفته شده؛ با همان دقت، حساسیت و انتخاب لوکیشن و بازیگر و.... میرباقری در پایان هم میگوید: فصل بیزانس کار شد و زمان زیادی گذاشتیم. چون لوکیشنهای بسیاری داشت و مدام درسفربودیم. لوکیشنهای فصل حجاز آماده است و برای فصل ایران هم متمرکزتر بودیم. به هر حال در تلاشیم تا کار به موقع تمام شود.
منبع: جام جم آنلاین
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی