Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است تا از واکنش‌های عجولانه و بدون تفکر خودداری کند. خویشتن‌داری ایران در برابر اظهارات جنجالی رئیس جمهور آمریکا، بیانگر تلاش سرسختانه مقامات تهران برای مدیریت شرایط پیش آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واکنش این هفته ایران به گزارش‌ها مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کند، نشان می‌دهد صبر این کشور هم حدی دارد.

گاردین در ادامه آورده است: این موضوع (افزایش تنش‌ها بر سر گزارش‌ها درباره اقدام احتمالی ترامپ در افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی) باعث افزایش بیش از پیش تنش‌ها میان دو کشور شده و ممکن است در نهایت به لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، موسوم به برجام –برنامه جامع اقدام مشترک– منجر شود.

به نوشته گاردین، مشخص نیست ترامپ در تضعیف توافق هسته‌ای ایران که یکی از دستاوردهای اصلی دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، محسوب می‌شود تا کجا پیش خواهد رفت. رئیس جمهور آمریکا ممکن است در تلاشی آشکار برای نقض برجام و در یک اقدام نمادین، برخی تحریم‌های هسته‌ای ایران را که پس از حصول توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی لغو شده بود، دوباره علیه این کشور اعمال کند. اما موضوعی که واکنش جدی ایران را به دنبال داشت، گزارش‌ها درباره اقدام احتمالی رئیس جمهور آمریکا در اضافه کردن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، هشدار داد اشتباه راهبردی رئیس‌جمهور آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پاسخ «کوبنده» ایران را به دنبال خواهد داشت. قاسمی با حمایت از اظهارات سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جلسه‌ شورای راهبردی سپاه، اظهار کرد: امیدوارم هیئت حاکمه آمریکا در ادامه خطاهای خود این خطای استراتژیک و مهم را نداشته باشد. او افزود پاسخ ایران در برابر این اقدام احتمالی، سخت، قاطع و کوبنده خواهد بود و آمریکا باید تبعات آن را بپذیرد.

گاردین می‌افزاید یک روز پیش از اظهارات هشداردهنده قاسمی، تلویزیون دولتی ایران گزارش داد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا، هشدار داد همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع 2 هزار کیلومتری ایران را به بیرون منتقل کند.

در ادامه گزارش گاردین آمده است: اتحادیه اروپا حمایت قاطع و کامل خود را از برجام اعلام کرده است. همچنین، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سال 2015 را تأیید کرده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، حتی پیشنهاد کرده است که از برجام به عنوان یک الگو برای حل بحران هسته‌ای کره شمالی استفاده شود. از سوی دیگر، ترزا مِی، نخست وزیر انگلیس، روز دوشنبه در گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تأکید بر پایبندی کامل انگلیس به برجام، گفت این توافق برای حفظ ثبات منطقه خاورمیانه، اهمیت زیادی دارد.

اندرو کلر، مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا نیز در گفتگو با گاردین اظهار کرد اقدام احتمالی ترامپ در تأیید نکردن پایبندی ایران به برجام گل به خودی خواهد بود و افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی علاوه بر آنکه اقدامی بیهوده است، پیامدهای مخربی برای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

گزارش انتقادی گاردین از اقدام احتمالی ترامپ در تروریستی نامیدن سپاه

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۹۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران

به گزارش تابناک، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم.

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته‌ای فاصله دارد، گفت: «ما از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می‌کنیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.»

پاتل تصریح کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.»

او بار دیگر گفت: «اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: «این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد.»

او گفت: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: «وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید.» گروسی همچنین افزود که این مساله، محور مذاکرات او با مقام‌های ایران است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • حمله تروریستی به المپیک خنثی شد