Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - آنچه از اظهارات اخير رئيس‌جمهور آمريکا و ديگر مسئولين سياسي اين کشور برمي‌آيد، خيز جديد کاخ سفيد براي کارشکني در برجام و تهديد به خروج از توافق هسته‌اي است.
به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري ميزان، ابراهيم کارخانه‌اي در يادداشت روزنامه حمايت نوشته است: آنچه از اظهارات اخير رئيس‌جمهور آمريکا و ديگر مسئولين سياسي اين کشور برمي‌آيد، خيز جديد کاخ سفيد براي کارشکني در برجام و تهديد به خروج از توافق هسته‌اي است؛ امري که پيش‌ازاين هم شواهدي دال بر وقوع آن در دست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمريکايي‌ها براي ورود به اين مرحله، چند پله ديگر را هم طي کرده بودند تا به هدف نهايي موهوم خود، يعني «براندازي و تغيير نظام» دست يابند. اساساً راهبرد آمريکا در قبال کشورهاي مخالف و غيرهمسو ازجمله ايران اسلامي، بر شش مرحله استوار است که عبارت‌اند از: «تحريم»، «مذاکره»، «خدعه»، «فشار»، «مهار» و «براندازي». اين راهبرد دقيقاً در قبال جمهوري اسلامي در حال اجراست و زماني که «تحريم‌ها» در دولت قبلي آمريکا به اوج خود رسيد، بحث «مذاکره» را پيش کشيدند. گفتني است که غرض ايران از شرکت در مذاکرات، رفع تحريم‌هاي ظالمانه و احقاق خود بود، برخلاف طرف مقابل که مذاکره را گامي براي پله‌هاي بعدي تلقي مي‌کرد.
برجام و راهبرد جديد آمريکا!
در يادداشت روزنامه کيهان محمدحسين محترم نوشته است: «اگر اروپا از واشنگتن پيروي کند، برجام از بين خواهد رفت.» اين شاه بيت مصاحبه‌هاي وزير امورخارجه کشورمان بعد از نشست شوراي آتلانتيک و حضور سفراي اروپايي در کنگره آمريکا بود. نشست شوراي آتلانتيک با حضور سفراي کشورهاي اروپايي و متعاقب آن نشست کنگره آمريکا با اين سفرا را بايد مهم تلقي کرد که ابعاد و پيام هاي جدي داشتند اما متاسفانه محتواي آن ها در رسانه‌ها و افکارعمومي چه با هدف سانسور از سوي برخي رسانه‌ها و چه به علت غفلت ديگر رسانه‌ها انعکاس مناسبي نداشت. در مطلب «حمايت وارونه اروپا از برجام» برخي از پيام‌هاي نشست آتلانتيک مورد تحليل قرار گرفت اما برخلاف فضاسازي‌ها و سانسور برخي رسانه‌هاي داخلي، مهم‌ترين پيام اين دو نشست اين بود که دولت ايران در مقابل تهديدات آمريکا روي حمايت اروپا از برجام حساب باز نکند! و به گفته خود سفراي اروپايي، آنها «به آمريکا پيشنهاد همکاري در زمينه طيف وسيعي از اقدامات براي مهار ايران در منطقه» را ارائه دادند. با دقت در مواضع وزير امورخارجه در مصاحبه هايش با رسانه‌ها قبل و بعد از اين نشست ها به‌خوبي شکست ديپلماسي رسانه‌اي و ايميلي و توئيتري آقاي ظريف آشکار است. البته آقاي ظريف خودش هم قبل از نشست آتلانتيک به حمايت اروپا از برجام نيز چندان مطمئن نبود و نگراني از تاثيرگذاري آمريکا بر مواضع اروپايي‌ها در مصاحبه‌هايش مشهود بود.
ديوار چه کسي کوتاه است؟
محمدجواد اخوان طي يادداشتي در روزنامه جوان نوشت: رئيس‌جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها در جملاتي که رنگ و بوي سياسي داشت، با اظهار اين جمله که «ظاهراً يک جناحي از ابتدا ديوارش کوتاه ساخته شده است»، گفت: «متأسفانه يک جناح هميشه تشويق مي‌شود و جناح ديگر نيز همواره مورد تنبيه قرار مي‌گيرد و بايد اين مسير را رها کرد.» در نگاه اول مي‌توان اين اظهارات را به حساب اقتضاي فضاي هيجاني دانشگاه گذاشت و به راحتي از کنار آن عبور کرد. اما اگر بخواهيم از جايگاه گوينده اين جملات به اين نوع اظهارات نگاه کنيم، ماجرا تفاوت‌هايي دارد. رئيس‌جمهور، رئيس شوراي عالي امنيت ملي است و طبيعتاً بايد در اظهارات خود –آنگونه که خود نيز بدان تأکيد مي‌کند ـ فراتر از رقابت‌هاي جناحي به مسئله نگاه کند. اينگونه از جملات اقاي روحاني استنباط مي‌شود که مقصود وي آن است که جناح خاص – که احتمال زياد مقصودش جريان حامي دولت فعلي است ـ از ابتدا مورد بي مهري و حتي برخورد بوده و در مقابل جريان رقيب مورد حمايت و تشويق بوده است.
ترفند بارزاني ومجازات هايي که روي کاغذ مانده است
در يادداشت روزنامه خراسان به قلم رضا قزويني غرابي مي خوانيد: بيش از دو هفته از برگزاري همه پرسي اقليم کردستان عراق مي گذرد. بارزاني در حالي همه پرسي را برگزار کرد که نخست بايد گفت اقدام او برخلاف قانون اساسي عراق و مخالفت هاي داخلي و قوانين بين المللي است. دوم اين که هيچ يک از کشورهاي منطقه و جامعه بين المللي حاضر به پذيرش چنين دولت نامشروعي نيست. سوم اين که تشکيل چنين دولتي مي تواند به بروز جنگ هاي داخلي از يک سو، جنگ با بغداد از سوي ديگر وجنگ هاي ديگر با کشورهاي همسايه و بالاخره توليد بي ثباتي در جهان منجر شود. رژيم صهيونيستي براي حفظ حيات خود، به دنبال دردسرسازي و يافتن راهکاري مناسب براي اختلال در غرب آسيا و اوضاع داخلي کشورهاي منطقه است و کردستان عراق و طرح استقلال اين منطقه، يکي از مهم ترين برنامه‌هاي ايجاد ناآرامي و آشوب در منطقه است.
معجزه جاري انقلاب
باقر پيشنمازي در يادداشت روزنامه رسالت نوشته است: احساس عزتي که در مسير بندگي قادر مطلق حاصل مي شود، انسان را به صخره اي استوار تبديل مي کند که نه تنها در برابر تهديدها و تازيانه هاي ستم زانو نمي زند، که ظلم به ديگران را نيز تحمل نمي کند. يک ملت تا زماني که احساس عزت و سربلندي مي کند تسخيرناپذير بوده و از اقتداري بازدارنده برخوردار است، و از اين جهت که به الگوي مقاومت براي ساير ملت ها تبديل مي شود، خشم سلطه گران را برمي انگيزد. قدرت هاي سلطه گر که در صدد فريب و نفوذ وغارت ميراث ملت ها هستند، در مسير تحقق مطامع خود همواره به انسان هاي عزتمند به چشم يک مزاحم نگاه مي کنند و به همين دليل در صدد برداشتن چنين مانعي از پيش روي خود برمي آيند. مصادره و راهبري افکار عمومي ملت ها براي سلطه گران، بسيار مثمرثمرتر و کم هزينه تر از اشغالگري سرزمين آنهاست و تحقق اين هدف نيازمند نفوذ و تلاش براي سلطه فرهنگي است.
ترامپ بداند ايران در مقابل آمريکا متحد است
در يادداشت روزنامه جام جم به قلم محمدحسن قديري ابيانه مي خوانيد: همسويي دستگاه‌هاي مختلف اعم از سياست خارجي، سپاه و ديگر نهادها در مقابل توطئه‌محصور کردن نيروي نظامي رسمي کشور به عنوان گروه تروريستي، امر معقول و معمولي است؛ زيرا در اينجا ديگر توطئه عليه يک گروه و جناح نيست بلکه عليه تماميت و نيروهاي نظامي بازدارنده کشور است. همان‌گونه که رهبري فرمودند بايد در سياست خارجي همه ارکان حکومتي يکصدا باشند، بنابراين يکصدايي فعلي در برابر تهديد آمريکا همسو و منطبق با مواضعي است که رهبري اعلام مي‌دارند. مطرح شدن اخباري مبني بر اقدام احتمالي آمريکا عليه سپاه پاسداران، پاسخ درخور و شايسته‌اي را از سوي مسئولان کشورمان همچنين فرمانده سپاه به دنبال داشت و درصورتي که آمريکا قصد داشته باشد نيروي نظامي رسمي جمهوري اسلامي ايران را تروريست بنامد، ايران نيز نيروهاي نظامي آمريکا را داعشي تلقي کرده و همان برخوردي که با داعش دارد، با آنها خواهد داشت.
همصدايي تاريخي جهان با ايران
فريدون مجلسي کارشناس مسائل بين الملل در يادداشت روزنامه ايران نوشته است: با وجود مخالفت‌هاي جدي و لفاظي‌هاي دونالد ترامپ عليه توافق هسته‌اي، شاهد تکاپوي همه‌جانبه اروپا در حمايت از برجام و تلاش‌هاي بسيار براي حفظ اين توافق بين‌المللي هستيم. اکنون کشورهاي اروپايي به صورت منفرد يا در قالب اتحاديه اروپا، آن هم به شيوه‌هاي مختلف همچون حضور در کنگره امريکا چنين فعالانه از توافق هسته‌اي دفاع مي‌کنند. اين تکاپو اتفاقي نو در روابط بين‌الملل محسوب مي‌شود که به همراه اظهار نظرهاي صريح ساير کشورها همچون چين و روسيه مبني بر ضرورت حفظ برجام، دستاوردي مهم براي ايران در ذيل توافق هسته‌اي محسوب مي‌شود. اما چرا اکنون شاهد چنين همنوايي جهاني در حمايت از برجام هستيم؟
مقابله مدني با ترامپيسم
در يادداشت روزنامه دنياي اقتصاد مي خوانيد: به نظر مي‌رسد دور جديدي از مبارزه در راه است. ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا، قصد دارد ايران را به حربه‌اي براي مشت‌زني تبديل کند و از اين طريق از يک طرف حضور آمريکا در منطقه خاورميانه را توجيه کند و از طرف ديگر تجارت را که حرفه اصلي او است، رونق بخشد؛ هرچند تجارت سلاح باشد و هواپيماهاي سريع پرواز جنگي. او از اين طريق مي‌تواند اشتغال را در آمريکا افزايش دهد و انبارهاي اسلحه در منطقه را به هزينه ديگران پر‌کند براي زماني که فرصت تخليه اين انبارها فراهم آيد و تا بتوانند اين دور را تکرار کند. اوباما اين نوع تجارت را بلد نبود يا نمي‌پسنديد. او با تجهيز تکنولوژي و گسترش تجارت قصد نفوذ و حضور در نقاط مختلف دنيا از جمله خاورميانه و شرق آسيا را داشت؛ ولي ابزارش علمي در انديشه بود و مدني در اجرا، هر چند توسعه‌طلب. ولي ما راه مقابله يا کنار آمدن با هيچ يک از اين دو رويکرد را به درستي نمي‌شناسيم. البته با اوباما وارد مبادله شديم- هرچند دير- ولي به يمن تخصص و تعهد متصديان امر در کشورمان، تبادل موفقي در جهت تامين منافع کشورمان داشتيم.
انتهاي پيام/
خبرگزاري ميزان: انتشار مطالب و اخبار تحليلي ساير رسانه هاي داخلي و خارجي لزوماً به معناي تاييد محتواي آن نيست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضاي رسانه اي منتشر مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان

به گزارش تابناک اقتصادی؛ دیپلماسی انرژی فعال برای کشورهای دارنده منابع نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. به ویژه، کشور ما که به لحاظ ژئوپولتیک وضعیت خوبی دارد و می تواند به عنوان هاب گازی منطقه عمل کند، دیپلماسی برایش اهمیت دارد.

وزارت نفت سیاست های فعالی را در زمینه حل و فصل مشکلات گازی مان با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور، رفع مشکلات سیاسی با عراق و ترکیه و ادامه صادرات گاز به آن ها و رایزنی برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) به اجرا گذاشته است.

به زعم کارشناسان، این سیاست ها می تواند زمینه ساز برعهده گرفتن نقش موثرتر کشورمان در مراودات گازی منطقه باشد و منافع مان را برآورده کند. به ویژه خط لوله صلح می تواند انحصار روسیه را در صادرات گاز به شرق آسیا بشکند.

اگر بتوانیم با سیاست های فعال نقش موثری در زمینه انتقال گاز در منطقه برعهده بگیریم، تبدیل به هاب گازی منطقه می شویم و این امر منابع اقتصادی، سیاسی و امنیتی بالایی برایمان دارد.

نظرات امین نوربخش، کارشناس انرژی را در ادامه می خوانید.

نوربخش در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی که در دولت سیزدهم در منطقه به اجرا گذاشته است، تصریح کرد: اقدامات خوبی در حال انجام است. به طور مثال، پیگیری موضوع سوآپ گاز از ترکمنستان اقدام مثبتی است و باید ادامه یابد. از نظر بنده، ما باید موضوع ادعاهای ترکمنستان از ایران در زمینه مطالبات گازی اش را مسکوت بگذاریم و همچنان به سوآپ گاز از این کشور ادامه دهیم و این موضوع را در کنار آن و از طریق مسالمت آمیز پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: مراودات گازی خود را با ترکمنستان نباید به تعیین تکلیف مطالبات ادعایی عشق آباد در خصوص طلب گازی از کشورمان موکول کنیم. اقدامات وزارت نفت در خصوص حل و فصل مشکلات مربوط به این موضوع را مثبت می دانم و باید ادامه یابد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: ترکمنستان یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع گازی است و با توجه به موقعیت جغرافیایی اش که محصور در خشکی است، به کشور واسطی برای انتقال گاز نیاز دارد. ما نباید به سوآپ صرف از ترکمنستان بسنده کنیم. خوب است که وزارت نفت تلاشش را در راستای واردات بخشی از گاز ترکمنستان و صادرات آن نیز به کار بگیرد.

نوربخش گفت: پیگیری موضوع خط لوله صلح ایران-پاکستان را توسط وزارت نفت مثبت می بینم. این اقدام خوبی است که به اجرا گذاشته ایم. خبرهایی هم منتشر شده است مبنی بر اینکه اسلام آباد تمایل خود را به تکمیل این خط لوله در خاک پاکستان مطرح کرده است. خوب است که به فکر استفاده حداکثری از فرصت پیش آمده هستیم و رایزنی ها را در این خصوص با اسلام آباد شروع کرده ایم. حتی شاید در شرایط فعلی ایجاد شده بعد از جنگ اوکراین، بتوان با رایزنی روس‌ها و مشارکت آن‌ها در صادرات گاز، هند را هم مجددا وارد این پروژه کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر مراودات ما در زمینه گازی با همسایگان و کشورهای منطقه بیشتر شود، وابستگی آن ها به ما افزایش می یابد و جایگاه مان در منطقه تقویت می شود. با توجه به این مسائل، احتمالاً گسترش روابط تهران و اسلام آباد در حوزه انرژی با مخالفت واشنگتن مواجه می شود. اما اگر توافقات بین سران دو کشور در سطوح بالای سیاسی صورت بگیرد، مسئله قابل حل و فصل است. اگر لازم شد در ارتباط با پاکستان می توانیم از گزینه شکایت در دادگاه های بین المللی استفاده کنیم. البته الان فضا مثبت است و می توانیم از طریق مذاکره موضوع را پیش ببریم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: پاکستان با قطعی های گسترده برق روبروست و ال ان جی وارداتی اش بسیار گران تمام می شود. به همین دلیل به واردات گاز از ایران احتیاج دارد. با پیگیری موضوع در سطوح بالای سیاسی می توانیم بستری برای افزایش مراودات خودمان با پاکستان در حوزه انرژی ایجاد کنیم.

 

دیگر خبرها

  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • صد و پنجاه و نهمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند