Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گسترش کلان‌شهرها فرهنگ استفاده از تاکسی رواج بسیاری پیدا کرده است و چندی است که پدیده‌ای به نام تاکسی آنلاین ذهن مردم و رانندگان را به خود مشغول کرده که همچون دیگر پدیده‌های نوظهور موافقان و مخالفانی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، با گسترش کلان‌شهرها فرهنگ استفاده از تاکسی رواج بسیاری پیدا کرده است؛ اما هر از چندگاهی خبر افزایش نرخ تاکسی مردم را ناراضی می‌کند و اقبال به سمت این تاکسی‌ها تا مدتی کم می‌شود تا مدتی بگذرد و مردم بتوانند خود را با نرخ جدید تطبیق دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان افرادی نیز هستند که زیر بار مبالغ بیشتر نمی‌روند و بدون اینکه بخواهند امنیت خودروهای شخصی را بسنجند سوار آنان می‌شوند. از گذشته این خودروها رقیبی بودند برای تاکسی‌‌های تلفنی و بی‌سیم.

حریفی سرسخت‌تر از خودروهای شخصی برای تاکسی‌رانان

اما امروز تاکسی‌ها تلفنی رقیب سرسخت‌تر و جدی‌تری پیدا کرده‌اند. رقیبی که نه گرانی تاکسی‌ تلفنی را دارد و نه عدم امنیت خودروهای شخصی. از نظر مشتریان هم ارزان است و هم مطمئن.

وقتی تاکسی‌های مجازی، رقیب را جلوی مجلس می‌کشانند

رقیبی که حضورش آن‌قدر جدی است که چندی پیش رانندگان رقیب را به جلوی مجلس کشاند و رانندگان تاکسی تلفنی و تاکسی بی‌سیم جلوی مجلس تجمع کردند.

اما در این میان هر روز شاهد نصب اپلیکیشن‌های تاکسی‌ آنلاین بر روی گوشی‌های موبایل هستیم. افزایش تعداد مشتریان «اسنپ»، «تاچ‌سی» و «تپ‌سی»نشان می‌دهد علی‌رغم نارضایتی رانندگان تاکسی‌رانان و گفته‌های برخی مسئولان در حمایت از این تاکسی‌ها، این مشتریان هستند که انتخاب می‌کنند بر چه چیز سوار شوند.

یکی از مشتریان ‌تاکسی آنلاین با ابزار رضایت از این تاکسی‌ها به خبرنگار صبح توس می‌گوید: من معمولا مسیر میدان امام حسین(ع) به خیابان نوفل لوشاتو را هر چند روز یکبار با تاکسی می‌روم که در گذشته مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت این مسیر می‌دادم؛ اما اخیرا با آمدن تاکسی‌های آنلاین همین مسیر را با مبلغ شش هزار تومان می‌روم.

امنیت و ارزانی؛ عامل انتخاب تاکسی‌های آنلاین

مشتری دیگر تاکسی‌های آنلاین نیز ضمن ابراز خرسندی از قیمت این تاکسی‌ها به خبرنگار ما می‌گوید: اخیرا در رسانه‌ها و بیشتر در فضای مجازی خبری پیچیده مبنی بر تجاوز یک راننده‌ به مسافر خود؛ اما من گمان می‌کنم رانندگان تاکسی‌های تلفنی به خاطر ضرری که متحمل می‌شوند می‌خواهند تاکسی‌های آنلاین را تخریب کرده و از میدان به در کنند تا خودشان مجددا دور را گرفته و هر مبلغی بخواهند از مشتری بگیرد.

مسافر دیگر در پاسخ به شایعات مجازی، عنوان می‌کند: مگر رانندگان تاکسی همه سالم هستند؟ به هر حال در میان این رانندگان هم فرد متخلف وجود دارد؛ اما نمی‌شود به همه تعمیم داد. بر فرض اگر مشکلی هم داشته باشد قطعا این‌ها هم همچون سایرین مسئولی برای رسیدگی به شکایات دارند.

خانم جوان دانشجویی نیز امنیت تاکسی‌های آنلاین را بسیار خوب عنوان می‌کند و می‌گوید: اگر خانواده و یا دوستی دنبالمان برگردد به راحتی می‌تواند از طریق جی‌پی‌اس ردیابی کند؛ خود ما نیز می‌توانیم شماره تماس و پلاک راننده را برای دیگران بفرستیم.

دیگری عنوان می‌کند: هر جای خیابان که باشیم تاکسی‌های آنلاین به سرعت پیدایشان می‌شود. ضمنا تخفیفاتی که این تاکسی‌ها دارند، آژانس‌ها و تاکسی ‌تلفنی‌ها ندارند. بار اولی که سوار یکی از تاکسی‌های آنلاین شدم هشت هزار تومان رایگان استفاده کردم که علاوه بر این تاکسی، سایر تاکسی‌های آنلاین نیز تخفیفات خاص خود را دارند.

جوان دیگری بیان می‌کند: این تاکسی‌ها قیمت مناسب دارند، رانندگان تحصیل‌کرده و مودب، ماشین‌های تمیز و در نهایت مشتریان بسیار. همین عوامل سبب شده سایر تاکسی‌ها صدایشان درآید.

مرد جوانی که برای رفتن به محل کار تاکسی آنلاین را انتخاب کرده است، به خبرنگار ما می‌گوید: من هر دو نوبت یک نوبت رایگان می‌روم. اینها سامانه‌ای دارند که پس از ارائه خدمات از مشتریان استعلام می‌گیرند تا نظرشان را راجع به راننده بگویند و به او نمره دهند.

ایرادات تاکسی‌های آنلاین از نگاه مردم

در این میان یکی از مشتریان تاکسی آنلاین به ایرادات این تاکسی‌ها اشاره کرده و عنوان می‌کند: زمانی که سوار تاکسی می‌شویم قیمت درست مشخص نمی‌شود، چون جی‌پی‌اس، مسافت خالص را نشان می‌دهد و ترافیک را در نظر نمی‌گیرد.

این مشتری ادامه می‌دهد: یک مسیر روی نقشه مبلغ هفت هزار تومان را نشان می‌دهد؛ اما هنگامی که پیاده می‌شویم می‌بینیم راننده 10 هزار تومان طلب می‌کند. وقتی علت را جویا می‌شویم می‌گویند: جی‌پی‌اس ترافیک را نشان نمی‌دهد و بنزین یا گاز مصرفی هدر می‌رود.

این جوان اظهار می‌کند: تاکسی‌های اینترنتی برای مسیرهای طولانی و بزرگراه‌ها بسیار خوب هستند؛ اما برای مکان‌های شلوغ همچون حرم مطهر مناسب نیستند.

منافع بر معایب می‌چربد

وی در پایان تاکید می‌کند: با وجود این موارد باز هم تاکسی آنلاین نسبت به تاکسی تلفنی و آژانس بسیار باصرفه تر است.

خانم جوانی به خبرنگار ما می‌گوید: ایرادی که این تاکسی‌ها دارند این است که اطلاعاتمان در نرم‌افزار مشخص می‌شود و شماره‌هایمان نیز در دسترس است، بنابراین چندین مورد مشاهده شده که راننده با دختران جوان تماس گرفته و تقاضای دوستی می‌کند که این ایراد بزرگ این تاکسی‌ها است.

پس از اظهارات مشتریان که همه به اتفاق نظر رضایت نسبی از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی دارند، به سراغ یکی از رانندگان این تاکسی‌‌ها می‌رویم.

وقتی تاکسی‌رانان نیز چوب گرانی نرخ را می‌خورند

یکی از رانندگان تاکسی تلفنی که همزمان رانندگی تاکسی آنلاین را نیز انجام می‌دهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: متاسفانه تاکسی در شهر مقدس مشهد تعریف شده نیست، در واقع استفاده از این وسیله تا آنجا که لازم بوده هنوز جا نیفتاده است و مردم به جای استفاده از تاکسی، حاضرند 500 تومان کمتر بدهند؛ اما سوار ماشین‌های شخصی شوند.

این راننده با بیان اینکه مردم با وجود این همه اتفاقات ناگوار، هنوز هم به راحتی به ماشین‌های شخصی اعتماد می‌کنند، تصریح می‌کند: تاکسی تلفنی و بی‌سیم درآمد درستی که ندارد، هیچ استهلاک ماشین بسیار زیاد است و بدتر ازآن این است که مردم نرخ تاکسی‌ها را قبول ندارند و تبعیت نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: بنده 10 سال است که سابقه تاکسی‌رانی دارم، نقاط مختلف مشهد را با تاکسی بی‌سیم کار کرده‌ام؛ اما واقعا از کار تاکسی‌رانی ناراحت هستم و تنها به خاطر دفترچه تامین اجتماعی در آنجا مانده‌ام وگرنه صرف آنچنانی برایم ندارد.

تمایل رانندگان تاکسی‌ تلفنی‌ برای رانندگی آنلاین

این راننده ضمن ابراز رضایت کامل از تاکسی آنلاین، بیان می‌کند: راننده تاکسی بی‌سیم تنها نقاط محدود را می‌تواند طی کند، اما یک راننده اینترنتی می‌تواند تمام نقاط را بدون هیچ ممنوعیتی بپیماید.

وی با بیان اینکه رانندگان تاکسی بی‌سیم و تاکسی تلفنی نمی‌تواند با تاکسی‌های آنلاین همکاری کند، عنوان می‌کند: این همکاری ممنوع است؛ اما من همچون سایرین پنهانی فعالیت می‌کنم و درآمدم در این مسیر سه برابر تاکسی‌های معمولی است.

رییس اتحادیه خودروسواری کرایه مشهد در گفت وگو با صبح توس با اشاره به اینکه تاکسی‌های آنلاین خودشان را تاکسی نمی‌دانند که بخواهند تحت نظر اتحادیه باشند، اظهار کرد: رانندگان این تاکسی‌ها عنوان می‌کنند ما روی حمل و نقل کارآفرینی می‌کنیم و پروانه کسب مجازی داریم.

سیدمجید محمودیان با اشاره به اینکه تاکسی رانان زیر نظر اتحادیه به طور قانونی کار می‌کنند، تصریح کرد: مردم برای استفاده از تاکسی خیالشان راحت است، زیرا راننده‌های تاکسی‌های آنلاین فاقد شرایط خاص سایر رانندگان هستند.

تاکسی‌های اینترنتی نظم شهر را مختل کرده‌اند

رئیس اتحادیه خودروهای سواری کرایه خاطرنشان کرد: برخی از این افراد ممکن است حتی به سن قانونی نرسیده و گواهینامه نیر نداشته باشند، زیرا قانون بر کار این‌ها نظارت نمی‌کند.

محمودیان اضافه کرد: این افراد همچون سایر رانندگان٬ گواهی سوء پیشینه ندارند و تنها یک اثر انگشت از آنان گرفته می‌شود. مگر می‌شود با یک اثر انگشت مطمئن شویم فرد هیچ مشکلی ندارد. مثلا اعتیاد افراد چگونه می‌خواهد مشخص شود.

وی با بیان اینکه این افراد با گرفتن مبالغ کم موجب اخلال در نظم شهر شده‌اند، یادآور شد: مشتریان به ما انتقاد می‌کنند که چرا مبالغ شما گران‌تر از تاکسی‌های آنلاین است؛ باید به همه توضیح دهیم که نرخنامه ما مصوب اتحادیه است در صورتیکه تاکسی‌های آنلاین خودمختار کار می‌کنند.

گزارش: سارا آویشی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۰۵۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرایه تاکسی در اهواز ۳۵ درصد گرانتر شد

آفتاب‌‌نیوز :

لایحه افزایش نرخ‌های کرایه تاکسی، در اسفندماه سال گذشته تقدیم شورای شهر اهواز شد که با گذشت بیش از ۲ ماه، میزان نرخ کرایه تاکسی‌ها مشخص و به تصویب شورا رسید.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز یکشنبه در صحن علنی شورای شهر گفت: نرخ جدید کرایه تاکسی باید هر چه سریعتر در تابلو‌های سطح شهر نصب شود تا رانندگان و شهروندان مطلع شوند.

امیر صفی خانی افزود: یکی از برنامه‌های سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز در سال جاری نظارت بر نرخ کرایه‌ها بوده و از اعضای شورا و تمام شهروندان انتظار داریم که در این زمینه ما را همراهی کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا در امر خدمت رسانی به شهروندان، اتفاقات جدید و بهتری رقم بخورد همچنین تاکسی‌های با کیفیت‌تری وارد ناوگان شود.

وی افزود: اگر راننده تاکسی اقدام به دریافت کرایه بیش از نرخنامه کند قطعا مرتکب تخلف شده و در صورت شکایت مسافران به آن رسیدگی می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ببینید | تصادف وحشتناک خودرو تیگو ۷ پرو و تاکسی پژو ۴۰۵
  • عاقبت تصادف وحشتناک خودروی ایرانی با تیگو ۷؛ این چه وضعشه؟! | فیلم
  • پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) برگزار می‌شود
  • برپایی کنگره حضرت رضا (ع) با شعار عدالت / دنیای امروز به درک عدل و ترسیم الگوی رضوی نیاز دارد
  • شکایت ده‌ها هزار راننده تاکسی از اوبر در نقاط مختلف جهان
  • تکمیل زنجیره‌های تولید، محور توسعه استان اردبیل است
  • کرایه تاکسی در اهواز ۳۵ درصد گرانتر شد
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند