Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیویورک تایمز می نویسد: یک بحث گسترده ای در عرصه سیاست آمریکا مطرح است اینکه ، آیا 'ترامپ' واقعا برازنده این سمت خطیری که آن را برعهده گرفته، هست یا نه؟

اما حالا این بحث مهم مشخصا در یک چارچوب مهم تر و فوری تری مجددا مطرح می شود که عبارتست از اینکه؛ آیا ترامپ اصلا درک می کند که الآن ویرانگرترین زرادخانه هسته ای بر روی کره زمین تحت اراده و اختیار اوست و آیا می تواند مسئولانه یک چنین زرادخانه ای را مدیریت کند یا نه؟
این سوال را حتما باید از ترامپ پرسید؛ به چند دلیل.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ تهدید کرده است که کره شمالی را ' کاملا نابود خواهد کرد'. او از طرفی دائما مطرح می کند که باید زرادخانه هسته ای آمریکا از نو ساخته شود. اما این زرادخانه همین حالا هم 4 هزار کلاهک اتمی دارد. و اما ترامپ بزودی تصمیم خواهد گرفت که آیا توافق مهم هسته ای ایران را حفظ کند یا آن را به هم بزند.

ما از اول هم به صلاحیت و شایستگی ترامپ برای احراز جایگاهی که در آن است تردید داشتیم؛ اما اظهارات اخیر سناتور جمهوریخواه ' باب کورکر' از ایالت 'تنسی' که کاخ سفید ترامپ را به 'یک نمایش مستند' تشبیه کرده است که 'دائما با اعمالش مملکت را در خطر افتادن در جاده جنگ جهانی سوم می کشاند' ؛ شک ما تبدیل به یقین شد.

کورکر می گوید که تمام امیدش در دولت ترامپ به ' رکس تیلرسون'؛ 'جیم ماتیس' و 'جان کلی' به ترتیب وزرای خارجه و دفاع و رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید است تا اینها اجازه ندهند کشور در دام هرج و مرج و آشوب نیفتد. این دادخواست؛ حقیقتا جگرسوز است. کورکر قانونگذاری است که برای تفریح و تفرج به مجلس قانونگذاری نیامده است. کورکر در مقام رئیس کمیته روابط خارجی سنا شخصی است کاملا محترم و موقر و وظیفه شناس و مسئولیت پذیر. هرکجا پای حفظ منافع ملی در میان است؛ صوت او به گوش رسیده است.

و اما تیلرسون هم ترامپ را یک 'آدم ابله و کودن' خطاب کرده است. تیلرسون این توصیف را در مورد ترامپ بعد از آن بیان کرد که در دیدار این دو در 20 ژوئیه / 29 تیر / ترامپ ظاهرا از اینکه حجم و ابعاد زرادخانه تسلیحات هسته ای آمریکا بعد از جنگ سرد به وضوح کاهش پیدا کرده اظهار تاسف کرده و خواستار آن شده بود که تعداد سلاح های هسته ای موجود در این زرادخانه 10 برابر بیشتر شود.

سیاستهای ترامپ از همان دوران انتخابات ذات خود را نشان داد. از همان موقع معلوم شد که این سیاستها چقدر جاهلانه و چقدر به طرزی خطرناک سهل انگارانه است. آنجا که او می گفت: ' اصلا سلاحهای هسته ای به چه درد آمریکا می خورد وقتی آمریکا از آنها استفاده نمی کند؟ '

و یا اینکه او در جایی دیگر مطرح می کرد که دو کشور ژاپن و کره جنوبی هم که سالیان مدید است زیر چتر امنیتی آمریکا زندگی می کنند باید خودشان سلاح هسته ای داشته باشند و آن را تولید کنند. اما هیچیک از صحبتهای ترامپ اینقدر به اندازه این کلامش انسان را عصبانی نمی کند که اخیرا در توئیت هایش در مورد کره شمالی از ' خشم و آتش' و ' آرامش قبل از طوفان' صحبت کرده است.

بسیاری امیدوار بودند و هنوز هم هستند که این رویه پرخاشگرانه ترامپ فقط یک نمایش تئاتر باشد تا عطش او برای دیده شدن را سیراب کند و دشمنان آمریکا را سرجایشان بنشاند تا بلکه آنها با این توپ و تشر مجبور شوند رفتارشان را تغییر دهند. اما مسئله این است که هیچ استراتژی شاخصی پشت سر این سخنان بی مایه ترامپ وجود ندارد.

به هر حال منظور ترامپ از این صحبتها هرچه باشد ؛ کنگره حواسش جمع است و از این مواضع ترامپ احساس خطر کرده است و تصمیم گرفته است به بحث بنشیند و با یک قانونگذاری لازم اجازه ندهد رئیس جمهور بدون آنکه قبلا تصمیمش برای جنگ را به کنگره اطلاع دهد؛ حمله اول هسته ای را انجام دهد. اما قانونگذاری کنگره ؛ چیزی از توانایی رئیس جمهور برای دفاع از کشور کم نمی کند.

تصمیم گیری کنگره یک ایده خوب است اما می تواند قوی تر هم بشود اگرکه وزرای دفاع و خارجه هم تصمیم گیری رئیس جمهور در این زمینه را تائید کنند. در این اوضاع واحوال شاید لازم است مقصر را ' قانون انرژی اتمی ' بدانیم.

این قانون در سال 1946 تصویب شد با این هدف که تصمیم گیری در مورد بکارگیری سلاحهای هسته ای، از ید قدرت ژنرالهای نظامی که علاقه شدیدی به کشیدن ماشه اول جنگ را داشتند خارج شود و به رئیس جمهور منتخب غیر نظامی واگذار شود. حالا هم با استناد به همین قانون؛ ترامپ می تواند تنها با بیان چند کلمه و ظرف چند دقیقه؛ توان هسته ای آمریکا را که یک نیروی آخرالزمانی است ، از بند رها کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۱۸۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از اقدام دیوان دادگستری بین‌المللی در صدور حکمی درباره بازداشت شماری از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه تا پایان ماه جاری میلادی، یک نشریه معتبر انگلیسی زبان از احتمال حکم بازداشت سه مقام ارشد سیاسی رژیم صهیونیستی به اتهام جنایت جنگی در غزه خبر داد.

بر پایه این گزارش، روزنامه تایمز اعلام کرد احتمالاً دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد اسرائیلی از جمله وزیر جنگ، رئیس ستاد کل ارتش و برخی مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی به خاطر جنگ علیه غزه است.

این روزنامه انگلیسی نوشته ممکن است که حکم بازداشت در اوایل هفته آینده صادر شود.

نتانیاهو مدعی شده تصمیمات دیوان لاهه بر تصمیم‌های اسرائیل تأثیری نخواهد گذاشت، اما می‌تواند تبدیل به روال خطرناکی شود.

روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از منابع آگاه نوشت: نتانیاهو از ترس صدور حکم بازداشتش توسط دیوان کیفری بین‌المللی به شدت نگران آشفته است.

این روزنامه فاش کرد که نتانیاهو تماس‌های گسترده‌ای با مقامات آمریکایی به منظور جلوگیری از صدور حکم بازداشتش برقرار کرده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی فاش کرد که بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزیران امور خارجه انگلیس و آلمان برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دیوان بین‌المللی دادگستری علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.

کد خبر 6090472

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • لحظات دردناک تگزاس و نیویورک
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد