Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، هادی مهاجری هنرمند طراح و گرافیست که خود در دوره‌های قبلی سوگواره هنر عاشورایی شرکت داشته و برای یازدهمین دوره از این سوگواره هم آثاری آماده ارائه کرده است، درباره اینکه هم‌زمان با ایام محرم و برگزاری یازدهمین سوگواره هنر عاشورایی، هنر تجسمی چقدر می‌تواند در انتقال پیام عاشورا موثر باشد، اظهار کرد: واقعیت این است که خیلی از مسائل را می‌توان از طریق هنر شفاف‌تر، روشن‌تر و قابل فهم‌تر برای مردم بیان کرد؛ ضمن اینکه ما در این زمینه با اقشار مختلفی سر و کار داریم که هرکدام به نوعی گفتمان خاص خودشان را می‌طلبند اما متاسفانه ما همه را به یک شکل می‌بینیم؛ در حالی که اشتباه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: به طور مثال می‌توان در این زمینه از نمادهای سنتی بومی استفاده کرد ولی ما می‌بینیم که یک سری از سنبل‌ها در این حوزه مدام تکرار می‌شوند و به نظرم در این زمینه به بن‌بست رسیده‌ایم. ما شیوه‌های سنتی زیادی از مراسم سوگواری داریم که برای مردم خیلی جذابیت دارند ولی از آن ها آگاهی ندارند؛ بنابراین می شود از طریق پوستر خیلی راحت و بهتر آن ها برای مردم نمایش داد، شاید این شیوه برای خود مخاطب هم راحت‌تر باشد و سریع‌تر پیام را درک کند.

مهاجری سپس پیرو همین بحث درباره اینکه چگونه می‌توان اثری خلق کرد که در عین هنری بودن، جنبه کاربردی هم داشته باشد تا مردم در آیین‌هایشان از آنها استفاده کنند و فقط به گالری‌ها محدود نشود، توضیح داد: در گام نخست مهم این است که اولا یک هنرمند چطور می‌تواند چنین اثری را خلق کند که در توضیح آن باید گفت، مطالعه، شناخت و موشکافی ریشه‌ها خیلی می‌تواند به یک هنرمند کمک کند و زمانی هم که موضوع را کامل درک کند و ریشه‌یابی کند، مطمئنا می‌تواند اثری خلق کند که مردم هم با آن ارتباط برقرار کنند. به اعتقاد من کاری ماندگار می‌شود که با تحقیق و مشاهده کردن همراه باشد تا برای مردم هم قابل درک باشد.

این هنرمند گرافیست همچنین در زمینه اینکه شاخصه‌های اصلی یک اثر عاشورایی چیست، بیان کرد: این گونه کارهای به دلیل اینکه دلی است، به نظرم باید شیوه عزاداری‌هایمان به شکلی باشد که در آثار هنری‌مان بتوانیم مطلب را برسانیم و در از طرفی در شان آن مقام باشد؛ چراکه واقعه عاشورا خیلی در طول تاریخ مشخص بوده و هست، بنابراین باید سعی کنیم جایگاه مسئله حفظ شود.

او در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه ماه محرم و واقعه عاشورا یک واقعه واحد و متعیین است، چگونه می‌تواند در یک اثر هنری تجسمی از کلیشه‌ها دور شود، خاطرنشان کرد: به نظرم باید مطالعه در این زمینه بیشتر شود و به نوعی به ریشه‌ها و اصل قضیه برگردیم و کمی بیشتر کنکاش کنیم تا به اصل هدف برسیم و اینکه اصلا قیام عاشورا برای چه بوده است، اگر این کارها را انجام بدهیم قطعا می‌توانیم بهتر کار کنیم. متاسفانه به قدری در این زمینه خرافات و حواشی زیاد شده است که اصل قضیه عاشورا و پیغام اصلی در حاشیه گم شده است؛ در حالی که اصل قضیه باید سرلوحه همه ما قرار بگیرد. به اعتقاد من اصل حقیقت آنطور که باید از قشر هنری به آن بپردازیم، خیلی کم‌رنگ‌تر نمایش داده شده است و بیشتر به سمت حواشی رفته است؛ ضمن اینکه یادمان نرود این گونه وقایع را اول خودمان به عنوان هنرمند باید کامل بشناسیم و سپس به مردم بشناسانیم.

مهاجری در پایان گفت: متاسفانه سال گذشته نتوانستم به شکلی خوب برنامه‌هایم را در همین زمینه نمادهای عاشورایی اجرا کنم، بنابراین در دهمین دوره سوگواره هنر عاشورایی شرکت نکردم اما امسال با تحقیق بیشتر روی عزاداری‌های مختلف و همراه با تلفیقی از خوش‌نویسی، کاری جدید و کمتر دیده‌ شده‌ای را طراحی کرده‌ام که شاید بتواند به فرهنگ این موضوع کمک کند. در دوره نهم از سوگواره هنر عاشورایی مقام اول را کسب کردم. امسال هم حدود 5 کار آماده کرده‌ام که می‌خواهم از میان آن ها دو اثری را که صلاحیت بهتر و شان و مقام بهتری را برساند، انتخاب کنم.

میزان

115

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۲۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان خاطرنشان کرد: باورمندم هنوز تا فعلیت رساندن ظرفیت‌های کامل تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان راه درازی در پیش داریم.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در شبکه ایکس نوشت: «حضور در جمع فعالان اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان در نمایشگاه ‎ایران اکسپو و بازدید از توانمندی‌های صادراتی کشور در کنار میل و اشتیاق بی‌مثال افغانستان به توسعه ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور موجب خوشحالی و روحیه مضاعف شد. باورمندم هنوز تا فعلیت رساندن ظرفیت‌های کامل تجاری و اقتصادی دو کشور راه درازی در پیش داریم.

وی همچنین نوشت: امیدوارم با مشارکت همه دلسوزان و توانمندان، گام‌های عملیاتی جهت رفاه هرچه بیشتر دو ملت برداشته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • بارسلونا و نشان دادن رگه‌هایی از تیکی تاکا پس از مدت‌ها + عکس
  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • ببینید | پیام ویژه سردار حاجی‌زاده خطاب به مردم
  • ببینید | پیام ویژه سردار حاجی‌زاده خطاب به مردم درباره حمله سپاه به اسرائیل
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • گزارش روزانه بورس امروز ۹ اردیبهشت؛ افت بیش‌از ۲۰هزار واحدی شاخص
  • پیام فوق ستاره فوتسال به شمسایی و شاگردانش