Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مجله همشهري دانستنيها - کسري کريمي طار: ترکيب راکوني بذله گو، درختي که تنها کلمه «گروت» را تکرار مي کند و مزدوري که نيمه انسان/ نيمه بيگانه است شايد براي يک فيلم کمدي قابل قبول باشد، اما قرار دادن آن ها در فيلمي ابرقهرمانانه در نوع خود بسيار عجيب و نادر است. شايد به همين خاطر بود که در زمان معرفي فيلم «نگهبانان کهکشان» (Guardians of the Galaxy) در سال 2009 (1388) عده اي از تحليلگران سينما، ساخته جديد مارول را محکوم به شکست مي دانستند، مخصوصا اين که محبوبيت شخصيت هاي اين فيلم نسبت به ابرقهرمان مشهوري مانند «مرد عنکبوتي»، «ولورين» و «آيرون من» در درجه بسيار پايين تري قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با اين حال، «جيمز گان»، کارگردان و نويسنده فيلم، از غيرممکن، ممکن ساخت و يکي از بهترين آثار تاريخ مارول را روانه سينماها کرد. سه سال بعد نوبت به قسمت دوم رسيد و گان بار ديگر با استفاده از همين ترکيب عجيب و غريب يکي از بامزه ترين و در عين حال جذاب ترين فيلم هاي ابرقهرماني را ساخت؛ فيلمي که به قول «کريس هوبيت» منتقد «گاردين» شخصيت پردازي بسيار قوي اي دارد و با ديدن آن مخاطبان بار ديگر علاقه مند اين تيم عجيب و غريب مي شوند.
تولدي دوباره
اعضاي نگهبانان کهکشان اولين بار در سال 1969 (1348) به مخاطبان معرفي شدند؛ آن هم در قالب مجموعه اي به نام «Marvel Super- Heroes». پس از شهرت نسبي شخصيت هاي اين مجموعه، مارول يک خط داستاني مشخص براي آن ها تعيين کرد تا «نگهبانان کهکشان» به جمع اعضاي اصلي مارول بپيوندد. با اين که «آرنولد دريک» به عنوان خالق اصلي اين شخصيت ها شناخته مي شود، اما چيزي که اما امروز از نگهبانان کهکشان مي شناسيم، در حقيقت نسخه بازسازي شده آن است که در سال 2008 (1387) و به دست «دن ابنت» و «آندي لننينگ» به رشته تحرير درآمد.
جالب اين که تمامي شخصيت هاي فيلم از جمله «استارلرد»، «دراکس نابودگر»، «گامورا»، «گروت» و «راکت» از سال 2008 (1378) به اين طرف به شهرتي جهاني رسيدند. از آن جالب تر اين که هدف اصلي نويسندگان، خلق شخصيت هايي بود که مارول بتواند براساس آن ها فيلمي آبرومند بسازد، مخصوصا اين که انتشار اين سري همزمان شد تا عرضه فيلم «Iron Man» که نخستين فيلمي بود که مارول به عنوان تهيه کننده اصلي آن ظاهر شد و ديگر خبري از فروش حقوق سينمايي به کمپاني بزرگي مانند «فاکس» و «سوني» در کار نبود. حالا محبوبيت نگهبانان کهکشان به جايي رسيده که اعضاي اين تيم قرار است در نسخه سوم و چهارم «اونجرز» (Avengers: Infinity War) حضور پيدا کنند.
آغاز جنجالي
کار ساخت فيلم نگهبانان کهکشان به صورت رسمي در سال 2009 (1388) آغاز شد، وقتي «نيکول پرلمن» کار روي فيلمنامه را آغاز کرد. «کوين فايگه» که تهيه کننده فيلم بود، يک سال بعد و در مصاحبه اي اعلام کرد که کتاب نگهبانان کهکشان پتانسيل بالايي را براي تبديل شدن به فيلم دارد. در جريان کميک کان سال 2012 (1391) کمپاني مارول، ساخت فيلمي براساس شخصيت هاي اين کتاب را تاييد کرد.

عوامل فيلم به تدريج به پروژه اضافه شدند، براي نمونه، کل فعاليتش را به عنوان کارگردان و نويسنده، سپتامبر همان سال آغاز کرد. پرت که نقش استارلرد را برعهده گرفته بود، هفت ماه بعد به تيم سازنده پيوست و ديگر بازيگران هم به تدريج معرفي شدند.
فيلمبرداري در ماه جولاي سال 2013 (1392) آغاز شد و تيم سازنده تقريبا تا انتهاي سال در لندن به فعاليت خود ادامه دادند. مرحله پس از توليد هم مانند تدوين و اضافه شدن موسيقي متن تا اواسط سال بعد به اتمام رسيد و فيلم براي اکران آماده شد. طرفداران پس از مدت ها انتظار توانستند در ابتداي آگوست همان سال (مرداد)، فيلم را روي پرده نقره اي به صورت سه بعدي و آي- مکس تماشا کنند.
مطابق انتظار، نگهبانان کهکشان در اکران گيشه، فوق العاده عمل کرد و توانست در مجموع 773 ميليون دلار بفروشد تا رکورد فيلم هاي ابرقهرماني سال 2014 (1393) را از آن خود کند و در رده سوم پرفروش ترين فيلم هاي سال قرار بگيرد. نگهبانان کهکشان در تمامي زمينه ها اعم از طنز، بازيگري، موسيقي، صدا، جلوه هاي ويژه و حتي کارگرداني نظر مثبت منتقدين را به همراه داشت و مارول که اوضاع را بسيار خوب ارزيابي مي کرد، ساخت ادامه آن را در دستور کار خود قرار داد. فيلم دوم چندي قبل در سينماهاي ايالات متحده آمريکا و سراسر جهان به اکران درآمد و ناشر قصد دارد تا قسمت سوم آن را هم بسازد.
باز هم تل تيل و باز هم انتخاب ديالوگ
ديگر بايد به بازي هاي «تل تيل» عادت کنيم؛ استوديويي که تبحرش ساخت بازي هاي «ادونچر» اپيزوديک است و هر سال چندين بازي براساس کتاب، فيلم يا شخصيت هاي مشهور مي سازد. هسته گيم پلي تمامي بازي هاي تل تيل، روي رد و بدل کردن ديالوگ، جست و جوي جزيي در محيط، صحنه هاي QTE (زدن دکمه در زمان مناسب) و تکه پراني هاي کاراکترهاي اصلي مي چرخد.
به معناي ساده تر در بازي هاي تل تيل خبري از مبارزات مستقيم نيست و قطعا عناوين اين استوديو نمي توانند دوستداران بازي هاي اکشن را راضي کنند. با اين که نگهبانان کهکشان پتانسيل بالايي براي تبديل شدن به يک بازي اشکن/ ادونچر داشت، اما مديران مارول ترجيح دادند با تکيه بر فرمول جواب پس داده تل تيل، يک بازي کم دردسر و در عين حال بامزه را در اختيار مخاطبان قرار دهند. اين بازي که با نام «Guardians of the Galaxy: The Telltale Series» شناخته مي شود، مانند ديگر ساخته هاي تل تيل به صورت اپيزوديک عرضه شد و تا اين لحظه قسمت اول آن از فصل نخست در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

با اين که شخصيت ها تقريبا با همان مشخصات فيلم ساخته شده اند، اما داستان بازي تقريبا مجزا از فيلم است و حتي هيچ کدام از بازيگران فيلم در اين عنوان حضور ندارند. «بيل روزمن» (Bill Rosemann)، از مديران بخش سرگرمي مارول، در اين باره گفته است که هدف آن ها ساخت بازي اي بوده که مخاطبان را بيشتر با مشخصه هاي شخصيتي اعضاي گروه آشنا کند و براي اين کار هيچ تيمي بهتر از تل تيل نمي توانست به خواسته آن ها جامه عمل بپوشاند. با اين که داستان بازي با فيلم تفاوت دارد، اما کليت آن هم درباره يک شيء باستاني است که نگهبانان کهکشان بايد از آن مراقبت کنند.
هشت خوان کهکشان
اگر مارول در اواخر دهه 90 (1370) رد آستانه ورشکستگي قرار نداشت و مجبور نبود حقوق سينمايي «مرد عنکبوتي»، «مردان ايکس» و «پانيشر» را بفروشد، شايد هيچ گاه نوبت به «نگهبانان کهکشان» نمي رسيد. با اين حال عوامل فيلم، مخصوصا جيمز گان سختي هاي فراواني را به جان خريدند تا به اين شخصيت ها جان ببخشند. از فشارهاي مارول براي حضور سوپراستارهاي هاليوودي گرفته تا پروسه سخت انتخاب بازيگر که هر کدام مي توانستند باعث نابودي اين پروژه عظيم شوند. در ادامه گوشه اي از اتفاقات جالبي را که در پروسه ساخت فيلم «نگهبانان کهکشان» به وقوع پيوستند، مطالعه خواهيدکرد.
نه به توني استارک
بهترين راه براي فروش يک فيلم سينمايي استفاده از شخصيت هاي مشهور است، موضوعي که مديران مارول کاملا از آن باخبرند. وقتي قرار شد فيلمي براساس «نگهبانان کهکشان» ساخته شود، بسياري از مشاوران اين کمپاني نسبت به سودآوربودن آن بدبين بودند، طوري که براي مقطعي قرار شد شخصيت «ايرون من» حضور کوتاهي در فيلم داشته باشد. با اين حال جيمز گان به شدت با اين ايده مخالف بود و مديران مارول را راضي کرد که روي فروش فيلم ريسک کنند، ريسکي که البته جواب داد و نگهبانان کهکشان به يکي از محبوب ترين آثار مارول تبديل شد.
کشتي کج باز رستگار مي شود
بعضي گريم ها ديوانه کننده اند. باور نمي کنيد؟ از «ديو باتيستا» بپرسيد. اين شکتي کج باز معروف مانند «راک» راهش را از «EWW» جدا کرد و به هاليوود قدم گذاشت. با اين که باتيستا در فيلم هاي درجه يکي بازي نمي کند، اما در نهايت توانسته خود را به فهرست بازيگران نگهبانان کهکشان اضافه کند؛ آن هم در نقش «دراکس نابودگر». نقشي که براي بازي کردنش سختي هاي فراواني کشيد، زيرا مجبور بود هر روز به مدت پنج ساعت در اتاق گريم وقت صرف کند. در هر صورت او تنها کاراکتر کتاب بود که بدنش از ندين رنگ تشکيل مي شد.
بداقبالي ستاره «بازي تاج و تخت»
منتدقان، باتيستا را به خاطر نقش آفريني خوبش در «نگهبانان کهکشان» تحسين کردند تا «جيسون موموآ» بيش از هر زماني حسرت فرصت از دست رفته اش را بخورد. اين بازيگر عظيم الجثه که با نقش «کايل دورگو» در سريال «بازي تاج و تخت» به شهرت رسيده بود، انتخاب اول گان براي بازي در نقش «دراکس نابودگر» بود، اما بازيگر سي و هفت ساله در مرحله پاياني مذاکرات به تهيه کنندگان جواب رد داد. با اين که هيچ وقت دليل اصلي اين موضوع مطرح نشد، اما بعضي از شايعات حکايت از اختلاف بر سر حقوق او داشتند. در سوي ديگر، يکي از دوستان موموآ مدعي شد که او پس از نقش آفريني در بازي تاج و تخت نمي خواست تنها روي کاراکترهاي عظيم الجثه و زورگو متمرکز شود.
ميجر تام در کهکشان
«ديويد بويي» فقيد سابقه حضور در چندين و چند فيلم سينمايي را داشت و بسياري از تهيه کنندگان هاليوودي با او رابطه بسيار خوبي داشتند، رابطه اي که به واسطه آن گان از «کوين فيج» (تهيه کننده ارشد مارول) خواست تا بويي نقش کوتاهي را در قسمت دوم ايفا کند. فيج حتي با اين موسيقيدان در اين رابطه صحبت کرد، اما گان و تيمش هيچ گاه فکر نمي کردند که تنها چند هفته پيش از فيلمبرداري، بويي جان به جان آفرين تسليم کند، موضوعي که به گفته گان يکي از بزرگ ترين افسوس هاي تاريخ زندگي اش است.
تکرار کن، «من گروت هستم»
«وين ديزل» با بازي در فيلم «نجات سرباز رايان» به شهرت رسيد، اما حالا به عنوان يگانه قهرمان سري فيلم هاي «The Fast and The Furious» شناخته مي شود. حضور او در نقش گروت، تنها نقش آفريني اين بازيگر محبوب در يک فيلم ابرقهرماني است؛ نقش آفريني اي که به کپچر کردن حرکات بازيگر و گفتن کلمه گروت محدود مي شود. گان به راحتي مي توانست با يک بار «من گروت هستم» (I am Groot) گفتن کار ديزل را تمام کند، اما او براي هر چه جذاب تر شدن فيلم، وين ديزل را مجبور کرد که بيش از هزار بار اين جمله را به اشکال مختلف تکرار کند. از آن جالب تر اين که ديزل به 15 زبان زنده دنيا اين جمله را تکرار کرد تا سينمادوستان بسياري از نقاط جهان با اين کاراکتر احساس همذات پنداري کنند.
تيم جديد
بارها ثابت شده که بهترين راه براي فروش هرچه بهتر يک فيلم ابرقهرماني، اقتباس درست از شخصيت ها و وفاداربودن به منبع اصلي است، ولي نگهبانان کهکشان در اين زمينه هم، يک استثناي بزرگ است. مارول براي ساخت اين فيلم تقريبا بيشتر ويژگي هاي کميک اصلي- که در سال 1969 (1348) منتشر شد- را ناديده گرفت و حتي کاراکترهاي اصلي از جمله «استارهاک» و «نيکي» در نسخه سينمايي حضور نداشتند. در عوض «استارلرد»، «دراکس نابودگر» و «راکت» که شخصيت هاي جانبي بودند، به فيلم اضافه شدند.
جاي خالي جيم کري
راکت نه تنها به عنوان يکي از جذاب ترين شخصيت هاي نگهبانان کهکشان شناخته مي شود، بلکه در بين تمامي کاراکترهاي مارول يک استثناي بزرگ است؛ راکون سخنگويي که به نوعي مترجم گروت است و بار کمدي فيلم را به دوش مي کشد. گان در ابتدا مي خواست از «جيم کري» يا «آدام سندلر» براي صداگذاري اين شخصيت استفاده کند، ولي تقدير به گونه اي رقم خورد که اين دو کمدين مشهور جاي خود را به «بردلي کوپر» دادند. کوپر هم به خوبي از پس نقشش برآمد و مخاطبان و منتقدان حسابي تحسينش کردند.
شرايط سخت
نگهبانان کهکشان در يکي از برهه هاي عجيب 2013 (1392) هاليوود اکران شد. در آن زمان «آيرون من 3» هنوز اکران نشده و مارول هنوز هم مسرور فروش بالاي «اونجزر» بود. در چنين شرايطي شکست ساخته جديد مارول مي توانست حسابي کام تهيه کنندگان را تلخ کند. مديران مارول گمان مي کردند بهترين راه براي فروش هرچه بيشتر، استفاده از يک سوپراستار جوان در نقش «استارلرد» است که کاراکتر اصلي فيلم هم بود. از «ادي ردماين» و «جوزف گوردون لوييت» گرفته تا «آرون پاول» و «جيمز ماردسن»، همگي کانديداي حضور در فيلم بودند. در اين بين به دليل تم کمدي فيلم، نام «کريس پرت» مطرح شد، بازيگري که خود گان هم براي کار با او رغبت داشت. پرت در تست بازيگري فيلم موفق ظاهر شد تا در کارنامه اش حضور در يک فيلم ابرقهرماني جذاب را تجربه کند.
تمام نگهبانان کهکشان
برخلاف ديگر کتاب هاي مارول، نگهبانان کهکشان شهرت چنداني ندارند؛ دست کم تا پيش از ساخت اين فيلم سينمايي که کمتر کسي اسم آن ها را شنيده بود. يکي از دلايل اين موضوع تم علمي- تخيلي اين مجموعه است؛ طوري که نگهبانان کهکشان بيشتر از اين که اثري ابرقهرماني باشد به آثار علمي- تخيلي وفادار است. براي همين است که قدرت هاي آن ها تفاوت بسياري با ديگر شخصيت هاي دنياي سينمايي مارول دارد.
استارلرد (Star Lord)

«پيتر کويل» ملقب به استارلرد، شخصيت اصلي مجموعه است که از پدري بيگانه (نژاد) و مادري انسان متولد شده و در سال 1988 (1367) به وسيله کشتي موجودات فضايي در شهر ميزوري دزديده مي شود. او در ميان گروهي از مزدوران فضايي با نام «Ravagers» بزرگ مي شود، هرچند در ابتداي فيلم اول به آن ها خيانت مي کند. اين شخصيت، اولين بار در سال 1976 (1355) به دوستداران کتاب هاي کميک معرفي شد. جالب اين که در خط داستاني کتاب، او پس از کشته شدن مادرش در نوانخانه بزرگ مي شد و در جواني به ناسا مي پيوست، اما در فيلم او در همان دوران کودکي به اجبار از زمين کوچ مي کند.
گامورا (Gamora)

او ابتدا در کتاب مصور «حکايات عجيب 180» (Strange Tales# 180) حضور پيدا کرد و به محبوبيت زيادي رسيد. «تانوس» او را به دخترخواندگي پذيرفت و آخرين نفر از گونه خود است. او توانايي هاي بي شماري دارد که از ميان آن ها بايد به واکنش هاي سريع، قدرت فرابشري و همچنين درمان اشاره کرد. قدرت هاي گامورا سبب شده است تا بسياري از رقيبانش در برابر او زانو بزنند. او از سال 2008 (1387) وارد کميک بوک هاي «نگهبانان کهکشان» شد و به شهرت خود افزود. «زويي سولدانا» نقش گامورا را در اقتباس سينمايي اين اثر برعهده دارد.
دراکس (Drax the Destroyer)

«ارتور داگلاس» مشهور به دراکس، عمر بيشتري نسبت به گامورا دارد. او در سال 1973 (1352) به دست «جيم استارلين» خلق شد و به عنوان يکي از شخصيت هاي کتاب «مرد آهنين 55» (Iron Man #55) معرفي شد. خانواده او به دست تانوس به قتل رسيدند و اين موضوع شعله هاي انتقام را در وجودش افروخت. «کرونوس» روح دراکس را در بدن جديدي قرار داد و او به شکل امروزي خود درآمد. دراکس خوب مي جنگد و مي تواند گلوله هايي قوي از دستانش شليک کند. البته قدرت هاي او در يکي از کميک ها از او گرفته شد. نقش اين شخصيت را در فيلم سينمايي نگهبانان کهکشان، «ديو باتيستا» ايفا مي کند.
گروت (Groot)

اين موجود عجيب و غريب که بي شباهت به يک درخت نيست، به دست «استن لي» (بزرگ ترين خالق کميک بوک ها) خلق شد. او ابتدا به عنوان يک بيگانه که روي انسان ها آزمايش مي کند، فعاليت خود را آغاز کرد، اما طي تصميماتي که سران مارول گرفتند، قرار شد که از سال 2006 (1385) رويه اين شخصيت عوض شود. او در حال حاضر به عنوان يک ستاره در بين نگهبانان کهکشان شناخته مي شود و طرفداران کتاب هاي مصور، حسابي دوستش دارند. شهرت گروت به اندازه اي است که در انيميشن ها هم حضور دارد و عروسک هاي متنوعي براساس او ساخته مي شوند. نقش اين کاراکتر دوست داشتني را «وين ديزل» تنومند در اقتباس سينمايي نگهبانان کهکشان، بازي کرد.
راکت (Rocket)

نگاه به جثه اش نکنيد. اين راکون همه فن حريف که به وسيله «بيل مانتلو» خلق شد، يکي از نمادهاي گروه نگهبانان است و تمام اعضاي تيم به او احترام مي گذارند. راکت، استاد چينش تاکتيک هاي پيچيده است و در مواقع حساس، گروه را به خوبي مديريت مي کند. اين قهرمان هم مانند گروت راهش را به دنياي انيميشن و اسباب بازي ها باز کرد و در بازي کامپيوتري نگهبانان کهکشان که چندي قبل کمپاني «تل تيل» عرضه شد، حضور دارد. «بردلي کوپر» در فيلم سينمايي به اين شخصيت جان بخشيده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاهبردار فراری پس از ۱۳ سال

فرمانده انتظامی شهرستان سمنان گفت: کلاهبرداری که ۱۳ سال قبل از مردم مبلغ ۵ میلیارد ریال، کلاهبرداری کرده و متواری شده بود با اقدام به موقع پلیس دستگیر شد.

سرهنگ عباس عرب 8 اردیبهشت ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: فردی به دلیل کلاهبرداری از سال ۱۳۹۰ تحت تعقیب محاکم قضایی بود که دستگیری وی در برنامه کاری ماموران انتظامی شهرستان سمنان قرار گرفت.

وی با اشاره به اشرافیت اطلاعاتی پلیس سمنان افزود: در پی انجام اقدامات خاص پلیسی متهم به سرعت شناسایی و با عملکرد سریع و به موقع پلیس در مخفیگاهش دستگیر شد.

سرهنگ عرب با بیان اینکه متهم از مردم مبلغ ۵ میلیارد ریال قرض گرفته بود و بعد متواری شده بود، اضافه کرد: این کلاهبردار حرفه‌ای و فراری برای ادامه رسیدگی به جرائم خود تحویل مراجع قانونی شد.
فرمانده انتظامی شهرستان سمنان تاکید کرد: پلیس در برخورد با تخلفات جدی است و همه تلاش خود را برای احقاق حقوق مردم به کار می گیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: همدان/ شهادت یک پلیس در حین دستگیری قاتل متواری ۱۰ مورد از رایج‌ ترین کلاهبرداری‌ های اینستاگرامی دستگیری قاتل متواری در کمتر از ۲۴ ساعت در ساوه

دیگر خبرها

  • رونمایی فراری از کلاه ایمنی ویژه گرندپری میامی + عکس
  • قاتل فراری در دام پلیس آگاهی گیلانغرب
  • استقبال رئیس فرمول یک از انتقال همیلتون به فراری
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • بهترین فیلم های وسترن با بازی «لی ون کلیف»؛ از Beyond the Law تا The Grand Duel
  • درخواست برخی فعالان فراری برای بازگشت به ایران
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت
  • دستگیری کلاهبردار فراری پس از ۱۳ سال
  • پیامد‌های شکست در اراک؛ ضربه به شخصیت پرسپولیس، نمایان شدن مشکلات دفاعی و عیار گلر جوان
  • درخواست دیه اولیای دم از قاتل مجنون