Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: 22 مهر امسال جنگل های ارسباران پس از طی مراحل طولانی و پیگیری های مستمر کارشناسان وارد مرحله نهایی ثبت جهانی می شود که در صورت ثبت جهانی این منطقه به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث طبیعی جهان جای می گیرد.
وی یادآوری کرد: پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران بعد از 2 سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی به نمایندگی از ایران به یونسکو ارسال شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: کارشناسان یونسکو در طول اقامت یک هفته ای خود در منطقه از جنگل های آینالو، عاشقلو، پارک جنگلی مکیدی، زیستگاه های اکولوژیک، ایستگاه پرورش گوزن قرمز، مرکز میراث جهانی وینق و پارک ملی تازه کند، منطقه آنزا، زیستگاه شاه حیدر، جنگل های سرو و مراتع محدوده، تنوع گیاهی و جانوری منطقه بازدید می کنند.
آبدار ادامه داد: کارشناسان یونسکو در این سفر یک هفته ای دیدارهایی نیز با مردم محلی، ذینفعان و مدیران دولتی خواهند داشت.
وی گفت: جنگل‌های ارسباران از اکوسیستم‌های جنگلی منحصر بفرد کشور و جزو مناطق 103 گانه بیوسفر جهان بشمار می‌رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: وجود حداقل 10 گونه منحصر به فرد فلور گیاهی جهان در ارسباران، این منطقه را از منظر فرهنگی و طبیعی بسیار استثنایی کرده است.
آبدار افزود: کلیات ساختار و تشکیلات مدیریتی پرونده جنگل های ارسباران برای جهانی شدن پس از بررسی های به عمل آمده و رفع نواقص مربوطه و موارد مورد تاکید توسط کارشناسان پرونده، مورد تایید قرار گرفته است.
جنگل‌های ارسباران با احتساب عرصه و حریم ها بیش از 160 هزار هکتار وسعت دارد و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
این منطقه علاوه بر جاذبه‌های شکارگاهی، اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب و چشم‌اندازهای بکر، وسیع، شکنندگی و آسیب‌پذیری بالا، در سال‌های 1350 و 1352 خورشیدی ابتدا به عنوان منطقه ممنوعه و سپس منطقه حفاظت شده تحت حفاظت و نظارت قرار گرفت.
جنگل های ارسباران با داشتن کمتر از 5 صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و 29 درصد از پستانداران کشور، 44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان کشور، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می کنند.
منطقه حفاظت شده ارسباران 29 مرداد 1393 با شماره 204 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
8023/6183

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۵۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساعت بازی فوتسال تیم ملی ایران - ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌ها

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ دیروز (چهارشنبه) با دیدار تیم‌های ملی فوتسال ازبکستان و ویتنام به پایان رسید که در این بازی ازبکستان به برتری ۲ بر یک دست یافت.

ازبک‌ها در دقیقه ۱۷ این مسابقه با گل تین‌فات از ویتنام عقب افتادند و برتری ویتنامی‌ها تا دقیقه ۳۴ پابرجا بود، اما تولکینوف در همین دقیقه گل تساوی را به ثمر رساند و گل ژورائف در دقیقه ۳۹، پیروزی را برای شاگردان ونانسیو لوپس به ارمغان آورد.

ازبکستان که امسال از جام جهانی ۲۰۲۴ میزبانی می‌کند و خیالش بابت حضور در جام جهانی راحت است، در مرحله نیمه نهایی به مصاف تیم ملی ایران خواهد رفت.

این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا، مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ محسوب می‌شود و چهار تیم نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا راهی جام جهانی خواهند شد. با توجه به اینکه ازبکستان نیز راهی نیمه نهایی شده، چهار تیم بازنده در مرحله پلی‌آف با هم رقابت می‌کنند تا بعد از ایران، ازبکستان، تاجیکستان و تایلند، پنجمین نماینده آسیا در جام جهانی مشخص شود.

برنامه دیدار‌های مراحل حذفی جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:

جمعه ۷ اردیبهشت

نیمه نهایی
تایلند - تاجیکستان، ساعت ۱۴:۳۰
ایران - ازبکستان، ساعت ۱۷:۳۰

پلی‌آف
عراق - افغانستان، ساعت ۱۰:۳۰
ویتنام - قرقیزستان، ساعت ۱۲:۳۰

یکشنبه ۹ اردیبهشت
بازی نهایی پلی‌آف: ساعت ۸:۳۰
رده‌بندی: ساعت ۱۱:۳۰
فینال: ساعت ۱۴:۳۰

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۸ اردیبهشت
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • برد تاریخی افغانستان بر عراق در جام ملت‌ها
  • تیم فوتسال افغانستان نیمی از راه جام جهانی را طی کرد
  • نبرد ۴ تیم برای جام جهانی
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • برنامه بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا
  • ساعت بازی فوتسال تیم ملی ایران - ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌ها