Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، با اشاره به توجه دولت به حوزه گردشگری گفت: شخص رئیس‌ جمهور به گردشگری نظر مثبت دارد و تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستورکار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶ در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش گردشگری استان فارس که در هتل همای شهر شیراز برگزار شد، گفت: «تلاش می‌کنیم این جلسات هم‌فکری را در همه استان‌ها داشته باشیم تا نظرات بخش گردشگری را در تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های آتی مد نظر قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیران‌کل ما در استان‌ها نیز وظیفه دارند این جلسات را با بخش خصوصی و تشکل‌ها داشته باشند.»

او ادامه داد: «امروز همه ما اهمیت بخش گردشگری را می‌دانیم این صنعت امروز به صنعت سوم دنیا تبدیل شده است و در برخی از کشورها نیز صنعت اول محسوب می‌شود. امیدواریم در کشور ما نیز صنعت گردشگری جایگاه خود را کسب کند. با وجود اینکه صحبت‌های زیادی در مورد اهمیت بخش گردشگری در کشور می‌شود، اما هنوز باور عمیقی درخصوص اهمیت و جایگاه بخش گردشگری و اشتغال‌زا و درآمدزا بودن این صنعت در کشور ایجاد نشده است.»

در مراحل اولیه گردشگری هستیم

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «شاید این موضوع به این دلیل است که ما در مراحل اولیه گردشگری هستیم و اعداد ناچیزی در این حوزه وجود دارد. متأسفانه آمارها نشان می‌دهد که ما با وجود داشته‌ها و ظرفیت‌های بسیار زیاد، توفیقی در حوزه گردشگری نداشته‌ایم و به همین دلیل حوزه گردشگری جدی گرفته نشده است. اگر می‌خواهیم این صنعت جایگاه خود را داشته باشد باید گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور نقش‌آفرینی کند.»

او ادامه داد: «با این نقش‌آفرینی، مسئولان درمی‌یابند که گردشگری قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و به‌دنبال آن موانع و مشکلات مرتفع می‌شود.»

رئیس‌جمهوری نظر مثبتی در مورد صنعت گردشگری دارد

مونسان با بیان این‌که دستیابی به جایگاه واقعی گردشگری امکان‌پذیر است، گفت: «باید با همکاری هم این دوره تحول‌زا را در دولت دوازدهم طی کنیم. روزی که رئیس‌جمهوری در مورد مسئولیت در این سازمان با من صحبت کرد، حرف‌های رئیس‌جمهوری نشان می‌داد که نظر مثبتی در مورد صنعت گردشگری دارد. ما می‌توانیم با استفاده از این رویکرد و توجه ریاست‌جمهوری درهای بسته را باز کنیم و سرعت پیشرفت گردشگری را بالا ببریم.»

او با اشاره به بازدیدهای امروز خود از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی استان فارس گفت: «این بازدیدها متأسفانه برای ما دلگیرکننده بود چراکه با وجود این تعداد ظرفیت و آثار تاریخی چندهزارساله شاهد حضور گردشگران زیادی در این محوطه‌های تاریخی نبودیم و این نشان می‌دهد ما در گردشگری در پله اول هستیم. این یک واقعیت است، اما نباید فراموش کنیم که مسیر برای حرکت روبه‌جلو در صنعت گردشگری باز است و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنیم. با ابتکار و خلاقیت، ایرادات و موانع قابل حل است و در این مسیر نباید به بودجه دولتی اکتفا کنیم. چرا که امروز دولت با مشکل بودجه مواجهه است.»

معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: «امروز چاره‌ای جز این نیست که بخش‌های اقتصادی را به دوش مردم بگذاریم و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیشترین قرابت و نزدیکی را در این موضوع دارد. چراکه تمام کار در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.»

تعریف اهداف ملی و استراتژیک در حوزه گردشگری

او ادامه داد: «ما هنوز در کشور مسیرها و لوپ‌های گردشگری و بسته‌های گردشگری نداریم و تورهای ورودی به‌صورت سلیقه‌ای توسط راهنمایان تورها هدایت می‌شوند. همچنین ما ظرفیت‌های مختلف استان‌های کشور را معرفی نکرده‌ایم. باید تلاش کنیم تا با تعریف اهداف ملی و استراتژیک در حوزه گردشگری بر روی موضوعات متمرکز شویم.»

مونسان گفت: «در شهرهای تاریخی دنیا شهرداری‌ها و ارگان‌های شهری مسئولیت بسیاری زیادی بر دوش دارند. شیراز هم یک شهر تاریخی است و با توجه به وجود شعرایی همچون حافظ و سعدی و آثار تاریخی همچون تخت‌جمشید و پاسارگاد معرفی می‌شود. دستگاه‌های درون استانی باید همکاری و مشارکت لازم را برای توسعه گردشگری در استان‌ها و به‌ویژه در شهر شیراز داشته باشند. تمام شهر باید خواهان توسعه گردشگری در شهر شیراز باشند.»

تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور کار است

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «ما با تمام توان برای رفع موانع تلاش می‌کنیم. تدوین قانون جامع حمایت از گردشگری در دستور کار است و از فعالان این صنعت می‌خواهیم که اگر نظر و پیشنهادی دارند پیش از بسته شدن این قانون نظرات خود را اعلام کنند. خوشبختانه با مجلس شورای اسلامی ارتباط خوبی داریم و امیدواریم این ارتباط سازنده ادامه داشته باشد.»

او در ادامه گفت: «در مورد فرایندهای طولانی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری که یکی از دغدغه‌های فعالان این بخش است بازنگری‌هایی صورت می‌گیرد. اما بخش اعظم این فرایند طولانی مربوط به اخذ استعلام از سایر دستگاه‌هاست که ما تلاش می‌کنیم در جلسات مختف با مسئولان دستگاه‌ها این موضوعات را مطرح و پیگیری کنیم.»

مونسان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر حضور و مشارکت شهرداری شیراز در رونق و توسعه گردشگری این شهر گفت: «شهرداری شیراز نباید از تأسیسات گردشگری عوارض دریافت کند. این موضوعات شهری باید در شورای شهر و با تقاضای فعالان این بخش رفع شود. شهرداری‌ها باید برای توسعه گردشگری تلاش کنند.»

او همچنین با اشاره به ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری گفت: «مدیران استان‌های باید نسبت به معرفی پروژه‌های نیمه‌کاره برای دریافت تسهیلات اقدام کنند. ما برای اعطای تسهیلات به پروژه‌های گردشگری از طریق صندوق توسعه ملی مشکلی نداریم و در حال حاضر چهار بانک عامل موظف به همکاری و ارائه تسهیلات به پروژه‌های گردشگری هستند.»

او در مورد تغییر زمان تعطیلات نیز گفت: «این موضوع در دوره‌های مختلف مطرح شده است و ما تلاش می‌کنیم در آینده نزدیک نتیجه مشخصی را در مورد اجرایی شدن یا نشدن این طرح به‌دست آوریم.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به موضوع ایجاد کمیسیون مستقل گردشگری در مجلس شورای اسلامی گفت: «کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند به افزوده شدن بخش گردشگری به این کمیسیون است، البته این موضوع در دست بررسی است و در صورت صلاحدید اجرایی می‌شود.»

مدیران میراث‌فرهنگی باید در میدان باشند

مونسان ادامه داد: «مدیران ما در استان‌ها باید مدیران ایستاده در میدان باشند و با دستگاه‌های عمومی شهر هماهنگی و تعامل داشته باشند، استان‌ها بزرگ‌ترین مزیت کشور هستند که می‌توانند رونق و رشد گردشگری را تحقق ببخشند، شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید بدانند برای رونق شهر به گردشگری توجه و تأکید داشته باشند.»

او با اشاره به درخواست فعالان گردشگری در مورد اخذ مجوز و فرآیند طولانی آن گفت: «تفویض اختیارات قابل واگذاری به استان‌ها در معاونت توسعه مدیریت و معاونت حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی در دست بررسی است تا فعالان بخش خصوصی در حوزه دریافت مجوز مسیر هموارتری داشته باشند.»

معاون رئیس‌جمهوری همچنین در مورد بافت تاریخی شهر شیراز و لزوم حفظ این بافت تاریخی گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی اعمال قانونی مورد نیاز را برای حفظ این بافت تاریخی باارزش دارد، اما شهرداری و شورای شهر شیراز باید توان و ظرفیت خود را در این حوزه به کار ببندند.»

او با بیان این‌که موضوع آموزش نیروی انسانی متخصص باید مورد توجه قرار گیرد افزود: «آموزش و نظارت دو موضوع مهم است که باید در اولویت قرار گیرد، تقویم گردشگری کشور در دست تهیه است چرا که ما باید زمان برگزای دقیق رویدادها و جشنواره‌های کشور را مشخص کنیم تا براساس آن امکان حضور تورهای ورودی را فراهم کنیم.»

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید از روش‌ها و فناوری‌های نوین برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور استفاده کنیم افزود: «۱۲ پروژه در حوزه IT برای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دست تهیه است.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «متأسفانه در اطلاع‌رسانی و تبلیغات ضعیف عمل شده است، استان‌ها باید با احصای ظرفیت‌ها و معرفی آن‌ها در سایت سازمان ورودی گردشگران به مناطق خود را افزایش دهند.»

او تأکید کرد: «تمام استان‌ها باید تورهای چندروزه گردشگری برای مناطق تاریخی و فرهنگی خود تعریف کنند و از این ظرفیت‌ها برای رشد و رونق گردشگری و توسعه پایدار شهرها و استان‌های خود بهره‌برداری کنند.»

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۴۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی بویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن قدردانی از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیات دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیر مجموعه خود، ‌ تصریح کرد:‌ آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهادها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

آیت‌الله رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را اقدامی در راستای سفرهای استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آنها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد، ‌ از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آنها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیس جمهور ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور محترم و تعدادی از وزرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفرهای استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبرداد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالاهای رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در دو سال و نیم گذشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل معدود کالاهایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالاها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال ۹۹ وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور، ‌ مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از ۸ هزار ۴۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله ۲۶۴ هزار واحد در بافت فرسوده و ۵۰۰ هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و همچنین ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود:‌ در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده‌ پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد/ اعلام آمادگی نمایندگان خانه ملت برای حمایت از نخبگان
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • تدوین رویدادهای فصل گردشگری در استان اردبیل
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • رئیس‌جمهور: سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی رسوایی دیگری برای مدعیان آزادی بیان و تمدن غرب است/ سرکوب حامیان فلسطین چهره بی‌روتوش غرب را نمایان کرد/ گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • رضایت رئیس جمهور از گزارش مسئولان درباره کاهش تورم | رسوایی برای مدعیان آزادی بیان | گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزرا باشد