Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران -ايرنا -مشاور رييس‌ جمهوري و رييس مرکز بررسي‌هاي استراتژيک رياست جمهوري گفت: امروز جايگاه رياست جمهوري آمريکا به نازلترين سطح خود رسيده و اين مهم به دليل وابستگي ترامپ به لابي عبري- سعودي است.

سخنان ضدايراني ترامپ به بهانه عبور از برجام واکنش هاي متفاوتي را در پي داشته است. حسام الدين آشنا مشاور رييس جمهوري نيز يکي از کساني است که به اين صحبت ها واکنش نشان داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي معتقد است امروز جايگاه رياست جمهوري آمريکا با حضور ترامپ به نازلترين سطح خود در سال هاي اخير رسيده و اين امر به دليل آن است که دولت ترامپ بيش از اندازه به منافع اسرائيلي و لابي عبري- سعودي در واشنگتن وابسته شده و از شعار اول آمريکا به اول اسراييل رسيده است.
آنچه در ادامه مي آيد مشروح گفت وگوي حسام الدين آشنا با خبرنگار ايرنا است که در ادامه مي آيد.
تحليل شما از سخنان امشب دونالد ترامپ چيست؟
*من هيچ‌گاه يک رئيس‌ جمهوري آمريکا را تا به اين حد نازل نديده بودم. رؤساي جمهوري آمريکا علي‌رغم خصومت کلي با جمهوري اسلامي ايران، شئوناتي را کم و بيش رعايت مي‌کردند و مي‌کوشيدند اشتباهات فاحش نداشته باشند، اما احساس مي‌کنم ترامپ بر اثر احساس فشار براي انجام اقدامي که متناسب با ادعاهاي دوران انتخابات رياست جمهوري باشد و به‌واسطه مناقشات درون دولت آمريکا درباره موضع در قبال برجام، به شدت در مخمصه قرار گرفته است.
*سخنان ترامپ چيزي جز تکرار ادعاهاي چهار دهه گذشته نبود و هيچ فايده‌اي براي حل مشکلات ايران و آمريکا، و هم‌چنين کمک به حل مسائل منطقه نداشت. ترامپ البته نشان داد که برجام تا چه اندازه مهم است و ايران چگونه هوشمندانه از برجام فرصتي براي خود ساخته است.
*در مرحله پيشابرجام اين ما بوديم که نزد دنيا در موضع اتهام قرار داشتيم و بايد چيزي را به دنيا ثابت مي‌کرديم و حالا اين امريکا است که خود را در محضر دنيا مجبور به پاسخ دادن مي‌بينيد و بايد به دغدغه‌هاي دنيا پاسخ دهد. اين آمريکاست که بايد از بي‌اعتماد شدن دنيا به دستگاه دولت و ديپلماسي‌اش بترسد و نخبگان و آن دسته مردم آمريکا به آبرو و اعتبار کشورشان علاقمند دارند، نگران اين رويه دولت آمريکا هستند.
*پيش از برجام به ما گفته مي‌شد که صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي خود را ثابت کنيد، و اکنون آمريکاست که از سوي دنيا در معرض اتهام است . کسي نگران صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران نيست، بلکه اين آمريکاست که صلح را تهديد مي‌کند.
سوال: فکر مي‌کنيد ترامپ چرا در چنين وضعيتي قرار گرفته است؟
*دولت ترامپ بيش از اندازه به منافع اسرائيلي و لابي عبري-سعودي در واشنگتن وابسته شده است. شما نگاه کنيد که فقط دو کشور عربستان و اسرائيل از مواضع ترامپ ابراز خوشحالي کرده‌اند.
* ترامپ براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري شعار «اول آمريکا» سر داده بود، و اکنون جهان شاهد است که اعتبار و آبروي بين‌المللي آمريکا را قرباني برداشت‌هاي امنيتي اسرائيل مي‌سازد. گويي براي ترامپ «اول اسرائيل» اولويت دارد. چرا ترامپ بايد تا اين اندازه از لابي اسرائيلي حمايت کرده و از آن‌ها تبعيت کند؟ بخشي از پاسخ در ساختار منافع تجاري و سياسي در آمريکا نهفته است، اما به اين واقعيت هم بايد توجه داشت که اسرائيل نگران صلح‌سازي در منطقه، تلاش ايران براي توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي و تشويق زيست مسالمت‌آميز کشورهاي منطقه در کنار يکديگر و در «منطقه‌ قوي» است. اسرائيل اين موضع را تحمل نمي‌کند. اسرائيل درحالي که خود اصلي‌ترين تهديد امنيتي براي منطقه ماست، تلاش مي‌کند ايران‌هراسي به راه بيندازد و ترامپ هم در چنين دامي افتاده است.
*ما نبايد به سادگي از کنار روابط اقتصادي عربستان با دولت ترامپ گذر کنيم. عربستان درک دقيقي از شرايط منطقه ندارد و از سوي ديگر بيش از حد روي حمايت دولت آمريکا حساب کرده است. اين روابط در درازمدت به نفع هيچ‌کس در منطقه نيست، اما عربستان بيشترين زيان را از اين گونه سياست‌ها متحمل خواهد شد.
سوال :فکر مي‌کنيد واکنش جامعه آمريکا به اين رويکرد ترامپ چيست؟
*جامعه آمريکا بسيار متکثر و پيچيده است. خود ترامپ محصول پيچيدگي‌ها و البته ويژگي‌هاي ديگري از جامعه آمريکاست. جامعه آمريکا اما قشر نخبه، بافرهنگ و حامي منافع ملي اين کشور زياد دارد. سازمان‌هاي صلح‌طلب و جامعه مدني شکوفايي نيز در اين جامعه وجود دارد. اين رويکرد سياست خارجي آمريکا اين جامعه مدني را با انشقاق‌هاي بيشتري مواجه خواهد ساخت.
* آمريکا هيچ‌گاه از پيچيده‌تر کردن مسائل امنيتي در غرب آسيا منافعي کسب نکرده است. ايجاد تنش در اين منطقه به نفع هيچ يک از کشورهاي منطقه نيست و آمريکايي‌ها نيز از هزينه کردن انرژي و ماليات‌هاي مردم آمريکا براي ايجاد تنش، مخاصمه و جنگ در اين منطقه سودي نخواهند برد. نخبگان کشوري که مدعي داشتن باسابقه‌ترين دموکراسي و جامعه مدني جهان است، نمي‌توانند در مقابل اين بي‌مسئوليتي سکوت کنند.
*آمريکا کشور ثروتمند و داراي مردماني است که نمي‌خواهند آبروي کشورشان در پيش پاي چند ده يا چند صد ميليارد دلار معاملات اقتصادي قرباني شود.ترامپ در سخنراني خود از واژه مجعول و خلاف همه شواهد تاريخي درباره خليج فارس استفاده کرد تا نشان دهد براي معاملات اقتصادي‌اش با برخي کشورها بيش از آبرو و اعتبار آمريکا اهميت قائل است. اين به نفع اعتبار و آبروي آمريکا نيست. به نظر نمي رسد مردم آمريکا از اين گونه بي‌اعتبار شدن کشورشان خوشحال باشند.
*اين براي اکثريتي از مردم آمريکا شرم‌آور است که فقط دو کشور اسرائيل و عربستان از راهبرد دولت اين کشور در قبال برجام حمايت مي‌کنند. مردم و نخبگان آمريکا بايد به اين بينديشند که دولت آمريکا در چه مسيري حرکت مي‌کند. آيا قدرت و ثروت آمريکا فقط بايد در خدمت دو کشوري باشد که يکي سابقه شناخته‌شده‌اي در صادرکردن تروريست‌ها به آمريکا دارد و ديگري بيش از نيم قرن است به زائده‌اي بر هزينه‌هاي ماليات‌دهندگان آمريکايي بدل شده است؟
*جهان به‌واقع با پديده عجيبي مواجه است. اين ميزان از استانداردهاي دوگانه، دروغ‌گويي، يک‌جانبه‌گرايي و ناديده گرفتن عقلانيت و خرد انساني، در تاريخ معاصر آمريکا مي‌تواند بي‌سابقه تلقي شود. من تعجب مي‌کنم اگر جهان و بالاخص جامعه مدني آمريکا در مقابل اين ميزان از وقاحت سکوت کند.
*مردم و نخبگان آمريکا بايد متوجه باشند که اقدامات ترامپ به معناي خارج کردن آمريکا از جهان است. ترامپ از معاهده تغييرات آب و هوايي، معاهده ترنس پاسيفيک، و سازمان فرهنگي يونسکو خارج مي‌شود و در شرايط تضعيف برجام است. بعيد است مردم آمريکا با چنين رويکردي موافق باشند.
سوال : برجام توافقي چندجانبه است. کشورهاي ديگر حاضر در اين توافق چگونه عمل خواهند کرد؟
*مواضع فعلي آن‌ها نشان مي‌دهد به راهي نخواهند رفت که ترامپ در آن قدم گذاشته است.
*بقيه کشورهايي که با ما در مذاکرات حضور داشته‌اند و امروز خود را به برجام پايبند مي‌دانند، و ساير کشورهاي دنيا که صلح، امنيت و اولويت ديپلماسي براي حل مسائل پيچيده جهان امروز براي‌شان اهميت دارد، بايد در نظر داشته باشند که خروج آمريکا از اين توافق يا هر گونه تلاش براي تضعيف آن به معناي غيرقابل اعتماد بودن آمريکا براي مشارکت در هر گونه راه‌حل براي مسائل پيچيده‌اي است که دنياي آينده ما با آن‌ها مواجه خواهد شد.
*ساير کشورهاي شرکت‌کننده در مذاکرات برجام در معرض آزمون سختي قرار دارند. اين کشورها بايد خود را براي دفاع از اعتبار توافقي که به مدت دو سال و نيم براي حصول آن وقت صرف شده است آماده کنند. اعتبار اين کشورها نيز به شيوه برخوردشان در مقابل برجام گره خورده است.
*جهان ما بعد از ترامپ هم وجود خواهد داشت و مسائل پيچيده‌اي پيش روي جهان است. کشورهاي جهان و بالاخص ساير طرف‌هاي برجام بايد تصميم بگيرند که اعتماد به راهکارهاي ديپلماتيک و چندجانبه را تقويت مي‌کنند يا تسليم ماجراجويي، کاسب‌کاري و عمليات رواني رئيس‌ جمهوري آمريکا مي‌شوند. من تصور مي‌کنم جهانيان به سختي راضي مي‌شوند در کنار چنين رويکردي بايستند.
*اروپايي‌ها نشان دادند عاقلانه با موضوع برخورد مي‌کنند. اين موضع اروپا قابل تحسين است و ايران منتظر است که تعهدات خود را نه فقط در زبان و بيانيه، بلکه در عمل محقق کنند.
سوال : مردم ما بايد در مقابل اين رويکرد آمريکا چه مسيري را در پيش بگيرند؟
به هر حال ترامپ سعي کرد خود را طرفدار مردم ايران جلوه دهد و اقداماتش را به نفع مردم تصوير کند.
*دروغين بودن ادعاي همراهي ترامپ و اشک تمساح ريختن او براي مردم ايران را از آن‌جا مي‌توان دريافت که وي وقيحانه از واژه‌اي مجعول براي ناميدن خليج فارس استفاده مي‌کند. ترامپ نمي‌تواند حق چند هزار ساله ملت ايران در خليج فارس ناميدن اين منطقه جغرافيايي را ناديده بگيرد و آن‌را در پاي دلارهاي ناشي از معاملات خود با برخي کشورها قرباني کني و از سويي ديگر خود را دلسوز ملت ايران جلوه دهيد.
*امروز مردم جهان و بيش از همه مردم ايالات متحده با پديده‌اي بسيار زشت و ناگوار مواجه شدند. امروز همه ديدند که ترامپ شأن و جايگاه رياست جمهوري آمريکا را با اداره يک بنگاه معاملات ملکي که تخصص قبلي ايشان بوده است اشتباه گرفته است. ترامپ امروز نشان داد که هر کس به او پول بيشتري بپردازد مي‌توان تاريخ را در برابر چشم همه ناظران به سود صاحبان پول و نفوذ تحريف کرد. او امروز دروغ‌هاي بزرگي را درباره حمايت ايران از تروريسم و نقش ايران در حوادث تروريستي در دهه نود ميلادي و حتي دست داشتن ايران در حادثه يازدهم سپتامبر مطرح ساخت که البته براي هيچ کس در جهان قابل باور نيست. اين شرم‌آور است که رئيس‌جمهور آمريکا در قبال عقد قراردادهاي کلان با دولت‌هاي اصلي حامي تروريسم، با وقاحت تمام از ارتباط تروريست‌ها با ايران سخن مي‌گويد.
سوال :فکر مي‌کنيد فضاي اقتصادي و سياسي داخلي چه واکنشي به اين سخنراني ترامپ و برآورد تحولات آينده نشان بدهد؟
*خوب است بدانيم که همه اين کارها براي تأثيرگذار منفي بر جريان اقتصادي و سياسي کشور است. اولا مردم بايد مطمئن باشند که دولت اقدامات شتابزده انجام نمي‌دهد. اين دولتي است که به گفته مقام معظم رهبري براي منافع ملي ايران نرمش قهرمانانه داشته‌ است، و امروز نيز از موضع عزت، حکمت و مصلحت بسيار عاقلانه، با تدبير و به دور از رفتارهاي عجولانه عمل خواهد کرد.ترامپ و دولت آمريکا نمي‌توانند روي اقدامات عجولانه ايران حساب کنند. دولت ايران مطابق منافع ملي خود و در کنار طرف‌هاي عاقل در برجام حرکت خواهد کرد، حداقل تا زماني که برجام منافعي بيش از مضارش داشته باشد.
*سرمايه‌گذاران دنيا، فعالان اقتصادي داخلي، و مردم ايران مي‌توانند اطمينان داشته باشند که دولت راه رشد اقتصادي، حل مسائل و در اولويت قرار دادن زندگي مردم را با اصلاحات در اقتصاد داخلي و همکاري گسترده با جهان طي خواهد کرد. جهان امروز ما را شريکي مطمئن مي‌داند و ما مسيري را طي مي‌کنيم که به نفع مردم و اقتصاد ايران است.
*فضاي امروز جهان در قبال ايران، و حتي فضاي سياسي منطقه بهتر از شرايط پيش از برجام است. خروج آمريکا از برجام نيز دولت را تحريک نمي‌کند تا اقداماتي خلاف منافع ملي، و در جهت خواسته‌هاي خصمانه اسرائيل يا متحدان منطقه‌اي آمريکا انجام دهد. شوک‌هاي اقتصادي گذشته وارد نخواهند شد. مردم بايد انسجام اجتماعي داشته باشند و گرفتار عمليات رواني موجود در سخنراني ترامپ نشوند. تحليل‌هاي روزهاي آتي نشان خواهد داد که ترامپ حرف تازه‌اي بيان نکرده است. هيچ تغيير واقعي در عرصه بين‌المللي رخ نداده و تازه جهان در کنار ما قرار گرفته است.
سوال : ترامپ کوشيد تا ميان دولت، مردم و سپاه فاصله بيندازد. آيا ترامپ مي‌تواند به اين هدف خود دست يابد؟
*مردم اين منطقه و بالاخص کشورهاي اروپايي‌ها مي‌دانند که اگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در اين منطقه در مقابل تروريست‌ها مقاومت نکرده بود، امروز اروپا چه وضعيتي داشت و تروريست‌ها چگونه جهان را ناامن ساخته بودند.
*مردم اين منطقه بيش از هر کسي مي‌دانند که گسترش تروريسم و خشونت در اين منطقه، و شکل‌گيري تفکرات و گروه‌هايي نظير القاعده و ساير گروه‌هاي تروريستي در اين منطقه حاصل حمايت‌ها و مداخله غيرمسئولانه آمريکا در اين منطقه است. حمله آمريکا به عراق اصلي‌ترين منشأ خشونت و تروريسم در اين منطقه بوده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيروي شريف و قدرتمندي براي مقابله با اين گونه خشونت‌پروري‌هاي آمريکا بوده است.
*مردم و دولت ايران در کنار سپاه خواهند بود. اقدام آمريکا براي اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه سپاه، موضوع جديدي نيست. آمريکايي‌ها بيش از هر کس ديگري مي‌دانند که اين اقدام تأثيري بر عزم ايران براي دفاع از خود و دفاع از مردم ايران به خود راه نخواهد داد.
*تحريم عليه سپاه هم پديده جديدي نيست. آقاي ترامپ هم بايد بداند مردم ايران سپاه را براي فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش نمي‌خواهند و از سپاه حفظ امنيت و استقلال ايران را مطالبه مي‌کنند. سپاه نهادي اقتصادي نيست تا آن‌ها بتوانند با تحريم‌ها بر سرنوشت آن تأثير بگذارند. سپاه يک نهاد نظامي است و در انجام اين وظيفه‌اش نه مذاکره‌پذير است و نه کوتاه خواهد آمد. سخنان ترامپ جز افزايش حمايت مردم ايران از سپاه فايده ديگري براي‌شان ندارد.
سوال : اکنون بعد از اين سخنراني، نظر شما درباره برجام چيست؟
*امروز درستي برجام بيش از هر زمان ديگري آشکار شد. آمريکا نمي‌تواند بدون هزينه کردن آبرو و اعتبارش از برجام خارج شود. جهان اکنون در کنار ما ايستاده است و ايران مي‌تواند در کنار کشورهايي که براي صلح، ديپلماسي، عقلانيت و منافع متقابل احترام قائل هستند، از اين مقطع عبور کند.
*امروز آن‌ها که مي‌گفتند برجام به نفع ايران نبوده و منافع آمريکا را تأمين کرده است بايد پاسخ دهند که چرا آمريکا مي‌خواهد از چيزي که منافعش را تأمين کرده است خارج شود؟ برجام جهان را در حمايت از ايران متحد کرده و اين دست‌آورد اندکي نيست. برجام منافع اقتصادي زيادي نيز داشته که ترامپ از آن‌ها عصباني است. همه اين‌ها نشان مي‌دهد برجام توافق خوبي براي ايران بوده است. برجام را بايد تا زماني که به نفع ايران است حفظ کرد.
شبک**1983**1392**دريافت کننده: مرتضي رنجبران**انتشار: ابوالفضل بابايي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۳۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

ولی‌عهد عربستان در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر مخالفت «قاطعانه» کشورش با کوچ اجبار مردم فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی ریاض میزبان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

بن سلمان ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با کوچ اجباری فلسطینیان تصریح کرد: «عربستان تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به کار می‌گیرد تا مانع از تشدید تنش‌ها و جلوگیری از گسترش آن در منطقه شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، ولیعهد سعودی همچنین بر «ایستادگی همیشگی عربستان در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع‌اش و دستیابی به صلح عادلانه و پایدار» تأکید کرد.

در این نشست همچنین «وضعیت تشدید حملات نظامی در غزه و حومه و بدتر شدن وضعیتی که جان غیرنظامیان و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد