Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@05:23:18 GMT

چک شود/پس تکلیف سادگی چه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۳۴۳۴۳

چک شود/پس تکلیف سادگی چه می‌شود؟

تمایل به عمل جراحی زیبایی و تغییر چهره در دختران و پسران ایرانی تا حدی فراگیر شده که به یکی از معیارهای ازدواج تبدیل شده است. شاید شلوغی آرایشگاه‌های زنانه با تمایل مردان به داشتن همسرهایی که مژه‌های بلند، ناخن‌های کاشته و ... دارند بی ربط نباشد اما اگر همین روند ادامه پیدا کند، این پرسش پررنگ می‌شود که پس تکلیف سادگی چه می‌شود؟

حمید شکری خانقاه – جامعه شناس ارتباطات در این زمینه به ایسنا گفت: این تغییر ذائقه دختران و پسران از چند منظر قابل بررسی است؛ یکی از آنها بُعد فرهنگی و اجتماعی است که تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی موجب شده به دلایلی، سلایق و و ذائقه‌ها تغییر پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بُعد دیگر از نظرشخصیتی و روانشناسی است که باید تحلیل کنیم، افرادی که به چنین گرایش‌هایی تمایل پیدا می‌کنند از لحاظ روانشناختی چه شخصیتی دارند؟ بُعد دیگری که می‌توان به آن پرداخت، تاثیر ارتباطات فرا ملی و جهانی است.

نویسنده کتاب «برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی» ادامه داد: اگر بخواهیم از بُعد ارتباطات به این موضوع بپردازیم باید بگویم که در حال حاضر، دنیا در یک مناسبات جهانی قرار گرفته است. تأثیر شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و ماهواره موجب شده بُعد فرهنگی و شخصیتی این مسئله دچار تغییر و تحولات شود و این موضوع نشان می‌دهد که ما در حال حاضر درگیر چالشی به نام کلیشه‌سازی هستیم. کلیشه به معنای آنچه که دیگران از قبل برای ما برنامهریزی و تجویز می‌کنند.

او یادآور شد: اگر به تاریخچه پوشش زنان ایرانی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که پوشش‌ها با زمان گذشته تفاوت بسیاری کرده است مثلا ما با موضوع فیلم‌های هالیوودی روبرو هستیم. این فیلم‌ها، اَبَر قهرمان‌هایی را برای مردان و زنان می‌سازند و اعضای جامعه تلاش می‌کنند از این اَبَرقهرمان‌ها الگوبرداری کنند. به همین دلیل در خیابان‌ها با آرایش‌ها و خالکوبی‌هایی مواجه می‌شویم که به ابرقهرمان‌های فیلم‌های هالیوودی برمی‌گردند. این نشان می‌دهد که رسانه‌های تصویری نقش مهمی در ذائقه‌سازی و تغییر فرهنگ دارند.

الگوسازی تصویری از باربی در ذهن کودک

حمید شکری خانقاه اضافه کرد: یک نویسنده آمریکایی کتابی با عنوان «رنگ ارغوانی» نوشته که جایزه نوبل ادبیات را هم به خودش اختصاص داد. او در این کتاب مطرح می‌کند که دختران از سنین کودکی یاد می‌گیرند که به هیچ چیز به جز ظاهر و زیبایی اندام فکر نکنند. بچه از همان زمان کودکی با عروسک باربی عجین می‌شود، عروسکی که یک دختر زیبای کمر باریک با صورتی زیبا است و بچه با آن بزرگ می‌شود و این تصویر در ذهن او به یک الگو تبدیل می‌شود.

این جامعه شناس ارتباطی گفت: در ماهواره‌ها مدام برای جراحی صورت و بدن تبلیغ می‌کنند، آنان به فکر بیزینس خودشان هستند و در این راستا نیاز آفرینی کرده و در ذائقه‌ی مخاطبان تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل دختران و پسران تلاش می‌کنند تا خودشان را به استانداردهایی که در این فیلم‌ها می‌بینند برسانند. البته این موضوع در فیلم‌های ساخته شده در کشور خودمان همه دیده می‌شود اما به این دلیل فیلم‌های هالیوودی را مثال می‌زنم زیرا نقش آن‌ها در جامعه‌ی ما پررنگ‌تر است. در چنین شرایطی اگر از نظر اجتماعی به قدر کافی محکم نباشند، به سادگی ممکن است قربانی شوند.

دو درصد از کل تولید ناخالص جهانی برای بازار فشن

او با اشاره به مصرف‌گرایی، افزود: در دنیا، صنعتی به نام فَشِن شکل گرفته است. طبق آمار موجود بازار فشن با مبلغی حدود سه هزار میلیارد دلار، دو درصد از کل تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده است. ارزش مُد زنانه ۶۲۱ میلیارد دلار در جهان است و در کنار آن مُد مردانه هم رقم ۴۲۱ میلیارد دلار را به خودش اختصاص داده است. این حجم از داد وستد در بازار فشن چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

در جامعه‌هایی که محدویت بالایی دارند مسیرها به دو شکل رسمی و غیررسمی شکل می‌گیرند. گاهی مسیر غیررسمی به مسیر زیرزمینی منتهی می‌شود. در حال حاضر ما فشن‌های بسیاری داریم که از فشن‌های غربی الگو گرفته‌اند.

‌شکری خانقاه با بیان اینکه صنعت فشن در ایران بیشتر به صورت زیرزمینی در حال فعالیت است، اظهار کرد: در جامعه‌هایی که محدویت بالایی دارند مسیرها به دو شکل رسمی و غیررسمی شکل می‌گیرند. گاهی مسیر غیررسمی به مسیر زیرزمینی منتهی می‌شود. در حال حاضر ما فشن‌های بسیاری داریم که از فشن‌های غربی الگو گرفته‌اند. حتی برای تبلیغات در بیلبوردهای بزرگ از هنرپیشه‌ها استفاده می‌شود و هدف از این کار نشان دادن یک هنرپیشه به عنوان الگوی یک مرد یا زن خوشتیب است. لذا باید اذعان داشت در گام اول رسانه‌ها، کلیشه‌ها، ماهواره‌ها در حال تغییر ذائقه‌ها و فرهنگ‌ها هستند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید چه اقداماتی انجام داد؟

این جامعه شناس ارتباطات درباره اینکه برای جلوگیری از این اتفاق باید چه اقداماتی انجام داد؟ بیان کرد: ما در موج سوم تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته‌ایم اما هنوز نتوانستیم الگوسازی کنیم. الگوسازی ما یک سویه است و وقتی می‌خواهیم الگوی یک دختر خوب ارایه دهیم، یک دختر اسلامی را معرفی می‌کنیم. نه اینکه معرفی این الگو بد باشد، بلکه متناسب با ذائقه‌های تغییر و تحول و دستخوش تحولات جهانی شده، نیست. ما باید بین ذائقه‌های جهانی و ایرانی- اسلامی تعادل ایجاد کنیم.

او در بُعد شخصیتی با بیان تجربیاتش در سفر به برخی کشورها از جمله منطقه قفقاز، گفت: در خیابان‌های این کشورها یک دختر با آرایش ندیدم درحالی که آنجا هم ماهواره و فشن وجود دارد و کلیشه‌سازی نیز صورت می‌گیرد. شاید بتوان گفت این موضوع به شخصیت دختران ما برمی‌گردد. احتمالا یکی از دلایل دیگر به خاطرکمبود اعتماد به نفس دختران ما یا همان مرض خود زشت پنداری است که به علت آموزش‌های‌ غلط و یا اصلا آموزش ندیدن خودباوری در مدارس یا فرهنگ ما شکل گرفته است.

اختلالی که بیش از 100 سال است شناخته شده

‌شکری خانقاه اضافه کرد: برخی از جراحی‌ها ممکن است تحت تاثیر مد روز و فرهنگ رایج باشند، اما تردیدی نیست که مواردی از آن به علت اختلال خود زشت پنداری (Body Dysmorphic Disorder ) است، اختلالی که بیش از صد سال است شناخته شده اما در سی سال اخیر در رده اختلالات روانپزشکی قرار گرفته و توجه پزشکان را جلب کرده است، با این حال هنوز درباره آن شناخت کافی حتی در میان پزشکان وجود ندارد و درموارد زیادی تشخیص داده نمی‌شود. فرد خود زشت‌پنداری تصور می‌کند که برخی از ویژگی‌های جسمانی او غیرطبیعی، بدون جذابیت یا حتی ناهنجار است در حالی که عضو یا اندام مورد نظر طبیعی است یا در قیاس با عذابی که برای فرد ایجاد کرده، مسئله بسیار جزئی است.

شیوع خود زشت پنداری در دو جنس تقریبا یکسان و حدود یک تا دو درصد ثبت شده است با این حال شیوع آن ممکن است بیشتر از این باشد چون مبتلایان معمولا خود را از چشم دیگران مخفی می‌کنند.

این جامعه شناس ارتباطات ادامه داد: شیوع خود زشت پنداری در دو جنس تقریبا یکسان و حدود یک تا دو درصد ثبت شده است با این حال شیوع آن ممکن است بیشتر از این باشد چون مبتلایان معمولا خود را از چشم دیگران مخفی می‌کنند. به نظرمن در فرهنگ و کشور ما یکی از دلایلی که می‌شود گفت دخترها بیش از حد به چهره و صورتشان اهمیت می‌دهند، این است که آنها صرفا بر چهره خود تمرکز دارند و به نوعی می‌توان گفت این تنها چهره آنهاست که دیده یا به نمایش گذاشته می‌شود.

رتبه بالای ایران در عمل‌های جراحی

او افزود: از طرفی نوعی عُقده در بین بسیاری از دختران ما وجود دارد که نمی‌توانند خودشان را بپذیرند. ایران در عمل‌های جراحی در رتبه‌های بالای جهانی قرار دارد. این موضوع نشان می‌دهد جوانان ما نتوانستند اعتماد به نفس خود را بپذیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در بچگی یا نوجوانی مورد تحقیر، تمسخر، آزار یا سوء استفاده قرار گرفته‌اند و اعتماد به نفس پایینی دارند بیشتر از دیگران به این اختلال دچارمی‌شوند.

شکری خانقاه ادامه داد: در برخی موارد یک فرد واقعا به عمل زیبایی نیاز دارد اما در بسیاری موارد افراد، تحت تأثیر کلیشه‌های هالیوودی قرار می‌گیرند و این موضوع نشان می‌دهد که آن فرد هنوز نتوانسته خودش را بپذیرد، بنابراین احساس کمبود می‌کند تا خودش را به کلیشه‌هایی که برایش الگو شده برساند و این موضوع به اعتماد به نفس برمی‌گردد. یعنی خیلی وقت‌ها افراد، با آرایش کردن، یک هویت جدید پیدا می‌کنند و احساس رضایتمندی و خشنودی به آنها دست می‌دهد. فرد با این کار احساس رشد و تفاوت می‌کند. کمالگرایی (perfectionism) و منزوی بودن هم دراین افراد بیشتردیده می‌شود و فکر می‌کنند مثلا برای دوست یا همسر پیدا کردن نباید ویژگی‌های جسمانی خاصی داشته باشند.

جوانان ما ناچارند

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در چنین شرایطی جوانان ما ناچارند از ماهواره الگوبرداری کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهایی که درگیر فرهنگ‌سازی هستند به شدت یک طرفه الگوسازی می‌کنند و الگوهایی را به جامعه تجویز می‌کنند که ناشی ازیک شکاف شدید ادراکی بین جامعه و تفکرات یک طرفه مسولان است. آنان برای آنکه بتوانند فضای مناسبی را برای الگوسازی ایجاد کنند موفق عمل نکرده‌اند، نیازسنجی، نیازآفرینی، ذائقه‌سازی و فرهنگ‌سازی را به درستی انجام نمی‌دهند. نظام فرهنگی – اجتماعی حاکمیتی ما در این زمینه حالت انفعال دارد. حتی انتخاب دختر شایسته اسلامی که در کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و دختران ایرانی در آن شرکت می‌کنند، از همان ملکه زیبایی غربی الگوبرداری شده است اما این موضوع تا چه اندازه تأثیرگذار بوده است؟

او گفت: در الگوسازی بحث شاخص‌سازی و محبوبیت سازی نیز مطرح است. در کلیشه‌سازی، افرادی را محبوب می‌کنند و سپس آنها برای دیگران الگوی زن شایسته می‌شوند. در واقع شرکت‌های چند ملیتی در رسانه‌های بزرگ دنیا برخی شخصیت‌های معروف را در راستای مصرف‌گرایی و القای فرهنگ مصرف لوازم آرایش و عمل‌های زیبایی مطرح می‌کنند. همیشه این طور نیست که حتما کسی که بیش از حد آرایش می‌کند، الزاما کمبودی در زندگی‌اش دارد. گاهی باید سعی کنیم نگاه مان به این موضوع متفاوت باشد؛ زیرا هستند کسانی که این نگاه را دارند و برای دل خودشان آرایش می‌کنند و شاید به نگاه دیگران هم اهمیتی ندهند...

نویسنده کتاب برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی بیان کرد: فکر می‌کنم بالا بردن عزت نفس جوانان امر مهمی است. رسانه ملی ما باید قادر به ساخت کلیشه‌ای که نشان دهد الگوی جوانان ما خودشان هستند، باشد. یک طرفه عمل نکند و برای تاثیر گذاری ذائقه جوان ایرانی زمان حال را در نظر بگیرد . به عبارتی تنها و صرفا به الگوهای صددرصد اسلامی نپردازند، رسانه‌ها و دستگاه‌های مسوول تا کنون نتوانسته و یا نمی‌توانند با الگوهای فکری جوان امروزی گام بردارند و الگویی به آنها ارائه کنند که باعث نشود جوانان اینگونه فکر کنند که این الگوها و آموزش‌ها با ذائقه جوانان ما در تعارض است. آموزش و راهنمایی در مدارس باید بهتر شود و کودکان باید از نظر رسانه‌ای هم "باسوادشوند" و بفهمند که "این تصاویر آراسته، واقعی نیستند."

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟

فیلم «مست عشق» بالاخره پس از حواشی فراوان اکران شد و در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

به گزارش برترین‌ها، آخرین ساخته حسن فتحی یکی از مهم‌ترین فیلم‌های چند سال اخیر است که حاشیه‌های زیادی در اطراف آن شکل گرفت و حالا بعد از چند سال رنگ پرده دیده است. یکی از پروژه‌های مهم و بین‌المللی سینمای ایران درباره شخصیت محبوب عارفان و صالحان مولانا جلال‌الدین محمد بلخی. در ادامه مروری داریم بر متن و حاشیه و اطلاعات فیلم مست عشق.

بازیگران و عوامل فیلم مست عشق

یکی از ویژگی‌های جذاب فیلم مست عشق ترکیب حضور بازیگران آن است. از ستارگان مطرح سینمای ایران و ترکیه همگی در این اثر سینمایی دور هم جمع شده‌اند و می‌توان این فیلم را یکی از مهم‌ترین و پرستاره‌ترین آثار سینمایی چند سال اخیر دانست؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران در نقش مولانا بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز در نقش شمس تبریزی با گریمی متفاوت و دیدنی در این اثر حضور دارد. حسام منظور دیگر بازیگری است که یکی از نقش‌های اصلی این فیلم یعنی شخصیت حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا) را بر عهده گرفته است.

بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا) حضور دارد. بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه است که نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند. اما شاید یکی از مهم‌ترین چهره‌های این فیلم هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که در مست عشق در نقش کیمیا خاتون (دختر مولانا) حضور یافته است. بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرّا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیکول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه که پیش از این در سریال دیدنی حریم سلطان بازیگر نقش محوری بود در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

مهران برومند تهیه‌کننده این اثر است که با سرمایه‌گذاران کشور ترکیه این فیلم را تولید کرده و تمامی تصاویر در کشور ترکیه ضبط شده است. فاهیر آتاک اوغلو آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ آن را اجرا کرده است.

خلاصه داستان

داستان فیلم مست عشق بخشی از زندگی «مولانا» و «شمس تبریزی» در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری را به تصویر می‌کشد. این فیلم درباره‌ی رابطه «مولانا» با «شمس تبریزی» و عشقی که او نسبت به «شمس» داشت و تأثیر فراوان او بر زندگی و اشعار «مولانا» و عشق و ارتباط او با خدا و عرفان را به تصویر می‌کشد.

پرسش بزرگی که مست عشق مطرح می‌کند

صفحه اینستاگرامی فیلمتو که اخبار حوزه سینما را پوشش می‌دهد درباره ساختار فیلم می‌نویسد: آیا «مست عشق» سخنی تازه در باب یکی از رازآلوده‌ترین روابط انسانی دارد؟ آیا سازندگان، مخاطب را به نکاتی مگو، ارجاع می‌دهند؟ پاسخ منفی است. پس چرا باید «مست عشق» را دید؟ به این دلیل که فیلم دارای هویتی مستقل است و خوانش مخصوص به خود از سوژه را دارد. وانگهی، یکی از کارکرد‌های سینما، تصویری کردن شنیده‌ها و خوانده‌شده‌ها است؛ حتی اگر حرفی تازه نداشته باشد.

مهم این است که حالا، در ویترین سینمای ایران فیلمی وجود دارد که فراز‌هایی از زندگی شمس و مولانا به همراه اتفاقات زمانه را تبدیل به یک روایت سرگرم‌کننده، با چاشنی قصه، فضاسازی، موسیقی، بازی‌های خوب و ... کرده. تازه، در حد توان، تلاش کرده منصف باشد و از قدیس‌سازی و تاکید اغراق‌آمیز بر جغرافیا (ایرانی بودن مولانا) بپرهیزد. چون هدف اصلی فیلم همانی است که بار‌ها شمس بیان می‌کند: «عشق یا تکلیف؟» و آن‌چه مولانا را از مرحله زهد به عرفان می‌رساند، رهایی از قید تکلیف و راهی شدن در وادی عشق است.

روایتی عامه‌پسند با حضور کم‌جانِ مولانا

الهه آرانیان در روزنامه خراسان می‌نویسد: در «مست عشق» حضور مولانا در قامت یک شاعر و عارف را خیلی کم رنگ خواهید دید و بیشتر روایت عاشقانه و معمایی از سرگذشت شمس تبریزی و این‌که چه بر سرش آمده و مرده یا زنده بودنش، شما را درگیر خواهد کرد. رفت و برگشت بین گذشته و حال و روایت آن چه قبلاً اتفاق افتاده و پل زدن به سمت آن‌چه در زمان حال رخ داده، به جذابیت فیلم کمک کرده‌است. در روزگارِ مصادره مفاخر و بزرگان ایرانی، تأکید بر ایرانی‌بودن مولانا و زاده‌شدن او در بلخ و نیز زبان استوار فیلم نامه و استفاده از زبان رسمی فارسی در «مست عشق» شایسته تحسین است.

تیتراژ پایانی فیلم با صدای علیرضا قربانی و آهنگ سازی حسام ناصری از دیگر نقاط قوت آن است که در چند روز گذشته در فضای مجازی با بازخورد خوب مخاطبان همراه بوده‌است. طراحی صحنه و طراحی لباس شخصیت‌ها نیز متناسب با روزگار مولانا در قرن هفتم هجری است. عده قابل‌توجهی از مخاطبان هم به تدوین فیلم انتقاد کرده‌اند. به هر حال «مست عشق» را با همه کم‌وکاستی‌هایش باید دید و امیدوار بود که زندگی دیگر چهره‌ها و بزرگان فرهنگ و ادبیات این سرزمین هم به تصویر کشیده شود.

نظر کاربران چیست؟

آیدین سیارسریع: ساختن فیلمی درباره مولانا کار سختیه. اگه روی سیر و سلوک و تحول درونی مولانا تمرکز بشه جذابیتی برای مخاطب سینما نداره. از طرفی اگه کشمکش بیرونی اضافه و پرداخت هالیوودی پررنگ شه، میشه همین که دوستان زحمت کشیدن. ترکیبی از گیم آو ترونز و کلید اسرار. پس اصلا چه کاریه کلا؟

سوین: فیلم «مست عشق» بنظرم ارزش دیدن داره و جدا از بازیگران موسیقی فوق‌العاده‌ای داشت. هرچند میشه انتقاد‌هایی مثل دوبله شدن دیالوگ‌های ترکی و کم بودن صحنه‌های شمس و مولانا مطرح کرد. بازیگری هانده ارچل این‌بار عالی بود.

پرسفونه: واقعا از مست عشق خوشتون اومد؟ جز بازیگر خوشگل و دکور خفن چی داشت واقعا؟

محدثه: هانده ارچل یه استوری از مست عشق نذاشت حداقل بگه آره منم تو این کار بودم، بعد ما کم مونده رو تیشرتمون پوستر مست عشق رو چاپ کنیم چرا، چون ایران بعد عمری با یه کشور خارجی کار داده بیرون. ترکیه اونقدرا که باید و شاید خارجی نیست از هیجانت کم کن ایرانی.

مهرو: یه جوری از مست عشق بد می‌گید که آدم جرات نمیکنه بگه خوشش میاد. درسته شاهکار سینمایی نبود، وقتی اینقدر که داره له میشه هم نبود. همینجوری هم فتحی مجبور شده فیلم رو سلاخی کنه.

ماندانا: "مست عشق" رو دیدیم و به نظرم:

۱: بازی شهاب حسینی خوب نبود، حداقل نسبت به بازی ابراهیم چلیکول.

۲: فیلمنامه‌ش خوب نبود، انتظاری که داشتم رو ندیدم، روایت‌های سطحی داشت.

۳: جلوه‌های بصری قشنگی داشت.

۴: اگه کتاب ملت عشق بخونی برات جذاب‌تره؛ که من نخوندمش!

دیگر خبرها

  • جشن تکلیف هزار و ۶۳۰ فرشته زمینی در ملایر
  • تعیین تکلیف حدود ۴ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • جشن تکلیف ۴ هزار دختر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
  • تکلیف پخش سریال جدید حسن فتحی مشخص شد
  • تعیین تکلیف ۶۵۷۰۰ وسیله نقلیه توقیفی در تهران
  • تعیین تکلیف بیش از ۳ هزار میلیارد ریال از اموال تملیکی خوزستان
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • تعیین تکلیف حسن یزدانی برای المپیک پاریس
  • تعیین تکلیف رینگ شهری یزد بعد از ۲۵ سال
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟