Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک - ایرنا - رئیس ایستگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی علی آباد اراک گفت: طرح تحقیقاتی بررسی پراکنش و تنوع زیستی گیاهان دارویی منطقه شازند استان مرکزی در این ایستگاه انجام شد.

محمود حق شناس روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهش به منظور جمع آوری و شناسایی گیاهان دارویی منطقه شازند که دارای فلور بسیار غنی است در مدت پنج سال انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در این تحقیق مشخصات گیاهان شامل نام علمی، جنس، گونه، نام فارسی، محلی گونه، محل پراکنش گیاه، ارتفاع محل جمع‌آوری از سطح دریا، اثر درمانی گیاه، نحوه مصرف و اندام دارویی مورد استفاده برای هر یک از گونه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس ایستگاه تحقیقاتی گیاهان دارویی علی آباد اراک خاطر نشان کرد: در این پژوهش، 28 جنس متعلق به 14 خانواده دارای خواص دارویی شناسایی شدند که در تحقیقات انجام شده خانواده (Lamiaceae) و خانواده های (Asteraceae) و (Papilionaceae) به ترتیب با 6 و چهار جنس بیشترین تنوع را داشتند.
حق شناس افزود: در مراحل اجرای این تحقیق ریشه، ساقه، برگ، گل و میوه گیاهان مورد نظر از عرصه‌‌های مختلف منطقه به‌ صورت کامل جمع ‌آوری و به حالت پرس شده خشک و بر روی کاغذ گلاسه چسبانده و با ثبت مندرجات شناسنامه استاندارد گیاه (شامل اسامی علمی، فارسی و محلی گیاه، محل و ارتفاع جمع‌آوری و سایر اطلاعات مورد نیاز از جمله مقدار مصرف دارویی، نحوه مصرف و اندام دارویی مورد استفاده) به ایستگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی منتقل شد.
حق شناس گفت: شناسایی علمی نمونه‌های گیاهان دارویی منطقه شازند با استفاده از منابع معتبر گیاه شناسی شامل فلور ایرانیکا، فلور ایران و نوع مصارف دارویی آن ها با استفاده از اطلاعات محلی، کتاب ها و نسخ دارویی معتبر انجام شد.
وی یاد آور شد: منطقه شازند با وجود وسعت زیاد به دلیل شرایط خاص اکولوژیکی دارای غنای گونه‌ای بالایی است، به ‌طوری که می‌توان از برخی گونه‌های دارویی با پراکنش وسیع و فراوانی بالا به‌ طور مستقیم بهره‌برداری و یا با جمع‌آوری بذرهای گیاهان دارویی منطقه و کشت این بذور در مناطقی با شرایط اکولوژیکی مشابه به غنی‌سازی پوشش گیاهی و فلور گیاهان دارویی مناطق کمک کرد.
تاکنون بیش از یک هزار و 200 گونه گیاهی از سطح استان مرکزی جمع‌آوری شده است که بر اساس تطبیق این گونه ها با منابع مکتوب و اطلاعات دارویی خبرگان محلی و عطاری های استان بیش از 227 گونه این گیاهان از خانواده گیاهان با خواص دارویی هستند.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۴۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی

حسن دشتی نژاد مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت:دختران دانش آموز آبادان در یک کارگاه آموزشی با نحوه کاشت، داشت و برداشت گیاهان دارویی از جمله چای ترش آشنا شدند.

در این کارگاه آموزشی خواص و ویژگی های دارویی آن، بازارپسندی ،  میزان عرضه و تقاضای این گیاهان در جامعه  و ظرفیت های اقلیمی شهرستان آبادان جهت کشت گیاهان دارویی  آشنا شدند .

در این دوره که به همت کانون بسیج مهندسین برگزار شد ،۵۰ دانش آموز  حضور داشتند.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • توسعه زنجیره ارزش ماهیان سردآبی در چهارمحال و بختیاری
  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • برداشت ۳۲۰ تن گیاهان دارویی از مزارع نهاوند برای نخستین‌بار
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی
  • شنبه‌های بدون دست‌فروش در محدوده مرکزی تبریز
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار