Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از آن زمان که انسان حصار جاذبه را کنار زد و به آنسوي اين کره خاکي سفر کرد، جهان هستي از نمايي کاملا متفاوت از گذشته پيش روش چشمانش قرار گرفت. به اين ترتيب بشر ديگر محدود به زمين نبود و موانعي که به واسطه بعد مسافت پيش رويش قرار داشتند از ميان رفت و در نتيجه به حقايقي در رابطه با کيهان دست يافت که در طول تمام تاريخ بي سابقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به لطف پيشرفت هاي صورت گرفته در سفرهاي فضايي و سرمايه گذاري هاي هنگفتي که ناسا انجام داده بود، عکس هايي پروضوح به زمين مخابره شد که سطح دانش بشر در رابطه با جهان خارج از زمين را به ميزان قابل توجهي بالا برد.
در ادامه اين مطلب قصد داريم پنج عکس بي نظير مخابره شده توسط ناسا را با شما به اشتراک بگذاريم که ديدگاه مان به اين عالم هستي را براي هميشه متحول کردند.
1- «زمينه ژرف هابل»

بيش از 20 سال قبل اولين نمونه از اين عکس که با نام زمينه ژرف هابل شناخته مي شود به دست آمد. براي تهيه اين عکس نيز هابل به سمت بخشي خالي از آسمان تنظيم شده بود و با جمع آوري تک تک فوتون هاي موجود در آن ناحيه، به مدت چندين روز پياپي توانست تشخيص بدهد که در عالم کيهاني دقيقا چه چيز قرار دارد: ميلياردها و ميلياردها کهکشان. در ادامه تجهيزات هابل به روز رساني شدند تا از هر فوتون استفاده بهتري به عمل بيايد و هم ميدان ديد تلسکوپ به اين واسطه تقويت شود و هم عمق تصاوير آن.
تصوير موسوم به زمينه ژرف هابل را مي توان بزرگ ترين نمايي دانست که تا به حال از عالم هستي به دست آمده و براي تهيه آن به مدت 23 روز بخشي از آسمان که حدودا يک سي و دو ميليونيوم (1/32000000) کل آسمان به شمار مي رود، رصد شد.
دانشمندان با تهيه اين عکس ضمن تشخيص 5 هزار کهکشان به نمونه هاي فوق العاده اي از تکامل آنها پي بردند و توانستند دوره هايي را بازآفريني کنند که در آن عالم هستي تنها 4 درصد از سن کنوني اش را داشت.
به لطف اين تصوير همچنين آموختيم که اين جهان چطور مراحل رشد را پشت سر گذاشته و به نقطه امروزي اش رسيده است. مهم تر از همه اينکه دانشمندان برآوردي دقيق از کل تعداد کهکشان هايي داشته اند که در عالم قابل مشاهده قرار دارند؛ تعداد واقعا غير قابل باور است: دو تريليون! اما عجيب تر از همه اينکه تمامي اين اطلاعات درون تنها يک تصوير کدگذاري شده اند.
2- طلوع شگفت انگيز زمين از ديد آپولو 8

اين تصوير که به «طلوع زمين» معروف است، در واقع اولين عکسي است که يک انسان از روي ماه، از کره خاکي زيبايمان ثبت نموده. اين تصوير را که فضانورد «بيل آندرز» (Bill Anders) در حالي که سفينه آپولو 8 در حال دور زدن در اطراف ماه بوده، ثبت کرده، نشان مي دهد سياره اي که روي آن زندگي مي کنيم چه قدر کوچک، خاص و در عين حال آسيب پذير است. آندرز در اين باره گفته بود:
«ما اين همه مسير را طي کرديم تا ماه را کشف کنيم؛ غافل از اينکه مهم ترين کشف ما در واقع خود زمين بود».
اما طلوع زمين با خاطرات جالبي گره خورده؛ يکي از جالب ترين آنها در مورد خواهر روحاني «مري جوکوندا» (Sister Mary Jucunda) اهل زامبيا است. او نامه اي به ناسا ارسال کرد و آنها را به توقف صرف هزينه ها براي اکتشاف فضا فرا خواند. زيرا معتقد بود که مي توان همين هزينه ها را در راه بهبود درد و رنج هاي روي زمين صرف نمود. در آن زمان «ارنست اشتولينگر» (Ernst Stuhlinger)، دستيار مدير بخش علوم ناسا، اين تصوير را به همراه متني براي او ارسال نمود که گزيده اي از آن به اين مضمون بود:
«عکسي که همراه با اين نامه برايتان پيوست کرده ام، تصويري از زمين را نشان مي دهد که در زمان گردش سفينه آپولو 8 به دور کره ماه در کريسمس سال 1968 ثبت شد. در بين تمام دستاوردهاي شگفت انگيزي که برنامه هاي فضايي در طول اين سال ها داشته، اين تصوير يکي از مهم ترين آنها است و چشمان ما را به روي حقيقتي باز کرد؛ دريافتيم که زمين ما زيباترين و گرانبها ترين جزيره در اين دنياي بي انتهاست. در عين حال ما براي زندگي، هيچ جاي ديگري جز همين کره خاکي را نداريم. پيش از اين بسياري از مردم جهان از محدوديت هاي اين کره خاکي اطلاعي نداشتند و در عين حال بسياري، نمي دانستند که تعادل محيطي زمين، تا چه اندازه آسيب پذير و شکننده است. پس از انتشار عمومي اين تصوير، صداي هشدارها در خصوص خطرات آلودگي، گرسنگي، فقر، زندگي شهري، صنايع غذايي، کنترل آبها و افزايش جمعيت بلند و بلندتر شد. تصميم شروع اين پروژه عظيم [ورود به عصر فضا] که امکان مشاهده سياره ما را برايمان فراهم کرد، تصادفي نبود.
خوشبختانه ورود به عصر فضا، نه تنها موجب شد بتوانيم به مانند يک آينه، زمين را از فضا مشاهده کنيم، بلکه براي ما چالش و انگيزه بيشتري ايجاد کرد و موجب توسعه فناوري هاي جديد شد. از سوي ديگر سبب شد با خوشبيني و اعتماد به نفس به سوي وظايف خود [در راستاي دستيابي به فضا] حرکت کنيم. من بسيار به اين گفته «آلبرت شوايتزر» (Albert Schweitzer) اعتقاد دارم که مي گفت: «من با نگراني به آينده نگاه مي کنم، ولي در عين حال بسيار اميدوارم».
درست مانند بسياري از انسان هاي ديگر، خواهر جوکوندا نيز تحت تأثير اين تصويري قرار گرفت که به لطف آن ما مي توانيم با اطمينان به اين سوال پاسخ دهيم که چرا اکتشاف فضا حتي با وجود رنج هاي فراواني که در زمين داريم، مهم است؟
3- تصاوير WMAP، نمايان گر بخش کوچکي از جهان ما
يکي از برزرگترين اکتشافات قرن بيستم، بررسي اثرات تابش زمينه کيهاني حاصل از پديده مه بانگ (بيگ بنگ) است. پس از اين پديده جهان پر از ماده، پاد ماده و تشعشعات شد که در اين ميان، تشعشعات آن مستقيماً در شکل اتمي خنثي به ما رسيد. تشعشعات کيهاني وقتي منتشر مي شوند، بايد از پتانسيل گرانش مناطق پر تراکم و يا کم تراکم عبور کنند؛ مناطقي که در شکل کهکشان ها، خوشه ها و فضاهاي کيهاني عظيم گسترش ميابند. تصوير WMAP براي اولين بار جزئياتي با دقت فراوان از جهان را در اختيار ما قرار داد که در آن نحوه توزيع و بزرگي اين مناطق پر تراکم يا کم تراکم به واسطه نوسانات دمايي در تابش زمينه کيهاني مشخص شده بود و به ما نشان مي داد که جهان از چه چيزي ساخته شده. در واقع به واسطه اين تصاوير ما متوجه شديم که جهان از ماده تاريک، ماده معمولي و انرژي تاريک تشکيل شده است.
4- تصويري که فضاپيماي «وويجر 1» از يک نقطه آبي کمرنگ ثبت کرد

در 14 فوريه 1990 فضاپيماي «وويجر 1» پس از گذشت يک دهه از آغاز ماموريتش که سفر به خارج از منظومه شمسي بود، بازگشت تا عکسي از سياره اي که براي هميشه ترک کرده بود ثبت کند.
در اين تصوير که از فاصله شش ميليارد کيلومتري زمين ثبت شده، علاوه بر سياره ما پنج سياره ديگر نيز به چشم مي خوردند.

اين تصوير که دورترين عکس ثبت شده از اين کره خاکي به شمار مي رود جزئي از ماموريت وويجر نبوده و بر اساس ايده اي از «کارل ساگان» ثبت گشته که در توضيح آن گفته:
«اينجا خانه ما است، اين خود ما هستيم. تمام کساني که مي شناسيد يا به آنها عشق ورزيده ايد، تمام انسان هاي پيش از ما، در اين نقطه کوچک گرد هم جمع شده اند. احتمالا هيچ تصوير ديگري نمي تواند اين چنين غرور کاذب انسان را به رخش بکشد».
اين فضاپيما اکنون 20 ميليارد کيلومتر از سفرش را طي کرده و همچنان به راه خود ادامه مي دهد.
5. تصوير ستون هاي آفرينش

اکثر سحابي هاي درون و بيرون کهشکان راه شيري مناطقي هستند که در آن ها گازهاي مولکلولي تحت فشار جاذبه براي تشکيل ستاره هاي جديد منقبض مي شود.
در سال 1995 براي اولين بار توانستيم درون قلب يک سحابي و ستون هاي گاز بين ستارگان را ببينيم. اين ستون ها شامل نمونه هاي اوليه ستاره هايي در حال شکل گيري بوده و به لطف اشعه ماوراي بنفشي که از ستاره هاي تازه متولد شده متصاعد مي شد تحت فشار دروني و بيروني قرار داشتند.
اين ستون ها که «ستون هاي آفرينش» نام دارند به نوعي ستون هاي نابودي نيز محسوب مي شوند. اشعه هاي ايکس و مادون قرمز درون ستاره ها را به ما نشان داد؛ اما تصوير با کيفيت تري که 20 سال بعد به ثبت رسيد فرسايش و تغييراتي که در اين منطقه در حال وقوع است را بهتر به تصوير کشيد. اين گازها و ذرات کيهاني در فاصله اي بين چندصد هزار تا چند ميليون سال به طور کلي نابود مي شوند.

تصوير ستون هاي آفرينش در 20 سال بعد از تصوير اول

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۴۹۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر

رییس سازمان فضایی ایران گفت: به احتمال بسیار زیاد ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲، ماهواره کوثر و چندین ماهواره تحقیقاتی دیگر را در طول ۱۴۰۳ پرتاب خواهیم کرد. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه‌های فضایی ایران در سال 1403 اظهار کرد: در سال 1403 تعداد زیادی از ماهواره‌های مخابراتی و تحقیقاتی در مقایسه با سال گذشته به فضا پرتاب خواهد شد.

سالاریه تصریح کرد: به احتمال بسیار زیاد ماهواره‌های طلوع 3، ظفر 2، ماهواره کوثر و چندین ماهواره تحقیقاتی دیگر را در طول 1403 پرتاب خواهیم کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران از برنامه ایران برای پرتاب بلوک انتقال مداری در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به قرار گرفتن نمونه دوم ماهواره پارس 1 در مسیر پرتاب گفت: نمونه اول ماهواره پارس 1 در مدار قرار گرفته و امروز تست‌های آن در حال انجام است.

ایران در آستانه پرتاب ماهواره از پایگاه فضایی چابهار

سالاریه گفت: اصلاحاتی برای ماهواره پارس 1 نیاز است که این اصلاحات را به نمونه دوم پارس 1 اعمال خواهیم کرد و این ماهواره در مسیر پرتاب قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخستین فضاپیمای سرنشین‌دار بوئینگ به مدار می‌رود
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • دیدگاه علما و روحانیون شیعه و سنی کردستان در مورد امام صادق(ع)
  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است
  • کاوشگر سمت دور ماه به قمر می‌رود
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
  • حب به اهل بیت موجب تقریب است
  • سال پر پرتاب فضایی ایران با ماهواره‌های طلوع ۳، ظفر ۲ و کوثر
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • فیلسوفان بزرگ دربارۀ «ورزش» چه می‌گویند؟