Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس‌جمهور آمريکا جمعه‌شب پشت تريبون قرار گرفت و در مقابل 80 ميليون ايراني براي کشور آنها برنامه ريخت. آمريکا و اروپا چه نقشه‌اي در سر دارند و برنامه ما چيست؟
سرويس جهان مشرق- ترامپ در سخنراني جمعه‌شب خود دل متحدان افراطي خود را به دست آورد و از برجام عبور کرد. پس از سخنراني‌ مقامات 1+5 در سازمان ملل مشخص شده بود که بزرگ‌کردن تهديد کره شمالي بهانه‌اي براي ايجاد تهديد ساختگي از برنامه هسته‌اي ايران پس از پايان محدوديت‌هاي برجام و قانع‌کردن جهان به لزوم محدودسازي فعاليت‌هاي منطقه‌اي و برنامه‌هاي موشکي ايران است، کمااينکه بزرگ‌کردن مسائل حقوق بشري در ايران نيز براي جلب همراهي مردم ايران است تا آمريکا بتواند با کمترين هزينه، اهداف جديد خود عليه ايران را که بخشي از نقشه راه تسلط بر همه جهان است به‌ناحق به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تحليلي از آنچه وي به دنبال آن است مي‌تواند ما را نسبت به آنچه رخ خواهد داد آگاه سازد. بنابر اين در سه بخش به تشريح اين مسائل مي‌پردازيم:
اهداف تيم ترامپ از سخنراني ديشب1- فاصله‌انداختن ميان ايرانيان و حکومت ايران يکي از مهمترين اهداف ترامپ در دوره چهارساله خواهد بود. وي تلاش مي‌کند به ايرانيان، به ويژه آنهايي که پيشتر با شبکه‌هاي ماهواره‌اي و رسانه‌هاي به‌ظاهر بيطرف غربي سِحر شده‌اند، بقبولاند که همراهي با حکومت ايران به نفع آنها نيست. دانلد از همان ابتداي سخنراني نوک حمله خود را به سمت «رژيم ياغي در ايران» گرفت و به خيال خود آنچه ايرانيان از اقدامات مخرب حکومت خود نمي‌دانستند به اطلاع آنها رساند، ‌ مثل تربيت رهبران القاعده (!) يا دست‌داشتن در يازده سپتامبر (!) يا قرباني‌کردن حقوق ملت در داخل. در انتهاي سخنراني نيز بار ديگر به موضوع مردم ايران بازگشت و فريبکارانه مدعي شد آنها شايسته تمدن و تاريخ پرافتخار خود هستند نه حکومتي که براي زندگي آنها هزينه تراشيده است.
اظهار تأسف او از اينکه به قول خودش اوباما پيش از «فروپاشي کامل رژيم ايران» تحريم‌ها را برداشت، در واقع چراغ سبزي به مخالفان داخلي نظام ايران بود با اين مضمون که اگر با راهبرد جديد همراه شوند، آمريکا آنها را در تغيير رژيم ياري مي‌کند.
2- نسبت‌دادن فعاليت‌هاي مخرب منطقه‌اي و حتي بين‌المللي به حکومت ايران بخش بعدي سخنان ترامپ بود. او تأکيد کرد ايران سردسته تروريسم دولتي است، دولتي غيرقابل کنترل که گروه‌هاي تحت حمايتش نيروهاي آمريکايي را مي‌کُشند و «به القاعده، طالبان، حماس، حزب‌الله و ديگر شبکه‌هاي تروريستي کمک مي‌کند». اين قسمت از صحبت‌هاي ترامپ، قطعاً از سوي رياض خط‌دهي شده است زيرا آل سعود قصد دارد در يک روند گذار، خود را به کشوري ليبرال تبديل کند و براي رسيدن به اين هدف دوست دارد سابقه خرابش در حمايت از تروريسم در منطقه را به گردن کشوري ديگر بياندازد تا در تاريخ به گونه‌اي ديگر ثبت شود.
در اين معامله ميان رياض و واشينگتن، رياض از آنچه دوستان غربي‌اش «نقض حقوق بشر» مي‌خوانند دست خواهد کشيد و در عوض، واشينگتن نيز نقش عربستان را به عنوان رهبر جهان اسلام به رسميت شناخته، حمايت‌هايش را از آن دريغ نخواهد کرد و گذشته خراب آن را گردن ايران مي‌اندازد.
3- معرفي کردن موشک‌هاي ايران به عنوان نقطه کانوني در تهديدات ايران نسبت به «نيروهاي آمريکايي و متحدان آمريکا در منطقه»، معرفي‌کردن کشتي‌ها و قايق‌هاي گشت‌زن به عنوان تهديد کشتي‌راني آمريکا در منطقه، زنداني‌کردن آمريکاييان بدون دليل، حملات سايبري به «زيرساخت‌هاي حياتي آمريکا» در حوزه مالي و نظامي، «تقويت خشونت‌هاي فرقه‌اي» در سوريه و يمن، دادن شعار «مرگ بر آمريکا» و «مرگ بر اسرائيل»، ‌ تلاش براي دستيابي به سلاح هسته‌اي پس از پايان مدت توافق، نقض تعهدات خود در همين مدت يکي دو سال، معامله با کره شمالي و تأکيد بر کلمه «موشک‌هاي بين‌قاره‌اي» همه و همه در سخنراني جمعه شب براي دست‌گذاشتن بر نقاط حساس افکار عمومي و راضي‌کردن دو گروه جهت اجماع عليه ايران و همراهي با راهبرد پرهزينه و تندروانه ترامپ گفته شد: مردم آمريکا و دولت‌هاي اروپايي.
ترامپ يادآور شد که يک بار در گذشته، اجماع اروپا و آمريکا در سازمان ملل چگونه توانسته بود با تحريم‌ها ايران را پاي ميز مذاکرات هسته‌اي بکشاند و منظور او اين بود که بار ديگر نيز مي‌توانيم از همين حربه استفاده کنيم. او توافق هسته‌اي را به دليل پرداخت 100 ميليارد دلار به دولت ايران در کنار ساير توافقاتي از دولت اوباما نام برد که «بسيار ميليون» (!) مشاغل را از مردم آمريکا گرفته است و منظور او اين بود که مردم آمريکا را به همراهي با راهبرد خود بيش از پيش راضي کند.
4- رئيس‌جمهور آمريکا اعلام کرد سپاه پاسداران، ارتش دولتي نيست بلکه يک نيروي نظامي در اختيار حاکميت ايران است که درفعاليت‌هاي مخرب منطقه‌اي دست دارد. او سپاه را متهم کرد که گروه‌هاي نظامي را تجهيز مي‌کند «تا به مردم غيرنظامي حمله کنند» و حتي «نقشه داشتند يک رستوران پررفت‌وآمد در همين ‌جا يعني واشينگتن دي‌سي را بمباران کنند». او گفت به وزارت خزانه‌داري دستور داده تا «تحريم‌هاي سختي» عليه سپاه پاسداران و «همه شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي وابسته به آن به دليل حمايت از تروريسم اِعمال کند» و از متحدان آمريکا خواست با او همراهي کنند.‌ هم‌اکنون سپاه پاسداران از سوي خزانه‌داري آمريکا تحريم شده، هر چند نام سپاه در فهرست سازمان‌هاي تروريستي که از سوي وزارت خارجه آمريکا اعلام مي‌شود، قرار ندارد.
تحريم سپاه که پيشنهادش در نامه 30 ايراني خودفروخته در آغاز دولت ترامپ به وي ارائه شد، دور از انتظار نبود. اگر اين اقدام از سوي متحدان آمريکا همراهي شود، دولت ايران را در صورت رابطه با سپاه تحريم خواهد کرد و معنايش اين است که دولت ايران در يک دوراهي قرار مي‌گيرد: يا حمايت از سپاه يا تعامل با اروپا. ظاهراً غربي‌ها اميد دارند شکاف بين دولت و سپاه را ايجاد کرده و گسترش دهند. ترامپ خود در سخنراني‌اش نيز تأکيد کرد انتظار دارد با آغاز فشارها، «دولت» ايران (و نه حکومت آن، يعني منظورش قوه مجريه بود) در سياست حمايت از تروريسم بازبيني کند. ممکن است دولت ايران بخواهد گزينه سومي را انتخاب کند که در مورد خطرات آن در بخش سوم توضيح خواهيم داد.
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/mp4
گام‌هاي بعدي ايالات متحده و اروپا1- ترامپ بار ديگر برجام را زير سؤال بُرد اما منظور او ديگر پاره‌کردن برجام نيست. او مي‌گويد برجام ناقص است چون به ايران اجازه مي‌دهد روح برجام را نقض کند و منظور او اين است که بايد برجام‌هايي در سياست داخلي، سياست منطقه‌اي و فعاليت موشکي به آن اضافه شود تا آن روحِ مورد نظر آمريکا به جسم برجام تبديل شده و قابل نقض نباشد.
2- محتواي تبليغاتي سخنان ترامپ نشان داد در ماه‌هاي آتي، احتمالاً رسانه‌هاي غربي تلاش مي‌کنند به تدريج براي مردم آمريکا و دولت‌هاي اروپايي «موضع‌سازي» کنند و آنها را به حياتي‌بودنِ اعمال فشار مجدد بر ايران سوق دهند. اين فشار در دو حوزه لزوم پايان‌دادن به برنامه‌هاي منطقه‌اي ايران و در نتيجه لزوم پايان‌دادن به فعاليت‌هاي موشکي و آغاز مجدد تحريم مالي و بانکي (زيرا به نظر آنها ايران از پولي که در تعاملات مالي با غرب به دست مي‌آورد در فعاليت‌هاي منطقه‌اي و برنامه موشکي خود خرج مي‌کند) تمرکز بيشتري خواهد داشت. اشاره به احتمال دستيابي مجدد ايران به سلاح هسته‌اي صرفاً اسم رمزي براي تحريک نگراني‌هاي امنيتي مردم آمريکا و دولت‌هاي غربي عليه ايران است.
3- ترامپ گفت پايبندي ايران را به برجام تأييد نخواهد کرد و توپ را به زمين کنگره انداخت، کنگره‌اي که خود يد طولايي در تصويب قوانين عليه ايران در حوزه حقوق بشر، فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشکي دارد. دولت آمريکا نيز خود با تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي چراغ اول را روشن کرد. اگر کنگره طبق راهبرد ترامپ عمل کند، توپ به زمين دولت‌هاي اروپايي مي‌افتد و در آن هنگام، اتحاديه اروپا که نشان داده چندان در سياست خارجي خود مستقل نيست، احتمالاٌ از ايران درخواست مي‌کند يک بار ديگر پاي ميز مذاکره بيايد. بنابر اين طي دو مرحله، توپ در زمين ايران مي‌افتد و در آن صورت اگر تهران درخواست آنان را بپذيرد، غربي‌ها به هدف خود براي تکميل سلطه بر جهان نزديکتر شده‌اند و اگر نپذيرد، با تبليغات متراکم نشان خواهند داد تهران با نپذيرفتن محدوديت‌هاي جديد در سه حوزه يادشده، مسئول نقض برجام و شايسته تحريم‌هاي بيشتر و اقدام نظامي است. اما تجربه نشان داده در صورت همراهي مردم با حکومت، بزرگترين تهديدها توخالي از آب درمي‌آيد.
گام‌هاي بعدي ايران1- آمريکا چگونه مي‌تواند مدعي حقوق مردم ايران باشد در حالي که حقوق ملت‌هاي بيشماري را نقض کرده است؟ آيا ده‌ها کودتا در سراسر جهان، از کودتا عليه مصدق در ايران تا آلنده در شيلي، حقِ ملت‌هايشان بوده است؟ آيا اين ملت‌ها حق تعيين سرنوشت خود را نداشتند؟ آيا ملت‌ها از آمريکا درخواست مي‌کنند که اين‌همه نيروي نظامي خود را وارد خاک کشورهاي ديگر در سراسر جهان بکند؟
قطعاً هرگونه پيگيري حقوق مردم ايران، يک مسأله داخلي است که سازوکارهاي آن در قانون اساسي مشخص است و پناه‌بردن به يک دولت خارجي با آن سابقه مشخص، اشتباهي محض است. نام بردن ترامپ از «جنبش سبز» و برخي سران آن با اين هدف صورت گرفت که به خيال خود دست روي زخم بگذارد و به عنوان دايه مهربان‌تر از مادر به حمايت از آنها اقدام کند. جوانان ما آن‌قدر هوشيار هستند که اين کلک قديمي را تشخيص دهند. کافي است از آمريکا بخواهند اجازه دهد به صورت متقابل، ايران نيز حامي جنبش‌هايي در خاک ايالات متحده شود و بعد با توجه به پاسخ ترامپ، تصميم بگيرند.
2- دولت ايران در مقابل تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه سپاه پاسداران که احتمالاً از سوي کنگره تکميل شده و از سوي اروپاييان مورد حمايت قرار مي‌گيرد، در يک دوراهي قرار مي‌گيرد:‌ يا از حمايت سپاه دست بردارد يا از تعامل با اروپا و آمريکا چشم بپوشد.
تيم سياست خارجي روحاني احتمالاً به گزينه سومي هم خواهند انديشيد و آن مذاکره مجدد براي برجام جديد در حوزه منطقه‌اي، موشکي و حقوق بشر است. اين برجام خلاف برجام هسته‌اي که صرفاً با رفع تحريم‌ها از سوي آمريکا به بريا مردم ايران نفع داشت، تنها در صورتي به نفع ايران خواهد بود که آمريکا از منطقه خارج شود و هيچ دخالتي در برنامه نظامي و موشکي ايران نداشته باشد و تعهد کند در هيچ کجاي جهان منافع ايران را به خطر نياندازد و آنچه دولت ايران نقض حقوق ملت‌هاي جهان مي‌داند از واشينگتن سر نزند. قطعاً آمريکا چنين تعهداتي نخواهد داد بنابر اين هيچ مذاکره پاياپايي در اين سه حوزه قابل تصور نيست. از اين رو به دولت توصيه مي‌کنيم بيش از پيش از اتحادي که هم‌اکنون ميان ملت ايجاد شده بهره گيرد و با همکاري و همراهي مردم و سپاه، روياروي تهديدهاي جديد آمريکا بايستد.
جمع‌بندياگر مردم ايران با حکومت همراهي کنند، هيچ کاري از ترامپ برنخواهد آمد و رئيس‌جمهور بعدي آمريکا سياست ديگري را تنظيم خواهد کرد. ما يک بار در دولت گذشته خيال کرديم که با نشستن سر ميز مذاکره مي‌توانيم تحريم‌هاي آمريکا را براي هميشه از سر ايران برداريم اما تجربه نشان داد نه تنها فعاليت‌هاي هسته‌اي ما محدود شده، نه تنها به نحو رضايت‌بخشي وارد بازار جهاني و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک نشديم، بلکه تحريم‌ها به راحتي مي‌تواند به بهانه‌هاي ديگر برگردد و فرياد هيچ‌کس حتي متحدان اروپاييِ واشينگتن نيز به جايي نرسد.
اين تجربه مربوط به ساليان دراز نيست. همين سه‌چهار سال پيش بود که همه سياست‌مداران ايران، فعالان اقتصادي، رسانه‌هاي جمعي و شبکه‌هاي اجتماعي شب را تا به صبح در ژنو و لوزان و وين مي‌گذراندند و تصور مي‌کردند بندبند برجام مي‌تواند تک‌تک تحولات آينده را رقم بزند. در حالي که آينده در جاي ديگري رقم مي‌خورد: انديشکده‌هاي آمريکايي و لابي صهيونيستي. کاش عبرت بگيريم و اين بار آينده را در قلب ملت ايران و در جاي جاي سرزمين باشکوه خود رقم بزنيم. در اين ميان، مقامات ايران نيز مي‌توانند با افزايش عدالت اجتماعي و رضايت عمومي، مردم را بيش از پيش در تداوم مسير انقلاب اسلامي همراهي کنند.
منبع:
http://edition.cnn.com/videos/politics/2017/10/13/trump-iran-strategy-full-speech.cnn
https://www.treasury.gov/press-center/press-releases/Pages/sm0177.aspx

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • میزبانی سه تیم در جام حذفی در هاله‌ای از ابهام!
  • هدیه بزرگ به چادرملو در جام حذفی
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند