Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@04:27:06 GMT

از خودتان چه خبر؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۴۶۵۴

از خودتان چه خبر؟

خبرگزاري آريا -

در ياداشت "سفري به درون خويشتن!" به علت و فوايد خودشناسي پرداختيم حال در اين يادداشت به راهکارهاي خودسازي اشاره خواهيم کرد.
خودشناسي
يکي از اساسي ترين ضروريات زندگي هر فردي خودشناسي است. براي پرورش اخلاق پسنديده و اجتناب از اخلاق ناپسند فرد بايد به خودسازي برسد و براي رسيدن به آن نيز، در اولين گام نيازمند آن است که خود را بشناسد؛ به ديگر سخن، اولين مرحله در برقراري ارتباط انسان با خويش، خودشناسي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانستن جايگاه و منزلت خويشتن و شناخت ويژگي‌ها و توانايي‌ها به معناي ارتباط با خود است.
اگر مي خواهيد خويشتن خويش را بکاويد و خود را به پسنديده ترين شکل ممکن بسازيد، لازم است ابتدايي ترين گام هاي خودشناسي را امتحان کنيد:
در وجود خود تامل کنيد
رودربايستي با خود را کنار بگذاريد و به درون خودتان سفر کنيد، خلق و خوي خود را وارسي نمائيد و نقاط مثبت و منفي وجودتان را بيابيد. ويژگي هاي مثبتي که در درون تان نهفته است و يا خصوصيات منفي که بدانها مبتلا شده ايد و عادتتان شده است را پس از شناسايي، در جايي يادداشت کنيد. با اين محاسبه شما خواهيد توانست از عيوب و نقايص رفتاري خود كاملاً آگاه شويد و در جهت رفع آنها برآئيد و همچنين بر نقاط قوت خود پي ببريد و در تقويت آنها بکوشيد. اين کار يکي از کاربردي ترين روش هايي است که مي تواند شما را براي رسيدن به کمال و خودشناسي کمک کند.
به دنبال انگيزه‌اي پايدار باشيد
براي شناخت و به دنبال آن خودسازي خود، شما نيازمند يک انگيزه قوي مي باشيد. انگيزه اي که شما را تا انتهاي مسير ياري کند و ذوق و شوق کافي را براي اين منظور، در درونتان به وجود آورد. داشتن اين انگيزه در امر خودسازي از اهميت بسياري برخوردار است، چون شما مي خواهيد رفتاري را که ساليان سال عادتتان شده و با آن عجين شده ايد و جزء لاينفك وجودتان است را كنار بگذاريد. از يک سو ترک عادت سخت است و از سوي ديگر ممکن است با موانع بيروني مواجه شويد که شما را از ادامه راه و رسيدن به هدفتان بازدارد.
مثلا اگر شما فردي مقيد به امور ديني نباشيد و عادت به سرسري گرفتن دستورات ديني داشته باشيد اگر تصميم بگيريد به واجباتتان عمل کنيد قطعا از جانب برخي از اطرافيان مورد تمسخر قرار خواهيد گرفت و يا آنکه با شما برخوردهايي خواهد شد که ممکن است در ميانه راه انگيزه خود را براي ادامه از دست بدهيد و شکست بخوريد. بنابراين لازم است به هنگام شروع تغيير و گام برداشتن به سوي تعالي، با انگيزه اي قوي، قدرت لازم را براي خود ايجاد کنيد تا بتوانيد با توانايي بسيار موانع را يکي پس از ديگري از پيش رو برداريد . بهتر است براي هر مرحله ازموفقيت ، پاداشي براي خود در نظر بگيريد تا انگيزه تان قوي شود.
برنامه ريزي کنيد
با يک برنامه ريزي دقيق و حساب شده وارد ميدان عمل شويد و با بکار گرفتن تمامي توانايي هاي خود در جهت تعالي و رفع مشکلات شخصيتي خود حرکت کنيد. بهتر است اهداف کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت براي خود تعيين کنيد و تجاوز از اين اهداف را تا زماني مشخص براي خود ممنوع گردانيد. مثلا اگر براي رسيدن به اهداف ميان مدت خود، زمان يک ماهه مقرر کرده ايد، بهتر است زمان مشخص شده را ،حتي در صورت حصول زودتر از موعد، طي کنيد و به اهداف مرحله بعد صعود نکنيد بهتر است به تقويت هدف مورد نظر بپردازيد و همه جوانب آن هدف را در رفتارهاي مختلف خود محک بزنيد. پس از گذشت مدت زمان تعيين شده و مهارت کافي در آن رفتار، سراغ اهداف بلند مدت خود برويد!
هميشه تمرين کنيد
رفتارهايي که شما را به اهدافتان مي رساند، هميشه تمرين کنيد. با تمرين مي توانيد مشکل را خوب بشناسيد و رفتارهاي نامطلوب، ناخواسته و ناخودآگاه خود را تغيير دهيد و يا آن که يک رفتار دلخواه را جايگزين آن کنيد.
در تمرين هاي خود به نکات زير توجه کنيد:
* عجله اي براي رسيدن به هدف نداشته باشيد، سعي کنيد تدريجا گام برداريد و به پيش برويد.
* تفاوت بين دانستن و شدن را درک کنيد. اگر چه براي شدن، دانستن ضروريست اما اگر براي شدن که همان رشد و تعالي يافتن و رها کردن عصبيت ها است تلاشي نشود ممکن است دانستن ما را در ورطه خودخواهي بيندازد و موجب تحکيم عصبيت ما شود. اما اگر در حين تمرين، تغيير کنيم بي ترديد به شدني دست مي يابيم که مي تواند راه رشد را براي مان باز کند و ما را به سمت دانستن هدايت کند و اين همان هدف اصلي از تمرين تغييرات است. يادتان باشد با تمرين بسيار، شما خودتان را دوباره خلق مي کنيد.
آگاهي خود را افزايش دهيد
براي رسيدن به خودآگاهي بيشتر توصيه مي شود کتاب هاي خودشناسي مطالعه کنيد و يا آن که در محافل علمي مرتبط شرکت کنيد. هر اندازه دانش و اطلاعات شما در اين زمينه افزايش يابد شما مي توانيد با انگيزه اي بيشتر خودتان را بکاويد و در جهت اصلاح خود گام برداريد.
منبع:تبيان


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۴۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‌ها، تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان و غیر آن شود، که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقاء هماهنگی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم، به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات، جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶/۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

دیگر خبرها

  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • زمانی: گلی که زدم تقدیم به کُردهای ایران
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
  • انگیزه برای جنگیدن: ستاره بارسا جدا نمی‌شود
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی
  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس
  • بشنوید// راه‌های نفوذ شیطان به خودتان را ببندید
  • تو زیبایی