Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: حکم تعلیق عضویت یکی از اعضای شورای شهر یزد که براساس قانون و با رای مردم به شورا راه یافته، تخریب سرمایه‌ اجتماعی و کاهش اعتماد شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، محمدجوادحق شناس روز یک ‌شنبه در سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: عضویت «سپنتا نیکنام» عضو شورای اسلامی شهر یزد به صورت موقت تعلیق شده که این اقدام منجر به کاهش اعتماد مردم نسبت به حاکمیت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: این حکم توسط دیوان عدالت اداری و متکی بر رأی شورای نگهبان مبنی بر خلاف شرع بودنِ تبصره 1 ماده 26 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، صادر شده است.
حق شناس افزود: در تبصره 1 این ماده قانون تصریح شده که «اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای دین اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند».
وی با بیان اینکه در این رابطه چند نقطه‌ ابهام و سئوال مطرح است اظهار کرد: قوانین کشور بر اساس روال مرسوم توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان می رسد.
وی گفت: اکنون با گذشت 21 سال از تصویب این قانون، خلاف شرع بودن یک تبصره آن اعلام شده که نشان دهنده اشتباه شورای نگهبان در تأیید قانون در سال 75 است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: اعمال نظر فعلی شورای محترم نگهبان در این خصوص، مرسوم نیست و خلاف قوانین جاری و ساری است.
به گفته حق شناس، مرجع صدور حکم مخدوش است و موجب تخریب سرمایه‌ اجتماعی شهروندان و کاهش اعتماد آن ها به دستگاه حاکمیت خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در قانون 14 شوراها تصریح شده که فعالیت در شورای شهر شغل محسوب نمی شود.
به گزارش ایرنا، چندی قبل انتشار حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، در فضای مجازی واکنش های مختلفی را به دنبال داشت.
با انتشار حکم یاد شده در شبکه های مجازی، نیکنام در واکنش اظهار کرد که حکمی به وی ابلاغ نشده است.
بر اساس رای شعبه 45 دیوان عدالت اداری که در خصوص شکایت علی اصغر باقری یکی از نامزدهای انتخابات شورای شهر یزد که در انتخابات با کسب هفت هزار و 707 رای، نفر چهل و پنجم شد و به شورای پنجم راه نیافت، آمده است: دستور موقت مبنی بر توقف فعالیت سپنتا نیکنام فرزند ارشام در شورای شهر یزد تا تعیین تکلیف نهایی پرونده صادر شده است.
در رای دیوان عدالت اداری عنوان شده است: با توجه به محتویات پرونده و نظریه شماره 240 / 100 / 96 مورخ 26 / 1 / 96 فقهای شورای نگهبان (نظر آیات جنتی در خصوص عضویت اقلیت ها در شوراهای اسلامی) مبنی بر خلاف شرع بودن تبصره 1 ماده 26 قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شورای اسلامی کشور مصوب سال 1375 و بند 11 این ماده، ضرورت امر و فوریت آن از نظر این مرجع احراز شد.
به استناد مواد 34 تا 38 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، دستور موقت به شرح خواسته صادر و اعلام می گردد، دستور موقت صادره قطعی است.
نیکنام در دوره چهارم عضو شورای شهر بود و با توجه به جمعیت حدود 6 هزار نفری زرتشتیان یزد، بخش اعظم رای این عضو شورا، مسلمان هستند.
* برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشار: محسن فتاحی
تهران/7244/9343**1625

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۴۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان از اهداف مهم شورای ششم است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شوراهای شهر در تمام ادوار دستاوردهای خوبی برای شهر و شهروندان داشته است؛ از مهم‌ترین اهداف شورای ششم نیز تکمیل و به ثمررساندن پروژه‌های نیمه‌تمام ادوار قبلی به‌ویژه پروژه خط دو متروی این کلان‌شهر بوده است که از ضروریات و نیازهای حیاتی شهر محسوب می‌شود.

محمدرضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها به تمام مردم به‌ویژه جامعه شورایی اعم از روستاها و شهرها اظهار کرد: شناسایی مشکلات شهر و رفع نیازهای ضروری شهروندان از وظایف اصلی شوراهای اسلامی شهر است.

وی افزود: اعضای مجلس شوراها و شوراهای اسلامی شهر باید برای شناسایی و رفع مشکلات شهر با شهروندان ارتباط برقرار کنند، چراکه اعضای شوراها نمایندگان شهروندانی هستند که در دل محلات و کوچه پس کوچه‌های شهر زندگی می‌کنند و با شنیدن صدای آن‌ها می‌توان به عمق وقایع در شهر پی برد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شوراهای شهر در تمام ادوار دستاوردهای خوبی برای شهر و شهروندان داشته است؛ از مهم‌ترین اهداف شورای ششم نیز تکمیل و به ثمررساندن پروژه‌های نیمه‌تمام ادوار قبلی به‌ویژه پروژه خط دو متروی این کلان‌شهر بوده است که از ضروریات و نیازهای حیاتی شهر محسوب می‌شود.

فلاح ادامه داد: خط یک متروی اصفهان در دوره‌های قبل راه اندازی شد و دوره ششم مدیریت شهری اصفهان نیز تلاش کرده است خط دوم آن را به بهره‌برداری برساند و در اختیار شهروندان قرار دهد.

کد خبر 748527

دیگر خبرها

  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • جلب اعتماد نیروی کار منجر به رشد بهره‌وری می‌شود
  • رئیس پلیس آگاهی تهران: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • تقاضای پلیس از مردم: از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • راه‌اندازی فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان از اهداف مهم شورای ششم است
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد