Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حسين شمقدري کارگردان مستند انقلاب جنسي معتقد است حکومت در تقويت عرف غلط و البته تغيير ندادن آن مقصر است. او مي‌گويد چيزي که در روابط دوستانه اروپايي‌ها ديده مي‌شود در عمل بسيار نزديک به ازدواج موقت اسلام است؛ رابطه تعهدآفريني که اعلام عمومي مي‌شود. به گزارش خبرنگار فرهنگي باشگاه خبرنگاران پويا، بيشتر از يکماه از آغاز فروش اينترنتي مستند انقلاب جنسي گذشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستندي که در همين يکماه باعث اتفاقات و حرف و حديث‌هاي مختلفي شده است. از طرفي فروشش توسط کارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه توقيف مي‌شود و از طرفي ديگر ميزگرد‌هاي کارشناسي‌اي با حضور اساتيد علوم اجتماعي برگزار مي‌شود و تاکيد مي‌شود که اين کار حداقل باعث شده تا باب گفتگو باز شود.
ترسيم خط قرمزهاي خيالي سال‌هاي سال مانع از گفتگو درباره يک خطر بزرگ شده است. عوامل توليد مستند انقلاب جنسي معتقدند که اين خط قرمز‌ها چيزي نبوده که جايي نوشته شده باشد به همين خاطر آنها «جرات و جسارت» به خرج مي‌دهند تا حرف بزنند و حرف هم بشنوند.
موسسه فرهنگي آرمان مديا صاحب اين اثر است. موسسه‌اي که ريشه‌اش در دانشگاه صنعتي شريف شکل گرفته است جايي که محمدحسن مددي، محسن اخوان‌فر و حسين شمقدري هر سه دانش آموخته آن بوده‌اند. حالا محمدحسن مددي تهيه‌کننده انقلاب جنسي، محسن اخوان‌‌فر مدير توليد و حسين شمقدري کارگردان اين مستند هستند. آرمان مديا طبق گفته مديرانش حالا هيچ وابستگي به مجموعه‌هاي دولتي و حاکميتي ندارد و تماما بصورت خصوصي اداره مي‌شود.
در روزها گذشته بخش اول از ميزگرد بررسي مستند انقلاب جنسي با عنوان «منطق «انقلاب جنسي» ديني و محکم است/جسارت کرديم و خط قرمزي قائل نشديم» در خبرگزاري تسنيم منتشر شد.

تسنيم: مساله اصلي شما براي احتمال وقوع انقلاب جنسي در ايران عرف بود يا شرع؟ به نظر شما چيزي که اين چالش را به وجود آورده عرف و محدوديت هاي من در آوردي بوده يا محدوديت‌هاي شرعي؟
شمقدري: جفتش است. هم عرف است و هم شرع. بالاخره صد‌ها سال است که عرفي در جامعه ما شکل گرفته است و لزوما آن عرف، عرف اسلامي نيست حتي مقابل قرائتي است که از شرع مي‌شود. اين دو موضوع کنار هم است.
قرائت حکومت از مساله نياز‌هاي جنسي غلط بوده است
تسنيم: اين قرائت از شرع هم به ‌گونه‌اي قرائت عرفي از آن است.
شمقدري: بله. قرائت عرفي يا حکومتي. همين چند سال پيش گفتند که قرائت ما از مساله فرزند آوري قرائت غلطي بوده است. اين موضوع را خود رهبري صريحا گفتند. به نظر من قرائت حکومت ما از مساله نياز‌هاي جنسي قرائت غلطي بوده است. اين نوع قرائت محکوم به انقلاب جنسي است که شايد جا داشته باشد در مستند‌هاي بعدي يا مستندسازان ديگر، بر روي سوژه فتنه 88 هم کار کنند. در سال 88 خيلي از جامعه شناسان معتقدند که اتفاقات رخ داده يک انقلاب جنسي بوده است و هيچ ربطي به سياست نداشته است، انگار سياست کاملا يک بهانه بوده است. انقلاب جنسي بحثي است که به حکومت، انديشمندان و ... تلنگر مي‌زند. فيلم ما همان کار را مي‌کند. اتفاقي که در دنياي غرب اتفاق افتاد و چيزي از ارزش‌هايي که آن‌ها داشتند نماند، بسيار نزديک است که در ايران هم چنين اتفاقي رخ بدهد و چه بسا بخشي از آن رخ داده باشد. حال بعضي‌ها مي‌گويند که اصلا اتفاق نيفتاده، بعضي‌ها مي‌گويند بخشي از آن اتفاق افتاده و بعضي ديگر هم مي‌گويند تمام شده و رفته است. فيلم ما همان کار را مي کند.
اين که مي‌گوييم قرائت حکومت از مسائل جنسي در حوزه اسلام غلط بوده است و تلنگر مي‌زنيم، اين‌ را هم مي‌گوييم که انقلاب جنسي باعث مي‌شود يک حکومت عوض بشود و کلا فرهنگ‌ها دگرگون بشود. مجبوريم قرائت‌مان را عوض کنيم.

ديالوگ آخر فيلم حرف‌هايي را مي‌گويد. ما در شروع فيلم يک مقدمه داريم، سپس وارد دنياي غرب مي‌شويم و در نهايت يک موخره داريم. مقدمه آن جايي است که مي‌گوييم از ساليان دور در غرب حجاب و روسري بوده است. موخره هم آنجا است که از آن فرهنگ يک مشت آثار تاريخي مانده است.
جدي‌ترين حرف ما در مستند ارائه تجربه‌اي ملموس از زيست جنسيِ غرب به مخاطب است
تسنيم: مي‌شود ادعا کرد که عرف در حال دگرگوني شرع است. آيا مستند شما توانسته است که به عرفيات غلط تلنگر بزند؟ شايد اين قدر که اسم فيلمتان براي مخاطب جذاب باشد، حرف جديدي گفته نشده باشد.
شمقدري: حرف جدي ما، تجربه اي است که به مخاطب مي دهد؛ تجربه‌اي ملموس از زيست جنسي در دنياي غرب. اين تجربه به او کمک مي‌کند که در مسيري که حرکت مي‌کند، بازنگري کند. به نظر ما، امروز در مسيري افتاديم که همان مسيري است که دنياي غرب رفته است. همان مسير انقلاب جنسي است که در مسير آزادي‌هاي جنسي بدون هيچ محدوديتي حرکت کرده است. کاري که فيلم ما کرده است و به نظرم تاکنون هيچ فيلمي آن را انجام نداده است و براي خود من جذاب است اين است که افراد به تجربه جديدي از دنياي غرب مي‌رسند. در سايت ما نوشته شده است که اين مستند مخاطب را به شناخت دنياي غرب نزديک مي‌کند. در اينستاگرام کامنت‌هاي زيادي را خواندم که نوشته بود ما بايد حواسمان باشد که مسير غرب را نرويم.
تسنيم: يعني مي‌گوييد که وقتي مخاطب به آن شناخت مي‌رسد، ديگر از زندگي بي قيد غربي بدش مي‌آيد؟
شمقدري: بله، تقريبا. ما در فيلم هم جاهاي بد را گفتيم و هم جاهاي خوب را نشان داديم. در مجموع مي‌خواهيم بگوييم که اين مسير، مسير درستي نيست و بايد مسيرمان را اصلاح کنيم. بحث جديدي که البته جديد هم نيست، موضوع ازدواج موقت است که روي آن تاکيد کرديم. استدلالي که ما براي ازدواج موقت مي‌آوريم خيلي قانع کننده نيست اما در اين فيلم با استفاده از روحيه‌ي غرب زدگي مخاطب، کمکي است که بحث ازدواج موقت را بهتر به مخاطب بفهمانيم.
دوستي‌هاي اروپايي شبيه ازدواج موقت است
آنجايي که از غرب تعريف مي‌کنيم، دقيقا همان جايي است که مي‌گوييم نيازهايشان عنداللزوم برآورده مي‌شود. حکم ازدواج موقت به ما کمک مي‌کند که همين اتفاق بيفتد. ازدواج موقت اين نيست که مرد متاهل برود 10 تا زن بگيرد. اتفاقا مي‌گويد که جواني که نتوانسته است ازدواج کند، برود و ازدواج موقت کند. اين دقيقا همان چيزي است که در غرب اتفاق مي‌افتد. ما مي‌گوييم که غرب، اسلامي رفتار مي کند چرا که ازدواج موقت را عملا انجام مي‌دهد. فرهنگ غرب مي‌گويد که وقتي دو نفر دوست دختر و دوست پسر مي‌شوند، عين ازدواج است اما ازدواج موقت. دوست دختر و دوست پسر دقيقا عين ازدواج موقت است. اين همان شناخت حرف جديد است که ما در فيلم زديم و به نظرم اين نوع حرف زدن مقبوليت بيش‌تري از جانب مخاطب دارد.
در فيلم مي‌گوييم که حکم ازدواج موقت زماني درست است که اعلام بشود/ ازدواج پنهاني شبيه فحشا است
تسنيم: تفاوتي ميان ازدواج موقت با برآورده شده عند اللزوم نيازها در غرب وجود دارد. در غرب همه‌چيز باز و در سطح جامعه اتفاق مي‌افتد اما در اسلام اين موضوع در محيط خانواده تعريف مي‌شود. همين موضوع است که باعث مي‌شود ازدواج هميشه جذابيت خودش را حفظ کند. در مستند هم ديديم که مصاحبه شونده‌هاي غربي شما دوست نداشتن با جنس مخالفشان شبي رمانتيک را تجربه کنند. احتمالا اين محرک‌ها از بين رفته که به رژه همجنسگراها رسيدند.
شمقدري: مساله ارتباط جنسي دختر و پسر و دوست شدن آن‌ها و در نتيجه متعهد شدن آن‌ها به يکديگر، دقيقا عين ازدواج موقت است. اين که موضوع آزادي در جامعه را مطرح مي‌کنيم، مربوط به بي حجابي، پوشش باز و ... است. بحث اين است که اين‌ها علني نباشد اما نوع رابطه اين دو نفر کاملا شبيه ازدواج موقت است. دختر و پسر در 14-15 سالگي شريک خود را انتخاب مي کند، 6 ماه، 1 سال هر چه قدر که دوست داشته باشند با هم ارتباط دارند و نکته تکنيکي آن که حرف جديد فيلم راجع به ازدواج موقت است، اين است که اسلام مي‌گويد که صيغه بايد علني بشود و بايد اعلام کنند. در فيلم مي گوييم که ازدواج موقت پنهاني، ازدواج موقت نيست و شبيه فحشا است، همه چيز بايد اعلام بشود.

ازدواج موقت اگر علني باشد کاملا درست است و اين دقيقا همان اتفاقي است که در غرب اتفاق مي‌افتد. براي مثال وقتي در اسپانيا از کسي مي پرسم که دوست پسر اولت چه کسي بوده، خيلي عادي نامش را مي‌گويد. اين که مي گويم فيلم مخاطب را به شناخت غرب نزديک مي‌کند به همين دليل است. من قبلا اين ديد را نداشتم اما برايم جالب است که وقتي با کسي صحبت مي کنم، اسم دوست پسرهايش را بيان مي‌کند و... در حقيقت چيز پوشيده‌اي نيست.
تسنيم: نه اين که دنياي غرب خوب باشد بلکه تعهد داشتن نسبت به ديگران خوب است. اين که افراد در باب مسائل عاطفي، جنسي و ... نسبت به هم تعهد داشته باشند درست است. براي مثال يک شخص عاطفه‌اش را فقط براي 1نفر که احتمالا دوستش است خرج مي‌کند و قرار نيست که به 1000 نفر بگويد «دوستت دارم» اما اين هم در روابط دوستانه دختر پسري ما اتفاق نمي‌افتد. انگار شهوت زبان و چشم است که همه چيز را خراب کرده است.
شمقدري: 100 درصد موافقم. در مورد جمله‌اي که فرموديد شخصي زن دارد اما با چندين نفر هم دوست است، شايد به اين دليل است که در هنگام ازدواج به اين فکر نميکرده است که اين موضوع دائمي است.
تسنيم: در موردقرائت غلط حکومتي صحبت کرديد. گفتيد که از يک جا شروع شده و اگر اقدامي نشود، انقلاب جنسي رخ مي‌دهد و آنچه که نبايد رخ بدهد، اتفاق مي‌افتد. فکر مي کنيد کجاي آن قرائت بايد درست شود؟ فکر مي‌کنيد غلط‌ترين قرائتي که ما از ارتباط با جنس مخالف و مسائل جنسي داريم در چه جايي اتفاق مي‌افتد که اکنون بايد اصلاح شود؟
شمقدري: به نظرم سوال بسيار سختي است و اکنون نمي‌توانم بگويم که دقيقا کجاست.
تسنيم: شايد يک طيف از مسائل باشد.
شمقدري: شايد بتوان گفت ازدواج موقت. محدوديت‌هاي فرهنگي که براي مساله ازدواج درست کرده‌ايم. سخت بودن ازدواج به لحاظ مالي. اولويت دادن مسائل جنسي در بحث تشکيل خانواده و... .
تسنيم: هيچ کدام از اين‌ها که گفتيد، قرائت حکومت نيست بلکه قرائت مردم است.
شمقدري: بالاخره حکومت به اين مسائل دامن زده است.
حکومت بايد نگاه‌هاي عرفي غلط را تغيير دهد
تسنيم: حکومت که اين همه در مورد ازدواج آسان و وام ضربتي ازدواج و ...مي‌گويد. حکومت باني برگزاري ازدواج دانشجويي مي‌شود اما خب کسي که مقاومت مي‌کند، فرهنگ عمومي جامعه است.
شمقدري: يک روزي رهبري اعلام کردند که تعدد فرزند چيز خوبي است. با همين اعلام، قبح اين مساله شکسته شد. واقعا در جامعه اگر کسي 5 تا بچه داشت، زشت بود و مي‌گفتند که منابع مملکت را مي‌خورد اما اکنون اين نگاه شکسته شده است. حکومت مي‌تواند نگاه‌ها به خيلي از مسائل را بشکند، اگر اين کار را نمي‌کند مقصر است. درست است که پايه اين موضوع فرهنگي است اما حکومت به راحتي مي‌تواند اثرگذار باشد.مي تواند ازدواج موقت را تبليغ و ترويج کند.
تسنيم: هرجا حرف ازدواج موقت مي‌شود، اولين چيزي که به ذهن افراد مي‌آيد ارتباط جنسي است اما واقعا اين گونه نيست. ازدواج موقت جزئيات و کلياتي دارد، تعهداتي مي‌آورد. آن يک جمله عقد، تعهد مي‌آورد.
شمقدري: ازدواج موقت حکم پر برکت و درستي در اسلام است. بحث مفصلي است.
تسنيم: اکثر مواردي که مي‌گوييد، مقابله با عرف است. يعني وقتي پاي حکومت وسط بيايد، اوضاع سخت‌تر مي‌شود.
شمقدري: صداوسيما واقعا مساله ازدواج موقت را تخريب مي‌کند. واقعا همان مسيري را مي‌رود که مسير عرف است و به گونه‌اي آن را تقويت مي‌کند.
تسنيم: شما در ميان صحبت‌هايتان گفتيد آنجايي حکومت مقصر است که عرف را نشکانده است. يعني تقصير حکومت اين است که عرف‌ها را نشکانده است نه اين که خودش يک عرف غلط را پايه گذاري کرده باشد.
شمقدري: من شخصا حکومت را مقصر ميدانم براي اين که حکومت اين توانايي را دارد که اين فرهنگ سازي را انجام بدهد و نکرده است. از پدر و مادر‌ها نميتوان توقع داشت. آن ها در يک سيکل سنتي بزرگ شدند و مقصر نيستند.
تسنيم: در حقيقت مي‌گوييد که قصور حکومت عدم تغيير عرف بوده است. درست است؟
شمقدري: بله. اتفاقا تقويت عرف غلط بوده است. نيامده است که عرف غلط را بشکند و البته بيشتر آن را تقويت کرده است. چه در عقب انداختن ازدواج، سخت تر کردن ازدواج و ... کار را سخت کرده است .
اگر الان بخواهيم موضوع را از پايه باز کنيم بايد به مساله آموزشي تحصيلي نگاه کنيم. اکنون در مدارس دخترانه اگر بفهمند که کسي ازدواج کرده است، دوره تحصيلش تبديل به دوره شبانه مي‌شود. اين خيلي اتفاق وحشتناکي است. خب اين کار حکومت است و پدر و مادر نقشي ندارند.
حکومت اسلام و حکومت کليسا را مقايسه کرديم نه اسلام و مسيحيت
تسنيم: جايي از فيلم که برداشت بسيار خوبي از عرف شده بود، آن جايي بود که با پسر نوجوان ايراني مصاحبه کرديد. به او مي‌گوييد که اگر قرار باشد با اطلاع پدر و مادرت ازدواج موقت کني اقدام مي‌کني يا نه؟ او هم در جواب مي‌گويد که عرف مانع است. اين جا بسيار خوب بود اما در جمع بندي آخر به نظرم مساله شرع وارد شد و شما اسلام و مسيحيت را کنار هم قرار داديد در صورتي که مساله ما اسلام و مسيحيت نبود؛ برعکس مساله ما عرف و حکومت اسلامي بود. در آخر شما تصاويري از مجسمه‌ها را نشان مي‌دهيد و مي‌گوييد که بعد از انقلاب جنسي فقط همين چندتا مجسمه ماند و اعتباري باقي نماند، شما هم بياييد اين را درست کنيد تا پس فردا برايتان از اسلام يک مجسمه باقي نماند. شبهه اصلي من همين جمع بندي بود. چرا به اين جمع بندي رسيديد؟ مساله ما اسلام و مسيحيت و مقايسه اين دو نبود. در آنجا مسيحيت يک اشتباهي کرده است و يک خروجي اشتباه گرفته است اما خودتان مي‌گوييد که شرع ما مشکلي ندارد و عرف مشکل دارد اما در نهايت نتيجه‌گيري‌تان نتيجه شرعي است و اسلام و مسيحيت را با هم مقايسه مي‌کنيد. اين برايم خيلي عجيب بود.
شمقدري: ما اسلام و مسيحيت را کنار هم نگذاشتيم بلکه حکومت اسلام و حکومت کليسا را کنار هم گذاشتيم. کليسا را از اول معرفي کرديم و در مورد آن صحبت کرديم و در آخر هم مي‌گوييم که کليسا تبديل به يک موزه شده است. در حقيقت حکومت کليسا را با حکومت اسلام مقايسه مي‌کنيم و مي‌گوييم که بايد به اصول اسلامي برگرديم، هم‌چنين مي‌گوييم نزديک است که سرنوشت حکومت اسلام به حکومت کليسا دچار بشود و بايد به اصول اسلامي برگرديم تا به آن سرنوشت دچار نشود.
--------------
ادامه دارد...
--------------
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۶۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علم الهدی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با جمعی از کارگران و مسؤولان اداره کار خراسان رضوی که به مناسبت روز کار و کارگر برگزار شد، اظهار کرد: کارمندان و کارگران غیور و دلاور سرمایه افتخار و سرافرازی این ملت و نظام مقدس اسلامی هستند. شما عزیزان با مقاومت و مجاهدت خود چه در عرصه فعالیت و کار و چه در عرصه کارآفرینی و محیط کار سرمایه ارزشمندی برای این نظام مخصوصاً در تقابل با کارشکنی‌های دشمنان ایجاد کرده‌اید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام پیشرفت و تعالی که توانسته در مقابل توطئه‌ها، تهاجم‌ها و عدوات دشمن طی ۴۵ سال عمر انقلاب به دست آورد را مدیون مجاهدات ارزشمند شما برادران زحمتکش و عزیزانی است که در عرصه کار و فعالیت توانستید رشد جامعه را به نقطه‌ای برسانید که دشمنان ما در همه سرکوب‌هایی که نسبت به ما داشتند ناموفق باشند.

کارگر تنها با طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار نمی‌شود

وی با بیان اینکه مشکل مسکن کارگران تنها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع نمی‌شود، ادامه داد: استفاده از این طرح در مرحله نخست نیازمند منابع مالی قابل‌توجهی است که با توجه به درآمد، اجاره‌بها و وضعیت معیشت کارگران، این قشر شریف نمی‌تواند از این طرح بهره‌مند شود؛ بنابراین باز هم افرادی که در جریان رفاه نسبی قرار دارند توان پرداخت این مبلغ را داشته و دوباره این قشر زحمتکش کارگر است که بی‌خانه می‌ماند.

رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع است

علم الهدی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم، گفت: چراکه هم‌زمان با افزایش حقوق کارگران قیمت سایر خدمات اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند و این اقدام تأثیر چشمگیری در زندگی آنان نخواهد داشت و بیشتر به ضرر این قشر و اقتصاد کشور است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است، اضافه کرد: شرایط زندگی در طول زمان برای کارگران سخت‌تر می‌شود، بنابراین برای رفع مشکلات معیشتی کارگر نیاز است، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

وی رشد اقتصاد کشور را در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر و کاهش دغدغه‌های او عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای کاهش فشار گرانی انجام می‌شود، دادن کالابرگ به عموم مردم است، بهتر بود این کالابرگ با اولویت‌بندی ابتدا به قشر کارگر داده می‌شد.

علم الهدی با تأکید بر نقش نیروی کار جوان و خلاق داخلی و اهمیت استفاده از آن ابراز کرد: خوشبختانه نیروی جوان، متخصص و خلاق در جامعه بسیار وجود دارد که اگر به‌خوبی از توان و نیروی آنان در تولید استفاده شود، ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور خواهیم بود.

ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی به نواقصی که در «فرهنگ کار» جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما فرهنگ نادرستی است که در حوزه فعالیت‌های کاری وجود دارد که اگر این فرهنگ به درستی در نیروی کار ما نهادینه شود، بازدهی مجموعه‌های اقتصادی ما بسیار بالا می‌رود.

وی با انتقاد به زمان بازنشستگی نیروهای کار خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ به درستی در جامعه حاکم شود، دیگر شرایط سنی و جسمی عامل تأثیرگذاری در به‌کارگیری افراد نیست، شما ببینید درست زمانی که یک فرد به اوج توانمندی و تجربه در حوزه کاری خود می‌رسد، بازنشسته می‌شود؛ اگر این تخصص بعد از بازنشستگی در یک مجموعه دیگر به کار گرفته شود که خیلی خوب است اما اگر موجب منزوی شدن و خانه‌نشینی فرد شود، ضرر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور است.

علم الهدی با بیان اینکه فرهنگ کار را نمی‌توان با نصیحت و از بیرون به افراد انتقال داد، بیان کرد: این فرهنگ تنها می‌تواند توسط خود نیروی کار و کارگر ایجاد شود و مسأله‌ای نیست که از بیرون و با تعلیم و تربیت بشود به افراد دیکته کرد. بنابراین اگر در یک محیط کارگری ۱۰۰ نفرِ تنها ۳۰ نفر به درستی مشغول فعالیت شوند، ناخودآگاه آن ۷۰ نفر دیگر را به دنبال خود می‌کشند. شما در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بینید که گاهی با ۶ نفر کارمند نتیجه و دستاوردهای بیشتری از یک دستگاه تولیدی سابقه‌دار دارند.

تقدم مشارکت در کار نسبت به سرمایه‌گذاری

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، عنوان کرد: منظور مقام معظم رهبری از مشارکت مردم بیشتر از نوع کار است، زیرا مشارکت در کار مقدم بر مشارکت در سرمایه است. البته مشارکت در سرمایه نیز ضروری و لازم است، نه اینکه مشارکت در سرمایه مهم نیست اما عمده تأثیرگذاری به قشر کارگر و تولید برمی‌گردد که اگر جهش پیدا کند، بازار کار گسترده‌ای را به وجود می‌آورد.

مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی است

وی به کاهش نرخ بیکاری کشور به ۸ درصد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام در این مدت کاهش نرخ بیکاری بوده است که این رقم خوشبختانه در استان با توجه به فعالیت شما قشر زحمتکش و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ۶.۲ درصد رسیده است.

علم الهدی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارگر بیان کرد: معمولاً در ایام «روز کارگر» مسائل و راهکارهایی مطرح می‌شود که بعد به مرحله اجرا نمی‌رسد و مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی می‌ماند.

دیگر خبرها

  • کیمیش: کامبک‌های رئال شانسی نیست
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند/ ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه در کنار اعضای خانواده را تجربه کند
  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند
  • مانیتور Innocn 27D1Q چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد