Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@03:05:10 GMT

وزیر اسبق: معلم نباید به دنبال شغل دوم برود

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۷۴۰۳

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه فردی که تخصصش معلمی است نباید به دنبال شغل دوم برود، گفت: جذب معلم از طریق حق‌التدریس بابی است که بسته نمی‌شود.

خبرگزاری فارس:محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه نداشتن برنامه‌ریزی بلندمدت باعث شد که به سمت جذب معلمان حق‌التدریسی برویم، اظهار داشت: مجلس سال‌ها پیش قانونی تصویب کرد و به‌کارگیری معلمان حق‌التدریس را ممنوع کرد اما همچنان این روند ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در یک شرایط اضطراری، عده‌ای به عنوان حق‌التدریس بدون ضوابط خاصی وارد آموزش و پرورش می‌شوند و پس از مدتی حق آب و گِل پیدا می‌کنند؛ گاهی ما در آموزش و پرورش اقداماتی انجام می‌دهیم که تبعات آن را در نظر نمی‌گیریم.

فرشیدی بیان داشت: مثلاً دوره ابتدایی به یکباره 6 ساله شد و پیامد این تغییر، خالی شدن یک پایه از دوره راهنمایی بود چرا که دانش‌آموزان پایه پنجم به جای آنکه به پایه اول راهنمایی بروند، به پایه ششم رفتند و در نتیجه این مسئله باعث شد که تعداد آموزگاران برای مقطع ابتدایی به شدت کم باشد و تعدادی از دبیران در مقطع راهنمایی، کلاسی برای تدریس نداشته باشند؛ به عبارتی مشکلات زیادی در حوزه نیروی انسانی پدید آمد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاه نادرستی به شغل معلمی وجود دارد، اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند تدریس در مقاطع پایین‌تر و آموزگاری آسان‌تر است و هرکسی به صرف یک لیسانی می‌تواند در آن مقطع تدریس کند؛ در واقع نگاه غیرتخصصی به شغل معلمی و نشناختن زوایا و اهمیت آن باعث شده است تا جذب افراد از طرق غیر دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد.

وی ادامه داد: آیا این‌ اتفاق می‌افتد که فردی به صرف داشتن تجربه یا تحصیلات مرتبط، قاضی یا پزشک در مناطق محروم شود؟ اما متأسفانه در کشور ما روان و آینده دانش‌آموزان کمتر از سلامت ظاهری آنها اهمیت دارد.

فرشیدی با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های مختلف در آموزش و پرورش تأثیر زیادی بر روی روان دانش‌آموزان دارد، گفت: انسان دارای پیچیدگی‌های زیادی است و هرچه سن فرد پایین‌تر باشد این پیچیدگی‌ و ظرافت‌ها بیشتر است و معلم کارورزی ندیده غیرحرفه‌ای مشخص نیست چه بلایی بر سر روح و روان دانش‌آموز می‌آورد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با انتقاد از مفروض داشتن صلاحیت معلمان در نظر تهیه‌کنندگان طرح «الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» تصریح کرد: معلم باید به شغل خود عشق بورزد و به اجبار و برای رهایی از بیکاری به معلمی روی نیاورده باشد و حتماً پس از گذراندن دوره‌های خود، آزمونی برای تأیید صلاحیت او گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: در تمام دنیا، برای معلمی استانداردهای مشخصی در دانشگاه‌های تربیت معلم وجود دارد و به هرکسی اجازه تدریس داده نمی‌شود مثلاً در کشور انگلیس برای تدریس درس آلمانی، معلمی انتخاب می‌کنند که حتماً به کشور و فرهنگ انگلستان علقه و علاقه زیادی داشته باشد چون آموزش زبان، طبیعتاً گرایش به فرهنگ آن کشور ایجاد می‌کند.

فرشیدی ادامه داد: جذب آزاد از طرق غیر تربیت معلم با نگاه ایجاد اشتغال است زیرا دانشگاه‌های دیگر معلم تربیت نمی‌کنند؛ لیسانس رشته‌های مختلف را تربیت می‌کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش عنوان کرد: به نظر می‌رسد جذب معلم از طریق حق‌التدریس بابی است که بسته نمی‌شود؛ مجلس خودش ممنوعیت جذب را تصویب کرده و خودش مجدداً درباره تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس قانون وضع می‌کند.

*راهکارهای بلند مدت و کوتاه‌مدت حل مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش

وی با بیان اینکه تقویت دانشگاه فرهنگیان راهکاری برای حل مشکل نیروی انسانی آموزش و پرورش در دراز مدت است، گفت: با این وجود، استثنایی که در ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مطرح شده است اکنون اصل شده و تلاشی برای تقویت این دانشگاه مهم نمی‌شود.

فرشیدی اضافه کرد: دلیل عدم توجه به دانشگاه فرهنگیان ناشی از عدم باور و شناخت نسبت به جایگاه معلم است؛ باور و نگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری به مقام معلم کجا و باور و نگاه مسئولان کجا!

وزیر اسبق آموزش و پرورش راهکار‌های کوتاه‌مدتی برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی برشمرد و خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت فرهنگیان شاغل با دادن حق‌التدریس و اضافه کار بیشتر یکی از راهکارهاست زیرا بسیاری از معلمان به دلیل مشکلات معیشتی به کار دوم روی می‌آورند و این کار با برنامه‌ریزی مناسب، باعث رضایت‌مندی فرهنگیان هم می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از معلمان بازنشسته‌ای که به ادامه همکاری با آموزش و پرورش علاقه‌مند هستند و برنامه‌ریزی‌ برای آموزش و تربیت تعدادی معلم عمومی برای برخی درس‌ها هم از دیگر راهکار‌های کوتاه‌مدت برای حل مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.

فرشیدی تصریح کرد: کسی که تخصصش معلمی است نباید به دنبال شغل دوم برود و دستگاه آموزش و پرورش باید برنامه‌ریزی برای معلمان داشته باشد و برای مناطق محروم هم قائل شدن تسهیلات ویژه باعث می‌شود تا معلمان به رفتن و کار در آن مناطق علاقه‌مند شوند و نیاز به حق‌التدریس و جذب بدون ضابطه آنها کاهش یابد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۷۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

رضامراد صحرایی در آیین سپاس معلم گفت: خدا و ملائکه از این جهت بر پیامبر اکرم درود می‌فرستند که یک انسان کامل و یک معلم بود. فردی که خوبی‌ها را آموزش می‌دهد درود خداوند هم با او همراه می‌شود. جایگاه رسول اکرم جایگاه یک معلم است.

وی با بیان اینکه معلم کسی است که نورافشانی می‌کند؛ گفت: در دیدگاه اسلام، درد بی‌درمان انسان، جهل و بی‌معلمی است. اساس همه شر‌ها جهل است. مدرسه جایی است که آینده کشور را می‌سازد اصلی‌ترین عنصر مدرسه هم معلم است؛ لذا هر کسی که دل در گرو شکوفایی کشور دارد باید به معلم و مدرسه توجه کند. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل معلم را فردی معرفی می‌کنند که زیرساخت سربلندی کشور را می‌سازد.

وی با بیان اینکه امروز همه از پیشرفت‌های کشور می‌بالند، گفت: قدرت ایران به جایی رسیده است که دشمنان این کشور قدرت پاسخگویی به اقتدارش را ندارند. نوجوانان امروز نمی‌دانند که ما چه شرایطی در جنگ تحمیلی داشتیم؛ آنان نمی‌دانند که زیرزمین مدرسه‌های ما پناهگاه بود. گاهی به جای زنگ تفریح، آژیر خطر ما را از کلاس درس بیرون می‌آورد؛ نه فقط در مناطق غرب کشور که حتی در همین تهران هم موشک‌های دشمن آسمان تهران را تهدید می‌کرد در حالی که امروز اگر کسی به ایران چپ نگاه کند در درون خانه‌اش تنبیه می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه ما به هیچ جایی نخواهیم رسید، مگر از طریق مدرسه و با معلمان؛ افزود: علم به این مسئله تضمین کننده پیروزی‌های آتی ملت ایران است. قدرت پزشکی ایران امروز در حدی است که صد‌ها هزار نفر از خارج از کشور برای معالجات پزشکی به ایران می‌آیند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه باید برای حفظ حرمت معلم بکوشیم؛ گفت: دانش آموزانی که امروز برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند از معلمانشان این افتخارآفرینی را یاد گرفتند. دانش آموزان ایرانی نه با امکانات فوق العاده و بودجه‌های کلان بلکه با اراده خود برای ایران افتخارآفرینی کردند. این همان چیزی است که از معلمان خود یاد گرفتند و آن استقامت و قدرت اراده است. سال گذشته دانش آموزان ۲۸ مدال جهانی کسب کردند. این ۲۸ دانش آموز نتیجه ایستادگی و قدرت اراده معلمان خود را به نمایش گذاشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش ما سربلند است
  • برگزاری آزمون استخدام ۱۹ هزار معلم | زمان آغاز به کار معلمان جدید مشخص شد
  • بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: ورود طلاب و روحانیون در مدرسه مسبوق به سابقه بوده است/ درس دینی را با روشی بسیار غلط ارائه می‌دهیم/ ما باید به شدت و سرعت روشمان را تغییر دهیم/ نمی‌شود با یک روش ناقص با مردم لج بازی کرد و به حرف‌های آنان گوش نداد
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • فوری | هدیه روز معلم واریز شد | معلمان حساب‌هایشان را چک کنند
  • ۹۰ هزار معلم جدید، اول مهر به مدارس می‌روند
  • معلمان امشب منتظر هدیه دولت باشند؛ مبلغ چقدره؟
  • برای نگهداشت حرمت معلم بکوشیم
  • واریز «هدیه روز معلم» به حساب فرهنگیان؛ امشب
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود