Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رويکرد وزارت راه و شهرسازي در تنظيم زمين با راهبرد فرآوري و ساخت اراضي با اعمال سياست‌هايي همچون آماده‌سازي زمين و تامين مسکن خانوارهاي دومعلول و بيشتر و تامين اراضي براي ساخت واحدهاي مسکوني اجتماعي و تامين اراضي براي خانوارهاي ميان درآمد و کم درآمد در قالب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تشريح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، راهبرد فرآوري و ساخت اراضي يکي از راهبردهايي بوده که وزارت راه و شهرسازي به منظور تنظيم زمين در دستور کار قرار داد. در همين راستا نيز توليد و ساخت مسکن مشارکتي، آماده سازي زمين، تامين مسکن خانوارهاي دومعلول و بيشتر، تامين اراضي براي ساخت واحدهاي مسکوني اجتماعي و تامين اراضي براي خانوارهاي ميان‌درآمد و کم‌درآمد و اداي حقوق شهروندان در تامين نصاب مالکانه با ايجاد يگان حفاظت از اراضي در دستور کار قرار گرفت.
بر اساس گزارش مرکز توسعه و سياست‌هاي راهبردي وزارت راه و شهرسازي مجموعه اقدامات و سياستگذاري وزارتخانه در موضوع تنظيم زمين در رابطه با آماده سازي زمين، تامين مسکن خانوارهاي دومعلول و بيشتر و همچنين تامين اراضي براي ساخت واحدهاي مسکوني اجتماعي و تامين اراضي براي خانوارهاي ميان‌درآمد و کم‌درآمد به شرح زير است:
آماده‌سازي زمين
- امکان‌سنجي اراضي مستعد جهت توسعه شهري
- تدوين و بازنگري دستور العمل­‌هاي امکان‌سنجي بر اساس سياست­‌ها و قوانين روز
- ايجاد کميته­‌هاي تخصصي جهت بررسي طرح­ها
- تصويب گردش کار عمليات آماده‌سازي از طريق مشارکت، پيمانکاري نقدي و غير نقدي
- تشکيل جلسات سرمايه­‌گذاري و نحوه مشارکت بخش خصوصي و بررسي و تصويب طرح­‌ها
- تشکيل کميته­‌هاي فني مشتمل بر اعضا دفاتر مهندسي ستاد و ادارات کل با دعوت از مدرسين دانشگاهي
- عقد قراردادهاي اجرايي بر اساس بسته‌هاي ابلاغي به مقدار 1700 هکتار
- ابلاغ دستورالعمل­‌هاي مشارکت در بسته­‌هاي تنظيمي
- کنترل و نظارت پروژه­‌هاي اجرايي توسط مشاورين ذي‌صلاح
- تشکيل کميته­‌هاي تعيين تکليف جهت رفع مشکلات موجود
- تأمين منابع مالي از محل درآمدهاي نقدي يا اراضي موجود در ادارات استاني
- تنظيم برنامه مالي اجرايي پروژه­‌ها و ابلاغ در قالب برنامه اجرايي ساليانه
- ارزيابي عملکرد پروژه­‌ها در بازه‌هاي 3 ماهه جهت رفع موانع و تسهيل در امر اجرا
- آموزش عوامل­‌ستادي و استان جهت بهبود دراجراي سياست­‌ها، بخشنامه­‌ها، آيين­‌نامه و دستورالعمل­‌هاي موجود
- اخذ مصوبات هيأت‌دولت درخصوص مجوز جهت کمک به آماده­‌سازي­‌هاي مسکن مهر (محوطه سازي، ديوارهاي حائل، راه هاي متري و ...) به مبلغ 4000 ميليارد ريال از محل درآمدها و امکانات ادارات استاني.
- پرداخت قدرالسهم هزينه­‌هاي آماده­‌سازي اراضي سهم دولت به مجريان آماده­‌سازي مسکن مهر.
طراحي و مطالعات آماده‌سازي زمين نيز به شرح زير است:
- تشکيل­ کميته­‌هاي فني بررسي و تصويب طرح­هاي آماده­‌سازي زمين و ساخت و ساز در ادارات کل راه و شهرسازي استان­ها.
- بررسي و تصويب طرح­‌هاي ساختماني و آماده سازي زمين.
- تهيه و ابلاغ گردش کار تخريب و نوسازي خانه‌­هاي سازماني در شهرهاي محـروم، مـرزي و زير 25 هزار نفر جمعيت و راهبري پروژه­‌هاي مربوطه.
- انجام طرح تحقيقاتي با عنوان تدوين الزامات پدافند غيرعامل در طرح­هاي آماده‌سازي زمين.
- انجام طرح تحقيقاتي تهيه طرح­هاي آماده سازي زمين با رويکرد طراحي شهري.
- تهيه ويرايش چهارم آئين‌نامه زلزله کشور (استاندارد2800 ).
تامين مسکن خانوارهاي دومعلول و بيشتر
به دنبال نتايج حاصل از بازنگري در طرح جامع مسکن مقرر است تأمين مسکن خانوارهاي هدف دولت در قالب بسته­هاي برنامه­اي متفاوت انجام پذيرد. تأمين مسکن خانوارهاي داراي دو معلول و بيشتر يکي از اين برنامه­ها است. انعقاد تفاهم­نامه کمک به تأمين مسکن معلولين فاقد مسکن، براساس اين تفاهمنامه زمين مناسب براي تأمين مسکن 7759 خانوار تحت پوشش بهزيستي در مناطق شهري که حداقل 2 فرد معلول دارند، تأمين خواهد شد.
ضرورت انجام طرح- ايجاد هم­پيوندي ميان برنامه­هاي تأمين مسکن با برنامه­هاي رفاه اجتماعي يکي از موکدات طرح جامع مسکن مي­باشد. انعقاد تفاهم­نامه کمک به تأمين مسکن معلولين فاقد مسکن با مشارکت بنياد مستضعفان، سازمان ملي زمين و مسکن، سازمان بهزيستي و انجمن خيرين مسکن ساز ايران نيز زاييده اين تفکر است.
اهداف طرح- سازمان ملي زمين و مسکن در راستاي اجراي صحيح تفاهم‌نامه و تأمين مسکن خانوارهاي هدف اين برنامه وظايف زير را عهده دار شده است
- احراز شرايط متقاضيان معرفي شده
- تأمين زمين مورد نياز در شهرها از محل منابع موجود
بر اين اساس، عملکرد سال 1395 به شرح زير است:
- بررسي و تأييد شرايط 6160 خانوار مددجوي معرفي شده.
- تخصيص و انعقاد قرارداد واگذاري زمين با خيرين مسکن ساز استان­ها براي 485خانوار تحت پوشش بهزيستي.
عملکرد دولت يازدهم
- بهسازي و مناسب سازي بيش از 2329 واحد مسکوني اختصاص يافته به مددجويان.
- رفع موانع اجرايي 790 واحد مسکوني اختصاص يافته به معلولين معزز از مساکن مهر در حال ساخت.
- احراز شرايط بيش از 10000 متقاضي معرفي شده توسط بهزيستي و ساير نهادها.
- تخصيص زمين مناسب براي 2972 واحد مسکوني و واگذاري آن به نهادهاي ذيربط براي ساخت.
- شروع عمليات اجرايي بيش از 1971 واحد مسکوني در اراضي تخصيصي.
- تعيين تکليف 900 واحد از 1660 واحد مسکوني شهري واگذار شده از پروژه هاي قبلي سازمان و آماده ننمودن آنها به منظور تحويل به افراد مربوطه.
- واگذاري قطعي معادل 3207 واحد مسکوني به خانوارهاي واجد شرايط طرح.
تامين اراضي براي ساخت واحدهاي مسکوني اجتماعي و تامين اراضي براي خانوارهاي ميان‌درآمد و کم‌درآمد
تأمين اراضي براي ساخت واحدهاي مسكوني اجتماعي و همچنين تأمين اراضي براي خانوارهاي ميان درآمد و كم درآمد در قالب سياست­‌هاي اقتصاد مقاومتي از ديگر کارهايي بود که انجام شد.
در مصوبه مسکن اجتماعي تأمين زمين براي ساخت مسکن ملکي- اجاري بر عهده وزارت راه و شهرسازي (سازمان ملي زمين و مسکن و شهرهاي جديد) قرار گرفته و بر اساس برنامه اعلام شده از سوي بنياد مسکن (متولي مسکن اجتماعي)، در سال 1396مي­بايست به ميزان 250 هکتار زمين مناسب براي 25000 واحد مسکوني تامين گردد تا 4 درصد آن (معادل 10 هزار واحد) به مسکن اجتماعي اختصاص يابد. لذا سازمان ملي زمين و مسکن طي بخشنامه شماره 52118/95/600 مورخ 1395.12.24تفکيک استاني اين تعداد را به استان­ها ابلاغ کرده است. گرچه در استان­‌هاي داراي شهر جديد بخشي از اين وظيفه برعهده شرکت عمران شهرهاي جديد است. همانگونه که قبل از اين نيز عنوان شد محور هشتم طرح جامع براي اولين بار به برآورد زمين مورد نياز براي تأمين مسکن خانوارهاي کم درآمد و ساير خانوارها به تفکيک شهرهاي کشور تا افق 1405 پرداخته است. بر اين اساس و در راستاي اجراي سياست­‌هاي اقتصاد مقاومتي، سازمان ملي زمين و مسکن بخشي از برنامه اجرايي خود را به تأمين زمين لازم براي تأمين نياز مسکن خانوارهاي کم درآمد و ميان درآمد اختصاص داده است.
در سال 1395 و طبق مصوبات دبيرخانه ستاد اقتصاد مقاومتي، معاونت ساختمان و مسکن وزارت متبوع عهده دار برنامه رونق بخش مسکن شد و هريک از سازمان­هاي تابعه برنامه خود را براي رونق در بخش مسکن اعلام کردند. در اين راستا سازمان ملي زمين و مسکن تأمين زمين به ظرفيت 55 هزار واحد مسکوني براي خانوارهاي کم درآمد و ميان درآمد را پيش‌بيني کرد. اين برنامه براي سال جاري معادل 108 هزار واحد مسکوني در نظر گرفته شده و در قالب تأمين زمين براي مسکن اقشار ويژه، خانوارهاي داراي دو معلول، مسکن اجتماعي، صندوق­هاي زمين و ساختمان و واحد هاي مشارکتي تعريف شده است.
در رابطه با مسکن اجتماعي، حميدرضا عظيميان معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن در تازه ترين اظهار نظر خود اعلام داشت: با کميته امداد امام‌خميني و بنياد مسکن انقلاب‌اسلامي در حال رايزني هستيم تا مسکن‌هاي‌مهر فاقد متقاضي را براي خانواده‌هاي دومعلول و يا افرادي که واجد شرايط دريافت مسکن اجتماعي هستند اختصاص دهيم.
وي افزود: سازمان آمادگي دارد تا مسکن‌هاي‌مهر فاقد متقاضي را به صورت تفاهمات و توافقاتي دو جانبه در اختيار کميته امداد و يا بنياد مسکن انقلاب اسلامي براي اجراي طرح مسکن اجتماعي قرار دهد. (جزئيات بيشتر را اينجا بخوانيد.)
حق شناس معاون مسکن شهري بنياد مسکن انقلاب اسلامي با اعلام واگذاري 300 هزار واحد مسکن مهر شهرهاي زير 25 هزار نفر از طريق فروش اقساطي به متقاضيان از آمادگي کامل آن بنياد براي اجراي طرح مسکن اجتماعي خبر داد. (جزئيات بيشتر را اينجا بخوايند.)

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: بر اساس برش استانی، سهمیه آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد و در بخش شهری تعداد ۸۹ هزار واحد بود که ۳۹ هزار واحد تعریف و ۳۷ هزار واحد قرارداد بسته شده و ۲۶ هزار واحد تحویل نیز داده شده است.

مالک رحمتی، جمعه، هفتم اردیبهشت ماه، در جلسه شورای مسکن آذربایجان شرقی که با حضور وزیر راه برگزار شد، گفت: ۳۵ درصد از سهمیه استان در طرح نهضت ملی مسکن عملیاتی شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سرعت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان مدتی کاهش یافته بود که با دستور وزیر محترم شاهد رشد این طرح هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش خودمالکی شهری تعداد ۴۰ هزار واحد سهمیه داریم که همگی به بانک معرفی شده‌است، گفت: ۱۰ هزار واحد تا به امروز عملیاتی شده است. 

رحمتی ادامه داد: در خودمالکی روستایی نیز سهمیه ۴۸ هزار واحدی داشتیم که ۲۳ هزار واحد به بانک معرفی و ۱۴ هزار واحد نیز عملیاتی شده است.

رحمتی با بیان اینکه تعداد ۲۹ هزار واحد در طرح بازآفرینی شهری داریم که ۱۶ هزار واحد پروانه گرفته‌اند، اظهار کرد: ۷۵۰ هکتار زمین روستایی برای این طرح به تازگی تأمین شده و ۱۵ الی ۱۰ هزار واحد نیز در این زمین ساخته خواهد شد.

وی به تأمین زمین ۵۰۰ هکتاری در روستای شادآباد مشایخ تبریز اشاره کرد و گفت: در مجموع نزدیک به هزار و ۱۰۰ هکتار زمین برای واحدهای نهصت ملی مسکن تأمین می‌شود که در این صورت می‌توانیم در دو سال پیش رو شاهد رشد اجرای این طرح در استان باشیم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • سهمیه‌ آذربایجان شرقی در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰۸ هزار واحد است
  • واگذاری زمین به خانوارهای ایثارگر در آذربایجان شرقی
  • انجام اقدامات لازم برای تأمین اراضی طرح نهضت ملی مسکن
  • ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در ناغان
  • واگذاری زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بخش ناغان، به شرط تامین زمین
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • دیوار کلاهبرداری فرو ریخت