Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:40:22 GMT

غزالی که از مسابقات بازماند

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۵۹۳۱۰

غزالی که از مسابقات بازماند

تهران- ایرنا- خودروی خورشیدی دانشگاه تهران موسوم به غزال ایرانی 4 از رقابت های خودروهای خورشیدی 2017 استرالیا بازماند، وضعیتی که علت آن طولانی شدن روند ترخیص این کالا در فرودگاه دبی و بی مبالاتی مسئولان گمرکی آن ذکر شده است.

مسابقات خودروهای خورشیدی سال 2017 میلادی در 8 تا 15 اکتبر (16 تا 23 مهر) با مشارکت 41 خودروی خورشیدی در مسافتی حدود 3 هزار کیلومتر از شهر شمالی داروین تا شهر جنوبی آدلاید استرالیا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این مسابقات که از سال 1987 به بعد دوسالانه برگزار می شود، رقابت خودروهایی را به نمایش می گذارد که با نیروی خورشید حرکت می کنند و بیشتر توسط گروه های دانشجویی یا شرکت های ساخت خودرو طراحی و ساخته شده اند، آنها می توانند بخش کمی از نیاز انرژی خودرو را ذخیره کنند اما بیشتر نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو از خورشید و پانلی تعبیه شده روی آن ناشی می شود.
بر اساس قوانین مسابقه، گروه ها می توانند ساعت 8 صبح تا 5 عصر خودرو را حرکت دهند و در مسیر حرکت، 7 توقفگاه برای بررسی خودروها و روند حرکت آنها وجود دارد.
امسال گروه هایی از آمریکا، استرالیا، تایلند، آلمان، ژاپن، انگلیس، هلند، شیلی، مالزی، بلژیک، سوئد، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، هند، هنگ کنگ، لهستان، ترکیه، تایوان در این مسابقات شرکت کرده بودند و تیم نوئون/Nuon از دانشگاه دلفت/Delft هلند توانست برنده این مسابقات شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، خودروی خورشیدی غزال ایرانی نیز در دوره قبل در این مسابقات شرکت کرده؛ ولی امسال غایب بود. مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، دلایل غیبت غزال ایرانی 4 را در مسابقات بین‌المللی استرالیا اعلام کرد.
بر اساس اطلاعیه این مرکز طی دو سال گذشته با تلاش و کوشش فراوان دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مدیریت دانشکده‌های مهندسی مکانیک، مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی صنایع پردیس دانشکده‌های فنی و دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنر دانشگاه تهران و حمایت حامیان مالی، خودرو غزال ایرانی 4 با طراحی منحصر به فرد به شکل یک خودرو نزدیک به مدل‌های تجاری طراحی و ساخته شد.
گروه خودرو برقی خورشیدی دانشگاه تهران با 19 دانشجو برای شرکت در مسابقات بین‌المللی 2017 به استرالیا اعزام شد. خودرو برقی خورشیدی غزال ایرانی 4 از طریق مسیر هوایی 15 شهریور توسط شرکت دی اچ ای/ DHL به مقصد داروین استرالیا (محل شروع مسابقات) ارسال شد. مسابقات از 16 مهر و تست‌های مربوط به خودرو برای شرکت در این مسابقات از 12 مهر آغاز شد.
حمل خودرو هوایی به مقصد و انجام امور گمرکی به طور معمول 1 هفته تا 10 روز حداکثر به طول می‌انجامد. خودرو با تأخیر زیاد 22 شهریور به دبی ارسال شد تا از آنجا به سیدنی و به داروین حمل شود. پلیس امارات محموله خودرو را در دبی بازرسی کرد که در اثر این بازرسی ناشیانه و به دلیل این که بسته بندی‌های اولیه باز شدند اما مجدد صحیح بسته بندی نشد، خودرو و متعلقات آن در طول مسیر تا استرالیا صدمات زیادی دید، شرکت DHL مسئول این کار در دبی بود.
خودرو با پرواز امارات اول مهر به سیدنی حمل و فردای آن به سیدنی و به صورت زمینی سه روز بعد به داروین رسید. اما به دلیل بسته بندی نادرست در فرودگاه دبی مدارک ترخیص اشکالات متعددی داشت. تیم ترخیص مسابقات زمان زیادی صرف امور گمرکی و خروج خودرو از قرنطینه استرالیا کرد و در نهایت خودرو جمعه (14 مهر) تحویل تیم داده شد؛ در حالیکه بدنه خودرو در بخش‌های مختلف آسیب دیده و شیشه‌های آن در زمان بازرسی از جا کنده، لولای درها صدمه خورده و بخش‌هایی از سیستم تعلیق خسارت دیده بود.
همچنین بخش‌های دیگری مثل سلول‌های خورشیدی و وسایل دیگر خودرو که جداگانه بسته بندی شده بود تا روز 17 مهر تحویل تیم نشد. با توجه به صدمات فراوان خودرو و نبود قطعات و متعلقات مهم دیگر خودرو، تیم خودرو برقی خورشیدی دانشگاه تهران با مذاکره با مسئولان مسابقات از مسابقات کناره‌گیری کرد.
برای جبران خسارات وارده با شرکت DHL مذاکرات در حال انجام است و پیگیری‌های حقوقی دنبال می‌شود.
علمی**9157
تنظیم: منصوره شوشتری**
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۵۹۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «دنیز شمیهال» (Denis Shmygal) نخست‌ وزیر اوکراین در سخنانی ادعا کرد که استرالیا در حال آماده سازی بسته کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین است.

بر اساس ادعای نخست‌ وزیر اوکراین، قرار است این پول برای خرید محموله بزرگی از هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، استرالیا همچنین مهمات هوا به زمین را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

این در حالیست که وی پیشتر نیز ادعا کرده بود که استرالیا پهپادهایی به ارزش ۳۲.۵ میلیون دلار و مجموعه بزرگی از سامانه های موشکی ضدهوایی را به کی یف ارائه خواهد کرد.

این در حالیست که استرالیا در خصوص اعای مطرح این مقام اوکراینی تا کنون بیانیه ای صادر نکرده است.

کد خبر 6091317

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین، تهدیدی برای یهودیان نیست
  • برگزاری نهمین دوره مسابقات روباتیک دانش‌آموزی
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • مسابقات والیبال دانشجویان کشور در دانشگاه شمال آمل شروع شد
  • آغاز مسابقات والیبال دانشجویان کشور دردانشگاه شمال آمل
  • آغاز مسابقات والیبال دانشجویان کشور در آمل
  • اوکراین: ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های تسلیحاتی استرالیا در راه است
  • طرح استفاده از انرژی خورشیدی در دانشگاه آزاد شهرقدس عملیاتی می‌شود
  • مسابقات رباتیک با شرکت بیش از یک هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود
  • دختر شمشیرباز اسلحه اپه ایران از کسب سهمیه بازماند