Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@23:32:15 GMT

رسانه فقط از غم و اندوه بايد سخن بگويد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۱۸۳۷

رسانه فقط از غم و اندوه بايد سخن بگويد؟

خبرگزاري آريا - يک استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينکه امروز رسانه‌ها عهده‌دار تحليل و تبيين حادثه عاشورا هستند، گفت: اهداف عاشورا بايد در برنامه‌ها به صورت تحليل و محتوا ارائه شود و کاري کنيم که آسيب‌ها و خرافات از بين برود و هدف اصلي امام حسين (ع) از قيام مطرح شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدصابر جعفري در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه ما بايد در حادثه عاشورا حق و باطل را نگاه کنيم، اظهار کرد: امام حسين (ع) يک قيامي داشت که به شهادت ايشان، اصحاب و ياران‌شان منجر شد و خاندان آل‌الله به اسارت رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهادت امام حسين (ع) يک فلسفه‌اي دارد و آن فلسفه، هدف امام حسين (ع) از قيام است.
وي گفت: امام حسين (ع) براي گرفتن بيعت، نامه‌هايي را که از کوفه مي‌آمد را در نظر داشت و پس از آن مسلم‌بن عقيل نماينده خويش را به کوفه مي‌فرستند تا از اين طريق مطمئن شود که مردم خواستار حکومت اسلامي هستند. در بين راه هستند کساني که مي‌خواهند امام حسين (ع) را از رفتن به اين سفر باز دارند و فکر مي‌کنند که با اين سخنان به نفع امام (ع) حرکت مي‌کنند.
ما فقط در بُعد فيزيکي امام حسين (ع) گير کرده‌ايم و کاري براي تحقق فرهنگ عاشورا انجام نداده‌ايم. حزن و اندوه به جاي خود، اما بايد به محتوا بيشتر از حزن و اندوه پرداخته شود
اين استاد حوزه يادآور شد: آن‌ها از هدف امام حسين (ع) آگاهي چنداني نداشتند. هدف امام حسين (ع) اين بود که فلسفه دين زنده بماند. اگر اين گونه نبود، حضرت زينب (س) و اهل بيت (ع) را به همراه بچه‌هاي خود در اين مسير به همراه نمي‌برد. بخشي از هدف امام حسين (ع) با شهادت ايشان و بخشي ديگر با اسارت حضرت زينب (س) جاودان مي‌ماند، اما در اين ميان ما بايد بدانيم که نقش و رسالت رسانه براي اينکه هدف امام حسين (ع) را از قيام مطرح کند چيست و چگونه بايد باشد؟
جعفري گفت: آيا رسانه بايد فقط از غم و اندوه سخن بگويد؟ به نظر بنده وظيفه رسانه در عاشورا تبيين اهداف قيام امام حسين (ع) است. تمام ائمه (ع) و حضرت زينب (س) همواره درصدد ترويج اهداف قيام بوده‌اند. در کنار ترويج اين موضوع، غم و اندوه حادثه نيز بايد مطرح شود. ما در شکل‌گيري حوادث چهار نوع ديدگاه داريم. ديدگاه اول يک ديدگاه ناظري است، ديدگاه دوم ديدگاهي است که حادثه را مي‌بيند و تحليلي را هم ارائه مي‌دهد و آن را مورد بررسي قرار مي‌دهد؛ اما ديدگاه سوم اين است که علاوه‌بر دو ديدگاه گذشته يک گره و معضلي از آن موضوع را حل کند و نگاه عزت‌آفريني و نقش‌آفريني به موضوع داشته باشد و ديدگاه چهارم علاوه بر نقش‌آفريني، اين است که شکل‌گيري آن حادثه را با ساير حوادث مورد بررسي قرار بدهد و ببيند ارتباط آن با ساير موضوعات چگونه است.
اين عضو هيأت علمي بنياد مهدويت تأکيد کرد: از حادثه عاشورا بايد درسي گرفته شود که در زندگي ما موثر باشد. رسانه در اين عرصه مي‌تواند تأثير بسزايي داشته باشد. در قالب مداحي و سخنراني رسانه بايد هدف خود را تحليل عقلاني و نقش آفريني حادثه عاشورا در زندگي امروز را مورد بررسي قرار بدهد و در بُعد بعدي نيز بحث عاطفه و احساسات انساني مطرح شود.
جعفري گفت: اگر يک عده‌اي در آن زماني که حضرت مُسلم (ع) در کوفه بود او را ياري نکردند، به دليل اطلاع‌رساني غلط به مردم بود. امروز ما چگونه حادثه عاشورا را اطلاع‌رساني مي‌کنيم؟ اگر رسانه فقط بخواهد به فضاي مداحي و مرثيه‌خواني بپردازد ساير فضاها و بُعدهاي اصلي فرهنگ عاشورا از بين مي‌رود. گاها مي‌بينيم که ما فقط در بُعد فيزيکي امام حسين (ع) گير کرديم و کاري براي تحقق فرهنگ عاشورا انجام نداده‌ايم. حزن و اندوه به جاي خودش، اما بايد به محتوا بيشتر از حزن و اندوه پرداخته شود.
وي خاطر نشان کرد: گاهي در مداحي‌ها و سخنراني‌ها مطالبي مطرح و از رسانه‌ها پخش مي‌شود که سنديت ندارند. تعزيه‌خواني خوب است اما نبايد در آن تزلزل ذلت به نمايش گذاشته شود بلکه بايد مداحي و سخنراني، تعزيه و.... همگي به عرفان و دليل چرايي موضوع و حادثه عاشورا بپردازند. نه فقط در ايام محرم و رمضان بلکه در تمام زمان‌ها بايد اين موضوع در رسانه ملي مورد توجه قرار بگيرد. اگر برنامه خوب و بامحتوايي در راستاي مفاهيم ديني و از جمله مفاهيم عاشورا پخش شود مردم استقبال مي‌کنند.
اين استاد حوزه يادآور شد: ما در حادثه عاشورا نيازمند تحليل و رسيدن به اصل موضوع هستيم. مثلا رسانه ملي سريالي همچون "مختار" را پخش مي‌کند. در ابتداي امر کار خوب و صحيحي است، مخصوصا اينکه بعد از سريال تحليل تاريخي نيز ارائه مي‌شد. اما بايد از اين گونه توليدات بيشتر باشد، نه اينکه فقط بخواهيم هر سال يک موضوع را پخش کنيم. گاها برنامه‌هايي نيز در رسانه ملي پخش مي‌شوند که محتواي خوبي دارند، اما زمان مناسبي ندارد. ما بايد براي رسيدن به ظرفيت عاشورا به سمت برنامه‌هاي تحليلي و محتوايي برويم و فيلم و سريال مي‌تواند در اين عرصه بسيار کارآمد باشد.
جعفري گفت: مداحي و مرثيه‌خواني ارزشمند است، اما در عين حال نيز بايد در اوج حماسه و عزت ائمه (ع) اين مطالب مطرح شوند. امروز رسانه عهده‌دار رسالت انبياء است و بايد به موضوع و محتواي شرايط امام حسين (ع) بپردازد. امام حسين (ع) صرفا براي اينکه شهيد شود قيام نکرد بلکه از قيام خود فلسفه و هدفي داشت که بايد اين هدف در دنياي امروز براي مردم از طريق رسانه‌ها مطرح شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۱۸۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید

دکتر شیرجنگ گفت: رادیولوژی پرتابل - سرکانتر - ساک شن و تخت‌های اتاق عمل از جمله دستگاه‌هایی هستند برای بیمارستان خریداری شده است.

وی افزود:خرید دستگاه اتوآنالایزر برای آزمایشگاه نیز خریداری شده که تا یکماه آینده نصب خواهد شد و با نصب آن مشکلات آزمایشگاه رفع می شود ولی برای راه اندازی آن و نصب دستگاه‌های جانبی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه نیاز است که از خیرین درخواست می کنیم برای بروز کردن آن ما را یاری کنند.

وی گفت: مجوز اصلی برای احداث بخش اتاق‌های عمل در فضای ۳ هزار متر مربع بیمارستان با هزینه‌ای بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان گرفته شده است که با احداث آن دیگر نیاز به ارجا ع بیماران به سایر شهر‌ها نخواهیم بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • تجهیز بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود به دستگا‌های جدید
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • رامون کالدرون: هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که رئال مادرید، کار آسانی برابر بایرن مونیخ خواهد داشت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۷ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند
  • حمله به نمازگزاران در گذره هرات افغانستان/ ۶ نفر شهید شدند