Web Analytics Made Easy - Statcounter

مبنای طرح ثبت گوشی تلفن همراه و تجهیزات داری سیمکارت، ردیابی کالای مجاز با استفاده از شبکه مخابراتی کشور و عدم ارائه خدمت به تجهیزات غیر مجاز است؛ بنابراین رویکرد طرح کنترل در سطح مصرف می¬باشد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به منظور تشخیص دقیق تجهیز قاچاق از غیرقاچاق، نیازمند ردیابی تجهیز قانونی می­باشیم و برای ردیابی هر کالا به شناسه رهگیری نیازمندیم که مهمترین ویژگی این شناسه یکتا بودن و امکان انتصاب آن به کالاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تجهیزان دارای سیمکارت تحت پوشش استاندارد جهانی (GSM)، این شناسه به­طور پیش­فرض وجود دارد که همان IMEI است. به منظور افزایش کارایی، لازم است که خدمات اپراتوری به گوشی­های غیرمجاز محدود گردد، بنابراین شناسه رهگیری باید توسط اپراتور قابل شناسایی باشد که این موضوع نیز مؤید استفاده از IMEI است.

اما تجربیات گذشته ایران و سایر کشورهای جهان مبین کافی نبودن شناسه IMEI برای این اقدام است. دلیل اصلی این مسئله، قابل جعل بودن IMEI می­باشد. در نتیجه نیازمند شناسه دیگری هستیم که دو ویژگی یکتا بودن و قابل شناسایی بودن توسط اپراتور را دارا باشد. برای این منظور، ترکیب دوگانه شماره سیمکارت و IMEI مدنظر خواهد بود. با توجه به اینکه هر تجهیز ممکن است در طول زمان از سیمکارت­های متعدد استفاده نماید این ترکیب دوگانه متغیر بوده و باید توسط فرد یا سازمانی مدیریت گردد. بهترین گزینه برای تشکیل این دوگانه مالک تجهیز می­باشد؛ بنابراین برای اجرای صحیح طرح نیازمند ثبت مالکیت خواهیم بود.

به منظور ثبت مالکیت برای کلیه تجهیزات ارتباط سیار، سند الکترونیکی متشکل از مثلث شناسه IMEI، شماره سیمکارت و کد ملی برای این تجهیزات ایجاد می­گردد. بر این اساس، سامانه همتا، به­منظور سهولت در ثبت سیستمی کلیه نقل و انتقالات مالکیتی تجهیزات مذکور اجاد خواهد شد. در این سامانه برای تمام مالکین یک کارتابل الکترونیکی ایجاد می­گردد که به واسطه آن امکان ثبت نقل و انتقال و مدیریت دسترسی­های تجهیزات و سیمکارت­های تحت مالکیت میسر می­شود.

ایجاد کارتابل و دسترسی به سامانه همتا از طریق کانال­های ارتباطی شش­گانه امکان­پذیر است. این کانال­ها عبارتند از: سامانه USSD، سامانه پیامکی، سامانه مرکز ارتباط تلفنی ثابت و همراه، پورتال اینترنتی سامانه همتا، مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی پست، دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ICT روستایی و مرکز تماس سامانه همتا.

اپراتورها در هنگام ارائه خدمت به تجهیزات متقاضی خدمت، ایتدا IMEI تجهیز را بررسی کرده و در صورت ثبت نبودن IMEI در سامانه همتا، ارائه خدمت به آن را محدود می­نمایند. اپراتورها علاوه بر بررسی IMEI، اطلاعات سیمکارت را نیز بررسی می­کنند و در صورت جعل یک IMEI ثبت شده بر روی یک تجهیز قاچاق توسط افراد مختلف، از طریق چک کردن سیمکارت، استفاده­کننده غیرمجاز شناسایی شده و ارائه خدمت به او را محدود می­‌نماید.

عنوان

سال

تعداد خط واگذار شده

150 میلیون

تعداد خط فعال

75 میلیون

برآورد میزان نیاز سالانه گوشی تلفن همراه

حداقل 15 میلیون

میزان تولید داخلی

حداکثر 1.5 میلیون

میزان تأمین از خارج

13.5 تا 15 میلیون

میزان واردات رسمی

1 – 1.5میلیون

میزان قاچاق

13 – 13.5 میلیون (%85 الی 90%)

ارزش قاچاق (به ازای هر گوشی 165 دلار)

بیش از 2 میلیارد دلار معادل 7 هزار میلیارد تومان

زیان حاکمیت (حداقل 14% مالیات و عوارض گمرکی)

بیش از 1000 میلیارد تومان

حداقل زیان حاکمیت از قاچاق گوشی تلفن همراه

بودجه سال 95 وزارت صنعت، معدن و تجارت

بودجه سال 95 وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

1000 میلیارد تومان

646 میلیارد تومان

374 میلیارد تومان

فواید طرح

· اجرای سیاست­های اقتصاد مقاومتی (رعایت استاندارد، شفافیت در توزیع، مدیریت مخاطرات اقتصادی، جلوگیری از فعالیت­های فسادزا، اصلاح نظام درآمدی)

· تحقق درآمدهای دولت

· جلوگیری از فرار مالیاتی واردکنندگان از مبادی غیر رسمی

· جلوگیری از سرقت و حوادث و افزایش امنیت گوشی­ها

· ایجاد اشتغال در نمایندگی­های رسمی

· ایجاد رغبت در سرمایه­گذاری

· برخورداری مصرف­کننده از خدمات پس از فروش

· تضمین ایمنی گوشی و سلامت مردم

· امکان ردیابی و شناسایی سیمکارت­های بیگانه و تلفن­های ثبت نشده

موانع موجود برای تحقق طرح

· ریسک­گریزی و عدم اهتمام جدی در سطوح بالای وزارتخانه­های مربوطه

· فعالیت­های احتمالی مخالف رسانه­ای از طرف قاچاقچیان

همراهان طرح

مهندس حسین فلاح (معاون نظارت و اعمال مقررات)

مهندس حمیدرضا دهقانی­‌نیا (مدیر کل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز)


منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای واژگونی وحشتناک ام وی ام X55 چه بود؟

فرارو- انتشار فیلمی هولناک از لحظه شکسته شدن اکسل خودرو ام وی ام X55 و واژگونی آن در اتوبان کاشان-قم با واکنش‌های زیادی همراه شده است. دوباره بحث بی‌کیفیت بودن خودروهای چینی به میان آمده و عده‌ای این خودروها را با نمونه‌های آلمانی و ژاپنی مقایسه می‌کنند. واکنش نیمه‌رسمی مدیران خودرو نشان می‌دهد با مسئله جدی روبرو هستیم. 

به گزارش فرارو، مدیران‌خودرو یک فراخوان صادر کرده و از کسانی که برای خرید خودرو X55 پرو اقدام کرده‌اند خواسته به‌منظور بررسی سلامت و عملکرد اکسل خودرو به نمایندگی مراجعه کنند. کارشناسان عقیده دارند بدون بررسی ماجرا نمی‌توان نظر قطعی داد اما حادثه وحشتناک رخ داده اتوبان کاشان- قم احتمالا از بخش مونتاژ این خودرو سرچشمه می‌گیرد. آیا MVM مدل X55 پرو یک خوردو ناامن است؟ سرنخ‌هایی از حوادث مشابه در روسیه و آفریقای جنوبی پیدا شده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی نمایندگی: شانس با خودرو یار نبوده...

برای بررسی چرایی حادثه، نظر چند نماینده مدیران خودرو را جویا شدیم تقریبا هیچ‌کدام آنها حاضر نیستند به‌شکل رسمی اظهارنظر کنند. حداقل وقتی خودتان را خبرنگار معرفی می‌کنید جوابشان منفی است اما وقتی گفتم خریدار خودرو هستم و نگرانم، یکی از آنها حادثه را کاملا اتفاقی خواند. دقیقا برعکس کارشناسان مستقل که می‌گویند بدون تشکیل تیم فنی و بررسی دقیق با حضور مسئولان سازمان استاندارد اظهارنظر غیرمنصفانه به‌نظر می‌رسد.

مسئول یک نمایندگی‌ مدیران‌خودرو در پاسخ به سوالات خبرنگار فرارو که خودش را خریدار ماشین معرفی کرده می‌گوید: بالاخره در مونتاژ دو الی سه هزار خودرو چنین اتفاقی می‌افتد و امر عجیبی نیست. شاید شانس با این خودرو یار نبوده که یک دوربین  صحنه را ثبت می‌کند. بگذارید خیالتان را راحت کنم، اگر موضوع کیفیت کلی مونتاژ بود ما الان یک ایکس 55 پرو سالم در ایران نداشتیم. این استدلال کاملا اشتباه است.

سماجت می‌کنم و می‌گویم همین چند روز اخیر عکس‌ها و ویدئوهایی دیده‌ام که اتفاقی مشابه‌ای برای همین مدل خودرو را در کشورهای روسیه و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد. برای اینکه آرامم کند می‌گوید: نمی‌توان اصل موضوع را رد کرد. ممکن است چنین اتفاقی افتاده باشد اما حادثه برای هر ماشینی رخ می‌دهد. اگر یک سرچ در اینترنت بزنید مورد خروج اکسل حتی برای بنز و BMW اتفاق افتاده است. بنابراین نمی‌توان گفت این دو خودروساز هم خودروهای بی‌کیفیتی تولید می‌کنند.

در پایان می‌گوید نباید نگران باشم و مهربانانه توصیه می‌کند: اتفاقات قبل از این حادثه مشخص نیست. شاید راننده ماشین به یک تعمیرکار ناشی مراجعه کرده است. یک فیلم را نمی‌توان به تمام خودروهایی از این دست یا محصولات کل یک کارخانه تعمیم داد. به‌ نظر من حادثه کاملا اتفاقی بوده و نباید چندان به آن توجه کرد.

درخواست کارشناسان بررسی حادثه ایکس ۵۵ پرو است

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در بررسی چرایی حادثه رخ داده برای ایکس ۵۵ پرو و خارج شدن محور چرخ عقب به فرارو می‌گوید: رسانه‌ها برخی مطالب را چه درست و چه نادرست کنار هم می‌چینند و می‌گویند این اتفاق در جای دیگری هم افتاده که من اصلا این موضوع را قبول یا رد نمی‌کنم. به نظر می‌رسد اگر قرار باشد این شایعات تمام شوند، باید تیم فنی شرکت سازنده مادر، گزارشی از علل  حادثه تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد. اگر علت برای مثال نحوه رانندگی بوده، پس این اتفاق ممکن بود برای هر خودروی دیگری هم بیفتد. اگر اشکال یک اشکال فنی باشد که شرکت مادر موظف است مشکل را برطرف کند، فراخوان بدهد و کارهایی از این قبیل انجام دهد.

بابک صدرایی در ادامه می‌گوید: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تعداد زیادی از این مدل خودرو در بازار ایران فروخته شده است. شاید بیش از 15 هزار دستگاه و نزدیک  پنج سال از حضور این خودرو در بازار ایران می‌گذرد. حداقل 500 هزار دستگاه از این خودرو هم در بازارهای چین و دیگر کشورها به فروش رفته است. حالا یک مورد اتفاق افتاده که می‌توان آن را سرنخ دانست. باید بررسی شود و نمی‌توان حکم قطعی بر ناایمنی این مدل خودرو داد.

دنبال سرنخ ماجرای ایکس ۵۵ پرو باشید

ماجرای ایکس ۵۵ پرو برای افرادی که این ماشین را خریده‌اند یا پولش را داده‌اند و منتظر تحویل هستند، نگران‌کننده است. بابک صدرایی عقیده دارد اگر موارد متعددی به همین شکل اتفاق افتاده بود، وضع فرق می‌کرد و نیاز به بررسی جدی ابعاد داستان داشتیم. اما وقتی فقط برای یک خودرو این مشکل پیش می‌آید، باید دید علت آن به نحوه استفاده برمی‌گردد یا مشکل مختص همان یک خودرو بوده است. این موضوعات هم نیازمند تشکیل یک تیم فنی بی‌طرف متشکل از کارشناسان شرکت مادر و سازمان استاندارد است تا شفاف‌سازی صورت بگیرد و برای مردم و خریداران خودرو شائبه ایجاد نشود.

این کارشناس خودرو به فرارو تاکید کرد: ایکس ۵۵ پرو فقط در بازار ایران عرضه نمی‌شود و از آنجایی که در دیگر کشورها مثل روسیه، آفریقای جنوبی یا کشورهای عربی هم حضور دارد، بنابراین دارای یکسری استاندارد است. یک زمانی گفته می‌شد خودروی پورشه هم در یک کشوری دچار حریق شده که به دنبال آن همه گفتند ممکن است این خودرو مشکل فنی داشته باشد اما بعد از تحقیق و بررسی معلوم شد که راننده بی‌احتیاطی کرده است.

ایکس ۵۵ پرو؛ خبری از واکنش مسئولان نیست

ایکس ۵۵ پرو بخت‌برگشته‌ای که دچار شکستگی اکسل عقب شده و ویدئویش دست به‌دست می‌چرخد، از دسترس عموم خارج است. با وجود گذشت چند ساعت از حادثه واژگونی هنوز شرکت مدیران خودرو به شکل رسمی واکنشی نشان نداده است. مقامات و مسئولان مرتبط با بازار خودرو هم تمایلی برای دخالت در ماجرا نداشته‌اند.

مدیران خودرو به صدور یک فراخوان نصف‌ونیمه اکتفا کرده که در آن خبر داده‌اند به‌ زودی با خریداران خودروهای ایکس ۵۵ پرو تماس می‌گیرند و از آنها می‌خواهند در یک پروسه زمان‌بندی شده به نمایندگی مراجعه کرده تا وضعیت اکسل عقب آنها بررسی شود. این مسئله در همه‌جای دنیا رایج است و تا پایان بررسی‌ها نمی‌توان گفت حادثه در کمین بقیه خودروهاست.

حالا باید منتظر ماند و دید در ادامه صاحبان مدیران خودرو علت اصلی حادثه را چه عنوان می‌کنند آیا حادثه کاملا اتفاقی بوده که در این شرایط سایر خریداران این مدل از خودرو از نگرانی در خواهند آمد یا احتمالا سرنخ ماجرا در جای دیگری‌ است.

دیگر خبرها

  • گواردیولا: اتفاقی که برای لیورپول افتاد ممکن است برای ما هم بیفتد، آنها را ستایش می کنم / زیرنویس فارسی
  • ماجرای واژگونی وحشتناک ام وی ام X55 چه بود؟
  • آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز
  • فرصت ۱۵ روزه مشاوران املاک برای دریافت شناسه یکتا
  • تصویری ترسناک از خورشید در آسمان چین؛ چه اتفاقی افتاده؟
  • اتفاقی که باعث شد مورایس مسلمان شود
  • اتفاقی که مورایس را به اسلام مشرف کرد
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • کلوپ: کی گفته ممکن نیست قهرمان شویم!
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا