Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-03@04:48:33 GMT

چرا تهران در برابر سیل آسیب پذیر است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۶۵۶۰۶

صراط: استاد عمران و کارشناس هیدرولوژی در نشستی که در دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران برگزار شد به تشریح وضعیت ایمن‌سازی تهران در برابر سیل پرداخت.
به گزارش ایسنا، دکتر اویس ترابی در نشستی با عنوان مخاطرات طبیعی، چالش‌های زیست محیطی و بحران آب و خشکسالی در ایران در مورد تجربه‌های موفق و ناموفق ایمن‌سازی تهران در برابر سیل سخنرانی کرد و گفت: در این زمینه در تهران در نیم قرن گذشته تجربه‌ای داشتیم که مناسب ارزیابی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به دسته‌بندی‌های سیل‌های تهران پرداخت و گفت: سیل‌های تهران ناشی از طغیان رودخانه‌ها و آب‌های سطحی، سیل‌های واریزه‌ای، سیل‌های ثانویه (ناشی از مسائل مهندسی) است.
این استاد عمران اضافه کرد: سیل ناشی از طغیان رودخانه‌ها بر اثر وقوع رگباری بارش‌ها و ذوب برف در بالادست حوزه ایجاد می‌شود و باعث تغییر ناگهانی سطح آب می‌شود. همچنین سیل واریزه‌ای بر اثر توده‌ای متشکل از آب، مواد جامد مانند خاک، سنگ، تنه درختان و ... ایجاد می‌شود و جریان آب در این نوع سیل نقش محرک را ایفا می‌کند. دسته سوم سیل‌ها بر اثر شکست سازه‌های انسان‌ساز مانند سد و پل ایجاد می‌شود که در تهران با اینها مواجه هستیم.
ترابی به تشریح فعالیت‌های ۵۰ ساله در تهران که برای مدیریت و هدایت آب‌ها صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در طول این سال‌ها از تمام ظرفیت‌های مشاور و پیمانکار و تمام توان تخصصی موجود استفاده شد.
وی درباره آسیب‌پذیری تهران برابر سیل نیز گفت: هر چه توان برای ایجاد شبکه‌ها وجود داشت به کار بسته شد ولی آیا برابر سیل همچنان آسیب‌پذیر هستیم؟ بله زیرا شبکه‌های فرعی جمع‌آوری آب در داخل شهر به خاطر دور ریزی‌های عامدانه ناشی از رفتار شهروندان پر می‌شوند و این مساله تا گلوگاه‌ها نیز ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل است می‌بینیم با وجود خالی بودن شبکه‌های اصلی جمع‌آوری آب پس از بارندگی‌ها در سطح شهر آب جاری می‌شود، زیرا این زباله‌ها جلوی شبکه‌های فرعی را می‌بندند.
این استاد عمران ادامه داد: نکته بعدی این است که شبکه‌های ایجاد شده قرار بود برای بارندگی‌های تهران عمل کنند و در واقع باید در بیشتر ایام سال خالی می‌ماندند، اما متاسفانه هنوز شبکه فاضلاب وارد همین شبکه اصلی می‌شود و از همین رو در زمانیکه مسیر این شبکه‌ها باید خشک باشد فاضلاب وارد آنها می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای حریم رودخانه مانند ساخت و سازهای بستر امامزاده داوود از عوامل دیگر دخیل در سیل تهران هستند به تاثیر سازه‌های مهندسی‌ساز اشاره کرد و با ارائه مثال‌هایی، گفت: در بستر فعال رودخانه کن، آمفی‌تئاتر ایجاد شده است.
ترابی با اشاره به سیل جریان واریزه‌ای گفت: این نوع سیل همیشه تهران را تهدید می‌کند و سیل گلاب دره در سال ۶۶ یکی از نمونه‌های مهم آن بود.
این استاد عمران در جمع‌بندی صحبت‌هایش، گفت: ما برای سیل ناشی از طغیان رودخانه در تهران سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم، ولی هنوز برای سیل واریزه‌ای پاسخی نداریم و هیچ مکانیزم مدیریتی برای آن ایجاد نشده است. همچنین در زمینه سیل‌های ثانویه نیز با این چالش‌ها مواجه هستیم.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۵۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای حل فروکش تنش آبی و ایجاد پایداری شبکه توزیع آب در شهرستان چهارباغ

به گزارش جام جم آنلاین البرز،جلسه ای با حضور جعفری اسکندرلو فرماندار شهرستان چهارباغ ، معاون و مشاور فرماندار ، بخشداران مرکزی و رامجین و رئیس اداره آبفا شهرستان چهارباغ با نامداری مدیر عامل آب و فاضلاب استان البرز در محل اداره کل آبفای استان با موضوع بررسی اقدامات صورت گرفته و رفع مشکلات در حوزه آب و فاضلاب شهرستان چهارباغ برگزار گردید .

جعفری اسکندرلو فرماندار شهرستان چهارباغ در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری جهت اطلاع مردم شریف خاطرنشان کرد: با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تامین آب شرب پایدار و بهداشتی، از ابتدای سال گذشته تاکنون به منظور رفع معضلات موجود با شناسایی مشکلات و انجام اقدامات اصلاحی در تلاشیم تا کمبود، قطعی و افت فشار آب را برای تابستان سال جاری در شهرستان به حداقل برسانیم.

ایشان در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ارتقا و بهبود توزیع منابع آب در سطح شهرستان پرداخت و افزود: پیگیر احداث مخازن آب جهت پایداری شبکه توزیع هستیم و ان شاءالله این مهم در اولویت امور بوده و احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

فرماندار شهرستان چهارباغ در پایان به سایر اقدامات مهم در بخش آبفا اشاره کرد و تصریح کرد: اصلاح شبکه، حفر ۳ حلقه چاه در مناطق شهری و ۷ حلقه چاه در مناطق روستایی، تحویل آب مناطق حساس و دارای اهمیت از جمله اقدسیه، طاووسیه، شهرک طالقانی، زعفرانیه، اسماعیل آباد بالا و همچنین پیگیری آخرین وضعیت" تصفیه خانه فاضلاب مهدی آباد" و"حق آبه سد طالقان و خط انتقال این اتفاق ارزشمند از مهمترین محور‌های گفتگو و دیدار با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز بشمار میرفت.

دیگر خبرها

  • لوکاس هرناندز رباط پاره کرد
  • اقرار مقام ارشد نظامی انگلیس به ضعف دفاعی این کشور در برابر حملات موشکی
  • تلاش برای حل فروکش تنش آبی و ایجاد پایداری شبکه توزیع آب در شهرستان چهارباغ
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • پیروزی نفس‌گیر دورتموند برابر PSG در شب فرصت‌های سوخته
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • ضایعه نخاعی به متابولیسم بدن آسیب می رساند
  • دلیل مهم خشکی زانو پس از مدتی نشستن
  • دشمنان، همواره در تلاش برای ایجاد نفاق برای منحرف کردن مسیر پیشرفت ایران هستند