Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- تامین آب با توجه به نیاز بشر و رشد جمعیت بزرگ‌ترین چالش‌ کشورها محسوب می شود. مدیریت مصرف آب، توسعه فناوری های نوین آبیاری، اطلاع رسانی و همکاری دستگاه های متولی در جهت خروج از بحران آب یک ضرورت و نیازمند عزم همگانی است.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح شنبه 22 مهر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.


** مدیریت تقاضا در عرضه آب
حفظ منابع آب در گرو پایداری طبیعت، حفظ تنوع زیستی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها محسوب می شود. آموزش و تغییر الگوی مصرف از لازمه ‌های مقابله با چالش آبی کشور به شمار می رود که در ایران میزان مصرف آب شرب بیش از میانگین‌های جهانی و هدررفت آن در این بخش نیز بالا است. مسوولان باید به طور جدی انتقال آب سدها و مدیریت تقاضا در عرضه این مایه حیاتی را پیگیری کنند.

روزنامه«شرق» با درج گزارشی با عنوان«مشکل آب؟ هرگز!» می نویسد: شهر جدید پرند از بی‌آبی رنج می‌‎برد. تمام آب موردنیاز این شهر از سایر منابع و با صرف هزینه‌های زیاد به این منطقه منتقل می‌شود. مسوولان وزارت نیرو می‌گویند برای تأمین آب موردنیاز شهر جدید پرند در این حوضه حتی چاه هم نمی‌توانند حفر کنند زیرا این شهر حتی منبع آب زیرزمینی هم ندارد. اما مردم ساکن در این شهر جدید، نه‌تنها اطلاعی از کمبود آب ندارند که به خبرنگار ما بگویند بلکه آن را جدی هم نمی‌گیرند. مردم فکر می‌کنند منبع‌های تعبیه‌شده در شهر جدید پرند، آب منطقه را بدون وقفه تأمین کرده و مشکلی از نظر آب نخواهند داشت.

در ادامه آمده است: با وجود آنکه کمبود آب یکی از چالش‌های اصلی شهر جدید پرند و تحویل فازهای تکمیل‌شده جدید است اما ساکنان این شهرک، از آنجا که نبود گاز شهری در برخی فازها را با چشمان خود می‌بینند و ناگزیرند از کپسول گاز استفاده کنند، کمبود این حامل انرژی را بیشتر از آب باور دارند. دسترسی به پرند کار راحتی نیست. برای رفتن به این شهر جدید که یکی از اَبَرپروژه‌های مسکن مهر در آن اجرا شده و نزدیک به صدهزار واحد مسکونی را به طرح اولیه این شهر جدید تحمیل کرده است، تنها از دو نقطه تهران وسیله نقیله وجود دارد.

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان«آب موردنیاز ٢ میلیون نفر در لوله‌های فرسوده هدر می‌رود» به گفت وگو با علیرضا دائمی، معاون امور بین‌الملل و معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت نیرو، پرداخت و نوشت: شبکه فرسوده آب شرب شهرها و روستاها بخشی از بهترین منابع آب کشور را بدون استفاده هدر می‌دهد. جلوگیری از هدررفت آب در شبکه، ساده‌ترین راه برای تأمین نیازهای شرب مردم تشنه‌ای است که این روزها به‌دلیل تکرار کلمه بحران آب، به مرز بی‌تفاوتی رسیده‌اند؛ اما بازسازی شبکه نیازمند اعتبارات هنگفتی است که وزارت نیرو به‌عنوان یکی از بدهکارترین دستگاه‌های اجرائی به بخش خصوصی، قادر به تأمین آن نیست.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: ما از سه طریق می‌توانیم منابع مالی بازسازی شبکه فرسوده را تأمین کنیم؛ اولین راه ارائه درخواست به دولت برای افزایش اعتبارات بازسازی شبکه فرسوده است. راه‌حل دیگر افزایش تعرفه آب است تا بتوانیم از این محل رقمی را برای اصلاح شبکه کنار بگذاریم. این مسئله به مصوبه شورای اقتصاد نیاز دارد و نسبتا مسیر سختی است. مجلس دولت را مخیر کرده با مصوبه شورای اقتصاد، درباره قیمت آب تصمیم بگیرد. روش سوم اخذ عوارض روی قبوض آب است، این کار هم نیازمند مقررات خاصی است. ما برای ایجاد شبکه آب در روستاها چنین عوارضی را اخذ می‌کنیم؛ اما برای تأمین آب شرب شهری نیز چنین قانونی نداریم. اتکای شرکت‌های آب و فاضلاب به منابع جاری است که حجم این منابع نیز با فروش قیمت آب در ارتباط است. ازآنجاکه بهای آب با قیمت واقعی فاصله زیادی دارد، معمولا اعتبارات مورد نیاز برای ترمیم و بازسازی شبکه تأمین نمی‌شود.

روزنامه«ایران» در گزارشی با عنوان«هر سال یک سد کرج هندوانه صادر می‌کنیم» بحران آب و رونق صادرات مجازی آن را بررسی کرد و نوشت: هندوانه یا گوجه فرنگی؟! پاسخ این سؤال بستگی به این دارد که چه کاره باشید. اگر از یک کشاورز بپرسید، قطعاً بهتر می‌تواند پاسخ دهد. هر دو محصول، صادراتی هستند آن هم با حجم بالا. پس هر کدام را بکارند، بُرد کرده‌اند. ضمن اینکه در هر شرایطی حتی در خشک‌ترین زمین‌ها می‌شود یک جوری این محصولات را به بار آورد و روانه بازار کرد. یک سؤال دیگر؛ می‌دانید با صادرات هر کیلو هندوانه، چند لیتر آب از کشور خارج می‌کنیم؟ دقیقاً 500 لیتر و برای یک عدد گوجه فرنگی 70 گرمی، دقیقاً 13 لیتر. کارشناسان به این شکل از خروج آب، صادرات آب مجازی می‌گویند؛ آبی که به چشم نمی‌آید.

در ادامه می خوانیم: هر محصول صنعتی و کشاورزی به میزان مشخصی آب نیاز دارد که در کشورهای توسعه یافته بر این اساس برنامه‌ریزی می‌شود؛ اینکه تولید چه چیزی به صرفه نیست و باید وارد کرد و چه چیزی صرف دارد و با کمترین میزان آب می‌شود فروخت. جدول میزان مصرف آب می‌گوید، برای تولید هر کیلو خیار 200 لیتر آب نیاز داریم و برای تولید هر کیلو برنج 4 هزار لیتر. سالانه بیش از250 میلیارد لیتر آب معادل 250 میلیون متر مکعب برای صادرات 500 هزار تن هندوانه صادر می‌کنیم، بماند که این رقم تا 700 هزار تن نیز در سال‌های گذشته رسیده و باز از انصاف نگذریم که از سال 95 به این سو با سیاست‌های آبی دولت میزان مصرف هر کیلو هندوانه تا 286 لیتر نیز پایین آمده که معادل 143 میلیارد لیتر آب است. برای اینکه به تصویر روشن‌تری برسیم 250 میلیون متر مکعب آب مجازی را با حجم آب سد کرج مقایسه کنید که حدود 205 میلیون متر مکعب است. به عبارت دیگر ایران سالانه فقط از طریق هندوانه حجمی برابر با سد کرج، آب صادر می‌کند. این رقم البته کمتر از آب مصرفی برای تولید گندم و برنج است. اما با توجه به اینکه گندم و برنج جزو محصولات کشاورزی استراتژیک محسوب می‌شوند، شاید مقایسه درستی نباشد.

روزنامه«قانون» با انتخاب گزارشی با عنوان«عطش قانون برای مبارزه با بی‌آبی» پیشنهادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با این معضل را بررسی کرد و نوشت: معضل بی‌آبی در کشور، نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده‌است. کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه آب و محیط زیست‌سال‌هاست که هشدارهای فراوانی را برای این مهم بیان می‌کنند ولی به نظر عزم خاصی برای حل مشکلات این عرصه وجود ندارد. نمایندگان مجلس، پیشنهادهایی را در این زمینه بیان کرده‌اند ولی این اقدامات نیازمند قانونی شدن و اجرای مناسب است. در همین راستا علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، گفته‌است: یکی از بهترین راه‌های مدیریت آب‌هایی که از مرز خارج می‌شوند و به دریاها ریخته می‌شوند را در بازچرخوانی آن در انتهای مسیرمی‌بینیم.

در ادامه این گزارش آمده است: عباس‌ پاپی‌زاده پالنگان، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی نیز، می‌گوید:باید از روش‌های علمی و دانش بنیان موجود برای مصرف آب استفاده کنیم که یکی از این‌روش‌ها، کشت گلخانه‌ای است. پاپی‌زاده پالنگان ، درخصوص اصلاح و استفاده از روش‌های آبیاری نوین، اظهار داشت: امروز کشور با بحران آب مواجه است، اگردر دنیا از کل آب‌های زیرزمینی تا 20درصد استفاده شود، شرایط عادی و تعادل برقرار است ولی اگر تا 40 درصد استفاده کنیم، اعلام خطر می‌کنند؛ در ایران، میزان مصرف از سفره‌های زیر زمینی رقم 85 درصد را نشان می‌دهد.عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر کشور ما در میزان مصرف آب‌های زیرزمینی، تمامی خطوط قرمز و بحرانی را گذرانده که باید در این زمینه فکری اساسی کرد، گفت: کشورهایی که مشکل کمبود آب ندارند نیز به سمت صرفه‌جویی از آب حرکت کرده‌اند تا بهره‌وری از آن را افزایش دهند.

** استفاده فراگیر و بهینه از فضای مجازی با فرهنگ سازی
استفاده مستمر و همگانی از شبکه های اجتماعی نیازمند مدیریتی با ساختار فرهنگی برای جلوگیری از برخی آثار مخرب این شبکه ها در جامعه به شمار می رود. امروز دسترسی به علم و دانش فقط از طریق محیط کتابخانه ای صورت نمی گیرد و امکان دسترسی به آخرین اطلاعات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی از طریق فضای مجازی مهیا است. تقویت سواد اینترنتی مهمترین راه حل برای بهره گیری مناسب و صحیح از فضای مجازی محسوب می شود که باید از توجه بیشتری برخوردار شود. بنابراین مدیریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نحوی که اخلاق و فضای روانی جامعه و حریم خصوصی افراد تهدید نشود، ضرورت دارد.

روزنامه«صبح نو» در یادداشتی با عنوان«برجسته‌سازی در فضای مجازی» می نویسد: سمت چپ صفحه توئیتر، یادآوری می‌کند که مردم دنیا یا منطقه‌مان دارند درباره چه چیزهایی حرف می‌زنند. جرقه سیل صحبت‌ها درباره هر موضوع می‌تواند با خبر یا گزارش یک رسانه رسمی خورده باشد، یا یک کاربر معمولی آن را راه انداخته باشد، یا آنکه اساساً مربوط به واقعه‌ای باشد که طبعاً انتظار می‌رفته است توجهات گسترده‌ای را به خود جلب کند. با دیدن حجم برخی از این صحبت‌ها وسوسه می‌شویم ما هم درباره آن چیزی بگوییم. بالاخره اینها به‌اصطلاح «ترند» شده‌اند، جریانی که برای مدتی کوتاه مُد شده است و دیگران را تشویق می‌کند به این کارناوال یا واگن هیاهوکنان بپیوندند. با پیوستن به این کارناوال، هم حرف‌مان بهتر شنیده می‌شود چون پیرامون یک سوژه داغ است، هم می‌توانیم هم‌نظران خود را پیدا کنیم، هم شاید تعدادی دنبال‌کننده برایمان دست‌وپا شود.

محمد معماریان در ادامه این یادداشت می نویسد: اصطلاح برجسته‌سازی (Agenda Setting) در لغت به معنای «تعیین دستور کار» است، و کاربرد عملی‌اش آن است که: «نمی‌گوییم چطور فکر کنید، می‌گوییم به چه فکر کنید.» برجسته‌سازی به دنبال تعیین سوژه بحث است. ولی برجسته‌سازی به چه دردی می‌خورد؟ در یک بازه زمانی اگر سوژه‌ای فراگیر شود، به قیمت توجه به سایر سوژه‌ها تمام می‌شود. در فضای رسانه‌ای جدید، کسانی که پیش‌تر «شهروند معمولی» حساب می‌شدند هم بالقوه می‌توانند رسانه شده و اثرگذار شوند؛ می‌توانند سوژه بحثی را فراهم کنند، یک هشتگ برای گم نشدن نخ بحث و ساده‌تر شدن یافتن افرادی که در آن باره صحبت می‌کنند مطرح سازند و از دیگران بخواهند درباره‌اش صحبت کنند. برجسته‌سازی شگرد ماهرانه‌ای در کار رسانه‌ای است چون تشخیص آن گاهی به رصد و زحمت دقیق و طولانی‌مدت نیاز دارد تا با شواهد کافی روشن شود که آیا یک رسانه (خواه سازمان یا شخص) منصفانه به موضوعات مختلف پرداخته است یا خیر؛ که اغلب هم چنین زحمتی کشیده نمی‌شود!

روزنامه«شرق» با درج یادداشتی با عنوان«مدیریت مصرف با ابزار شبکه‌های اجتماعی» که به قلم عبدالحسین طوطیایی پژوهشگر کشاورزی نگاشته شد، آورده است: بخش کشاورزی مانند سایر دستگاه‌های اجرائی به شاخه‌ای برای توسعه اجتماعی و پاسخ‌گویی و نیز برای بهره‌گیری از نیروی بی‌زوال اجتماعی نیاز دارد. بسیاری از این بهره‌برداران از نظر تحصیلات تا سطوح آکادمیک فراتر رفته‌اند و از طرفی جهش‌های خیره‌کننده‌ای در عرصه ابزار و امکانات ارتباطی و گسترش شبکه‌های اجتماعی به‌ طور روزافزون صورت گرفته و می‌گیرد. هم ‌اکنون بیشتر بهره ‌برداران بخش کشاورزی و در دور‌ترین نقاط کشور مجهز به تلفن همراه و گوشی ‌های هوشمند، امکانات اینترنت و... هستند. بدون تردید دگرگونی نهاد ترویج کشاورزی در خلال این مدت هرگز به موازات این تغییرات رخ ‌داده در تولیدکنندگان نبوده و دیگر نمی‌تواند پاسخ ‌گوی نیاز‌ها و حلقه‌های مفقوده جدید باشد.

در ادامه این یادداشت آمده است: در این رابطه ایفای نقش تشکل‌های مختلف تولید ‌کنندگان به شرط واگذاری قسمتی از وظایف تصدی ‌گری مدیریت‌ها به آنان در روند بهبود کم‌هزینه بخش کشاورزی بسیار ضروری است. شاخه پیشنهادی به‌جای توجیه برنامه اجرائی وزارت متبوع به آسیب‌شناسی در جامعه مصرف‌ کننده و سامان‌ دهی و هماهنگی تشکل‌های تولیدی برای هم‌سازی با سیاست ‌های کلان بخش کشاورزی خواهد پرداخت. از جمله عرصه ‌هایی که این نهاد می‌تواند رابطه دوسویه مدیریت دولتی و جامعه تولید و مصرف را در آن در مسیر بهره‌ وری پایدار قرار دهد، شبکه‌های مختلف اجتماعی است. البته مجهزکردن این شاخه به یک شبکه مستقل تلویزیونی و نیز جامعه ‌شناسانی نخبه از شرط‌های پایه‌ای برای افزایش کارآمدی آن به ‌شمار می‌آید.

روزنامه«اعتماد» در گزارشی با عنوان« فضای مجازی را مسدود نکنید» سخنان آیت الله موحدی کرمانی و دیگر مسوولان را درباره فضای مجازی بررسی کرد و نوشت: «فضای مجازی و اینترنت غوغا کرده و می‌کند؛ نمی‌دانم مسوولان ما می‌توانند کاری کنند یا نه؟» «فضای مجازی را مسدود نکنید چرا که مزایایی دارد، بلکه سعی کنید جلوی ضرری که از این ناحیه متوجه جوانان و نوجوانان می‌شود را بگیرید.» موضوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی با توجه به تاثیر‌گذاری و گستردگی استفاده از این ابزار خبررسانی نوین، مدت‌هاست محل بحث میان مسوولان است. دسترسی به برخی شبکه‌ها مثل توییتر سال‌هاست برای کاربران ایرانی ممنوع است و استفاده از پیام رسان تلگرام که پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در ایران است، همواره محل چالش بوده و هست.

در ادامه این گزارش می خوانیم: روزهای اول پاییز بود که دادستان تهران علیه مدیرعامل تلگرام اعلام جرم کرد، این خبر در رسانه‌های داخلی و خارجی واکنش‌هایی را به دنبال داشت و دقایقی پس از انتشار آن پاول دورو، مدیرعامل تلگرام نسبت به آن واکنش نشان داد و گفت: «بیش از 40 میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می‌کنند و ما تاکنون حتی یک بایت دیتای خصوصی را به هیچ دولتی در هیچ کجا نداده‌ایم.» مکاتبات و رایزنی‌های میان مقامات ایرانی و مدیرعامل پرطرفدارترین پیام رسان در ایران، از زمان وزارت محمود واعظی آغاز شد و همواره مسوولان ایرانی سعی داشتند تا با مذاکره با این شرکت، بتوانند روی محتوای این شبکه کنترل داشته باشند و نتیجه این مذاکرات شد استقرار CDN ‌ها در ایران که تا حدودی مجوز رصد این شبکه را به مسوولان می‌داد اما طبق اظهارات دورو امکان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را به آنها نمی‌داد.

** هماهنگی و سازگاری با محیط زیست از اهداف توسعه
حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی است. نابودی جنگل ها، فرسایش خاک، آلودگی آب و ... از جمله تهدیدهایی به شمار می شود که سبب می شود فاجعه محیط زیستی به وجود آید. شهروندان می توانند با همکاری مسوولان با تشکیل نهادهای مردمی در حوزه محیط زیست فعالیت کنند و در حفظ آن سهم چشم گیری داشته باشند.

روزنامه«آرمان» با درج یادداشتی با عنوان«همراهی مردمی برای افزایش روزهای پاک» که به قلم کیومرث کلانتری مدیرکل محیط‌زیست استان تهران نگاشته شد، آورده است: در فصل سرما پدیده وارونگی دما یا اینورژن در کلانشهرها و شهرها اتفاق می‌افتد و با تشدید آلودگی‌هوا همراه است. باید دانست این پدیده عملکردی کاملا طبیعی است، اما به‌دلیل وجود آلودگی‌هوا در برخی از روزهای سال بروز آن مزید بر علت و باعث ایجاد شرایط جوی هشدار‌دهنده می‌شود. وقوع وارونگی دما به‌خودی‌خود هیچ‌خطری را متوجه انسان و دیگر جانداران نمی‌کند، اما امروزه در شهرهای بزرگ و صنعتی موجب تراکم و افزایش آلودگی می‌شود. در شرایط‌ عادی همواره هوای سرد لایه‌های بالا به‌علت سنگینی به سمت پایین حرکت می‌کند و هوای گرم مجاور زمین به‌علت سبکی به سمت بالا می‌رود؛ یعنی در شرایط عادی همواره نوعی جابه‌جایی عمودی هوا وجود دارد. این پدیده باعث بروز نارسایی در سیستم تنفسی و تشدید آلودگی‌های حاد می‌شود و نیازمند مدیریت همه‌جانبه در راستای کاهش فعالیت‌ها و تولید آلاینده‌های انسان‌ساز است.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: تهران بـه ‌لحاظ موقعیت جغرافیایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. استقرار در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز، منابع سرشار و غنی آب و شرایط آب‌و‌هوایی معتدلی را به ارمغان آورده است. دامنه‌ها و دره‌های کوهپایه‌ای البرز شرایط ویژه‌ای را برای گریز از گرما و خشکی بیابان‌های جنوبی به‌وجود آورده است. مشکلات متعدد زیست‌محیطی موجود همچون آلودگی‌های مختلف در محدوده تهران بیش از آنکه ناشی از شرایط نامناسب مکانی باشد، از فشار مفرط و بی‌توجهی به توان‌های محیطی این بخش از سرزمین بوده است. شمال و شرق تهران به‌دلیل قرارگرفتن در وضعیت جغرافیایی ویژه کمتر در مسیر وزش باد است و همین مساله تعادل‌هوا در پایتخت را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در این وضعیت می‌توان از طریق نیروی‌باد و وزش جریان ناپایدار جوی شدت آلودگی‌های موجود را کاهش داد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در کارگروه کاهش آلودگی‌هوا از همگان خواستاریم که به تصمیمات اتخاذشده در این کارگروه توجه کنند. به‌ویژه در روزهای وارونگی دما و افزایش آلودگی‌ها از گروه‌های ویژه همچون بیماران ریوی و تنفسی، سالمندان، بیماران قلبی‌وعروقی، کودکان و زنان بادار درخواست می‌شود که درصورت امکان از خانه خارج نشوند و ورزشکاران هم از انجام ورزش‌های صبحگاهی اجتناب کنند. همگان باید به تذکرات بهداشتی و محیط‌زیستی توجه کنند.

روزنامه«ستاره صبح» در مطلبی با عنوان« محیط‌زیست چالش اصلی مردم شده است» به گفت وگو با محمد درویش مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط ‌زیست پرداخت و نوشت: درصورتی‌که معضلات مرتبط با محیط‌زیست ازجمله ترافیک را در نظر بگیریم به عقیده مردم ایران 33 درصد چالش‌ها به موضوعات زیست ‌محیطی مرتبط است. در یک دهه اخیر شاهد رشد چشمگیر کمپین‌ها، گردهمایی‌ها و زنجیره‌های حفاظتی هستیم. در طول فعالیت دولت یازدهم تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد از 413 مورد به 891 مورد افزایش یافته و بااین‌وجود صرف رشد کمی تشکل‌ها موردقبول نیست و لازم است تشکل‌های زیست‌محیطی به لحاظ کیفی نیز توسعه یابند. وی با تأکید به اینکه بر اساس بررسی‌های مرکز استراتژیک نهاد ریاست‌جمهوری سرمایه اجتماعی رو به افول است، بیان داشت: به‌موازات آن تعداد سمن‌های محیط‌زیست افزایش یافته و اقبال عمومی به فعالیت‌های زیست ‌محیطی رو به افزایش است.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: با فعال‌سازی ظرفیت‌های بوم گردی مناطق به دنبال تأمین هزینه نگه‌داری هر منطقه با گردشگری آن هستیم. وی افزود: ازجمله اینکه به دنبال تقویت اکولوژی‌ها و اکوکمپ ها بوده و نمونه‌های موفقی در شهرهای کاشان، سیرجان، چابکسر و در کنار پارک ملی گلستان داریم که هم صنایع‌دستی مناطق احیا شده و هم از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌شود. مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست همچنین بخشی از برنامه‌های ایجاد اشتغال را تقویت قرق‌های حفاظتی عنوان کرد. برای ترویج آموزش‌ها و اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان محیط‌زیست، مدارس طبیعت راه‌اندازی شده و 45 هزار دانش‌آموز سه تا 12 ساله را آموزش می‌دهند. در نظر داریم تا پایان برنامه ششم تعداد مدارس به 500 مورد افزایش یابد که این تعداد ظرفیت اشتغال 1.5 میلیون نفر را به دنبال دارد.

روزنامه«قانون» در گزارشی با عنوان«ریزگردها با قدرت بازمی گردند» می نویسد: فصل عجیب هجوم ریزدگرد یا گرد و غبار دوباره فرارسید. سازمان هواشناسی، احتمال وقوع گرد و خاک را برای مناطق غرب و جنوب غرب کشور در پایان هفته پیش‌بینی کرده است. مردم غرب و جنوب کشور سال‌هاست که رنگ آبی آسمان را فراموش کرده‌اند؛ برای آن‌ها دیگر پاییز و بهار معنایی ندارد، در تمام فصل‌های سال هوا آلوده و فقط در برخی از فصل‌ها درصد آلودگی کمتر است. ارائه آمار و اطلاعات توسط سازمان هواشناسی نیز به داستانی تکراری و اما تلخ برای مردم غرب و جنوب کشور تبدیل شده است؛ چرا که در یک دهه اخیر که ریزگردها به بحرانی برای کشور تبدیل شده، هیچ عزم یا اراده‌ای برای حل آن از سوی مسئولان وجود نداشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: اما ریزگرد از معضلی زیست ‌محیطی، به بهانه ‌ای سیاسی برای تاختن جناح‌ های رقیب تبدیل شده است. بر اساس آمار، گرد و خاکی که زندگی مردم جنوب و غرب کشور را فلج کرده است، دو منشأ داخلی و خارجی دارد. بخش بزرگی از کانون‌های تولید گرد و خاک در اراضی تحت تصرف داعش است که امکان مذاکره و توافق با داعش درخصوص هیچ مساله‌ای از جمله موضوع ریزگردها وجود ندارد. برای دولت عراق هم آن‌قدر درگیر مسائل مختلف امنیتی است که ریزگردها برایش در اولویت نبوده و نیست. در این میان تنها صحرای عربستان می‌ماند که دولت این کشور در چند سال اخیر به‌دلیل خصومت با ایران، به‌ عمد دیگر مالچ ‌پاشی صحرای خود را انجام نمی‌دهد و کمکی به حل این بحران نمی‌کند. با قطع امید از منشأ خارجی، درحال حاضر تنها گزینه حل معضل ریزگردها، منشأ داخلی است. گزینه ‌ای که تنها روزنه امید مردم غرب، جنوب و به‌خصوص خوزستان برای نفس کشیدن است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۳۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات

به گزارش خبرگزاری مهر، حلیا سادات حسینی در نشست هم اندیشی دبیران محیط زیست مناطق ۲۲ گانه که با حضور رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت بررسی ابعاد زیست محیطی و جایگاه محیط زیست شهری در زندگی روزمره شهروندان گفت: امروزه توجه به مسائل زیست محیطی در برنامه ریزی‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات توسعه در شهرها می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت محیط زیست و در نتیجه ارتقا سطح کیفیت زندگی شهروندان باشد.

حسینی از دبیران خانه‌ها و کانون‌های محیط زیست مناطق به عنوان رابطین بین مجموعه مدیریت شهری و شهروندان یاد کرد.

وی در ادامه خطاب به دبیران محیط زیست مناطق ۲۲ گانه با بیان اینکه فعالیت دبیران محیط زیست به عنوان سفیران محیط زیستی در سطح مناطق می‌تواند با شناسایی چالش‌ها و معضلات محیط زیستی در سطح منطقه بسیار راهگشا باشد گفت: شما می‌توانید با تعیین راهکار مؤثر در جهت مدیریت، زمینه ساز ارتقای کیفیت محیط زیست شهری شد.

کد خبر 6090290 علی قدمی

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • مدیریت پسماندها خیلی از مشکلات محیط زیست را برطرف می‌کند
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود بود
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود و پرهیز از گسترش درگیری بود