Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دولت مي‌تواند با حذف دلار مبادله‌اي اختصاص يافته براي مسافران و تخصيص مابه‌التفاوت آن با نرخ آزاد به هزينه‌هاي اخذ ويزا ، حمل و نقل و... به کاهش هزينه‌هاي سفر اربعين اقدام کند.
سرويس اقتصاد مشرق - چندسالي است که با همت جوانان انقلابي و توصيه‌هاي رهبري معظم انقلاب، سنت پياده روي اربعين اباعبدالله قوت گرفته و هرساله ميليون ها نفر از عاشقان امام حسين (عليه‌السلام) از ايران براي زيارت ايشان رنج راه را به جان مي‌خرند و پس از زيارت مرقد حضرت اميرالمومنين (عليه‌السلام) با پاي پياده مسير 80 کيلومتري تا کربلا را پيموده و عمودهاي مسير را ميشمارند تا به 1452 رسيده و سلامي به سالار شهيدان دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال نيز طبق پيش‌بيني هاي مسئولان حداقل سه ميليون ايراني در بازه اربعين عزم زيارت مي‌کنند و خود را همپاي زائران از ساير نقاط جهان به کربلا مي رسانند. از اين رو و باتوجه به اينکه اين رخداد تاثيرات مهمي در فضاي اجتماعي و بين‌المللي دارد، در ادامه سعي مي‌کنيم باتوجه به اينکه از حدود سه هفته ديگر جمعيت مشتاق راهي سرزمين نينوا مي‌شوند، از لحاظ اقتصادي نيز اين راهپيمايي کم نظير که به بزرگترين اجتماع جهاني هم از لحاظ وسعت و هم کثرت جمعيت تبديل شده است را بررسي نماييم.
هزينه‌هاي سفر چقدر است؟
براي محاسبه راحت تر هزينه هاي سفر زيارتي به عراق، مسافرت را به سه بازه زير تقسيم بندي مي‌کنيم.
قبل از سفر حين سفر بازگشتبراين اساس، عمده هزينه هايي که هر شخص براي سفر به عتبات دارد شامل موارد زير است:
1- تهيه پاسپورت
کساني که اولين بار است قصد خروج از کشور را دارند و يا تاريخ اعتبار پاسپورتشان در حال اتمام است (کمتر از سه ماه اعتبار دارد)، بايد با مراجعه به دفاتر پليس+10 نسبت به دريافت پاسپورت خود اقدام کنند.
براساس اطلاعات موجود، بجز هزينه‌هاي جزئي جانبي نظير گرفتن عکس و اخذ شناسه (1000 تومان) و ... دريافت پاسپورت دو قلم عمده را شامل مي‌شود که در جدول زير اشاره مي‌کنيم:
رديفمبلغ13،750
(سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان)275،000
(هفتاد و پنج هزار تومان)داشتن پاسپورت معتبر پيش نياز دريافت ويزاي ورود به کشور عراق است.
2- اخذ ويزا
ويزا مجوز ورود به کشور عراق است و طبق قانون هر شخص براي دريافت اين جواز بايد 40 دلار (بيش از 160 هزار تومان) به سفارت و يا نمايندگي کشور عراق پرداخت نمايد. علي‌رغم مشکلات فراواني که طي سال‌هاي گذشته سامانه جامع دريافت ويزا (سماح) براي کاربران ايجاد نموده است اما در حال حاضر يکي از روش هاي اخذ ويزا همين سامانه مي‌باشد.
متقاضيان مي‌توانند پس از ورود به اين سامانه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب دفتر خدماتي خود اقدام نمايند و هزينه را به ريال پرداخت کنند.
3- کارمزد اخذ ويزا
دفاتر خدماتي که وظيفه پيگيري صدور ويزا از سفارت عراق را برعهده دارند نيز با توجه به کاري که انجام مي‌دهند مبلغي معادل 10 هزار و 900 تومان دريافت مي‌کنند.
3- هزينه بيمه
طبق اعلام مسئولان، تمامي زائران اربعين بايد براي خروج از کشور بيمه شوند. بر همين اساس مبلغ 18 و 800 تومان نيز براي اين رديف از متقاضيان اخذ مي‌شود.
4- هزينه خدمات درماني
هلال احمر نيز به عنوان مجري طرح سلامت زوار بابت هزينه هاي خدمات خود از هر زائر مبلغ 6 هزار و 200 تومان مي‌گيرد تا وظايف بهداشتي و درماني خود را انجام دهد.
5- حمل و نقل
يکي از پر خرج ترين و اصلي‌ترين هزينه‌هاي سفر، مربوط مي شود به تردد زائران تا مرز.
متاسفانه در سال‌هاي اخير مسئولان دولتي نيز با توجيه تعديل عرضه و تقاضا اقدام به افزايش 100 درصدي قيمت بليت اتوبوس‌هاي راهي مرزهاي کشور کردند. در اين زمينه مي‌توان به نرخ حدود 80 هزار توماني و تا بيش از 100 هزار توماني براي سفر زميني از تهران به مرز مهران اشاره کرد.
در مسير بازگشت نيز اين روند افزايش براثر ضعف نظارت سير افزايش به خود مي‌گيرد و بعضا مشاهده شده تا 3 برابر مبلغ اوليه نيز از مسافران دريافت مي‌شود.
از سوي ديگر، هزينه تردد هوايي نيز در اين مدت سير صعودي به خود گرفته و براي مسير پروازي رفت و برگشت مشهد به نجف يک ميليون و 500 هزار تومان و براي مسير تهران به نجف نيز يک ميليون و 200 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
6- مايحتاج سفر
ساير ملزومات سفر نظير کفش و لباس و وسايل همراه مناسب و همچنين خوراکي‌هاي مورد نياز نيز بسته به نياز هرشخص قابل محاسبه است.
7- حين سفر
طي مدت زمان حضور در عراق عمدتا شخص هزينه‌خاصي ندارد بجز مسيرهايي که با تاکسي تردد مي‌کند. بقيه مخارج که شامل اسکان و غذا مي‌شود با توجه به وجود تعداد بالاي موکب در مسير و همچنين مهمان‌نوازي مردم عراق براي تمام مسافران رايگان است.
گران شدن ويز ا در مدت اخير
همانطور که در بالا گفته شد، شايد اصلي ترين هزينه سفر به عتبات در اين ايام مربوط مي‌شود به اخذ ويزا.
از سوي ديگر با توجه به اينکه نرخ دلار در روزهاي اخير بر مدار جهشي قرار گرفته و رکورد شکني مي‌کند اين افزايش نرخ تاثير خود را بر قيمت ويزا به صورت بيشتري عيان مي‌کند.
و اين در حاليست که هيچ کس از آينده نزديک بازار ارز اطلاع دقيقي در دست ندارد و اگر با توجه به تحرکات سياسي دشمن، اين بازار ملتهب تر شود تاثير اين مسئله بر نرخ صدور ويزا ملموس تر خواهد شد. چنانکه درمدت کوتاه اخير نيز همين افزايش باعث گران تر شدن اخذ رواديد شده است. دو تصوير زير مقايسه ايست از قيمت صدور ويزا براساس اطلاعات سامانه سماح در دو بازه زماني هفته گذشته و امروز.
هزينه صدور ويزا هفته قبل
هزينه صدور ويزا- امروز
همانطور که قابل مشاهده است کاهش تدريجي نرخ دلار سبب شد قيمت اخذ ويزا افزايش يابد.
ارز مبادله‌اي، راهکاري براي کاهش هزينه ها
باتوجه به آنچه در خصوص قيمت اخذ ويزا براي مسافران اربعين گفته شد و همچنين در نظر گرفتن توصيه مسئولان عالي نظام براي ايجاد تسهيلات لازم و کافي براي سفر مردم به عراق، به نظر مي‌رسد يکي از کارهاي مورد نياز در اين زمينه تبديل هزينه هاي اخذ ويزا از قيمت دلار در بازار آزاد به قيمت ارز مبادله‌اي بانک مرکزي باشد.
در واقع هزينه هر يک دلار در بازار طي معاملات روزهاي اخير در بازه بالاي 4 هزار و تا 4 هزار و 100 تومان را نشان مي‌دهد اما اين نرخ در بازار مبادله‌اي چيزي در حدود 3400 تومان است و در واقع اختلاف 700 توماني دارد و در صورت تغيير نرخ پايه به ارز مبادله‌اي حداقل 28 هزار تومان از هزينه‌هاي صدور ويزا کاسته خواهد شد.
بعلاوه اينکه ريسک افزايش قيمت دلار در بازار نيز بر هزينه‌هاي صدور ويزا تاثير نخواهد گذاشت و با گران تر شدن احتمالي دلار هزينه اخذ ويزا افزايش نميابد.
حذف دلار مبادله اي براي مسافران
همچنين روي ديگر سکه تخصيص ارز مبادله‌اي براي مسافران نيز مي‌تواند اين مسئله باشد که باتوجه به اينکه زائر در مدت حضور در عراق تقريبا هيچ هزينه خاصي ندارد، تخصيص ارز مبادله‌اي که طبق گفته مسئولان براي هر مسافر 200 دلار است نيز لغو شود.
به بيان ديگر با توجه به اينکه کشور در تنگناي ارزي قرار دارد، يکي از اصلي ترين اقدامات در جلوگيري از خروج بي رويه ارز مي‌تواند لغو بخشنامه اختصاص دلار با نرخ مبادله‌اي براي زائران باشد. چرا که اين تصميم در حداقلي ترين حالت ممکن باتوجه به تفاوت نرخ ارز رسمي و بازار، هزينه‌اي حدود 140 هزار تومان بر اقتصاد کشور تحميل مي‌کند. که با در نظر گرفتن تعداد حداقل 3 ميليوني زوار اين رقم به 420 ميليارد تومان مي‌رسد.
اولويت اين مسئله نيز زماني مشخص مي‌شود که رهبري عظيم‌الشان انقلاب نيز بارها بر کاهش استفاده از دلار تاکيد کردند. ايشان در ديدار سال گذشته خود با فرماندهان سپاه نيز بر اين نکته تاکيد کردند و فرمودند:
«اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتي را به معناي واقعي محقق و کشور را از جادوي مالي و پولي دشمن خلاص کنند و ارزش و آقايي دلار را در زندگي اقتصادي بشکنند، کشورهاي ديگر را نيز نجات داده‌اند و براي آنها الگو خواهند شد. 95/6/28»
براين اساس مي‌توان انتظار داشت باتوجه به اينکه خيلي از زائران معاملات خود را در کشور عراق با پول ايران انجام مي‌دهند و همچنين تنگناي ارزي کشور و هزينه اي که تفاوت ارز مبادله‌اي با نرخ بازار دارد، دولت هرچه سريعتر نسبت به لغو اين بخشنامه اقدام کند و بجاي آن هزينه صدور ويزا را با نرخ دولتي انجام دهد و مابقي مبلغ مابه‌التفاوت را نيز در اختيار ناوگان حمل و نقل قرار دهد تا از افزايش حداقل 100 درصدي قيمت بليط در اين ايام جلوگيري کند. و با اينکار به کاهش هزينه‌هاي زوار کمک نمايد. در واقع راهپيمايي امسال را با تغييرات ساده در روش اجرا منطبق با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي اجرا نمايند.
از سوي ديگر، زوار نيز همانگونه که از فرصت اين سفر براي خودسازي معنوي استفاده مي‌نمايند و با ارتباط گيري با زوار ساير کشورها، پيام انقلاب را به گوش آن‌ها مي‌رسانند، با صرفه‌جويي و پرهيز از هزينه‌هاي اضافي براي سفر فرصت را براي استفاده ساير هموطنان از اين راهپيمايي شکوهمند مهيا کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۷۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زایران حج تمتع ۱۴۰۲

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اعلام سازمان حج و زیارت با تلاش مستمر دست اندرکاران و مدیریت هزینه ها و تسویه حساب نهایی با شرکت های طرف قرارداد، در حوزه های مختلف خدماتی حج، مبلغی از وجوه دریافتی به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده خواهد شد.

در اطلاعیه سازمان حج و زیارت در این ارتباط آمده است: «با تغییر در برخی از فرآیندها به منظور مدیریت هزینه ها در بخش های حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، خدمات پزشکی و همچنین کاهش خادمان ضیوف الرحمن (عوامل اجرایی، فرهنگی و پزشکی) و از طرفی حمایت های دولت مردمی در تامین ارز مورد نیاز خدمات هواپیمایی و فرودگاهی، مبلغی به عنوان مانده عملیات شناسایی شد، لذا مقرر گردید از امروز تا ۱۰ روز آینده به حساب ۸۲۵۰۰ زائر حج تمتع سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۵ میلیون ریال مسترد شود.

در خبر پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت در این زمینه تاکید شده است «از آنجا که مبالغ صرفه جویی شده مربوط به هزینه هائی غیر از موضوع اسکان حجاج بوده است، مبلغ محاسبه شده برای کلیه زائران یکسان می باشد.»

کد خبر 6093605

دیگر خبرها

  • ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده می شود
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زایران حج تمتع ۱۴۰۲
  • بازگشت ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج
  • زائران حج تمتع ۸.۵ میلیون تومان پس‌ می‌گیرند
  • استرداد ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲
  • نشست هم افزایی مسوولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین