Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:34:18 GMT

اخبار کوتاه روز دوشنبه در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۰۹۲۳

اخبار کوتاه روز دوشنبه در افغانستان

کابل - ایرنا - عدم بازگشت 203 دیپلمات افغانستان بعد از پایان ماموریت به کشورشان، خبر عیر رسمی سقوط شهرستان «معروف» در قندهار، درگیری شدید داعش و طالبان در «ننگرهار»، اظهارات رئیس اجرائی از مشکل دولت برای عدم مصونیت غذائی و مواد مخدر بخشی از اخبار کوتاه دوشنبه در افغانستان است.

**203 دیپلمات افغانستان به رغم پایان ماموریت به کشورشان باز نگشته اند
منابع خبری افغانستان به نقل از مقامات وزارت خارجه این کشور اعلام کردند که تاکنون 203 دیپلمات این وزارتخانه پس از پایان ماموریت در خارج از کشور دیگر به کشور باز نگشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش این دیپلمات ها یا در کشور محل ماموریت و دیگر کشورها پناهنده شده اند که این روند به اعتبار افغانستان آسیب رسانده است.شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان عدم برگشت این افراد را به وزارت خارجه تایید می کند اما می گوید که شماری از آنها به افغانستان برگشته اند اما به کارهای دیگری مشغول شده اند.پیش از این نیز گزارش هایی منتشر شد که ورزشکاران، دانشجویان و شماری از نیروهای افغان که برای آموزش به کشورهای خارجی اعزام شده اند از بازگشت به افغانستان خودداری کرده اند.

**خبرهای ضد و نقیض از سقوط شهرستان «معروف» در استان «قندهار»
امروز دوشنبه گزارش های ضد و نقیض از سقوط شهرستان معروف در استان قندهار توسط طالبان منتشر شد که برخی منابع آن را تائید و تعدادی هم رد کرده اند.«جانان گلزی» عضو شورای استانی قندهار افغانستان از جمله افرادی است که سقوط این شهرستان را بدست طالبان تائید کرد و گفت که گروه طالبان از دیروز در یک حمله این شهرستان را تصرف کردند. وی افزوده است که طالبان در این حمله شماری از سربازان کشته و شمار دیگر را زخمی کرده است.
اما مقام‌های امنیتی استان قندهار این ادعا را رد کرده و گفته اند طالبان به شهرستان معروف حمله کرد اما با متحمل شدن تلفات مجبور به عقب نشینی شد.

**نبرد سنگین داعش و طالبان در «ننگرهار»
خبرگزاری «جمهور» افغانستان امروز نوشت که گروه طالبان و داعش در شهرستان «خوگیانی» استان ننگرهار با هم درگیر شدند و تهاجم اولیه از سوی داعش به سمت مواضع طالبان آغاز شد.این منبع افزوده است که تلفاتی به دو طرف درگیر وارد شده اما تعداد آنها مشخص نیست ، طالبان و داعش پیش از این نیز در استان ننگرهار باهم درگیری داشته اند.

**نگرانی عبدالله عبدالله از عدم مصونیت غذایی در افغانستان
رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در مراسم تجلیل از روز مصونیت غذایی در کابل گفت که افغانستان در یک دهه گذشته به پیشرفت ها و موفقیت های فوق العاده در شاخص های مصونیت غذایی و تغذیه دست یافته اما هنوز عدم مصونیت غذایی یکی از نگرانی های جدی کشور است.وی گفت که شاخص های تغذیه به ویژه در مشکل کوتاهی قد و دیگر بیماری های ناشی سوء تغذیه به طور قابل ملاحظه بهبود یافته اما با این وجود تغذیه یکی از نگرانی های عمده درافغانستان است. نظرسنجی های ملی افغانستان نشان می دهد که تقریبا 33 درصد ( 9.3 میلیون) از مجموع جمعیت افغانستان از نظرغذا مصئونیت ندارند و در حدود 41 درصد (2 میلیون) کودک بین سنین نوزاد تا 59 ماهگی دچار عارضه کوتاهی قد می شوند.

**مواد مخدر مشکل بزرگ دولت افغانستان
«جاوید احمد قایم» معاون مبارزه با مواد مخدر افغانستان اعلام کرد که کشت خشخاش و تولید مواد مخدر حلقه شیطانی است که دامن کشور را گرفته و از کشت شروع تا قاچاق تداوم دارد.وی تاکید کرد که برای برچیدن این مشکل نیازبه همکاری جامعه جهانی هستیم.وی گفت که احداث مراکز بزرگ درمان و ترک اعتیاد در کابل و استان ها به 108 مرکز می رسد که در راستای طرح این وزارت خانه برای حل مشکل معتادان به منظور کاهش تقاضا اجرایی شده است.
وی گفت که در این مراکز سالانه 32 هزار معتاد درمان می شوند.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۰۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم

رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام» در پاکستان مدعی شد: برای این که جهت بهبود روابط پاکستان و حکومت طالبان تلاش کرده‌ام اکنون توسط دولت مجازات می‌شوم. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «مولانا فضل‌الرحمان» رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت پیش از این برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان تلاش کردم به همین دلیل دولت اسلام‌آباد به دنبال مجازات من است.

وی در یک گردهمایی در شهر «کراچی» اظهار داشت «ما به دلیل تلاش برای بهبود روابط میان پاکستان و افغانستان مجازات می‌شویم».

این اظهارات در حالی است که حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در انتخابات 8 فوریه 2024 میلادی در این کشور نتوانست رأی قابل توجهی به دست آورد.

فضل الرحمان این انتخابات را پر تقلب خواند و خواستار برگزاری مجدد آن شده است.

روزنامه پاکستانی: فضل الرحمان در افغانستان با سران گروه‌های مخالف دولت اسلام‌آباد دیدار کرده است«فضل الرحمان»: پاکستان هرگز تسلیم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نمی‌شودفضل الرحمان: نمایندگان احزاب اپوزیسیون در پارلمان پاکستان آماده استعفا هستند

رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان در این گردهمایی همچنین سیاست اسلام‌آباد در قبال فلسطین و رژین اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد.

مولانا فضل الرحمان پیش از این نیز مدعی شده بود حزبش به دلیل تقویت روابط با حکومت افغانستان و محکومیت جنایات رژیم اسرائیل در انتخابات این کشور شکست خورده است.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان