Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@18:40:20 GMT

6 خاصيت چغندر که از آنها بي خبريم

تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۸۳۶۹۱

6 خاصيت چغندر که از آنها بي خبريم

خبرگزاري آريا - چغندر حاوي سطوح بالاي عوامل آنتي اکسيداني و ضد التهابي است، که مطالعات نشان داده اند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخي انواع سرطان کمک کنند.
به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، چغندر سرشار از مواد مغذي سالم است، که از آن جمله مي توان به پنج ويتامين ضروري، کلسيم، آهن، پتاسيم، و پروتئين اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما اين ماده غذايي مي تواند عوارض جانبي شگفت انگيزي نيز داشته باشد.
چغندر از جمله سبزيجاتي است که مي توانيد با مد نظر قرار دادن برخي ملاحاظات آن را به عنوان بخشي از يک رژيم غذايي سالم مد نظر قرار دهيد.
مبارزه با سرطان
چغندر حاوي سطوح بالاي عوامل آنتي اکسيداني و ضد التهابي است، که مطالعات نشان داده اند ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخي انواع سرطان کمک کنند. چغندر رنگ قرمز خود را مديون يک رنگدانه گياهي به نام بتاسيانين است، که برخي مطالعات اوليه نشان داده اند ممکن است از سلول ها در برابر عوامل سرطان‌زاي مضر محافظت کند. همچنين، سطوح بالاي فيبري منحصر به فرد که در چغندر يافت مي شود، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پيوند خورده است. به گفته دکتر محمت آز، افزودن يک چهارم فنجان چغندر به رژيم غذايي روزانه مي تواند خطر ابتلا به سرطان کليه را کاهش دهد.
کاهش خطر ابتلا به بيماري قلبي
چغندر منبع خوبي براي فولات و بتائين است. اين مواد مغذي به همراه هم عمل کرده و در کاهش سطوح هوموسيستئين خون که مي تواند خطر ابتلا به بيماري قلبي را در نتيجه شکل گيري التهاب و آسيب رساندن به شريان ها افزايش دهد، نقش داشته باشند.

تقويت سلامت چشم
برگ هاي چغندر منبع خوبي براي لوتئين است. اين آنتي اکسيدان قوي به محافظت از چشم ها در برابر انحطاط ماکولاي مرتبط با سن و آب مرواريد کمک مي کند. همچنين، اين ماده غذايي حاوي طيف گسترده اي از مواد شيميايي گياهي است که مي توانند به بهبود سلامت چشم ها و بافت هاي عصبي انسان کمک کنند.
تقويت استقامت
نتايج پژوهش هاي پژوهشگران بريتانيايي نشان داده است ورزشکاراني که پيش از انجام تمرينات خود ترکيب آب چغندر و اندکي آب سيب را مي نوشيدند از استقامت بيشتر و فشار خون زمان استراحت پايين‌تر نسبت به افرادي که اين کار را انجام نمي دادند، برخوردار بودند. به نظر مي رسد نيترات موجود در چغندر عامل کليدي در بهبود استقامت محسوب مي شود. مطالعات بيشتر نشان داده اند که ترکيب آب چغندر-سيب مي تواند انجام برخي فعاليت ها (مانند پياده روي) را براي افراد سالخورده به کاري کمتر خسته کننده تبديل کند.
کاهش خطر ابتلا به زوال عقل
چغندر اسيد نيتريک توليد مي کند، که به افزايش جريان خون در سراسر بدن انسان از جمله مغز، کمک مي کند. تصويربرداري هاي MRI صورت گرفته روي افراد مسن نشان داده اند که پس از مصرف يک رژيم غذايي با محتواي نيترات بالا که شامل چغندر مي شده است، سوژه ها افزايش جريان خون به ماده سفيد لوب هاي پيشاني مغز خود را تجربه کرده اند.
مبارزه با يبوست
فيبر موجود در چغندر به عملکرد روان دستگاه گوارش انسان کمک مي کند.
خطر سلامت: مصرف چغندر مي تواند موجب تشکيل سنگ کليه شود
اگر مستعد ابتلا به سنگ هاي کليه هستيد، شايد بهتر باشد برگ هاي چغندر را با احتياط بيشتري مصرف کنيد. آنها سرشار از اگزالات ها هستند، که مي توانند کريستال هاي کوچکي را شکل داده و به شکل گيري سنگ هاي کليه منجر شوند.
خطر سلامت: مصرف چغندر مي تواند موجب ابتلا به نقرس شود
چغندر سرشار از اگزالات است که مي تواند ابتلا به بيماري نقرس را موجب شود. نقرس يک نوع آرتريت است که به واسطه افزايش بيش از حد اسيد اوريک در بدن شکل مي گيرد.
خطر سلامت: مصرف چغندر موجب تغيير رنگ مدفوع مي شود
اگرچه مصرف چغندر بهبود شرايط اجابت مزاج را در پي دارد، اما مي تواند ادرار يا مدفوع را به رنگ صورتي يا قرمز درآورد. در اين شرايط جاي نگراني وجود ندارد و نبايد آن را با وجود خون در مدفوع يا ادرار اشتباه گرفت.
منبع:عصر ايران
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۳۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟

ایتنا - محققان دانشگاه ملی سنگاپور موفق شدند مکانیسمی را شناسایی کنند که ممکن است توضیح دهد چرا یک رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
ارتباط بین تغذیه ضعیف و بیماری هایی مانند چاقی، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ از قبل ثابت شده بود، اما آنچه رژیم غذایی را به سرطان مرتبط می کند، تا حد زیادی ناشناخته مانده بود.

در این تحقیق جدید که نتایج آن در مجله Cell منتشر شده، محققان دریافتند که ماده ای به نام متیل گلیوکسال، که از تجزیه گلوکز برای آزادسازی انرژی تولید می شود، می تواند ژن هایی را که از سرطان محافظت می کنند، مهار کند.

آنها می گویند که یک رژیم غذایی نامناسب منجر به تولید سطوح بالاتری از متیل گلیوکسال می شود که این امر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

متیل گلیوکسال یک مولکول کوچک واکنش پذیر است که می تواند عملکرد سلولی را مختل کند. این مطالعه نشان می دهد که اگر بیش از حد تولید شود، می تواند به DNA آسیب برساند.

رژیم های غذایی سرشار از مواد غذایی ناسالم فرآوری شده، گوشت قرمز، قندهای اضافه شده و غلات تصفیه شده، ممکن است به دلیل اختلال متابولیسم در بدن منجر به افزایش سطح متیل گلیوکسال شود. این امر خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد.

از طرف دیگر، یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از فیبر و سبزیجات تولید متیل گلیوکسال را کاهش می دهد و به سلامت متابولیسم، میکروبیوم و سلامت کلی بدن کمک می کند.

محققان می گویند رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند سطوح متیل گلیوکسال را پایین نگه دارد.

این یافته ها حاکی از آن است که انتخاب‌های غذایی سالم و اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری‌شده، گوشت قرمز و شکر می تواند از طریق کاهش تولید متیل گلیوکسال، خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

محققان امیدوارند این کشف بتواند به درک بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان کمک کند و زمینه را برای راهکارهای پیشگیرانه جدید در آینده فراهم آورد.

دیگر خبرها

  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • قیمت طلا به کف رسید؟
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان