Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-06@23:25:02 GMT

نجات بلوطستان‌ها به دست دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۹۰۷۶۵

نجات بلوطستان‌ها به دست دانش‌آموزان

خبر این بود که حامد محمدی و مصیّب شیرانی دو تن از محیط بانان و فعالان محیط زیست با جمع آوری کمک‌های مردمی، اقدام به چاپ و خرید دفتر نقاشی با طرح حمایت و کاشت بلوط و توزیع آن در بین دانش آموزان روستاهای زاگرس‌نشین و محروم کرده‌اند.

خبر این بود که حامد محمدی و مصیّب شیرانی دو تن از محیط بانان و فعالان محیط زیست با جمع آوری کمک‌های مردمی، اقدام به چاپ و خرید دفتر نقاشی با طرح حمایت و کاشت بلوط و توزیع آن در بین دانش آموزان روستاهای زاگرس‌نشین و محروم کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمی‌شد از کنار این خبر خوب، بی اعتنا گذشت و این بهانه‌ای شد برای گفت‌وگویی با حامد محمدی؛ البته در ادامه دانستم موضوع تنها توزیع دفتر نبوده که باقی ماجرا را در ادامه می‌خوانید:

* با این پرسش شروع کنیم که ایده کار چگونه شکل گرفت؟

** وضعیت جنگل‌های بلوط در چند سال اخیر وضعیت خوبی نبوده است. چه در استان کهگلویه و بویر احمد و چه در ایلام و کرمانشاه و... در این بخش ها، بلوط‌ها یا مریض شده‌اند و یا آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی عرصه را بر آن‌ها تنگ کرده و دلیلی برای از بین رفتن جنگل‌های بلوط شده است. زاگرس را با بلوط هایش می‌شناسند و بلوط‌ها جزو میراث کهن منطقه هستند؛ پس باید برای نگهداری و جلوگیری از مرگ بلوط‌ها کاری انجام می‌شد و شروع این حرکت به همت دوستم شیرانی از سال ۱۳۹۲ بود. طرح وی «طرح هر مدرسه یک نهالستان» بود و از روستاهای چهارمحال بختیاری و لرستان آغاز شد و اکنون یک طرح ملی است و در تمام مناطق زاگرس اجرا می‌شود. مصیب شیرانی تصمیم گرفت برای مناطقی که روستاها دارای بلوط هستند از طریق مدارس و معلمان، دانش آموزان را به این تشویق کنند که هر دانش آموز یک دانه نهال و یا بیشتر در گلدان‌هایی در مدرسه به کارند و بعد از سبز شدن، در منطقه کاشته شود تا باعث احیای جنگل‌های بلوط بشود. این کار در لرستان و چهار محال بختیاری انجام شد و نتایج خوبی هم داشته است. مدارس زیادی در این مسیر قدم برداشتند و این طرح در حال حاضر به عنوان یک طرح ملی در حال پیگیری است و حتی آقای شیرانی جایزه‌ای ملی به خاطر این موضوع دریافت کردند.

در کنار این برنامه ما به فکر افتادیم که دفترهایی هم چاپ و آماده کنیم و به دست بچه‌هایی برسانیم که در مناطق بلوط‌ نشین سکونت دارند تا از این راه بیشتر بچه‌ها را با اهمیت درخت بلوط آشنا کنیم. در این دفترها یک بخش به اهمیت درخت بلوط و طریقه کاشت اختصاص دارد. این طرح و خرید این دفترها هم با کمک‌های مردمی انجام شد. برایم جالب بود بچه‌ای داشتیم که ۵۰۰۰ تومان پول توجیبی‌اش را دفتر خرید و آدم هایی که ۳۰۰ هزار تومان دفتر خریدند و به طرح کمک کردند و دفترها هم به چهار محال و بختیاری، خوزستان و لرستان ارسال شد و بنده هم به کمک آقای شیرانی برای روستاهای استان ایلام کمک خرید دفترها را جمع کردم و ۱۳۵۰ دفتر تهیه و توزیع شد و ۱۵۰۰دفتر هم همین دیروز ارسال شد؛ حتی با دوستانی در خارج از کشور هم برای حمایت از طرح و جذب کمک‌های خارجی صحبت شده است.

* کاری که شما و آقای شیرانی انجام می‌دهید، آگاه‌سازی جوامع محلی است؛ چرا سراغ دانش آموزان این جوامع رفتید؟

** ببینید، دانش آموزان نسل آینده ما هستند. وقتی اهمیت و سرنوشت درخت بلوط و جنگل بلوط در ذهن دانش آموزان ما نقش ببندد و ماندگار بشود، امیدوار می‌شویم که تعداد زیادی از آن‌ها حافظ این جنگل‌ها باشند و آن را به نسل بعدی تحویل دهند. آدم هایی که سن و سالی از آن‌ها گذشته است، به علت داشتن دغدغه‌های فکری مختلف شاید به اندازه کافی به ماجرا توجه نکنند، ولی اگر از پایه در این زمینه فرهنگسازی بشود امید به گرفتن نتیجه مطلوب هم خواهیم داشت. به این نکته هم باید توجه کرد که باید با دانش آموزانی کار کرد که در متن قضیه هستند و درخت بلوط، بخشی از زندگی آن‌هاست. وقتی دانش‌آموزی ارزش درخت بلوط را بداند فردا اگر شاهد تخریبی باشد ساکت نخواهد نشست.

شما اگر در اجرای طرح هایی از این دست جوامع محلی را با خود همراه نکنید نباید انتظار موفقیت داشته باشید، چون این افراد هستند که در آن جغرافیا زندگی می‌کنند و اقتصاد آن‌ها هم مثلاً در این منطقه با چیزی مثل درخت بلوط پیوند خورده است.

* خیلی وقت‌ها شاهد برنامه‌های خوبی در حوزه‌های مختلف در کشورمان هستیم که پشت آن‌ها انسان‌های خوش فکری حضور دارند و نه یک ارگان و سازمان دولتی؛ در این برنامه هم شما و آقای شیرانی هستید یا سازمان شما (محیط زیست) هم بوده است؟

** در این برنامه نه بودجه و نه ایده‌ای از سازمان گرفته نشده است و هر چه بوده کمک‌ها و همراهی مردمی بوده و همراهی دوستان محیط بان. مثلاً فکرش را بکنید که در استان ایلام در منطقه زرین آباد، «فریدون باقی» تنها محیط بان منطقه است که در منطقه‌ای دور افتاده با یک موتور برای کمک به طرح به مدارس روستاهای مختلف رفته است.

* سازمان چه راه‌هایی را در بحث آموزش جوامع محلی باید برود که نرفته است؟

** بودجه‌های فرهنگی و آموزشی سازمان خیلی کم است و امکاناتی که باید برای جوامع محلی استفاده شود اندک. متأسفانه بودجه‌ها بیشتر در مراکز و برای همایش‌هایی که شاید هیچ بازدهی هم نداشته باشد مصرف می‌شود. در بسیاری از این همایش‌ها افرادی شرکت می‌کنند که شاید گذرشان هم به منطقه نیفتاده باشد، در صورتی که نیاز است در برخی از این سمینارها و برنامه‌ها، دانش آموزان و افرادی از این جوامع محلی شرکت کنند. خیلی وقت‌ها باید افرادی را دعوت کرد که در متن کار هستند. از جوامع هدف نباید غفلت کرد.

* پس معتقدید که هم افراد جوامع محلی باید در برنامه‌های مرتبط شرکت کنند و هم بودجه جداگانه‌ای برای آموزش جوامع محلی در نظر گرفته شود؟

** صدر در صد. جوامع محلی ما شاید به دلیل نوع زندگی‌شان با رسانه‌ها در ارتباط نباشند و برنامه‌های تبلیغی ما تا جغرافیایی که آن‌ها زندگی می‌کنند نرسد، پس لازم است یا آن‌ها را به برنامه‌های آموزشی دعوت کنیم یا برنامه‌هایی در همان روستاها و همان جوامع برگزار شود که متأسفانه از این مهم در کشور ما غفلت شده است.

منبع: روزنامه قدس

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۰۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان مهد نیروهای فرهنگی و فکری است/دانش آموزان و نوجوانان مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی

اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی این هفته شورا در حاشیه تجلیل از شماری معلمان پیشکسوت و جوان شهر اصفهان، دیدگاه‌های خود را نسبت به موضوع تعلیم و تربیت بیان کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حاشیه تجلیل از شماری معلمان پیشکسوت و جوان شهر اصفهان در صدوسی‌ویکمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان، اعضای شورا به بیان دیدگاه‌های خود نسبت به موضوع تعلیم و تربیت پرداختند.

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش تأثیرگذار معلمان و دانش‌آموزان در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: از ۱۶ سال پیش در شورای اسلامی بسیاری معلم بودند و تعدادی از شهرداران شهر نیز در این کسوت فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه بهتر بود همان شورای اول آموزش و پرورش به صورت محلی و در قالب مدیریت واحد شهری اداره می‌شد گفت: قطعاً اتفاقات بهتری در شهر رقم ما خورد، امیدوارم دولت به فکر بیفتد و بتوانیم آموزش و پرورش با مدیریت واحد شهری اداره شود.

سخت‌گیری در گزینش به نوعی خود زنی است

احمد شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیر از طرح معلمان فداکار و ایثارگر و تجلیل از معلمان شهرستان ورزنه که با جمع‌آوری کمک‌های مالی شنوایی را به دانش آموز خود هدیه کردند اظهار کرد: این درست که برای تربیت فرزندان نیازمند نیروی با تجربه و متعدد و متخصص هستیم اما اکنون در گزینش‌ها سخت گیری می‌شود، در این راستا اصفهان بیشترین موارد ارجاع را داشته است.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌های شهدا و طلبه در این گزینش‌ها رد شدند، چرا خود زنی می‌کنیم، درخواست می‌کنم این موارد را به عنوان حق آن افراد دنبال کنید.

نیازمند تقویم ثابت در مناسبت‌ها و رویدادها هستیم

علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با تقدیر از تعامل و مشارکت میان آموزش و پرورش و مدیریت شهر در راستای برگزاری برنامه‌های مختلف اظهار کرد: در کنار تربیت نیرو، شاهد دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی آموزش و پرورش هستیم، اما معتقدم مسیر باید تثبیت شود و این ریل‌گذاری فارغ از حضور ما و شما ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه برای ارتقای شاخص‌های کیفی برنامه‌های تعاملی باید گام برداریم گفت: اصل ورزش به‌عنوان یک اولویت تثبیت شود و سرانه ورزشی ارتقا پیدا کند؛ در این راستا ریل‌گذاری انجام شود، به‌عنوان مأموریت دائمی دو مجموعه باقی بماند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت پارکینگ‌های مدارس اتفاق قابل توجهی است، ادامه داد: بخشی از مخاطبان اصلی برنامه‌های حوزه فرهنگی و اجتماعی باید به سمت آموزش و پرورش برود.

صالحی دانش‌آموزان و نوجوانان را مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان یک اولویت دانست و تصریح کرد: نیازمند تقویم ثابت در مناسبت‌ها و رویدادها هستیم که امیدواریم در این راستا گام‌های مشترک بیشتری برداریم و آن را تثبیت کنیم.

اینجا اصفهان است، مهد نیروهای فرهنگی و فکری

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سخن مقام رهبری که «معلمان با قناعت آینده ساری می کنند» و با تقدیر از معلمانی که به رسالت تبیینی خود توجه دارند اظهار کرد: مقام رهبری در دیدار اخیر با معلمان دل نگرانی و گلایه مندی هایی را نسبت به آموزش و پرورش مطرح کردند.

وی افزود: آموزش و پرورش مشکلات بسیار دارد ما هم آن را می‌دانیم اما مشکل اصلی در محاق قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نقش تأثیرگذار معلمان پرورشی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مدیریت شهر و شورا در این دوره از آغاز، با انتخاب علی قاسم زاده به عنوان شهردار چراغ سبز خوبی به حوزه آموزش و پرورش نشان داده است، در این راستا می‌شد اتفاقات خوب‌تری را رقم بزنیم نه اینکه شهرداری صرفاً نقش پشتیبانی داشته باشد.

وی ادامه داد: اینجا اصفهان است، دایره عظیمی از علم آموزی در آن قرار دارد، شخصیت‌هایی همچون پرورش‌ها و شهید بهشتی‌ها در آن وجود داشتند که تبحر زیادی در تبیین موضوعات مختلف داشتند.

نادرالاصلی تصریح کرد: در این فرصت موجود از بستر مدارس پلی به سوی مسجد و مراکز فرهنگی و فرهنگسراها زده شود و از سوی دیگر شاهد حضور پررنگ روحانیت و نیروهای فرهنگی و فکری در مدارس باشیم، در اصفهان نیروهای فرهنگی و فکری کم نداریم.

وی اظهار داشت: محیط‌هایی که در اختیار آموزش و پرورش است در اختیار دانش آموزان قرار گیرد، از این امکانات فوق العاده برای موضوعات فرهنگی و فکری استفاده کنیم تا بتوان رو به جلو حرکت کرد.

برگزاری نمایشگاه «شهر دخت» در اصفهان

فرزانه کلاهدوزان رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برنامه‌های متفاوتی همچون عصر ورزش طی تفاهم نامه با آموزش و پرورش ویژه اوقات فراغت اجرایی شده است اظهار کرد: مجلس مشورتی کودکان و نوجوانان به عنوان فرصت ارزشمند شکل گرفته است، کمیسیون‌های متناظر با شورا دارد که ظرفیت خوبی محسوب می‌شود.

وی از برگزاری نمایشگاه شهر دخت خبر داد افزود: تولیدات دانش آموزان دختر، هنرستان‌ها که تولیدات بی نظیری است در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود.

رئیس کمیسیون خانواده، بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همکاری‌های خوبی هم در راستای برگزاری اردوها در مناطق شهری انجام شده است.

کد خبر 750743

دیگر خبرها

  • برگزاری اردو برای پرورش دانش‌آموزان از ساعت‌ها سخنرانی مفیدتر است
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • استعدادهای دانش‌آموزان همچون گنجینه‌ای در دست معلمان است
  • رقابت دانش‌آموزی «کیدکد» با حمایت روبیکا برگزار شد
  • واژه ای به نام سمپاد به گوشتان خورده است ..
  • اصفهان مهد نیروهای فرهنگی و فکری است/دانش آموزان و نوجوانان مخاطبان اصلی برنامه‌های فرهنگی
  • جزئیات برگزاری دور دوم اردوی زیارت‌اولی‌ها ویژه دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان در مدرسه‌ای در یزد
  • آموزش درس زندگی به دانش آموزان