Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در هفته هاي گذشته انتشار مواد دروس و ضرايب آزمون دکتري سال تحصيلي 98-97 روي سايت مرکز سنجش آموزش پزشکي قرار گرفت. با توجه به اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکي و اطلاعيه منتشر شده تغييراتي در منابع برخي دروس و ضرايب آزموني به وجود آمد که اين تغييرات موجبات نگراني داوطلبان را فراهم آورد به نحوي که برخي دانشجويان داوطلب آزمون دکتري 97 در تماس با ايسنا ضمن ابراز نگراني از تغييرات بوجود آمده و احتمال تغييرات در آينده اين تغييرات را غيرکارشناسي خواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، به اعتقاد اين داوطلبان معترض، تغييرات ايجاد شده در دروس و ضرايب اين آزمون، امکان قبولي فارغ التحصيلان کارشناسي ارشد در برخي رشته ها را افزايش مي دهد در حاليکه الزاما اين فارغ التحصيلان دانش بيشتري از ديگر شرکت کنندگان در اين آزمون ندارند.
به گفته داوطلبان اين آزمون، تغييرات جديد در مجموعه بندي‌هاي دروس آزمون دکتري وزارت بهداشت نه تنها اصولي و متناسب با ظرفيت تحصيلي شرکت کنندگان در اين آزمون نيست بلکه فضا را به سمتي مي‌برد که شرايط رقابت سالم در اين آزمون از بين خواهد رفت.
"م. ف" داوطلب آزمون دکتري رشته ژنتيک پزشکي در اين‌باره اظهار مي‌کند: طي هفته‌هاي گذشته ضرايب و مواد امتحاني جديد آزمون دکتري تخصصي اعلام و مشخص شد که دروس به صورت مجموعه‌اي شده‌اند. به عنوان مثال بيوتکنولوژي و پزشکي مولکولي در يک مجموعه قرار گرفته اند که اين کار با ماهيت ph.d تخصصي تفاوت دارد.
اين دانشجوي رشته ژنتيک پزشکي مي‌گويد: دومين مساله‌اي که اساتيد بورد ژنتيک پزشکي و دانشجويان با آن مشکل دارند اين است که سال هاي قبل منابع ژنتيک مثل ژنتيک باليني ، ژنتيک انساني ، ژنتيک جمعيت ،‌مونو ژنتيک و مهندسي ژنتيک و .... بودند در حاليکه بر اساس تغييرات جديد اين رشته‌ها تجميع شده و به عنوان درسي به نام "ژنتيک انساني" در نظر گرفته شده‌اند که اين مساله بسيار عجيب است. البته عجيب‌تر اين است که فقط 60 سوال با ضريب 5 براي اين مجموعه در نظر گرفته شده است.
وي ادامه مي‌دهد: مساله بعدي اين است که براي مجموعه‌اي کردن رشته‌ها، يک درس بيوشيمي با ضريب 2 اضافه کرده‌اند که اصلا در چارت تخصصي کارشناسي ارشد در وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود ندارد.
"م.ف" در ادامه مي‌افزايد: در حال حاضر داوطلبان آزمون دکتري نگران هستند، براي اينکه تصور مي‌کنند بلايي که سر دانشجويان علوم آزمايشگاهي آمد براي دانشجويان ژنتيک و ديگر دانشجويان علوم پايه نيز اتفاق بيفتد و اين دانشجويان نيز ديگر هيچ آينده‌اي نخواهندداشت. موارد مطرح شده در حالي است که مسئول آزمون سازي‌هاي وزارت بهداشت در مصاحبه اي با ايسنا در سال گذشته گفته بودند تا سه سال آينده منابع آزمون هاي وزارت بهداشت تغيير نخواهد کرد در حاليکه هم اکنون هم روش آزمون و هم منابع عوض شده است.
وي با اشاره به اضافه شدن استعداد تحصيلي به مواد آزموني دکتري تخصصي مي گويد: اين همه تغيير در حال حاضر که چند ماه به آزمون باقي مانده است مشکلات زيادي را براي داوطلبان ايجاد مي‌کند و افرادي که از تابستان برنامه‌ريزي درسي خود را انجام داده‌اند با عوض شدن منابع آزمون دچار مشکل خواهند شد.
"ر. ص" داوطلب آزمون دکتري نيز با انتقاد از تغيير منابع آزمون دکتري وزارت بهداشت اظهار مي‌کند: ضرايب و مواد امتحاني جديد کنکور دکتراي تخصصي وزارت بهداشت به شدت غير کارشناسي هست به طوريکه در رشته ژنتيک پزشکي بسياري از دروس اصلي و پايه ژنتيک مثل ژنتيک سرطان ، ژنتيک مولکولي و ... حذف شده و در عوض درس بيوشيمي که هيچ ارتباط نزديکي با ژنتيک ندارد جايگزين شده است.
وي ادامه مي دهد: از طرفي رشته‌هاي زيست فناوري و پزشکي مولکولي که رشته هاي کاملا متفاوتي هستند در تغييرات جديد وزارت بهداشت مواد و ضرايب امتحاني کاملا يکساني دارند که اين مساله به هيچ وجه منطقي نيست.
اين داوطلب آزمون دکتري بيوتکنولوژي اظهار مي‌کند: همچنين درسي به عنوان استعداد تحصيلي به دروس اضافه شده است که به جز گرفتن وقت داوطلبان آزمون حاصل ديگري ندارد.
"ر.ص" مي گويد: همه اينها در حالي است که مسئولين وزارت بهداشت در اواخر سال 95 طي مصاحبه اي با ايسنا اظهار کرده بودند منابع تا 3 سال آينده تغيير نمي کند اما در حال حاضر با اين تغييرات بي موقع و غير کارشناسي داوطلبان دچار نگراني شده‌اند.
اين داوطلب آزمون دکتري ادامه مي‌دهد: متاسفانه در سال هاي اخير هيچ روند ثابتي براي آزمون دکتري وجود نداشته است و از روش آزمون تا تاريخ و منابع آزموني بارها تغييرات زيادي اعمال شده است و در حال حاضر نيز با وجود اينکه بسياري از داوطلبان برنامه ريزي درسي خود را از چند ماه پيش شروع کرده اند شاهد اين تغييرات غير اصولي هستيم و اين مساله براي رشته‌هاي مهمي هم چون پزشکي که در آينده با سلامت مردم سر و کار دارند موضوع حائز اهميتي است.

همچنين اضافه شدن درس استعداد تحصيلي به مواد آزموني، آزمون دکتري وزارت بهداشت يکي ديگر از مسائلي است که داوطلبين آزمون دکتري 97 آن را غير اصولي و موجب اتلاف وقت شرکت کنندگان در اين آزمون مي‌دانند.
"ه. ق" داوطلب دکتري ژنتيک پزشکي با بيان اينکه قبلا در کنکور دکتري، ژنتيک پزشکي صرفا دروس تخصصي مطالعه مي شد مي گويد: در سال هاي گذشته فقط 5 تا 6 درس با ضرايب مشخص وجودداشت اما در سال جاري تعداد کل سوالات ژنتيک به 60 سئوال رسيده و اصلا مشخص نيست که کدام چه ضريبي دارد و درسي نيز اضافه شده به اسم بيوشيمي که اين مسال نيز در نوع خود عجيب است.
وي ادامه مي دهد: در وزارت بهداشت افرادي که تمايل دارند در رشته ژنتيک انساني ادامه تحصيل دهند بايد از کارشناسي اين رشته را بخوانند و سه درس اصلي ژنتيک و سلولي و بيوشيمي را بگذرانند و در دوره ارشد هم هيچ واحدي به اسم بيوشيمي وجود ندارد در حاليکه هم اکنون طبق مجموعه جديدي که اعلام شده است 40 سوال بيوشيمي با ضريب دو در آزمون دکتري ژنتيک پزشکي لحاظ شده است در حاليکه از همان دوره ارشد به بعد دانشجويان ژنتيک بيوشيمي را کنار مي‌گذارند بنابراين دانشجويان رشته بيوشيمي شانس قبولي بيشتري دارند.
اين داوطلب آزمون دکتري رشته ژنتيک پزشکي مي افزايد: به نظر مي رسد مسئولين به دنبال اين هستند که اسم ژنتيک پزشکي را حذف کنند به دليل اينکه اسم درس و مجموعه را نيز به ژنتيک انساني تغيير داده‌اند. در ابتدا که اين اطلاعيه را داده بودند وزارت بهداشت اسم ژنتيک پزشکي را حذف کرده و تنها ژنتيک گفته شده بود.
وي مي افزايد: به نظر مي‌رسد اين موضوع بر مي‌گردد به اينکه سازمان نظام پزشکي اعلام کرده است که فارغ التحصيلانph.d علوم پايه نبايد پزشک باشند و به اين افراد شماره نظام پزشکي داده نمي‌شود و اعتراضاتي به اين مساله صورت گرفت و در نهايت درست شد چرا که طبق قانون بايد شماره نظام پزشکي را به اين افراد مي‌دادند.
"ه.ق" مي‌گويد: در دفترچه کنکور سراسري سال جاري نيز ژنتيک حذف شده و به نظر مي‌رسد اطلاعيه اخير وزارت بهداشت در خصوص منابع دکتري حرکت سوم در راستاي خارج کردنph.d هاي علوم پايه وزارت بهداشت از بالين باشد.
اين داوطلب آزمون دکتري وزارت ژنتيک پزشکي ادامه مي دهد: کاملا مشخص است براي مشخص کردن اين رشته‌ها کار کارشناسي انجام نشده است چرا که در زيرگروه شماره 14 که ژنتيک پزشکي است پزشکي مولکولي و بيوتکنولوژي پزشکي ادر کنار هم هستند، در حاليکه اينها دو رشته مختلف هستند تمام درس ها و ضرايب و تعداد سئوالات يکي است و هيچ تفاوتي ندارد و اين مساله اصلا با عقل جور در نمي آيد.
وي مي گويد: براي اينکه اين مشکلات حل شود مي توانند هر درسي را در يک زير گروه بياورند و وارد گروه ديگر نکنند تا داوطلبان برخي رشته ها به خاطر رشته هاي ديگر ضرر نکنند.
تغييرات غير کارشناسي در آزمون دکتري فضاي رقابت را ناسالم مي کند
"ل.م " داوطلب آزمون دکتري بيوتکنولوژي مي گويد: درس اصلي رشته ما ايمونولوژي و ما اين درس را به خوبي مطالعه کرده ايم اما در حال حاضر طبق جدول آزموني اعلام شده از سوي مرکز سنجش پزشکي، افرادي قرار است در آزمون دکتري شرکت کنند که از رشته‌هايي هستند که اين درس را نگذرانده‌اند و جاي سئوال دارد که اين افراد چطور مي‌توانند حاليکه کوچکترين اطلاعي از ايمني شناسي ندارند در رشته بيوتکنولوژي پزشکي شرکت کرده و سپسد در اين رشته فعاليت کنند.
وي ادامه مي‌دهد: رشته بيوتکنولوژي در خصوص ساخت واکسن است و براي ساخت واکسن بايد ايمنولوژي را آموزش ديده باشيم و رشته بيوتکنولوژي بدون ايمني شناسي اصلا معني ندارد. در اين رشته دستکاري‌هاي ژنتيکي انجام مي‌شود و اصل اين دستکاري هاي ژنتيکي روي قسمت هاي ايمونولوژيکي ژن‌ها است و اين جاي سئوال دارد که چطور داوطلبان برخي رشته‌ها بدون گذراندن دروس تخصصي مي‌توانند وارد اين رشته شوند.
اين داوطلب آزمون دکتري وزارت بهداشت ادامه داد: البته درس بيوانفورماتيک نيز حذف شده ولي مساله مهم تر،‌موضوع درس ايمني شناسي است چراکه بيو انفورماتيک در مورد نرم افزارهايي است که داده‌هاي ژنتيکي را وارد آن نرم افزار مي‌کنند و از آن طريق مي‌توان اطلاعات ژن ها را به دست آورد اما در حال حاضر اين درس نيز حذف شده و کسي که بخواهد آن‌ را ياد بگيرد بايد برود در کارگاه‌ها و با استفاده از کتاب هاي نوشته شده در اين زمينه شخصا اين کار را انجام دهد، بنابراين ميتوان خلاء درس بيو انفورماتيک را به طريقي حل کرد اما ايمني شناسي اساس بيوتکنولوژي است و حذف آن ضربه سنگيني به آموزش اين رشته مي‌زند.
اين فارغ التحصيل کارشناسي ارشد ايمنولوژي مي گويد: ورود افراد از رشته هاي ديگر موجب مي‌شود که اين افراد در دوران دانشجويي و پس از آن نتوانند بازدهي مناسب را داشته باشند و در نتيجه بازدهي که کشور بايد از فارغ التحصيلان دکتري بيوتکنولوژي بگيرد ممکن نمي‌شود در حالي که قبولي آن‌ها بدون مطالعه درس ايمونولوژي در آزمون دکتري راحت است و اين مساله موجب مي‌شود رقابت سالمي هم در اين زمينه وجود نداشته باشد.
وي با اشاره به اضافه شدن درس استعداد تحصيلي در آزمون دکتري ادامه مي دهد: درس استعداد تحصيلي با وجود اينکه در وزارت علوم بازدهي مناسب نداشته است اما در وزارت بهداشت نيز اضافه شده است.
"ل. م" مي‌گويد: چرا بايد به جاي اختصاص وقت براي دروس اختصاصي، براي تست هوش وقت بگذاريم در حاليکه ما اين دوره ها را خيلي سال پيش گذرانده‌ايم و هوش خود را نشان داده‌ايم.
وزارت بهداشت رويه ثابتي براي آزمون دکتري در نظر بگيرد
"م. س" يکي ديگر از داوطلبان آزمون دکتري وزارت بهداشت در رشته بيوشيمي با انتقاد از اينکه منابع آزمون دکتري وزارت بهداشت در سال 97 تغيير کرده و ضرايب نيز عوض شده است، اظهار مي کند: براي دکتراي بيوباليني درس فيزيولوژي حذف و استعداد و سلولي مولکولي اضافه شده است.
وي ادامه مي دهد: ضريب بيوشيمي از هشت به پنج کاهش پيدا کرده و درس سلولي مولکولي ضريب 2 و استعداد تحصيلي ضريب 1 گرفته است.
اين داوطلب آزمون دکتري با انتقاد از تغييرات پي در پي در نحوه برگزاري آزمون دکتري گفت: هر سال يکسري تغييرات در اين آزمون اعمال مي‌شود و هيچ وقت رويه ثابتي براي آن وجود نداشته است.
وي تاکيد مي کند: در سال هاي گذشته آزمون دکتري به طور آمايشي برگزار مي‌شد و بعد اين روش به غير آمايشي تغيير کرد و تاريخ برگزاري آزمون نيز هر ساله تغيير مي‌کند و امسال نيز علاوه بر تغيير روش آزمون تغييرات عجيبي در دروس و مجموعه بندي رشته ها صورت گرفته است.
"م. س" اظهار مي‌کند : بهتر است وزارت بهداشت رويه ثابتي براي برگزاري آزمون دکتري در نظر بگيرد و با تغييرات پي در پي داوطلبان دچار سردرگمي و نگراني نشوند.

در بازنگري دروس منافع کشور در نظر گرفته مي شود نه منافع افراد
در پاسخ به انقادات و نگراني‌هاي مطرح شده از سوي داوطلبان آزمون دکتري 97 وزارت بهداشت، دکتر حميد اکبري قائم مقام معاون آموزشي وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اينکه منابع آزمون دکتري تخصصي توسط معاونت آموزشي تعيين نمي شود و تغييري نيز در منابع آزمون ايجاد نشده است گفت: اينکه چه رشته هايي مي توانند در آزمون شرکت کنند به برنامه آموزشي رشته ها مربوط مي شود که در اين خصوص ما بر اساس ضوابط و مقررات ملزم هستيم حداقل هر 5 سال يک بار اين دروس را بازنگري و به روز کنيم به دليل اينکه علوم در حال تغيير هستند و و برنامه هاي آموزشي قديمي قابل استفاده نيستند و طبيعتا دانشجوياني که از رشته هاي مختلف وارد مي شوند بايد با علوم، تکنيک و فنون جديد آشنا باشند.
وي افزود: بازنگري که هر 5 سال يک بار در دروس مختلف انجام مي شود اجزاء مختلفي دارد و شامل اين موضوع که دانشجويان از چه رشته هايي مي توانند وارد مقطع دکتري يا کارشناسي ارشد شوند مي شود چرا که مرتبا رشته هاي جديد ايجاد در حال ايجاد است و افراد ورودي رشته هاي مختلف تغيير پيدا مي کنند.
قائم مقام معاونت آموزشي وزارت بهداشت گفت: برخي افراد ظاهر تغييرات را مي بينند در حاليکه وقتي برنامه هاي آموزشي بازنگري مي شود يک بخش موضوع اين است که چه رشته هايي با چه مدرکي مي‌توانند در مقطع دکتري وارد شوند در حاليکه مراحل ديگري نيز وجود دارد بر اين مبنا که وقتي وارد شدند چه درس‌هايي را بايد بگذرانند و چگونه ارزيابي شده و فارغ التحصيل شوند و جايگاه شغلي مناسب آنها چيست و اين مسائل اجزاء برنامه است که با بازنگري در آزمون تغيير مي کند.
اکبري با اشاره به اينکه برخي اعتراض مي کنند که تغييرات در برخي رشته ها و مجموعه ها شانس قبولي رشته هاي ديگر را کم کرده و شانس برخي رشته ها را زياد کرده است. در حاليکه آنچه در وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت جامعه مورد توجه قرار مي‌گيرد فراتر از اين مساله است و اينکه چه افرادي در چه رشته هايي وارد شوند مي‌توانند توانمند تر عمل کنند و چه فارغ التحصيلاني از مقاطع کارشناسي در چه رشته هايي شايسته تر عمل مي‌کنند و در آينده مي توانند خدمات بهتري ارائه دهند مورد توجه هستند.
اکبري افزود: همچنين تلاش مي‌شود وقتي فردي با کارشناسي ارشد رشته اي وارد مقطع دکتري مي شود انرژي زيادي براي آموزش وي صرف نشود و فرد توانمندي وارد رشته شود که با توانمندي بالاتري از مقطع دکتري فارغ التحصيل شود.
قائم مقام معاون آموزشي وزارت بهداشت گفت: اينکه هر فردي از هر مقطعي وارد مقاطع بالاتر شود به صلاح مملکت نيست و نمي تواند ارتقا کيفيت آموزش را به دنبال داشته باشد وبه همين دليل بايد شرايطي ايجاد شود تا افرادي که توانمند تر هستند وارد مقاطع دکتري شوند و اين شانس دادن و شانس گرفتن نيست و شخصي ديدن موضوع نيست ولي بيرون از وزارت بهداشت افراد منافع شخصي را مي بينند و مي گويند تغييرات کارشناسي نشده است.
قائم مقام معاون آموزشي وزارت بهداشت تصريح کرد: افراد متخصص زيادي ساعت ها بر روي رشته هاي مختلف دکتري تخصصي بحث و بررسي کرده و بر اساس اطلاعات و سوابق موجود در دنيا و اينکه چه مساله اي به صلاح کشور هست تصميم گيري کرده اند. و آنچه در وزارت بهداشت دولت يازدهم انجام شده و در دولت دوازدهم قطعا پيگيري مي شود سلامت کلي و منافع جامعه است و منافع صنفي و فردي از توجه کمتري بر خوردار است هر چند که ممکن است آنچه به صلاح کشور است با منافع شخصي و صنفي افراد تناقض داشته باشد.
به نظر مي رسد شنيدن صداي داوطلبان آزمون دکتري وزارت بهداشت و بررسي و پاسخگويي مسئولان وزارت بهداشت به نگراني هاي آن‌ها و همچنين ايجاد روند يکپارچه و پايدار براي آزمون گيري در علوم پزشکي يکي از مسائل مهمي است که بايد به آن توجه شود تا ضمن ايجاد آرامش خاطر براي داوطلبان و جلوگيري از سردرگمي آن ها براي مطالعه و شرکت در آزمون‌ها، سلامت مردم به دليل روش هاي آزمون گيري در آزمون‌هاي پر اهميتي همچون دکتري در آينده دستخوش تصميم گيري هاي مقطعي نباشد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۸۷۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد

براساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت و با اعلام دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه، بهداشت و تخصصی مقرر شد آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

ثبت نام در آزمون دکتری حرفه ای فیزیوتراپی از شنبه ۲۲ اردیبهشت آغاز می شود و داوطلبان تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

ثبت نام فقط بصورت الکترونیکی و از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir انجام می پذیرد.

داوطلبان باید پس از پرداخت الکترونیکی هزینه آزمون، فرم ثبت نام را تکمیل کنند. لینک پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون در مهلت اعلام شده بر روی سایت قرار خواهد گرفت.آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کارت ورود به جلسه آزمون از روز یکشنبه ۷ مرداد تا چهارشنبه ۱۰ مرداد در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار می گیرد و داوطلبان باید در این بازه زمانی با مراجعه به سایت، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند. ساعت دقیق برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه درج خواهد شد.

به همراه داشتن کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه عکسدار) در روز آزمون الزامی است.

بر اساس شرایط، ممکن است آزمون بصورت الکترونیکی یا کاغذی برگزار شود.

شرایط شرکت متقاضیان در آزمون:

۱) افراد با داشتن دانشنامه مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور که به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

۲) دانشجویان مشغول به تحصیل در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی به شرط فراغت از تحصیل تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ می توانند در این آزمون شرکت کنند.

 همچنین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای خطاب به دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور اعلام کرده است: بر اساس مصوبه شورایعالی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور وزارت بهداشت در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به منظور حفظ کیفیت و رعایت عدالت در سنجش و ارزیابی علمی متقاضیان ارزشیابی، مقرر شد آزمون ارزشیابی کتبی به صورت متمرکز جایگزین مصاحبه‌ های انجام شده در جلسه کمیسیون‌ های ارزشیابی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مرحله مصاحبه داوطلبان مجاز آزمون دکتری ۱۴۰۳ حضوری برگزار می‌شود
  • تغییرات دفترچه‌ راهنمای انتخاب رشته آزمون ورودی دکتری اعلام شد
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته داوطلبان دکتری
  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ دوباره تمدید شد
  • امشب آخرین مهلت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
  • مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته دانشجویان دکتری
  • مهلت انتخاب رشته دکتری، امروز به پایان می رسد
  • امروز آخرین مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری