Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@15:10:20 GMT

معرفی بانک فایل پژوهشی معلمان

تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۰۹۰۷۹۱

بررسی های آموزشی و پرورشی در سال های اخیر نشان می دهند که مهم ترین نسخه نجات بخش برای بهبود مسائل آموزشی و تربیتی این است که ما معلمان کارآمدی داشته باشیم ویک راه کارآمدتر کردن معلمان ،ایجاد یک بستر و فرصت مناسب به منظور هم آموزی آنان از تجربه های یکدیگر است. و برای بازسازی معلمان هزاره سوم باید فرصت داد تا از هم بیاموزند و از تجربیات گرانبهای یکدیگر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درس پژوهی

در میان طرح ها و پروژه هایی که در آموزش و پرورش ایران در جریان است، اجرای درس پژوهی می تواند یک انقلاب آموزشی در مدارس ایجاد کند. و معلمان را به تفکر و اندیشه برای چاره جوئی در بن بست های آموزشی و تربیتی ترغیب نماید.

اهمیت و ضرورت درس پژوهی در طی سالهای اخیر به این دلیل بوده است که نظرات و دیدگاه های معلمان در گذشته فقط در حد یک صورتجلسه و نهایتاً ارجاع به منطقه و یا استان باقی می ماند و عزم و اراده جدی برای بهبود روش های تدریس در این گونه از موضوعات از طریق یک کارعملی و فراتر از تئوری وجود نداشت.

می توان گفت درس پژوهی یک رویکرد جدید برای رشد حرفه ای معلمان و بهبود روشهای تدریس است .

که به معلم در هنر تدریس یاری میرساند ، فواید درس پژوهی معلم را به باز اندیشی در عمل آموزش از طراحی ،برنامه ریزی درس ، طرح درس ،تدریس ، گرفتن بازخورد اصلاح فرایند تدریس وادار می کند.

طرح جابربن حیان

از آنجا که داشتن دانش آموزانی متفکر و زبده تنها بوسیله پرورش معلمان پویا با روش های تدریس نوین حاصل نمی شود و نیاز به ترغیب و پرورش قوه تفکر و خلاقیت در دانش آموزان نیز هست جابر بن حیان در مدارس ابتدایی مطرح می گردد.

در طرح جابربن حیان دانش آموزان باید ایده های علمی و آموزشی خود را که در رابطه با موضوعات درسی و سطح علمی خود در ذهن دارند به صورت عملی پیاده سازی کنند. پس از اینکه طرح و پروژه شان تمام شد از آن دفاع کرده و گزارش آن را اعلام می کنند.

اهمیت طرح جابربن حیان در آن است که دانش آموزان حس و روحیه مشارکت پذیری بالایی پیدا کرده و در جهت ارتقای خلاقیت خود می کوشند.

دانش آموزان در این راستا آنچه را که در ذهن دارند با توجه به تجربیات و راهکار های افراد مختلف و صاحب نظر به مرحله اجرا در می آورند.

دانش آموزان در این طرح در خلال انجام پروژه گزارش کار خود را در دفتری به نام دفتر کارنما می نویسند.و بخش هایی از انجام پروژه را مانند عکس های پروژه ،عنوان پروژه،سپاسگزاری،متن اصلی در رابطه با چگونگی انجام کار را در تابلویی که از کارتو پلاست تهیه شده است،می چسبانند.

در نهایت طرح برای اظهار نظر ابتدا به مدیریت آموزشگاه و سپس در سطح شهرستان و استان و در نهایت به منطقه راه پیدا می کند.

طرح کرامت

با توجه به آنچه گفتیم برای دانش آموزان کارآمد و نظام آموزشی هوشمند نیاز به وجود طرح هایی چون طرح جابربن حیان و درس پژوهی احساس شد.

اما آنچه واضح است اینکه دانش آموزان فعال و تلاشگر و معلمان قوی و نخبه بدون داشتن کرامات انسانی و مهارت های اجتماعی ارزشی ندارد.

چرا که داشتن دانش آموزان با اخلاق می تواند آینده کشور را تضمین کند.اینجاست که در نظام آموزش و پرورش طرح کرامت مطرح می گردد. طرح کرامت طرحی است که در سالهای اخیر در بسیاری از مدارس علاقه مندان خاصی پیدا کرده است.

در این طرح که به مهارت های زندگی و کرامات انسانی توجه می شود ، دانش آموزان با کرامات و اخلاقیات آشنایی پیدا کرده و به وسیله شعر،داستان،معما ،لطیفه،حدیث و کلام بزرگان آن را در دفتری به نام دفتر کرامت پیاده سازی می کنند.

بعد از پیاده سازی در دفتر طرح کرامت و تزئین و زیبا نمودن دفتر آنگاه مرحله اجرا فرا می رسد.دانش آموزان به کمک معلم خود تک تک طرح ها را در زندگی اجرا می کنند و به این وسیله خصوصیات و خصلت ها ی نیکو و پسندیده را فراگرفته و در زندگی به آنها عمل می کنند.

پیرو آنچه بیان گردید، بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه صد ها نمونه از طرح های فوق نموده است و دانش آموزان و معلمان گرانقدر می توانند با مراجعه به این سایت با آدرس moallemblog.com از صدها نمونه طرح فوق استفاده نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۰۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری ظهر دوشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان رشت اظهار کرد: شورای آموزش و پرورش از مهم‌ترین جلسات بوده و حضور افراد الزامی است.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل جلسات شورای آموزش و پرورش افزود: استمرار جلسات شورای آموزش و پرورش منجر به عارضه یابی نقاط ضعف و قوت می‌شود.

فرماندار رشت با گرامیداشت هفته معلم و روز بزرگداشت شهادت استاد مطهری بیان کرد: معلمان یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ارکان آموزش و پرورش به شمار می‌روند.

عاشوری با بیان اینکه معلمان معمار آینده نظام هستند، گفت: نسل امروز محصول تعلیم و تربیت معلمان و جامعه فرهنگیان هستند.

فرماندار رشت با اشاره به محرومیت‌های گیلان زیر پوستین سبز بیان کرد: گیلان در زیر پوشش سبز و طراوت دارای محرومیت در بخش‌های مختلف است.

عاشوری با بیان اینکه دانش آموزان آینده سازان جامعه هستند، گفت: حل مشکلات کشور از مسیر آموزش و پرورش می‌گذرد.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی افزود: رفع نیازهای جامعه دانش آموزی سبب ارتقای سواد آموزشی می‌شود.

فرماندار رشت با اشاره به فاصله چند فرسنگی نسل امروز و دیروز بیان کرد: فاصله بین نسلی زیادی از لحاظ اندیشه‌ها، تفکرات و باورهای اعتقادی وجود دارد که خلاء ها باید آموزش پر شود.

عاشوری با تاکید بر به روز رسانی آموزشی معلمان و جامعه فرهنگیان اضافه کرد: آموزش ّباید محور کار معلمان و فرهنگیان جهت ارتقای سطح آموزشی و پرورشی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پیوند بین نسلی در آموزش و پرورش پر می‌شود، افزود: معلمان خلاء ها و شکاف‌های بین نسل‌ها را پر کنند.

فرماندار رشت با اشاره به جنگ رسانه‌ای و فضای مجازی و ایجاد شبهات در بین دانش آموزان بیان کرد: فرهنگیان با علم روز و دانش به شبهات دانش آموزان پاسخ منطقی و مستدل دهند.

عاشوری با ارائه آماری از تعداد دانش آموزان در شهرستان رشت بیان کرد: بیش از ۲۰ هزار دانش آموز رشتی در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم برای انجام آزمون نهایی آماده می‌شوند.

کد خبر 6092090

دیگر خبرها

  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • فیلم؛ بازی دانش آموزان با مرگ برای رسیدن به مدرسه
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • تدریس برترین دانش‌های نظامی در نیروی زمینی ارتش
  • مشق عشق در روستایی دورافتاده
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص