Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برخي اهالي هنر معتقدند که نبايد ادبيات دراماتيک و تئاتر را شوخي گرفت،‌ استفاده از سوپراستارهاي سينما در تئاتر نوعي ساده انگاري و شوخي با هنر ارزشمند تئاتر است اما عده‌اي معتقدند که چرخ هنرهاي نمايشي بايد بچرخد و گيشه هم جزئي از اقتصاد تئاتر است!
خبرگزاري فارس: يکي از چالش‌ها و مباحث قابل تأملي که اين روزها دامن تئاتر کشور را گرفته و نقطه نظرات مختلفي درباره آن بين کارشناسان، منتقدان و اهالي تئاتر و مسئولان اين حوزه مطرح مي‌شود، حضور سوپراستارهاي سينما در عرصه تئاتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند به تعبير خيلي‌ها سوپراستارهاي امروز سينما هم زادگاهشان از تئاتر بوده و حق مسلمشان اين است که در هر حوزه‌اي که بخواهند حضور داشته باشند اما عدم مديريت يا شايد بي توجهي و همينطور ساير مسائل باعث شده تا عده‌اي از اهالي تئاتر احساس خطر کرده و هنر تئاتر و به تعبيري شايد کيفيت تئاتر را در معرض خطر ببيند.
دراين زمينه مسائل و مباحث مختلفي مطرح مي‌شود که تلاش داريم در اين گزارش در خبرگزاري فارس به بخشي از اين مسائل بپردازيم.

*سوپراستارهايي که از تئاتر آمده‌اند؟
نخستين نکته اين است که بررسي کنيم چه کساني از بين اشخاصي که جزو سوپراستارهاي امروز سينماي ما محسوب مي‌شوند ، از تئاتر فعاليت خود را شروع کرده‌اند.
طبق آمار بسياري از بازيگران پيشکسوت امروز سينماي ايران فعاليت هنري خود را از صحنه‌هاي تئاتر آغاز کردند و سپس جلوي دوربين تلويزيوني يا سينما رفته‌اند. بزرگان سينماي ايران از جمله عزت الله انتظامي، علي نصيريان، محمدعلي کشاورز، پروانه معصومي، گلاب آدينه، مرحوم داود رشيدي، حميده خيرآبادي، جميله شيخي و بعد از آن سال‌ها افرادي چون گوهرخيرانديش، پرويز پورحسيني، حسن پورشيرازي، مسعود رايگان، محمدرضا شريفي نيا، رضا ژيان، فرهاد آييش، فرامرز قريبيان، فاطمه معتمدآريا، آزيتا حاجيان، عليرضا خمسه، پرويز پرستويي، رويا نونهالي، پانته آ بهرام، سيما تيرانداز، آتيلا پسياني و بسياري ديگر هستند که فعاليتشان را از تئاتر آغاز کردند.
از جمله تئاتري‌هاي موفق آن دوران همچنين مي‌توان به اکبرعبدي، مرحوم خسروشکيبايي، ابوالفضل پورعرب اشاره کرد که اينها در دوره جواني‌شان از بهترين‌هاي سينماي ايران بودند. افراد ديگري مثل آزاده صمدي، بهنوش بختياري، ترانه عليدوستي،‌نگار جواهريان، بهاره رهنما، هومن برق نورد، مهدي پاکدل، اميرجعفري، هومن سيدي، پيمان معادي، پگاه آهنگراني، نويد محمدزاده، رضا عطاران، ريما رامين فر، پانته آ پناهي‌ها و بسياري ديگر نيز از جمله تئاتري‌هاي خوبي هستند که الان نيز در اين عرصه فعاليت مي‌کنند.
اما نکته مهم در اين گزارش اين است که بسياري از همين افرادي که از تئاتر سربرآوردند و در سينما نام و آوازه‌اي براي خود کسب کردند و حتي کساني که اصلا از تئاتر نيامدند و در سينما هستند به دلائل مختلف اين روزها به عرصه تئاتر دوباره رجعت کردند البته خيلي از آنها فعاليت خود را در تمام اين سال‌ها در تئاتر قطع نکرده بودند و به دليل شهرتشان تئاتر‌هايشان نيز اسم و رسم دارد و به تعبيري فروش خوبي هم دارد اما مسئله اين است است که حضور اين سوپراستارها در تئاتر امروز مي‌تواند گوياي بالندگي تئاتر و چرخش وضعيت مالي تئاتر کشور باشد يا عاملي براي بي کيفيت شدن کارها و گيشه‌اي و تجارتي شدن آنها؟

*معايب و مزاياي حضور سوپراستارها در تئاتر
اکبر زنجانپور، پيکشسوت عرصه تئاتر معتقد است که تئاتر امروز از معناي حقيقي‌اش خالي شده است و حس و حال گذشته را ندارد، مي‌افزايد: مسئله مهم اين است که عده‌اي امروز معتقدند سالن‌هاي نمايش پر است پس ما مشکلي نداريم، درست است که شايد پر باشد اما آيا هنر مطلق رواج دارد؟ تئاتر نبايد ضدانساني يا گيشه‌اي شود. صرفا با چند چهره سينمايي و تلويزيوني تئاتر درست نمي‌شود، امروز خيلي‌ها پيشنهاد مي‌کنند که براي کار تئاتر از چهره‌ها استفاده کنيم؟!

ميکائيل شهرستاني بازيگر و کارگردان تئاتر ايران نيز معتقد است که وضعيت تئاتر امروز خوب نيست چرا که خيلي از کارها به دلائل مختلف کيفيت لازم را ندارند. تا مسئولان وارد عرصه نشوند مشکلات حل نمي‌شود پاي برخي افراد بايد از تئاتر بريده شود خيلي از چهره‌ها که به تئاتر مي‌آيند. البته حضور برخي‌هايشان هم خوب است و از نظر من بد نيست که بازيگر سينما به تئاتر بيايد به شرطي که اين بازيگر براي خود تئاتر به عرصه آمده باشد و تجربه اين کار را داشته باشد نه اينکه براي کسب درآمد و فرار از بيکاري به اين عرصه بيايد!

يکي از مشکلات ديگري که اين روزها گريبان تئاتر را گرفته باب شدن کنسرت ـ نمايش‌هايي است که اين روزها حداقل در تهران زياد مي‌بينيم کنسرت نمايش‌هايي که با حضور چند موسيقيدان يا خواننده مطرح و چند بازيگر چهره سينمايي و تئاتري آوازه‌اي در سطح شهر تهران به هم زده و فروش خوبي هم دارند.
برخي از اساتيد و کارشناسان تئاتر معتقدند که اين کنسرت نمايش‌ها به تئاتر ضربه زده و تئاتر امروز را دچار معضل گيشه محوري مي‌کند. برخي از اين کنسرت نمايش‌ها بليت‌هايي بيش از 200 هزار تومن هم دارند و اين تازه قيمت رسمي آن است و شايد در بازار سياه قيمت آنها بيش از اين هم شود.

محمود عزيزي نيز در گفت‌وگو با فارس درباره حضور سينمايي‌ها در تئاتر مي‌گويد که شايد وجود اين هنرمندان گيشه را تغير دهد اما به ضرر گروه‌هاي جوان و تئاتري‌ها است که توانايي پرداخت هزينه‌هاي گزاف سالن‌هاي تئاتري و حمايت‌هاي آنچناني را ندارند درنتيجه باعث سرخوردگي آنها مي‌شود.
حسين مسافر آستانه نيز به فارس مي‌گويد که اين نوع جذب تماشاگر عامل نارضايتي براي خود تئاتر است اينکه ما از هر طريق غير اصولي با طرح چهره‌هاي محبوب مردم و ترفند‌هاي ديگر مردم را به سالن تئاتر مي کشانيم، ترسم اين است که مقطعي باشد و در دراز مدت به تئاتر لطمه مي‌زند و اعتماد تماشاگر را در دراز مدت به تئاتر کم‌رنگ مي‌کند.

وي در ادامه مي‌گويد که تنها مميزي‌ام اين است کاري که به صحنه مي‌رود اعتماد مردم را خراب نکند ما به اعتماد مردم براي تاثيرگذاري بيشتر تئاتر نياز داريم. خط قرمز من اين است که با دروغ و تبليغات غلط مردم را به چيزي نکشانيم که آنچه ادعا کرديم نباشد و مردم پس بزنند اين بدترين جفا به تئاتر است که شايد مقطعي تماشاگر جذب شده و پول بليت را گرفتيم اما در درازمدت تبعات منفي دارد.
مصطفي کوشکي مديرتئاتر مستقل نيز به فارس مي‌گويد : حضور سوپراستارها زماني در تئاتر نگران کننده است که برخي کارهاي بي کيفيت داشته باشند سلبريتي‌هايي که براساس تعداد فالوور براي بازي در نمايش‌ها انتخاب مي‌شوند حتي افرادي که از فشن شوها يا خواننده‌ها به اين عرصه مي‌آيند اينجاست که خطر احساس مي‌شود.
اما در کنار همه اينها برخي نيز معتقدند که حضور ستارگان سينما در نمايش‌هاي امروز عامل رونق تئاتر شده است حتي افرادي مثل پيمان شريعتي مدير تئاتر شهر نيز معتقد است که با رونق گرفتن گيشه‌ها مردم نيز تماشاگران پروپا قرص تئاتر مي‌شوند و اين چه اشکالي دارد؟
حشمت آرميده بازيگر سينما ، تئاتر و تلويزيون هر چند رونق اين روزهاي گيشه‌هاي تئاتر را با اهميت مي‌داند اما معتقد است که تئاتر نبايد به سمت بي محتوايي برود و برخي سوپراستارها فقط به دنبال کسب گيشه هستند.
در مقابل زهرا شايانفر کارگردان تئاتر نيز مي‌گويد که با حضور سوپر استارها مخالف نيست چون در فضاي تجاري تئاتر لاجرم بايد منتظر هر اتفاقي براي بردن در رقابت جذب مخاطب بود و اين بد نيست و تا وقتي که تماشاگر تئاتر را بر اساس چهره‌ها انتخاب کند اين مسئله وجود خواهد داشت. وي مي‌افزايد: در همه دنيا هم همين اتفاق مي‌افتد. بازار کار و چرخه مالي بايد وجود داشته باشد. گروه ، کمپاني و يا سالن خصوصي هم بايد بتواند روي پاي خودش بايستد. به نظر من چون سينما يک صنعت است و با جهان تجارت نزديک تر ، دست اندرکاران اين حوزه سريعتر بازار کار تئاتر را در دست خواهند گرفت. زماني که يک تهيه کننده مي‌تواند با 50 ميليون که بخش کوچکي از سرمايه لازم براي يک پروژه سينمايي است ، تهيه کننده تئاتري بشود که دو برابر پولش را بر مي‌گرداند چرا اين کار را نکند ؟ حالا تعدادي از بازيگران يا عوامل و طراحان سينمايي هم باشند.

ليلا بلوکات نيز بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون معتقد است برخي سوپراستارها از حضور در تئاتر مي‌ترسند چرا که قدرت آن را ندارند و برخي بازيگران بي‌استعدادي در سينما داريم که فقط به خاطر ظاهر و روابط کار مي‌کنند.
جمشيد مشايخي نيز درباره سابقه استفاده از چهره‌هاي سرشناس سينما، براي کمک به گيشه تئاتر معتقد است؛ نمي خواهم نام ببرم ولي پيش از انقلاب اسلامي نيز يکي از سوپراستارهاي سينماي کشور، به تئاتر آمد ولي مخاطب از بازي او استقبالي نکرد. تا کسي سال‌ها زحمت نکشيده باشد نمي تواند از عهده ايفاي نقش در صحنه نمايش بر آيد.

اين هنرمند برجسته سينما و تئاتر کشور مي‌افزايد که نبايد ادبيات دراماتيک و تئاتر را شوخي دانست. به نظرم استفاده از سوپر استارهاي سينما نوعي ساده انگاري و شوخي با هنر ارزشمندي مانند تئاتر است. اين نگاه غير حرفه اي به تئاتر کشور لطمه هاي جبران ناپذيري مي زند. درام نياز به تجزيه تحليل دارد. هنرپيشه بايد با تمرين و ممارست شناسنامه نقش را بيرون بياورد تا بتواند با آن ارتباط برقرار کند.
براي بررسي جامع اين پديده و جرايي مهاجرت سوپراستارها از سينما به تئاتر بايد از جنبه‌هاي ديگري مانند اقتصادي و ...نيز به اين موضوع نگاه کرد که در گزارش‌هاي ديگري به آنها خواهيم پرداخت.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۴۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگران برگزار می‌شود

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، مسابقه دو تیم آلومینیوم اراک – پرسپولیس از مرحله یک هشتم پایانی رقابت‌های فوتبال جام حذفی ایران روز جمعه در ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک با حضور تماشاگر برگزار می‌شود.   پیش از این کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باشگاه آلومینیوم اراک را به برگزاری یک مسابقه بدون حضور تماشاگر محکوم کرده بود که این محرومیت طبق اعلام کمیته انضباطی در لیگ برتر اعمال خواهد شد.

دیگر خبرها

  • «تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان
  • اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
  • اطلاعیه استقلال: بازی ما بدون تماشاگر است!
  • مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگران برگزار می‌شود
  • برگزاری دیدار آلومینیوم - پرسپولیس با حضور تماشاگر
  • با اعلام سازمان لیگ: مسابقه آلومینیوم - پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می‌شود
  • مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می‌شود
  • بازی آلومینیوم و پرسپولیس با حضور تماشاگر
  • مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود