Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران-ايرنا- سفير پيشين ايران در جمهوري آذربايجان گفت: سياست منطقي هسته اي دولت تدبير و اميد و برجام باعث تنها ماندن رئيس جمهوري آمريکا در بين متحدان جهاني اش شد.

«افشار سليماني» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سياسي ايرنا با اشاره به اظهارات جمعه شب دونالد ترامپ درباره ايران و برجام گفت: حفظ برجام و هماهنگي و رايزني پيوسته و همکاري هاي تنگاتنگ با چين و روسيه به ويژه اروپا بهترين راهبرد براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين تحليلگر مسائل بين المللي معتقد است که احاله برجام به کنگره نشان از فشارعوامل داخلي و خارجي آمريکا بر تصميمات ترامپ است و اگر شرايط همين گونه ادامه يابد و حمايت هاي داخلي و خارجي از برجام استمرار پيدا کند، اين احتمال که ترامپ از برجام خارج شود کاهش مي يابد.
سفير پيشين ايران در جمهوري آذربايجان با اشاره به اين که رئيس جمهوري آمريکا با اصول سياست خارجي اين کشور و مسائل بين المللي ناآشنا است و با مسائل مهم وحياتي عرصه بين المللي تجارت گونه برخورد مي کند، افزود: ترامپ در تلاش براي قهرمان شدن زودرس است ومي خواهد اين ذهنيت را در رهبران جهان ايجاد کند که او غيرقابل پيش بيني است.
ايرنا: برخي از ناظران مسائل بين الملل معتقدند سياست خارجي دونالد ترامپ در مورد «ايران، برجام و مسائل منطقه غرب آسيا» دچار سرگرداني و عدم انسجام شده است. ارزيابي شما از رفتارها و اظهارات اخير ترامپ چيست؟
سليماني: اگر به اظهارات دونالد ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتي و رفتارها وعملکرد او از بدو ورود به کاخ سفيد توجه کنيم به چند نکته مهم روانشناختي پي خواهيم برد؛ ظرفيت اندک در انتقاد پذيري، عدم انسجام در گفتار و رفتار، تلاش براي قهرمان شدن زودرس، نفي عملکرد باراک اوباما و رفتارهاي ضد اوبامايي، دروغگويي و بي ثباتي در تصميم گيري، عوام فريبي، تعجيل در انجام امور در رفتارهاي رئيس جمهوري کنوني آمريکا به وضوح ديده مي شود.ترامپ به دليل عدم شناخت صحيح از قواعد حاکم بر نظام بين الملل و واقعيات موجود بين المللي و منطقه اي رفتارها و برخوردهاي تجارت مابانه با مسائل مهم وحياتي بين المللي دارد و براي ساختن اين ذهنيت در رهبران کشورهاي هدف مبني براينکه او غيرقابل پيش بيني است و ممکن است حتي دست به اقدام نظامي هم برعليه برخي کشورها بزند، تلاش مي کند.البته ناهماهنگي، سرگرداني و عدم انسجام در سياست خارجي ترامپ نه تنها درقبال ايران و برجام و غرب آسيا، بلکه در رابطه با ساير مناطق هم قابل مشاهده است.
ايرنا: ترامپ در سخنراني جمعه شب خود از عبارت جعلي براي خليج فارس استفاده کرد و رئيس جمهوري در پاسخ به وي توصيه کرد تاريخ و جغرافيا مطالعه کند.
سليماني:ضعف اطلاعات جغرافيايي ترامپ فقط محدود به ندانستن نام واقعي خليج فارس نيست و ازنقشه جهان و کشورها و بازيگران مختلف نظام بين الملل اطلاعات اندکي دارد.
ناآشنايي ترامپ به اصول سياست خارجي آمريکا و مسائل بين المللي تا حدي است که حتي بر ضد متحدان آمريکا چون اتحاديه اروپا، ناتو، ترکيه و متحدان آسيايي اين کشور مانند ژاپن و کره جنوبي و به نفع برخي کشورها (مانند روسيه) که ازسوي کنگره و دولت هاي پيشين در رديف دشمنان آمريکا قرار داده شده اند، اتخاذ موضع کرده است.
ايرنا: آيا سياستهاي اعلامي و اعمالي ترامپ در هماهنگي با سياست هاي ساختار حاکم بر آمريکا هماهنگ است يا در تضاد با آن است؟
سليماني:از آنجا که نظام وساختار سياسي آمريکا از ثبات و قانونمندي برخوردار است، درطول 9 ماه گذشته به رغم رياستي بودن، به نظر مي رسد اين ساختار در برابر رفتارهاي غيرمنطقي ترامپ مقاومت کرده و دربسياري از موارد حتي مانع از اجراي طرح هاي غيراصولي او شده است.
سيستم قانونمند مستقر در آمريکا در اين مدت در برابر اکثر رويکردهاي داخلي و خارجي ترامپ ايستادگي کرده و مانع از رفتن آب جوي از مسيراصلي خود شده است؛ به طوري که ترامپ يا از بسياري از ادعاهاي خود مجبور به عقب نشيني شد و اگر هم بر آنها -که بيشتر به عرصه داخلي آمريکا مربوط مي شود - اصرار مي کند، يا تاکنون به سرانجامي نرسيده و يا با چالش و تنش هايي مواجه شده است.
از زمان حضور ترامپ در کاخ سفيد آمريکا در واقع براي نخستين بار پس ازجنگ جهاني دوم که به جايگاه برتر نظام بين الملل رسيده بود و دوره پسا جنگ سرد نيز اين جايگاه تقويت شد، با کاهش اعتماد متحدان، در روند ضعيف شدن قرار گرفته و درصورت ادامه اين مسير مي تواند نظام بين الملل را با پارادايم جديدي مواجه سازد؛ اين شکاف ميان آمريکا و متحدان اين کشور، آغازي براي اتفاق هاي جديد ميان بازيگران عرصه جهاني مي شود.
ايرنا: ترامپ در سخنان خود به طرحي در سناي آمريکا اشاره کرد اين طرح ظاهرا از سوي دو سناتور جمهوري خواه (تام کاتن و باب کورکر) در دست تهيه است. چه سرنوشتي براي اين طرح متصور هستيد؟
سليماني: پس از گذشت نزديک به 2 سال از اجرايي شدن برجام که با مديريت باراک اوباماي دموکرات (رئيس جمهوري قبلي آمريکا) از چنبره جمهوريخواهان در کنگره اين کشور رهايي يافت، اينک خلف ضد دموکرات و آنتي اوباماي اين کشور برخلاف قواعد حقوق وتعهدات بين المللي، برجام را براي به اصطلاح بازبيني و تکميل آن در مسير اجرا، به کنگره سپرده است؛ هرچند نمي توان به صورت دقيق پيش بيني کرد اين پرونده ظرف 2ماه آينده چه برآيندي خواهد داشت، اما مي توان سناريوهاي محتمل را گمانه زني کرد.
با توجه به اينکه بازبيني و ارايه پيش شرط هاي جديد براي باقي ماندن آمريکا در توافق برجام، نيازمند جلب همراهي حداقل 8 سناتور دموکرات و راي همه 52 عضو جمهوريخواه درمجلس سنا است، بديهي است درطول 60 روز آينده لابي هاي موافق و مخالف برجام در کنگره تحت تاثير درون و برون آمريکا بحث وجدل هاي داغي را پيش رو خواهند داشت.
اين که ترامپ به رغم اظهارات تند ضد برجامي که درطول 2سال اخير در قبل وبعد از به قدرت رسيدن، جمعه شب راسا اقدام به لغو برجام نکرد، ولي با رد پايبندي ايران به تعهدات برجام، تعيين سرنوشت آن را به کنگره تحت تسلط اکثريت ضعيف جمهوريخواه سپرد، نشان از تاثيرگذاري عوامل داخلي و خارجي بر تصميمات او است
ايرنا: ترامپ با عدم تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام چه هدفي را دنبال مي کند؟
رئيس جمهوري آمريکا با عدم تاييد پايبندي ايران به برجام، بيشتر مهار فعاليت هاي ايران در منطقه، ايجاد محدوديت در توليد موشک هاي ميانبرد و دوربرد، تلاش براي دائمي کردن دوره عدم غني سازي اورانيوم و افزايش آستانه توليد احتمالي سلاح هسته اي و جلوگيري از بهره برداري اقتصادي جمهوري اسلامي از قبل برجام را دارد.
با توجه به حمايت فوري مقام هاي عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي از سخنان غيراستاندارد ترامپ در مورد ايران به نظر مي رسد ترامپ صرفا از دريچه صهيونيسم بويژه نتانياهو و سلمان بن عبدالعزيز عربستان به جهان مي نگرد؛عربستان و اسرائيل در اين رويکرد ترامپ تاثيرگذارند و هردو رژيم از توسعه وپيشرفت ايران و نفوذ منطقه اي ايران نگرانند.
ايرنا: پيش بيني شما از نتايج روند چانه زني لابي هاي مخالف و موافق برجام در کنگره آمريکا چيست؟
سليماني: با درنظر گرفتن رويکردهاي موجود بررسي برجام در کنگره آمريکا سه نتيجه احتمالي مي تواند درپي داشته باشد؛ از يک طرف پس از 2ماه بررسي برجام در کنگره، ممکن است آمريکايي ها نتيجه بگيرند که با تغيير قانون نظارت بر برجام و ارايه پيش‌شرط هاي جديد و ملحوظ نمودن مکانيزم ماشه براي شروع مجدد تحريم هاي هسته اي به بهانه هايي چون برنامه موشکي و فعاليت هاي منطقه اي ايران و تصويب تحريم هاي جديد و يا ارايه پيش شرط هاي جديد، توپ «ماندن يا خروج» از برجام به زمين ايران پرتاپ خواهد شد.
در اين صورت اين ايران است که بايد تصميم بگيرد با بازگشت تحريم هاي آمريکا و ارايه پيش شرط هاي جديد اين کشور آيا مي خواهد دوباره بر سر برجام و شروط جديد آمريکا مذاکره کند يا نه.
در اين سناريوي احتمالي نقش کشورهاي اروپايي، روسيه و چين به عنوان حامي برجام مي تواند قابل توجه و تامل باشد؛ البته باتوجه با اين که سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس ضمن حمايت از برجام، نسبت به مذاکرات احتمالي مدنظر ترامپ با ايران در زمينه مسائل منطقه اي و موشکي چراغ سبز نشان داده اند، واکنش هاي بعدي اين کشورها و اتحاديه اروپا در قبال آمريکا با ترديدهايي مواجه شده است.
در رويکردي ديگر، خروج يکجانبه آمريکا از برجام از سوي کنگره يا رئيس جمهوري آمريکا شود نيز ممکن است اتفاق بيافتد، که در اين صورت هم آمريکا و هم جمهوري اسلامي ايران و تا اندازه اي جامعه جهاني به اندازه اي کمابيش متفاوت متضرر خواهند شد.
عدم تغيير قانون نظارت بر برجام وعدم تصويب پيش شرط هاي جديد براي ادامه همراهي آمريکا با اجراي برجام نيز از احتمال کمي برخوردار است، که در اين صورت اين جمهوري اسلامي ايران خواهد بود که برنده اين بازي شده است.
ايرنا: با توجه به عدم تاييد و همراهي مقامات کشورهاي اروپايي و روسيه و چين با مواضع ترامپ در خصوص برجام، راهبرد دستگاه ديپلماسي ايران در فضاي بين المللي درباره برجام چگونه خواهد بود؟
سليماني: نبايد فراموش کنيم که سياست منطقي هسته اي دولت تدبير و اميد و برجام باعث شد که اکنون ترامپ در ميان متحدان جهاني خود تنها مانده است؛ «فدريکا موگريني» مسؤل سياست خارجي اتحاديه اروپا و ناظر اجراي برجام جمعه شب و بلافاصله پس از نطق ترامپ موضع محکمي به نفع برجام گرفت و انگليس و فرانسه و آلمان نيز بر برقراري برجام تاکيد کردند؛ هر چند اضافه کردند در باره موشک هاي بالستيک و سياست هاي منطقه اي ايران در نگراني هاي آمريکا سهيم اند که اين خود مي تواند موجد نگراني هايي براي ايران شود.
مواضع اروپايي ها نشان مي دهد که درصورت ايستادگي آنها و همين طور چين و روسيه تحريم هاي هسته اي به احتمال بسيار برنخواهد گشت و با استفاده از اين فرصت، ايران مي تواند از امتياز فروش نفت و تجارت بين الملي و تاحدودي بانکي بهره برداري کند. اما حوزه سرمايه گذاري در ايران و همکاري هاي بانکي بين المللي که تاثير زيادي در فرايند رشد اقتصادي کشور دارد مي تواند بيش از پيش ناامن شود. روندي که از قبل آغاز شده بود.
مانع اصلي بهره برداري گسترده از فرصت هاي برجام هسته اي جريان تندروي داخلي است که مانع از آن شد تا دولت تدبير و اميد براساس دکترين توسعه گراي مبتني بر منافع ملي حرکت کند؛ عدم تمرکز کافي و وافي سياست خارجي در نهاد اصلي ديپلماسي کشور يعني وزارت امور خارجه نيز دراين راستا مزيد بر علت بوده است.
مولفه هاي قدرت ملي سطح وميزان ومحدوده بازي و ايفاي نقش و ايستادگي را تعيين مي کنند، لذا از دريچه منافع ملي اگر بنگريم حتي اگر ديگر کشورها نيز برجام را رعايت نکنند ايران بايد سياست هاي منطقي هسته اي خود را پي گيري کرده و براي جلوگيري از تحريم هاي احتمالي و مقابله با عهدشکني طرف هاي ديگر بايد راه هاي کم هزينه تري پيدا کند و مانع از بازگشت شرايط دوران پيشابرجام و قبل از دولت تدبيرو اميد شود.
بايد توجه داشت که تعادل قواي بين المللي نامتوازن و ناعادلانه است، يک تنه و يک شبه نمي توان اين نظم را برهم زد؛ مي توان منتقد و معترض بود و با ديگر زيان ديدگان از اين تبعيض و ناعدالتي همفکري و همراهي کرد و جهت گيري ها و سياست هاي مدت دار داشت، اما نمي توان سر بر ديوار کوبيد. به هر صورت تداوم سياست هاي هوشمندانه و واقع بينانه دولت روحاني در رابطه با حفظ برجام و عدم تحريک ازسوي آمريکا براي خروج از برجام ضروري است.
ايرنا: ترامپ تهديد کرده در صورت تاييد پايبندي ايران به تعهدات برجام از سوي کنگره، از برجام خارج خواهد شد؛ اين تهديدات و لفاظي هاي رئيس جمهوري آمريکا چقدر قابل اعتنا است و تا چه ميزان عملياتي خواهد شد؟
سليماني: باتوجه به مجموعه تحولات رخ داده حول محور برجام و اينکه تاکنون به دليل حمايت هاي جهاني به ويژه ساير اعضاي گروه کشورهاي 1+5، سازمان بين المللي انرژي اتمي و سازمان ملل متحد و مخالفت هاي داخل آمريکا، ترامپ نتوانست از برجام خارج شود وبررسي موضوع را به کنگره احاله داده است.اگر شرايط همين گونه ادامه يابد و حمايت هاي داخلي و خارجي از برجام استمرار پيدا کند، اين احتمال که ترامپ از برجام خارج شود اندک است، البته ادامه سياست هاي هوشمندانه و واقع بينانه دولت ايران در رابطه با حفظ برجام و عدم تحريک ازسوي آمريکا براي خروج از برجام بيش ازپيش دراين راستا ضروري است.
از طرفي ماجراي دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا به نفع ترامپ کماکان تحت بررسي است و ماجراجويي ها و ناکامي هاي ترامپ در عرصه هاي داخلي و خارجي که وي را مجبور به فرافکني در رابطه با ايران نيز کرده تا افکارعمومي آمريکا را از مطالبات و انتظارات و وعده هاي انتخاباتي او به سوي ديگري منحرف کند، احتمال استيضاح و برکناري اش منتفي نشده است که درصورت وقوع همه طرح هاي او نقش بر آب خواهد شد.
ايرنا: جمهوري اسلامي ايران چه ابزارهايي در برابر اعمال فشارهاي آمريکا در مورد برجام در ماه هاي پيش رو و سال هاي آينده مي تواند داشته باشد؟
اصولا بر پايه تئوري هاي قدرت و روابط بين المللي که مستلزم واقع بيني است، مولفه هاي قدرت در ابعاد مختلف داخلي اعم از سياسي، نظامي، اقتصادي، فرهنگي، ژئوپوليتيکي و ديپلماسي درسياست خارجي نقش تعيين کننده دارند و حول محور منافع و امنيت ملي بايد از اين اهرم ها استفاده منطقي، بهينه، بموقع و زمان شناسانه و با شناخت واقعي ازفرصت ها وتهديدها بعمل آيد.
جمهوري اسلامي بايد در وهله اول انسجام داخلي را ازطريق تامين حقوق و مطالبات ملي و تضمين آزادي ها و اجراي کامل قانون اساسي و عملي کردن وعده هاي انتخاباتي آقاي روحاني در زمينه هاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و امنيتي تقويت کند.
از طرف ديگر ايران درعرصه خارجي نيز بايد مانع از برقراري اتحاد مجدد اروپا، چين وروسيه با آمريکا آنگونه که در دولت ناکارآمد پيشاروحاني سيل قطعنامه هاي تحريمي را عليه ايران جاري کردند، شود؛ درهمين راستا حفظ برجام و هماهنگي و رايزني پيوسته و همکاري هاي تنگاتنگ با چين و روسيه به ويژه اروپا بهترين راهبرد براي ايران محسوب مي شود.
مزيد بر اينها بهره گيري حداکثري از ديپلماسي عمومي و جذب افکارعمومي در جهان به ويژه در کشور مقابل و اطلاع رساني کافي پيرامون موضوع و تحولات ايران ضروري است.
سيام**3070**
خبرنگار: داود نخ کوب نياسر**انتشار دهنده:اميرکاردان راد
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۰۰۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن

نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از بایدن خواست تا برای شکست دادن ترامپ در انتخابات از حضور در این رقابت انصراف دهد.

به گزارش مشرق، رابرت اف.کندی، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد حزب دموکرات باید از رقابت‌ها کناره‌گیری کند تا وی بتواند مانع از این شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر به کاخ سفید بازگردد.

به گزارش پولیتیکو، کندی در جریان یک سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای در مرکز شهر بروکلین در ایالت نیویورک آمریکا عنوان کرد: ما فقط یک شانس برای شکست دادن دونالد ترامپ داریم.ما به نامزدی نیاز داریم که بتواند این کار را انجام دهد و آن نامزد من خواهم بود. کندی سپس در ادامه سخنرانی‌اش از بایدن خواست تا از حضور در انتخابات کناره‌گیری کند و عنوان کرد بر خلاف بایدن که شانسی برای پیروزی ندارد، ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات باشد مگر آنکه بایدن با کنار کشیدنش از رقابت‌ها راه را برای شکست دادن ترامپ فراهم کند.

اظهارات کندی در حالی مطرح می‌شود که وی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد شدید ترامپ قرار گرفته است و ترامپ به صراحت اعلام کرده هر گونه حمایت رای‌دهندگان از وی مانند هدر دادن حق رای‌شان است. دموکرات‌های نیز در مقابل اظهارات کندی علیه بایدن، انتقادات زیادی علیه وی مطرح کرده‌اند.

در همین رابطه مت کوریدونی، سخنگوی کمیته ملی دموکرات آمریکا عنوان کرده است که پیشنهاد کندی برای کنار کشیدن بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را به همان اندازه کمپین انتخاباتی‌اش نباید جدی گرفت. با این حال کندی به همراه مدیر کارزار انتخاباتی‌اش، آماریلیس فاکس کندی، نظرسنجی را ارائه کردند تا بر مبنای آن استدلال کنند که چرا بایدن باید از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

وی با اشاره به نتایج این نظرسنجی تنها راه شکست ترامپ در انتخابات را، کناره‌گیری بایدن عنوان کرده است. هنوز نه کمپین ترامپ و نه کمپین بایدن در باب اظهارات کندی اظهار نظر نکرده‌اند. کندی پیش از این هم در اظهاراتی بایدن را خطری بزرگ برای دموکراسی آمریکا دانسته و عنوان کرده بود خطر وی برای دموکراسی بیشتر از خطر ترامپ است.

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • درخواست ترامپ برای تغییر نتانیاهو